Auteur |
Bericht |
mivali
|
Motor 993 verpakken
Mogelijk wil ik de motor van mijn 1996 993 opnieuw verpakken, dit i.v.m. enige lekkage (o.a. voetpakking) waar ik niet zo goed tegen kan. Specialist zegt dat ik er nog wel mee kan wachten, maar ik vraag me af bij wie ik dit volgens jullie het beste kan laten doen als ik er niet mee wil wachten. Bij voorbaat dank voor reacties!
|
26 nov 2021 9:59 |
|
|
P-Track
Haarlem
|
Re: Motor 993 verpakken
Bij de specialist die zegt dat het niet nodig is? Lijkt mij een wijs man
|
26 nov 2021 10:34 |
|
|
mivali
|
Re: Motor 993 verpakken
Ja, die zegt dat het over 1 jaar ook kan. Maar pietlut als ik wil dan toch maar liever aan de slag. Ik ben niet met hem getrouwd en vraag me af welke specialist het beste thuis is op dit gebied.
|
26 nov 2021 10:41 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Motor 993 verpakken
Ik zou Klaas van PSTG even bellen..
|
26 nov 2021 11:20 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
Technisch gezien kan het meestal geen kwaad en dus wel wachten. Maar als je toch het geld gaat uitgeven heb je er het meeste plezier van als je de reparatie juist wel 'meteen' laat uitvoeren. Geld kosten doet het toch en je rijdt dan het nieuwe seizoen rond met een mooie droge motor.
Afhankelijk van de kilometerstand en jouw wensen kan er nog wel wat bijkomen. Denk al snel aan bijvoorbeeld cilinders honen en nieuwe zuigerveren monteren. En zo zijn er nog wel wat dingen te bedenken.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 nov 2021 13:33 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Motor 993 verpakken
Ik zou het zelf door Erwin laten doen.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 nov 2021 14:48 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Motor 993 verpakken
Heb dit ook laten doen bij mn 993, belde toen Erwin en die zat bij Porsche Groningen. Robert Visser heeft hem toen onder handen genomen. Keurige prijs en liep en loopt nog steeds als een zonnetje Lekt en gebruikt geen druppel.
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
26 nov 2021 17:05 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Motor 993 verpakken
Genoeg specialisten die dit perfect kunnen. Overigens is mijn 993 al 10 jaar kurkdroog muv kleppendeksel vorig jaar
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
26 nov 2021 18:24 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
Ja, maar laat jij nou net zelf geen Porsche hebben .
_________________________________________ Rebel engineering
|
26 nov 2021 18:59 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Motor 993 verpakken
Maar toen ik ze wel had bracht ik ze bij jou ….
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
26 nov 2021 22:49 |
|
|
MarcoB
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
|
Re: Motor 993 verpakken
Verstandig. Zelf nu
_________________________________________ Rij niet sneller dan jouw beschermengel vliegen kan
|
26 nov 2021 23:55 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motor 993 verpakken
Daar zou ik als ik TS was zeker rekening mee houden. Alleen opnieuw inpakken is wellicht weggegooid geld als de 993 een serieuze kilometerstand heeft ... en dat zeg ik - die wat kleine lekkages aan een 993 motor heeft laten verhelpen terwijl deze een kilometerstand van bijna 3 ton had
|
27 nov 2021 11:46 |
|
|
Carcentric
|
Re: Motor 993 verpakken
Wat bedoel je met opnieuw verpakken? Alle dichtingen laten vervangen? Bij een 993 zijn de onderste kleppendeksels toch zowat het enige dat echt gaat lekken, en dat is relatief gemakkelijk zelf op te lossen.
|
15 jan 2022 11:47 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
De onderste klepdeksels zijn twee van de vele afdichtingen die door ouderdom van het materiaal uiteindelijk gaan lekken. Je vergeet nu de andere 131 pakkingen in de vorm van 68 rubber pakkingen, 55 aluminium afdichtingringen, 3 keerringen en 7 afdichtvlakken die alleen met vloeibare pakking zijn afgedicht. Er zijn nog dus nog veel meer mogelijkheden. Lekkage aan distributiehuispakkingen en cilindervoetpakkingen komen ook regelmatig voor hoge km standen en daarbij, de jongste 993 is alweer 24 jaar oud! En dan alleen een klepdekselpakking die gaat lekken?
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 jan 2022 22:23 |
|
|
Carcentric
|
Re: Motor 993 verpakken
Vandaar mijn vraag: wat wordt bedoeld met de 993 motor opnieuw verpakken? Toch alleen maar wat lekt of al aan het ‘zweten’ is?
|
20 jan 2022 18:05 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: Motor 993 verpakken
nop eenmaal open alles
|
20 jan 2022 19:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
Precies wat Gizmo zegt. In de langere versie: Met verpakken wordt bedoeld alle pakkingen vernieuwen van het draaiend gedeelte van de motor. ( zelf vind ik 'de motor verpakken' altijd een vreemde manier van aangeven van de motorpakkingen vernieuwen en gebruik die term dan zelf ook nooit) Alleen de twee carterhelften worden niet gesplitst en er worden geen revisie werkzaamheden uitgevoerd. Wel gaan de cilinders van het carter af om de cilinder voetpakkingen te vernieuwen en daardoor moet je automatisch bijna alle pakkingen vernieuwen omdat de cilindervoetpakkingen bijna de laatste pakkingen zijn die te tegenkomt met demontage van de motor.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 jan 2022 20:01 |
|
|
Thefrits
993 2sBelgië
|
Re: Motor 993 verpakken
Kostprijs indicatie Erwin ?!?
|
20 jan 2022 20:14 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Motor 993 verpakken
Ben vooral benieuwd in het prijsverschil t.o.v. revisie
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
20 jan 2022 21:48 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
Ik denk dat je dat aan de garage moet vragen waar je deze reparatie zou laten uitvoeren. Maar grof gecalculeerd kan ik je wel op weg helpen. In het verleden werd ongeveer 40 uur gerekend voor het vervangen van motorpakkingen. Dus 40x arbeidsloon p/u + pakkingset, motorolie en kleinmateriaal. Eerder kwam je dan uit op rond de 4000,- bij een specialist. Door ouderdom van auto ben je tegenwoordig meestal meer tijd kwijt. Heel makkelijk 10 uur meer als toen door vastzittende ( imbus) bouten, verroeste onderdelen en meer reinigingswerk. Het arbeidsloon is hoger geworden, evenals de prijs van onderdelen. Ik heb al 10 jaar niet meer alleen de motorpakkingen vernieuwd zonder ook revisiewerkzaamheden uit te voeren. Het 'verpakken' van de motor was vooral in de tijd dat de km standen nog rond de 100.000 km lagen en revisie werk niet ter sprake kwam. Meerprijs revisie t.o.v. alleen pakkingen vernieuwen: reken op 3 tot 4 keer zoveel. Dat komt door een kwart extra tot steeds vaker een verdubbeling in arbeid afhankelijk staat van de motor, een duizendje of 4 aan uitbestede werkzaamheden voor bewerkingen aan de verschillende onderdelen, veel nieuwe dure onderdelen nodig zoals een nieuwe oliepomp, tandwielen, nokkenas etc maakt dat een revisie tegenwoordig wel eens de 20.000,- aantikt.
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 jan 2022 11:35 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Motor 993 verpakken
Maar dan heb je ook wat Zou dan wel meteen voor een 3.8 conversie gaan.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
21 jan 2022 12:20 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Motor 993 verpakken
Dank Erwin!
3.8 conversie is nog eens 5k extra of zo?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
21 jan 2022 12:25 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Motor 993 verpakken
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 jan 2022 14:31 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Motor 993 verpakken
Ik ook niet, dan maar meteen voor 4.0
|
22 jan 2022 14:39 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Motor 993 verpakken
Voor 25K kun je minstens 2 keer je 997 laten pl*ffen. Ik dacht altijd dat na de Tesla M3 de 993 de goedkoopste auto wat betreft onderhoud is, dat word hier door sommigen regelmatig beweerd. Blijken ze toch geld te kosten. Valt me wel een beetje tegen.
|
22 jan 2022 15:55 |
|
|