Re: Wijzigingen Porsche 997 uit Japan
Ik heb aardig wat ervaring met import vanuit Japan (Porsches en G klasse's), en de RDW in Lelystad is geen gemakkelijke horde om te nemen... Op echt elke slak wordt zout gelegd, en een herkeuring kost gewoon bijna 500 euro, dus het is zaak om je huiswerk goed te doen.
Verlichting is inderdaad de koplampen vervangen voor LHD versies. Op Ebay.de vond ik meestal de voordeligste opties.
Mist- en achteruitrijverlichting moet inderdaad aangepast worden (omgedraaid). Hoe dat bij een 997 weet ik niet.
Alles wat erop zit moet (goed) werken, de eisen zijn een heel stuk strenger dan bij een APK.
Je uitlaat gaat waarschijnlijk problemen geven qua geluid. Voor de EU typegoedkeuring wordt het geluid op een bepaalde manier gemeten: Ze rijden met 50km/h op de meetinstallatie af, accelereren dan naar 80km/h en daar meten ze de decibels. In Japan is de test heel anders, daar is enkel het stationaire geruild van belang. Fabrikanten regelen het geluid met software, en in een EU auto zit andere software dan in ROW auto's, en in Japanse auto's. De EU software ziet als het ware dat hij in de geluidstest zit en zorgt ervoor dat hij pas gaat bléren drie meter na het meetpunt. Japanse auto's niet, die doen dat altijd. Oplossing is bij een PC of goede specialist de EU software in te laden op het systeem.
Dus zelfs met de originele uitlaat is het waarschijnlijk afkeur. Heb dit gezien bij een DB9 uit de US, en op alle G55's die ik uit Japan had - behalve eentje die oorspronkelijk in Koeweit geleverd was.
Mocht je verder tips willen hebben mag je me een PBtje sturen hoor. Succes in ieder geval