Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 17 nov 2024 10:16

Antwoord op onderwerp  [ 25 berichten ] 
Verzekering / Taxatie / Artikel 275 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht Verzekering / Taxatie / Artikel 275
Is al eerder over geschreven....
Vandaag na ca. 2 maanden uitsluitsel weten te krijgen van mijn verzekeraar:
Tekst promo voor hun "Oldtimer verzekering":
"Uw kostbare bezit is verzekerd tegen taxatiewaarde, mits rapport niet ouder is dan 2 jaar".

Praktijk: premie wordt gebaseerd op taxatiewaarde, bij uitkering ivm schade is de taxatiewaarde een richtlijn, expert stelt werkelijke dagwaarde vast die doorgaans dus lager ligt.

Samengevat: ik sluit een verzekering af om een risico af te dekken; duidelijk blijkt dat ik met een risico van verschil taxatie waarde en waardebepaling door expert blijf zitten.
Hoe die expert in relatie tot taxatie tot uiteindelijke waardering komt kan men geheel geen duidelijkheid over geven. Dat speelt pas in geval van schade......

Dus: indien taxatierapport jonger is dan 2 jaar vind uitkering plaats obv dagwaarde vast te stellen door de expert, indien rapport ouder is dan 2 jaar of indien er geen rapport is: ook dus.
Aap uit de mouw: taxatie is eigenlijk alleen ter bepaling premie....

MAAR er zijn polissen, zoals al eerder aangegeven die dekken obv Artikel 275: dan wordt taxatiewaarde als dagwaarde aangenomen bij schade.
Premies daarvoor liggen wel hoger zover ik nu heb kunnen nagaan.

Staat er in jouw voorwaarde verwijzing naar Artikel 273 en 274 dan hou je dus enig risico.

Ik vind de marketing in ieder geval erg misleidend overkomen, de medewerker aan de telefoon vond dat ook (wist zelf niet eens dat dit zo was, was voor haar na onderzoek ook nieuw).

Morgen verder met bellen naar Technische Buitendienst om meer inzicht te krijgen in proces in geval van werkelijke schade....

Let dus op en wees je bewust van het feit dat je mogelijk anders gedekt bent dan je zelf denkt.

15 nov 2005 21:48
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht Re: Verzekering / Taxatie / Artikel 275
lindemans schreef:

Let dus op en wees je bewust van het feit dat je mogelijk anders gedekt bent dan je zelf denkt.

Inderdaad en nogmaals bevestigd dus :!:

Eric -met verzekering o.b.v. art.275-

15 nov 2005 21:56
Profiel
3.2 Carrera '87er J-serie
lindemans schreef:

Zeker weten?

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

15 nov 2005 23:19
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
lindemans schreef:
MAAR er zijn polissen, zoals al eerder aangegeven die dekken obv Artikel 275: dan wordt taxatiewaarde als dagwaarde aangenomen bij schade.

Hoeveel hoger :?: :roll: :wink:

16 nov 2005 0:11
Profiel WWW Facebook 
Olaf schreef:
lindemans schreef:

Hoeveel hoger :?: :roll: :wink:

Volgens mij is Turien over gegaan van dagwaarde naar taxatiewaarde zonder dat dit een premieverhoging tengevolge had.

16 nov 2005 0:22
Profiel
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Per 1 januari 2006 gaan al die polisvoorwaarden op de schop!

Dan doet het nieuwe verzekeringsrecht z'n intrede.

Het verzekeringsrecht wordt 'verplaatst' van het Wetboek van Koophandel naar het Burgerlijk wetboek.

Bij de nieuw gevormde artikelen is rekening gehouden met jurisprudentie die zich om de 'oude' WVK-artikelen had/heeft gevormd.

Een en ander heeft ook consequenties voor artikel 275 WVK. Het verdwijnt niet alleen, maar het heeft ook een enigszins andere redactie gekregen. In het Nieuwe Verzekeringsrecht vinden we artikel 275 WVK terug in artikel 7:960 BW (boek 7 van het huidige BW derhalve).

De polisvoorwaarden zullen -dus- per 1 januari 2006 (moeten) veranderen! Het oude artikel 275 WVK bestaat dan immers niet meer en er kunnen dan ook geen rechten meer aan ontleend worden (met uitzondering van enige overgangsbepalingen).

Bekijk dus goed hoe het deskundigentaxatie-artikel 275 WVK is 'omgezet' naar/in de nieuwe polisvoorwaarden! Ben je wel nog steeds verzekerd als je dacht verzekerd te zijn? Je zou anders wel eens raar op je neus kunnen kijken bij een eventuele schade!

Het voert te ver om hier een hele dissertatie over het nieuwe verzekeringsrecht te gaan houden, maar in het licht van bovengenoemde discussie is dit wellicht een interessante aanvulling....

16 nov 2005 1:17
Profiel
PorscheForum Rakker
968 ooit 968t
Bericht 
tnx speedy944, lijkt me verstandig omdat goed in de gaten te houden

16 nov 2005 2:09
Profiel
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Het voert te ver om hier een hele dissertatie over het nieuwe verzekeringsrecht te gaan houden, maar in het licht van bovengenoemde discussie is dit wellicht een interessante aanvulling....

Ben ik met je eens Speedy944.

Maar een opsomming van de voornaamste highlights, welke voor onze "taxatie-verzekerde" Porsches van belang zijn, zou wel erg prettig zijn.

Ben benieuwd wat de verzekeraars hier op verzinnen...... :?:

16 nov 2005 8:51
Profiel
Moderator
Jaguar S-TR ex-964C4Cabrio
PF #18
Bericht 
:idea:
SPEEDY944 schreef:
De polisvoorwaarden zullen -dus- per 1 januari 2006 (moeten) veranderen! Het oude artikel 275 WVK bestaat dan immers niet meer en er kunnen dan ook geen rechten meer aan ontleend worden (met uitzondering van enige overgangsbepalingen).

Bekijk dus goed hoe het deskundigentaxatie-artikel 275 WVK is 'omgezet' naar/in de nieuwe polisvoorwaarden! Ben je wel nog steeds verzekerd als je dacht verzekerd te zijn? Je zou anders wel eens raar op je neus kunnen kijken bij een eventuele schade!

Dank je :!:

Vraag me overigens wel af hoe het af zal lopen als iemand er werk van maakt als na 1-1-'06 aanspraak wordt gemaakt op art. 275, zoals afgesproken bij het afsluiten van de verzekering, maar desondanks wordt uitgekeerd naar dagwaarde. Denk dat iemand hier op het PF daar wel iets over wil zeggen. ;) :lol:

16 nov 2005 12:07
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Met betrekking tot de taxatiewaarde verandert er helemaal niets, want de waarde -zoals deze door een expert/taxateur is vastgesteld- verandert niet!

Waar je op moet letten bij de nieuwe polisvoorwaarden is, of je wel nog steeds tegen taxatiewaarde verzekerd bent, of dat de taxatiewaarde alleen nog wordt gebruikt om de premie vast te (kunnen) stellen, maar dat in geval van een eventuele schade de dagwaarde wordt gehanteerd.

1) De meeste polissen waarbij een artikel 275 WvK-taxatie heeft plaatsgevonden voorzien erin dat het voertuig gedurende een bepaalde periode -meestal (maximaal) 3 jaar- tegen deze taxatiewaarde is verzekerd. Bij een (total loss) schade zal dan deze taxatiewaarde als -vastgesteld- schadebedrag gelden en dus uitgekeerd worden (al dan niet onder aftrek van een eventueel van toepassing zijnd eigen risico).

2) Het kan ook zijn dat er (nu nog) op grond van de polisvoorwaarden op het taxatiebedrag een vaste afschrijving plaatsvindt. Dan dient het taxatiebedrag als uitgangspunt bij een eventuele (total loss)uitkering en wordt er hierop volgens een vaststaande afschrijvingstabel toegepast. Vaak is het gevolg hiervan dat het uit te keren bedrag (nog steeds) boven de dagwaarde van het object komt. Overigens kan er volgens deze methodiek nooit minder dan de dagwaarde uitgekeerd worden, maar dat terzijde.

3) Tot slot zijn er ook nu polissen waarbij de taxatie volgens artikel 275 WvK alleen voor de premieberekening wordt gebruikt, maar dat een uitkering bij een (total loss) schade op basis van dagwaarde zal plaatsvinden. Bij dergelijke verzekeringen is het zelfs 'handig' als de taxatiewaarde laag uitvalt: hoe hoger de taxatie-waarde, hoe meer premie er betaald moet worden, maar dit heeft geen (positieve) consequenties voor een eventuele schadeuitkering!

In principe verandert er per 1 januari 2006 wat het bovenstaande betreft eigenlijk helemaal niets! (afgezien van het feit dat het Nieuwe Verzekeringsrecht het zogenaamde idemniteitsbeginsel wat 'opgerekt' heeft, maar het zou te ver voeren om hier daar dieper op in te gaan)

Maar....

Er komen -dus- per 1 januari 2006 nieuwe polisvoorwaarden en het is in theorie dus mogelijk dat de dekking opeens verandert in de (nieuwe) polis van bijvoorbeeld optie 1 in 3, of van 2 in 3, of van...

Je kunt er in ieder geval, denk/vrees ik, dat de dekking niet 'positief' zal veranderen. Zo zal het zeer waarschijnlijk niet van optie 3 naar 1 veranderen, van optie 2 naar 1, etcetera...

Het is dus vooral belangrijk om naar de nieuwe polisvoorwaarden te kijken en die te vergelijken met je huidige voorwaarden! Die kunnen -dus- in je nadeel veranderd zijn!!!

16 nov 2005 12:31
Profiel
Boxster S 3.4 zwart 2007 993 TT Arenarood 1997
Rosmalen
Bericht 
Thnx Speedy! :D

16 nov 2005 12:35
Profiel
PorscheForum Rakker
helaas ex - 964 :(
Venray
Bericht 
Vandaag kreeg ik op de MECC van de aardige mijnheer Steijn (http://www.steijntaxaties.nl) informatie dat hij taxaties uitvoert volgens art: 7:960 BW (voorheen art. 275 WvKh).

Op internet nog aanvullende info gevonden:
[url=http://www.nbc.nl/actueel/vervolg.cfm?do=vervolg&ID=372]Nog meer zekerheid bij schade!

Sinds de invoering van het nieuwe verzekeringsrecht zijn de artikelen 274 en 275 Wetboek van Koophandel vervangen door één artikel, namelijk 7:960 Burgerlijk Wetboek (BW).

Onder artikel 275 WvK konden verzekeraars zich nog beroepen op het zogenaamde indemniteitsbeginsel. Dit kwam er op neer dat een verzekerde géén voordeel mag hebben bij schade. Met de nieuwe wetgeving mag de verzekeraar hier géén beroep meer op doen, wanneer u uw verzekerde waarde heeft laten taxeren door een deskundig taxateur. Heeft u dit niet gedaan, dan kan de verzekeraar alsnog gebruik maken van het indemniteitsbeginsel. Dit kan de continuïteit van uw bedrijf bij schade in gevaar brengen. Een taxatierapport opgesteld conform artikel 7:960 BW door een deskundig taxateur biedt u dus nog meer zekerheid dan de voormalige artikelen.[/url]

Verder nog FEHAC-onderzoek van olditmerverzekeringen 2004 tegengekomen.

Let hier op bij afsluiten van verzekering.

De link werkte niet, daarom even gewijzigd

Laatst bijgewerkt door Richard 964 op 18 jan 2006 0:44, in totaal 3 keer bewerkt.

16 jan 2006 1:05
Profiel
Vinkeveen
Bericht 
Yep.. Da's juist.

Hier begint -dus- het verschil tussen een polis gebaseerd op art. 275 WK en 7:960 BW.

Het idemniteitsbeginsel wordt losgelaten.

Bekijk en beoordeel dus goed wat de consequenties zijn!!!

16 jan 2006 2:21
Profiel
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.
Papendrecht
Bericht 
[quote="Richard 964"]
Sinds de invoering van het nieuwe verzekeringsrecht zijn de artikelen 274 en 275 Wetboek van Koophandel vervangen door één artikel, namelijk 7:960 Burgerlijk Wetboek (BW).

Lang heb ik in mijn polis naar "uitkering volgens art. 275" gezocht. Niet gevonden. Nu begrijp ik dat uitkering conform artikel 7:960 de sleutelwoorden zijn. Wat ik nu vind is "Motorrijtuigverzekering model 960", maar dat is volgens mij nog niet hetgeen waarom het draait. Wie kan mij vertellen waar ik dan wel moet zoeken in de Polis van Turien&Co (Multisafe)?
Bvd.,

Wim.

16 jan 2006 18:44
Profiel WWW
Bericht 
SPEEDY944 schreef:
Yep.. Da's juist.

Hier begint -dus- het verschil tussen een polis gebaseerd op art. 275 WK en 7:960 BW.

Het idemniteitsbeginsel wordt losgelaten.

Bekijk en beoordeel dus goed wat de consequenties zijn!!!

Turien rept niet van een artikel in de MultiSafe-polis, maar merkt gewoon op dat bij schade binnen 36 maanden het taxatiebedrag geldt als werkelijke waarde (vaste taxatie). Lijkt mij dat er dan geen sprake kan zijn van enig misverstand: het getaxeerde bedrag wordt zo nodig uitgekeerd, en niet minder.

16 jan 2006 20:53
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233
Limburg
Bericht 
Dus als ik het goed begrijp is je taxatie rapport altijd 3 j geldig? Heb vorige week mijn taxatie rapport binnen gekregen maar er staat geen "houdbaarheids" datum in.

16 jan 2006 21:01
Profiel
ex-Carrera 85 Swiss.
0031
Bericht 
De geldigheidsduur zou ik zeker even navragen! Bij mij geen 3 jaar.

16 jan 2006 21:06
Profiel
Bericht 
Joost Houben schreef:
Dus als ik het goed begrijp is je taxatie rapport altijd 3 j geldig? Heb vorige week mijn taxatie rapport binnen gekregen maar er staat geen "houdbaarheids" datum in.

Neeeeeeej, in de polis staat dat de waarde uit het taxatierapport gedurende 36 maanden na opmaak van dat rapport geldt als werkelijke waarde (vaste taxatie). :wink:

16 jan 2006 21:07
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233
Limburg
Bericht 
Dus bij turien 3 jaar geldig, dat was eigenlijk mijn vraag.

16 jan 2006 21:17
Profiel
Papendrecht
Bericht 
Nicolò schreef:
Turien rept niet van een artikel in de MultiSafe-polis, maar merkt gewoon op dat bij schade binnen 36 maanden het taxatiebedrag geldt als werkelijke waarde (vaste taxatie). Lijkt mij dat er dan geen sprake kan zijn van enig misverstand: het getaxeerde bedrag wordt zo nodig uitgekeerd, en niet minder.

Bedankt Nicoló, hier heb ik wat aan.

17 jan 2006 18:00
Profiel WWW
997 4S Cabrio ex. 993 4S, ex. 964 C4, ex. 968
Nederland
Bericht 
Dan is Multisafe niet verkeerd toch! Duidelijk in elk geval wel :wink:

17 jan 2006 18:49
Profiel
PorscheForum Rakker
914 2.2T '70
Beuningen (gld)
Bericht 
Nicolò schreef:

Dat wil nog niet zeggen dat een tegenpartij deze accepteerd.
Dus als een ander jouw auto naar de :twisted: :?: :idea: :!: rijdt dan zal je eigen verzekering moeten bij springen. Doen ze dan alleen op basis van CASCO dekking. ben je dat niet dan weg centen!!!

17 jan 2006 23:37
Profiel WWW
Papendrecht
Bericht 
Dus, altijd casco verzekeren tegen taxatiewaarde. :lol:

18 jan 2006 17:43
Profiel WWW
Vinkeveen
Bericht 
En let dan op dat de taxatiewaarde niet alleen als premiegrondslag (om de hoogte van de premie vast te stellen) dient, maar ook de basis van een eventuele schadeuitkering vormt!!!!! :wink:

19 jan 2006 9:53
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Maarre .... hadden we hier niet eerder een draadje over :arrow: het verdwijnen van de artikelen WvK :?: :idea: per 1-1-06

19 jan 2006 10:10
Profiel WWW Facebook 
Antwoord op onderwerp   [ 25 berichten ]