Yeeeehaaaawww! Vrijdag was het zover en heeft Erwin de 911 bij mij thuis afgeleverd
Gisteren en vanmorgen was ik te druk met rijden om al iets te posten...
De korte versie: ik vind het een geweldig mooie auto (3.2 Carrera G50 1987 in marineblauw), ben hartstikke blij en Erwin heeft er een ambassadeur bij
De lange versie voor de liefhebbers: wordt vervolgd onder de foto's.
Pictures (or it didn't happen..lees ik hier althans links en rechts):
Zoals eerder gepost heb ik deze auto een paar maanden geleden kunnen kopen van Erwin (Rebel Engineering Steenwijk). Feitelijk ging het om een project, want de auto stond al een paar jaar stil en er moest nog behoorlijk veel aan gebeuren.
Vertrouwend op mijn eigen goede gevoel (en vele lovende referenties van forummers) de knoop doorgehakt om deze uitdaging samen met Erwin aan te gaan. Ik was eerlijk gezegd al verkocht toen ik de auto voor het eerst zag staan in Steenwijk.
Gek eigenlijk, want hij lag half uit elkaar
maar soms klopt het gewoon. Dat had ik bij de eerdere bezichtigingen en proefritten niet zo gehad. Had een fijn gesprek met Erwin, de zakelijke kant besproken en toen kon het feest beginnen.
Wat meer over de auto: de 911 is matching numbers (geboortecertificaat inmiddels in bezit) en beschikt af fabriek over de belangrijkste door mij gewenste uitrusting (turbostoelen, G50 versnellingsbak en een schuifdak).
Ik wilde graag een auto die in basis origineel is (of eenvoudig weer zoals origineel te maken) en dat is bij deze auto het geval. De kilometerstand was ongeveer 226.000 km bij aankoop en de vorige 2 Nederlandse eigenaren (vanaf 1997)
zijn bij mij bekend (plus een beetje historie). De auto is in Duitsland afgeleverd in 1987, maar van de eerste jaren is mij verder weinig bekend (misschien kan ik dat ooit nog uitzoeken).
Wat moest er allemaal gebeuren? Het plaatwerk was al gedaan (roest op de bekende plekken), er waren veel nieuwe onderdelen gemonteerd en gereviseerd (bijv drukgroep, olieradiator voor en startmotor) en de auto was deels al afgebouwd. Bijna gereed om naar de spuiter te gaan.
Na het spuitwerk zou de auto weer opgebouwd worden met waar nodig nieuwe onderdelen. Erwin zou de auto 'netjes' afleveren. Dat is natuurlijk een beetje een vage en van mij misschien wel naïeve afspraak, maar die durfde ik met een vakman als Erwin
wel te maken. Het werd geen totaalrestauratie (categorie
nuts and bolts), maar mijn vertrouwen is meer dan beloond en ik ben erg blij met hoe mooi de 3.2 is geworden. Heel veel nieuwe en gereviseerde onderdelen, maar ook heel
veel (zoniet bijna alle) onderdelen simpelweg opgeknapt. Met dat laatste bedoel ik het nodige poets-, frutsel en spuitwerk van allerlei onderdelen (achterlichtunits, olieleidingen, rubbers, interieurdelen enz. enz.).
Dit soort werk hoorde niet bij de deal, maar gelukkig vond Erwin het goed dat ik in dit gedeelte zelf de kantoorhandjes uit de mouwen stak. Onze garage thuis heeft meerdere keren vol gelegen met verzamelingen Porsche onderdelen
En fin, spuitwerk is (prachtig) gedaan, auto door Erwin grotendeels weer opgebouwd, interieur ingebouwd en toen kijken wat verder nog te doen. Ik heb de speakerroosters weer terug naar origineel laten maken, Blaupunkt SQR 46 DAB laten inbouwen
en een Momo prototipo voor net wat meer extra beenruimte (ben 1.90m). Nu nog de laatste puntjes op de i...maar dan volgt helaas een flinke tegenvaller als ter controle de kleppendeksels er even af gaan: gebroken kopbouten
.
Erwin schrok er gelukkig aanzienlijk minder van dan ik. Desalniettemin betekent dit minimaal motor eruit, deels uit elkaar halen, kopbouten vervangen en dan dan opbouwen en inbouwen. Dit was natuurlijk een tegenvaller in het project, maar betekende
voor mij ook een keuzemoment...noem het een kans als je wilt. Als al dat werk toch al moet gebeuren is het bij een kilometerstand van 226.000 natuurlijk te overwegen om direct een revisie uit te voeren.
U raadt het al...na goed geadviseerd te zijn over de opties, de bankrekening nog eens bekeken te hebben en een paar nachten erop slapen de keuze gemaakt om hiervoor te gaan: de 3.2 heeft een volledige motorrevisie gehad.
Alle slijtagedelen zijn vervangen (zag er trouwens nog super uit -bijvoorbeeld de krukaslagers-), koprevisie, nieuwe uitlaatkleppen, nieuwe klepveren enz. enz. Krukas, nokkenassen (wel geslepen) en oliepomp waren gelukkig nog tiptop.
Was het nodig? Technisch gezien achteraf niet per se urgent, maar ik ben wel blij met de gemaakte keuzes. Ik vind het een prettig idee dat deze mooie motor er weer 200.000 km (wie zal het zeggen?) tegenaan kan...
In de afronding van het project nog een paar kleine hickups (door het lange stilstaan en/of het was al zo) zoals een kapotte brandstofpomp, vervuilde injectoren en wat schakelaars maar gelukkig niets schokkends meer.
Zelf kon ik de verleiding niet weerstaan om er als kers op de taart rondom nieuwe Bilsteins op te laten zetten (alleen al mooi om naar te kijken). Ik heb thuis maar gezegd dat dat echt noodzakelijk was want mijn oorspronkelijke budget van 40k heb ik wel een
'beetje' overschreden. Voor aflevering natuurlijk een paar proefritten door de maestro zodat hij zeker wist dat het goed zat en toen dus vrijdag na een project van een aantal maanden de aflevering.
Wat een feest! De eerste 300 kilometer na revisie zitten er inmiddels alweer op
wat een genot om in te rijden en wat een plaatje (al zeg ik het zelf
)
Bedankt voor de adviezen die ik her en der hier op het forum heb mogen ontvangen en vooral Erwin bedankt natuurlijk, je hebt er weer een enthousiaste referentie bij.
Hopelijk tot ziens op een (forum)event als er weer betere tijden aanbreken!