Re: Heeft iemand ervaring met DAS import?
Mijn Kaaimannetje heb ik zelf geïmporteerd. Na goed huiswerk te hebben gedaan bleek dat niet echt moeilijk.
Omdat er nogal wat onduidelijkheid is over zelf rijden met een speciaal kenteken heb ik het zekere voor het onzekere genomen en de auto op een aanhangwagen opgehaald.
(Een speciaal Duits uitvoerkenteken blijkt officieel in Nederland NIET geldig te zijn. Meestal heeft dit geen prioriteit bij douane en politie maar dat risico wilde ik niet lopen).
Na aankoop nog een beurt + apk in Duitsland gehad, zodat ie echt rijklaar voor mij klaar stond.
Hier een aantal praktische zaken die je vooraf moet regelen:
- Zorg voor een verzekering Wa + Casco op basis van auto VIN Nummer
- Pak een bestelbus ( of zware auto ) met een goede autoaanhanger. Let op juiste gewichten en laadvermogen.
en je moet wel een GELDIG Rijbewijs voor de combinatie hebben natuurlijk
- Het mooiste is dat de auto in Duitsland al is afgemeld zodat je gelijk het originele Kentekenbewijs deel 1 en 2 kunt meenemen.
- Certificaat van overeenkomst (CVO) is zeer gewenst, en zal bij een EU-auto aanwezig zijn
- ook een geldige HA/HU ( onze APK ) is handig, die wordt door de RDW 1 op 1 overgenomen
Gewoon 's morgens heel vroeg vertrekken, auto op aanhanger laden en retour Nederland.
Als je het qua tijd passend kunt maken, kun je gelijk naar de RDW.
Auto afladen en weer opladen en terug naar huis.
Daarna de BPM aangeven. Ik heb autotelex genomen. Duidelijk en simpel.
In de meeste gevallen kom je met een iets oudere auto met de BPM tabel op basis van Co2 uitstoot ( en afschrijving ) prima uit.
Opsturen naar Heerlen en de rekening betalen.
Na een paar dagen heb je je kenteken in huis.
Dit even doorgeven aan de verzekering en kenteken platen laten maken bij een RDW erkend bedrijf ( staat wel op site van RDW ).
Binnen een week is alles gepiept en kun je gaan genieten van je nieuwe auto
Hier ook even een overzicht van mijn kosten:
Benzine € 100,00, Tijd: € 0,00, huur aanhanger € 50,00, kosten RDW ca. € 100,00 ), Autotelex BPM berekening € 30,00,
rest BPM: € 1500,00, Kentekenplaten € 30,00. Totaal € 1810,00
Je bespaart al snel een € 1000,00 t.o.v een importbedrijf en... je hebt een leuk ritje
gr. Cayman R