Zelf hoef ik me niet voor te stellen. Ben hier al enkele jaren actief.
Maar ik ben gezwicht voor de charmes van een robijn rode 924 "Targa" uit '84. De aanduiding Targa is natuurlijk niet goed, want het is gewoon een klapdak, wat je eruit kunt halen. Maar er ontstaat dan wel een mooi groot gat.
Ik wilde foto's plaatsen maar dat lukt op dit moment even niet ( er is kennelijk een storing op de site) dus jullie moeten het maar even stellen met een omschrijving.
Waarom een 924? Gewoon omdat ik het een leuke auto vind. Redelijk betaalbaar, voldoende onderdelen, zowel nieuw als gebruikt. Én door de beelden van de PBVH die met de 924's in de weer zijn.
In mijn werkzame leven kregen we in Driebergen bij de AVD naast de 911 Targa ook twee beige 924's met open dak op proef. Die waren natuurlijk veel goedkoper, maar presteerden ook veel minder. Ik kan me niet zoveel meer herinneren van het rijden met de 924, maar weet nog wel, dat ze veel comfortabeler waren dan de 911. Tijdens de proefperiode werd er eentje door een adjudant die het allemaal wel wist aan gort gereden. De ander werd in de onopvallende surveillance ingezet. Daarnaast was er nog een witte 924 die werd voorzien van oranje vlakken. Deze werd ingezet voor de normale snelweg surveillance en was speciaal daarvoor door, ik dacht Hollandia schuifdaken, voorzien van een groter uitneembaar dak. Anders kon de wachtmeester staande achter de voorstoel het verkeer niet waarschuwen hé
Maar goed. Dan ga je niet echt zoeken, maar toch hou je de advertenties in de gaten. Dat is al heel gevaarlijk, want dan loop je het risico dat je tegen iets aanloopt waarvan je denkt, goh, dat is leuk.
Nog een keer kijken, nog een keer kijken en dan ben je eigenlijk al verkocht.
De "nieuwe" auto dan. Komt naast de 993 cabrio in de garage te staan. Wanneer gebruiken? Nou gewoon als het geen cabrioweer is maar je toch even leuk onderweg wilt zijn.
Het is een gewone 924, geen S, geen Turbo. Handgeschakeld. In 1997 vanuit Duitsland in Nederland gekomen.
Robijn rood met vrijwel smetteloze beige bekleding. Dashboard en overige hard plastic delen in het altijd tijdloze bruin.
Dashboard heeft een paar minieme scheurtjes. Heel gebruikelijk bij de 924. Maak ik me niet druk om.
De huidige eigenaar heeft de auto 14 jaar in bezit gehad en heeft net als de eigenaar daarvoor kosten nog moeite bespaard om er een hele mooie auto van te maken en zo te houden. Volledig professioneel en rubber- en ruitvrij gespoten. Alles erop en eraan vernieuwd of gereviseerd of gewoon mooi gemaakt. De stoelen en achterbank van een Turbo in bijpassende kleuren. Zit geweldig.
Kortom in mijn ogen een plaatje. Mogelijk is de auto wel bij iemand van hier bekend.
Voordat ik ben gaan kijken heb ik eerst Johann van de PBVH geraadpleegd om wat eerste tips te krijgen waar op te letten bij aankoop. Johann vertelde mij, dat hij de auto al eens gespot had en dat hij het een erg mooie auto vond.
Tijdens de uitgebreide proefrit merk je natuurlijk wel dat het een auto van 37 jaar oud is. Geen stuurbekrachtiging, zware koppeling (hoewel die vernieuwd zou zijn), een beetje ruimte op de versnellingspook, je zit met je snufferd bijna tegen de voorruit en je zit vooral ook heel laag. De auto is aan de achterzijde tijdens de opbouw iets lager gezet. Staat hem goed.
Al met al wel een behoorlijk verschil met de 993. Wat lijkt die dan al weer modern!
De auto heeft de afgelopen jaren heel weinig kilometers gemaakt. Dus platte kanten aan de banden wat onbalans gaf. Werd na een paar kilometer wel minder, maar komt denk ik niet meer helemaal goed. De uitlaat (RVS) is niet mijn smaak. Teveel herrie/gebrom. Met koude motor ging het schakelen wat stroef, maar dat werd beter naarmate alles op temperatuur kwam. Ik vond wel dat de auto een beetje rauw liep. Kan verbeelding zijn en dat het normaal is en anders zal dat misschien een mechanisch probleem zijn wat op te lossen is. Eerst over twee weken samen met mijn vrouw weer een Europatour (Oostenrijk, Kroatië, Italië en Frankrijk) met de 993 die tot half oktober loopt. Daarna maar eens zien dat ik een 924-kenner (PBVH
) ga raadplegen en misschien een vergelijking met een andere 924 kan maken.
Maandag ophalen, dan mogelijk ook foto's als de site meewerkt.
En Johann, nogmaals bedankt voor je info!
Wordt ongetwijfeld vervolgd.