Auteur |
Bericht |
alvin01
ex Carrera Coupe 3.2 1987Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Goed bezig man.
|
31 aug 2021 19:05 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: 3.2 G motor revisie
Prachtig! Droom ik ook van
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
31 aug 2021 19:36 |
|
|
MPH
Ede
|
Re: 3.2 G motor revisie
Wat een super klus! Zo mooi, al die nieuwe delen en knap dat je dit zelf doet! !
_________________________________________ 944S ‘87 Nijlgroen
ex 944 '85 +’86 + ‘87 Celebration ex 924 T ‘79 ex 911 3.0 Targa '79 Ex 987 S 3.4 '06
|
31 aug 2021 20:04 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Dank voor de positieve reacties! Ik ben redelijk handig, maar het is vooral kwestie van geduldig en secuur werken en goed gereedschap. Het opbouwen met alle nieuwe en schoongemaakte onderdelen is prachtig inderdaad!
|
01 sep 2021 7:43 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: 3.2 G motor revisie
Haal dat redelijk er maar af. Ik zou willen dat ik het kan; maar bij mij is het wat mijn ogen zien, verzieken mijn handen...
_________________________________________ Got coffee?
|
01 sep 2021 9:09 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Waar zit die U-bocht?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
01 sep 2021 15:09 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
|
01 sep 2021 15:45 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Nee, het is de uitlaat van de brandstofdrukregelaar. Van daar gaat de benzine terug naar de tank. Als ik het goed zie. Daar is moeilijk bij te komen bij ingebouwde motor denk ik. Ik zal eens voelen of ik hem kan vinden
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
01 sep 2021 17:42 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Ja die is het, met "inlaat" bedoelde ik de hele inlaat constructie op de motor
|
01 sep 2021 17:58 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
U-bochtje
Heb net een foto gemaakt van mijn u-tje
|
01 sep 2021 20:00 |
|
|
Robbierob
Ex. 911 Carrera 3.2 Moosgrün metallic,
nu Alpine A110 Legende IriswitRegio 077
|
Re: 3.2 G motor revisie
Mooi man
_________________________________________ Less is more !
|
01 sep 2021 20:07 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Tijdens het wachten
Ik had in Duitsland de Mahle 3.2->3.4 upgrade set besteld en deze bleek uiteindelijk 8 weken levertijd te hebben. De pennen van de zuigers waren nodig om de nieuwe lagers in de drijfstangen op maat te maken. Helaas werden na 8 weken ook nog de verkeerde pennen meegeleverd, 18mm in plaats van 23mm. Na nog een week werden de juiste pennen afgeleverd en kon Marcel Frank het werk afmaken. Natuurlijk was er nog wel genoeg te doen zoals in de vorige posts te zien was. Alles galvaniseren en poedercoaten, schoonmaken. Dynamo en startmotor gereed, de AFM gecontroleerd en de inlaatcombinatie weer opbouwen. Maar toen was er nog tijd over.... Van het een komt dan het ander en heb ik de achterwielophanging maar gedaan. De veerpoten of hoe die dingen heten zaten volledig vastgeroest en konden niet meer versteld worden. Die heb ik losgehaald, kaal gemaakt en opnieuw gespoten. Alles weer netjes in elkaar, moet alleen nog links de torsiestaaf nog wat bijstellen. Ook alle rubbers vervangen door van die paarse urethaan en mooie nieuwe billsteins "sportlich strasse" eronder. Zal wel opnieuw uitgelijnd moeten worden zo. Ik heb ook alles voor de voorkant liggen, maar ben daar nog niet aan toegekomen... eerst de motor!
|
01 sep 2021 20:14 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: U-bochtje
Mooimooi Maar waarom is dat bochtje berucht?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
01 sep 2021 20:42 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Carter dichtmaken
De volgende stap was het plaatsen van krukas en secundaire as en het carter dichtmaken. Er zijn een soort houders te koop die dan de rechter drijfstangen en ketting omhoog houden zodat je makkelijker de carterhelft kunt plaatsen. Ik was van plan deze zelf te maken van staalplaat strips, ik had die zelfs al gekocht. Maar uiteindelijk toen ik bezig was leek het mij ook prima zonder te gaan, en dat was ook goed te doen. Ik ben zeker 2 uur bezig geweest met de binnenzijden van de carterhelften schoon te maken. Als je heel goed keek zat er hier en daar nog wat residu van het schoonmaken. Ik wilde er zeker van zijn dat ze brandschoon waren. Daarna de lagers erin, alles passen en definitief plaatsen met de o-ringen en pakkingen. Ik heb er uiteindelijk voor gekozen de loctite 573 te gebruiken in plaats van 574. Het is vergelijkbaar maar 573 heeft 24 uur nodig om uit te harden in plaats van 45 minuten en de oplettende kijker zal zien dat het groen is ipv oranje. Puur zenuwen, achteraf lukt het makkelijk om in 45m de klus te klaren. Ik wilde alleen voldoende speling hebben voor als ik een fout zou maken. Deze vloeibare pakkingen harden anaerobe uit, dus alleen tussen de naad waar geen lucht komt. Aan de buitenzijde veeg je het overtollige spul zo er af, ook nog dagen later. Ik had natuurlijk ook iets teveel gebruikt, je ziet het op de foto's, maar nu weet ik iig zeker dat het overal zit. Ben ook nog wel benieuwd hoe dat dan aan de binnenkant gaat. Ik zie het zitten, het zal er ongetwijfeld met de olie afspoelen bij de eerste start en dat lijkt ook de bedoeling te zijn ten opzichte van de pakking die wel uithard aan de lucht. Die kan dan stukjes loslaten die vervolgens overal verstoppingen kunnen veroorzaken. Maar ik vind het toch spannend dus hoor graag als iemand hier ervaring mee heeft!
|
01 sep 2021 20:44 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: U-bochtje
Haha, het lekt vaak (bij mij ook) en het is AFGRIJSELIJK DUUR O ja, je kunt er ook vrijwel niet bij als de motor er nog in zit, ook dat nog....
|
01 sep 2021 20:45 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Erg leuk om te zien allemaal. De secundaire as en de oliepomp, is daar nog iets speciaals mee gebeurd?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
01 sep 2021 23:36 |
|
|
Bollocks
|
Re: 3.2 G motor revisie
Mooi project... ik wou dat ik het ook kon.... Twee jaar geleden ook projectje gehad, begonnen met in orde zetten van een 3.2 van '87 na 10 jaar stil staan, bleek dat 'in orde zetten' een volledige rebuild geworden is.... blok laten reviseren omdat ik er zelf geen fluit verstand van heb, de rest wel veel zelf kunnen en mogen doen... Enorm veel geleerd tijdens die periode. En ondertussen geniet ik nog altijd van de tijd en het werk dat ik er heb in gestoken. Nog veel plezier met het project en blijf je vorderingen posten, dit zijn de verhalen die iedereen graag ziet!
_________________________________________ "4 wheels move the body, 2 wheels move the soul"... except Porsche, they move both of them!
|
02 sep 2021 1:12 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Goed schoongemaakt, maar het zag er nog mooi uit. De secundaire as is hol en daar kwam best wat slurry uit. Wel de lagers van de secundaire as vervangen uiteraard en de pakkingen tussen de pomp en het carter.
|
02 sep 2021 13:47 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Cilinders en zuigers
Volgende stap was het plaatsen van de cilinders en zuigers. Eerst nieuwe tapeinden plaatsen. Uiteindelijk ging dit toch het makkelijkste met twee moeren als houvast voor de dopsleutel. Met loctite erop vastgedraaid op de juiste hoogte: Op deze foto zie je de oude cilinder/zuiger versus de nieuwe: Voor de zekerheid nog de speling van de zuigerveren nagemeten, die waren allemaal binnen de spec: Mijn plan was om de eerste cilinder/zuiger/veren combinatie goed uit te denken en te doen, zodat ik daarna de overige vijf foutloos in elkaar kon zetten. Dus de eerste heb ik een aantal keer in- en uitelkaar gehaald voordat ik de goede werkwijze had. Zuiger in de juiste richting, alle veren goed gepositioneerd, zuiger op de juiste manier in de cilinder. Het lijkt makkelijker dan het is en met de eerste was ik zeker een uurtje bezig voordat ik de goede volgorde en positionering had. Daarna waren de overige vijf snel gedaan en had ik alles netjes klaarstaan: Letterlijk 'savonds in bed schoot opeens de twijfel door mijn hoofd: de eerste zuiger had ik de veren een paar keer opnieuw gedaan, zaten ze nu allemaal wel met de juiste kant boven? En eenmaal twijfel krijg je het niet meer uit je hoofd... Volgende avond toch de eerste zuiger nog eens gecontroleerd, en ja hoor, veer 2 zat verkeerd om. Dat was echt enorm shit geweest als ik die had laten zitten! En allemaal dus toch nog een keer gecontroleerd, die zaten allemaal goed. Maar toch een cruciale fout, gelukkig nog hersteld! Daarna liep ik helemaal vast op de montage van de veerclips van de zuigerpennen. Ik kreeg ze gewoon met geen mogelijkheid geïnstalleerd, wat ik ook probeerde. Uiteindelijk na uren klooien en vloeken en kapotte vingers opgegeven. Toen online het tooltje van Stomski besteld. Koste wel iets van € 100 euro, maar toen zaten die clips er in 5 minuten in. Het tooltje is een soort metalen injectiespuit voor de clip. Je plaatst de clip in de buis, buis in de zuiger en drukt dan met een stamper de clip op zijn plek. Dit stukje van de klus vond ik het moeilijkste tot nu toe. Het correct plaatsen van alles en het vastzetten van de clips was lastig en je kunt hier best wat fouten maken. Gelukkig is het uiteindelijk goed gekomen, dit was het eindresultaat: Met de hand de kettingen beetje begeleiden, dan kun je mooi de zuigers in de cilinders de beweging laten maken door de poelie te draaien. Alles beweegt mooi soepel, dus klaar voor de volgende stap, plaatsen van de koppen en nokkenassen!
|
05 sep 2021 18:38 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: 3.2 G motor revisie
Fijn topic!
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
05 sep 2021 19:14 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Inderdaad helder topic met goede foto's dus mooimooi
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
05 sep 2021 21:53 |
|
|
Arnoud69
991 Carrera 4S Cabrio (06/14)
Targa 911 SC (01/81)
RSR “achtige” (10/74)
Ex Boxster 718 S (09/17)Omgeving Hilversum
|
Re: 3.2 G motor revisie
Zwaar onder de indruk dat je dit soort dingen zelf kan!
_________________________________________ Honestly now, did you spend your youth dreaming about someday owning a Nissan or a Mitsubishi? P O R S C H E
|
05 sep 2021 21:58 |
|
|
SCR
|
Re: 3.2 G motor revisie
Prachtige klus. Ziet er allemaal mooi uit. Goeie oplossing ook met je brandstofleidingen. Dat van 's avonds in bed nadenken ken ik ook. Mijn versnellingsbak van een Cayman zat er al in en toen twijfelde ik of ik de moer van het IMS lager goed had aangedraaid. Ik heb alles er weer uitgehaald en......? Hij zat vast. Maar ik was wel van het piekeren af. Wat zal het een goed gevoel geven als je motor straks weer top draait. Veel succes. Mooi topic.
|
07 sep 2021 21:03 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
08 sep 2021 4:08 |
|
|
Marco
Carrera 3.2,
996 Cabrio,
991 GTSThuredriht - NPC#1408 PF#492
|
Re: 3.2 G motor revisie
Ja dat rijdt ook vast een stuk rustiger, anders denk je bij ieder geluidje; hij zit toch niet vast...
_________________________________________ Got coffee?
|
08 sep 2021 14:57 |
|
|