Hallo allemaal, hier mijn historie en toekomstplannen met het
project Porsche Boxster S 987 van 2006.
Het was afgelopen zomer dat ik de knoop doorhakte en niet weer een lease auto zou gaan bestellen.
Nee, het moest maar eens anders.
Die lease auto's met die lange contracten, ik ben er wel een beetje klaar mee.
Eerlijk is eerlijk, de Volvo V60 Twin Engine is een geweldige wagen, maar ook duur in de lease, vooral als die stil staat.
Afgelopen november einde contract, maar ik moest toch voor de zomer wat beslissen om mobiel te blijven.
Openbaar vervoer, geen liefhebber van en al helemaal nu niet met dat Corona gebeuren.
Fietsen doe ik wel, maar dan op de racefiets, als freelancer zitten mijn opdrachtgevers meestal te ver weg om dat aan te fietsen.
Met de motor kan ook, heb een geweldige Ducati Monster 1200S, maar woon werk verkeer via snelweg is niet leuk op de motor, zeker niet in de winter.
Ach, werk nu toch permanent thuis, dus ook die staat stil.
Omdat ik sinds maart toch niet veel rij, dan maar eens goed nagedacht over een auto aanschaffen op de zaak.
Rij ik niet, dan zijn de kosten een stuk lager en dreunt die maandelijkse leaseprijs niet zo door zonder tegenprestatie.
Een aantal voorwaarden:- zakelijke kilometers mogen wel eens echt "fun" zijn
- de (hogere) kosten moeten aftrekbaar zijn
- lage(re) bijtelling, want was dat gewend van de hybride Volvo
- goede investering, want onderdeel van het eigen vermogen
.......
Tja, dan kom je uit op een Porsche Boxster S youngtimer
In no time had ik een Boxster S 987 gevonden die me echt aan staat, maar (helaas) niet van 2005 maar van 2006.
Dus op dit moment nog niet een youngtimer, maar wel over een maand of 4.
Ja, inderdaad, ik moet mezelf heel erg afknijpen, kan niet zomaar de Boxster nemen, want dan zou ik nu al 22% bijtelling hebben over de nieuwwaarde en daar zou ik behoorlijk op leeglopen. Ik had vlot berekend dat die bijtelling ongeveer 850 netto per maand zou zijn.
Dus rij nu nog alleen zakelijk, zonder bijtelling. Vanaf 15 jaar oud wordt het zeker weten met privégebruik en dan is de bijtelling 35% van de boekwaarde wat een heel stuk beter te doen is. Jullie begrijpen dat ik alle aanleidingen pak om een zakelijke rit te maken.
Afijn, tot zover de intro.
Even een paar plaatjes voor hen die m'n Boxster nog niet kennen.
"Het project"De Boxster is gewoon "het project", dat hopelijk nog jaren gaat duren.
Wanneer je van A naar B rijdt, dan is niet B het doel, het doel is uiteraard de weg tussen A en B
Tijdens het aanschaftraject zijn de volgende zaken al gedaan, allemaal op kosten van de verkoper:- aanschafkeuring bij Motron in Renkum (de volgende zaken zijn toen meteen genoteerd en aangepakt)
- bandencompressor (die miste)
- 6 bobines vervangen (na endoscoop controle van cilinders 5 en 6 op bore scoring wilde 1 bobine niet meer functioneren, dus 6 nieuwe
)
- voorbumper reparatie en overspuiten (er zat een vers en flink gat rechtsonder in de bumper, waarschijnlijk een uit de hand gelopen proefrit)
- koplampsproeiers opnieuw gemonteerd (1 zat te hoog, meteen gedaan met de voorbumper)
- nieuwe raammotor rechts (raam reageerde niet bij kap open en dicht)
Na aanschaf al gedaan door Vlasblom te Uden:- grote beurt
- afdekkapje van de rechter ruitenwisserarm (ontbrak)
- lampje vervangen onderin de rechter deur (doorgebrand)
- 2 hele kleine ronde rubbertjes aan de onderzijde van de klep van de middenarmsteun (ontbraken)
- schokbreker links voor behandeling met antiroestmiddel en wax
- airco condensor links voor vervangen (lekte te veel)
- portierhendel links binnenkant vervangen (zat te los en was ooit al eens aan geknutseld)
Verder al gedaan:- inbouw TrackJack i.v.m. kilometerregistratie (want geen privé gebruik en geen bijtelling, totdat de Boxster 15 jaar oud is)
- aanschaf acculader (gisteren binnen gekomen, terwijl de Boxster donderdag niet meer wilde starten, te weinig gereden
)
Nu het vervolg, waar ik nu mee bezig ben en wat er nog op mijn wenslijst staat:- Bluetooth telefoonverbinding (Mr12Volt al aangeschaft, nu nog in (laten) bouwen)
- hardtop (al op het oog)
- inbouwen cruise control (ontbreekt en is toch eigenlijk wel een must bij zakelijke ritten)
- verlagen met H&R of Eibach veren (nog steeds niet helemaal zeker, maar staat wel heel mooi)
- Extra set velgen voor de winter met winterrubber uiteraard
Mogelijk ook nog, maar waarschijnlijk wat later:- krukaskeerring vervangen (zweet een beetje, normale slijtage)
- IMS lager vervangen door die van LN-Engineering (bij laatste beurt geen metaaldeeltjes in het oliefilter, eigenlijk nog geen aanleiding dus)
- koppelingssetje (nog geen noodzaak, de bak voelt nog goed aan)
- deze 3 zaken, indien ik ze aan laat pakken, dan gezamenlijk
Op dit moment ben ik met 2 zaken bezig:de inbouw van de bluetooth module
en
de hardtop
Die bluetooth module (Mr12Volt) is binnen, moet even kijken of het eenvoudig zelf te monteren is of toch maar laten doen.
Er is iets met DIP switch instellingen, wat ik zo even niet weet. Of ik vogel het uit of ik laat het doen.
Toevallig zit de inbouwservice waar Car Interface naar verwijst bij mij in de buurt.
Nu de hardtop. Die heb ik gevonden, dus dat is mooi. Als het goed is ook nog in dezelfde kleur.
Maar helaas mijn Boxster heeft geen spin locks gemonteerd af fabriek.
Zucht.
Waarom die zucht?
Nou, bij de 987 is dat namelijk niet zo'n simpel klusje als bij de 986.
Heb ik vandaag ondervonden.
De spin locks zijn van de week binnen gekomen van Rose Passion. Ze zijn sowieso al net iets anders dan voor de 986.
Vandaag mee aan de slag gegaan, youtube filmpje van een 986 gevolgd want van een 987 is die er niet, maar ... zit toch echt anders.
Hoe ik de kap ook heb, dicht of open of ergens ertussenin, ik krijg die bouten niet erin gedraaid om die spin locks te zekeren.
En ja, niet gezekerde spin locks zitten gewoon los en dan gaat een hardtop er gewoon afwaaien.
Afijn, ik vrees dat er nog wel wat manuren tegenaan moeten om dit gedaan te krijgen, en dan bedoel ik niet manuren van mij.
Meteen maar de vraag hier gesteld.
Wie weet hoe je het mechaniek van de soft top zo kunt losmaken zodat je die houders waar de spin locks in moeten kunt demonteren om die bouten erin te kunnen draaien.
Iemand hier met ervaring hoe die spin locks op een 987 te krijgen?