Auteur |
Bericht |
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Nou vooruit dan. De RSR tuimelaarasringen zijn voor RSR tuimelaaras. Alleen daarvoor. Bij een oude RSR tuimelaaras waren ringen nodig voor olieafdichting. De klepspeling bij een RSR motor stel je niet af met een stelschroef maar met klepstelplaatjes. Om de klepspeling te veranderen moet je een plaatje met een andere dikte monteren en daarvoor moet je eerst de tuimelaar en dus ook tuimelaaras uitbouwen. De tuimelaaras zit dus anders vast bij een RSR, dat werkt met een blokkeersysteem die het voorkomt dat de tuimelaar er uit schuift tijdens de race. Het uitzetten van de tuimelaaras uiteinden gebeurt niet bij het vastzetten van een RSR tuimelaar zoals bij een straatmotor en om de kans op olielekken te verkleinen worden daar afdichtingsringen gebruikt. Het is dus nooit bedoeld als upgrade voor een straatmotor. En tuimelaar in een goed nokkenashuis waarbij de boring tijdens juiste demontage niet beschadigd is lekt geen olie en heeft geen o-ringen nodig. Ooit heeft waarschijnlijk een Porsche monteur die de tuimelaars niet handig heeft uitgebouwd groeven geslagen in de tuimelaarasboring en kwam toen op het idee om RSR o-ringen te monteren om lekkage te voorkomen. Dat zal rond gepraat zijn en nu na jaren bieden webshops die ringen aan en worden blijkbaar massaal gekocht omdat er een verhaal de wereld in is gekomen dat je die echt moet hebben, het een upgrade is en ze zelfs van een RSR zijn. Advies: Laat je de kop niet gek maken en geloof niet alles. Dat geldt misschien ook wel voor wat ik schrijf Tuimelaars heb ik hier gedemonteerd liggen tijdens klepspeling afstellen. ............... Hier zie je het verschil tussen een gewone en een RSR tuimelaar met klepstelplaatje. ........
_________________________________________ Rebel engineering
|
29 dec 2021 0:59 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Mooi om dat verschil te zien tussen de verschillende tuimelaars van de RSR en de gewone 911. Dank wederom voor je uitgebreide en heldere uitleg!
|
29 dec 2021 9:43 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Olieafdichting? Waar komt die olie vandaan dan? Sorry maar ik ben echt niet op de hoogte. Ik heb gelezen dat daar een olieleiding loopt die olie sproeit op de nokken. Worden de tuimelaarassen ook gesmeerd?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
31 dec 2021 15:08 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Olie die op de nokken en tuimelaars sproeit, zou langs de tuimelaar-asjes naar buiten kunnen lekken. Echter bij de standaard 911 zitten de asjes geborgd door een conische moer aan de ene en een conische bus aan de andere zijde. Deze zetten na vastzetten de uiteinden van het asje enigszins uit, waardoor deze klem komt te zitten. Als de boring in het aluminium nokkenashuis niet beschadigt is, zal het waarschijnlijk nooit gaan lekken. Bij de RSR zitten de asjes op een andere wijze geborgd. Om daar het lekken te voorkomen hebben die twee o-ringen in de groefjes. In het boek van Wayne, werd dat zeer aanbevolen om als upgrade te monteren. Ik heb het er nu in zitten, maar geloof Erwin wel dat het eigenlijk lariekoek is.
|
01 jan 2022 17:00 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Men is dus bang dat zich olie ophoopt in het tussenstuk dat ik hier paars heb gemaakt? En dat die olie plots er uit loopt zodra je het deksel losmaakt?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
02 jan 2022 9:53 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
De olie hoopt zich daar niet op, de olie kan weglopen via de koelribben en nokkenas-huis richting onderzijde motor.
Gr.
Dick
|
03 jan 2022 21:46 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Begrijp ik goed dat het paarse gebied "buiten" is? Het staat in contact met de buitenlucht? Er kan ook zand en stof komen?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 jan 2022 9:32 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
geen verstand van motorenrevisie, maar dat "paarse" gebied staat toch niet in direct contact met de buitenlucht!
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
06 jan 2022 23:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 jan 2022 0:07 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Precies! En hier zie je hoe smerig het kan worden na 44 jaar!
|
07 jan 2022 9:47 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
|
07 jan 2022 10:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Het ziet er inderdaad fris uit. Toch een tip Om het eindresultaat mooier te krijgen en voor een professionele originele uitstraling: Wees consequent met de gebruikte boutjes, moertjes en ringetjes. Gebruik alleen geel gepassiveerde! Kijk naar de boutjes waar je de rode koelkap mee vastzet op het nokkenashuis. Vier boutjes, drie verschillende soorten. Geen M8 imbusbouten gebruiken voor het linker distributiehuisdeksel maar monteer draadeinden met m8 moeren. Als je op die manier werkt kun je over jaren bijna niet zien of de motor uit elkaar geweest is. Nu straalt dat (voor de ervaren enthousiast of kenner) er van af. En uiteraard ga je niet naar een automaterialenzaak voor een V-snaar. Die gebruik je van Porsche. Behalve dat Porsche niet voor niets stugge V-snaren blijft gebruiken voor deze motoren ( die imi dingen vliegen er wel eens af) scheelt het misschien 3 Euro. En dat geldt voor heel veel onderdelen. Het scheelt vaak niet zoveel op het eindtotaal om originele onderdelen te gebruiken en de looks en belangrijker de kwaliteit schiet omhoog. Daarmee ook de indruk en dus waarde van de auto. Niet boos worden, ik doe het om je te helpen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
07 jan 2022 11:43 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Van die foto schrok ik zo hard dat mijn kiezen nu nog nawiebelen. De scheiding tussen motorolie en zand en gorigheid is dus een staal op aluminiumafdichting. Vreemde keuze vind ik eerlijk gezegd. Nog meer reden voor mij om de assen te gaan checken. Al zijn die ruimtes bij mij best schoon zoals je op de foto met dat paars kunt zien (na 33 jaar). @Leo je motortje ziet er inderdaad weer goed uit!
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
07 jan 2022 15:59 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Ik wordt niet zo gauw boos hoor Erwin Tapeinden had ik niet voor dat deksel, behalve de lange waar de luchtpomp mee vast had gezeten. Ik zal er tapeindjes voor maken, er zwerft nog wel een tapeind M8 rond hier. Normaal gooi ik alle pruttel af bij een galvanisch bedrijf om te passiveren, maar nu met alle feestdagen kreeg ik dat niet voor elkaar.
|
07 jan 2022 16:28 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Hele nette revisie, petje af!
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
07 jan 2022 17:06 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Ja lees het advies van Erwin in mijn revisie topic, spijt als haren op mijn hoofd van die rs pakkingen. Motor gister er weer uit gehaald om de tuimelaars er weer uit te halen en dat gaat dus niet makkelijk helaas. Dus laat ook je tuimelaars reviseren!
|
15 jan 2022 13:48 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Het was even stil hier omdat ik ook andere klusjes had die moesten gebeuren. Tevens had ik het advies van Erwin opgevolgd en een emmer met klein spul opgestuurd naar de verzinkerij. Samen met heel wat bevestigingsmateriaal van een andere klassieker. Het ziet er inderdaad nog weer wat netter uit zo. Vorige week heb ik de versnellingsbak enigszins schoongemaakt en aan de motor geschroefd. Wat een baggerklussen zijn dat, als er 44 jaar niets aan gebeurd is. Het afgelopen weekend kon ik dan eindelijk het huwelijk voltrekken, tussen motor en carrosserie. Eerst heb ik hem een tijd rond gestart zonder benzinepomprelais, om de olie overal te laten komen. Daarna het relais er in en er kwam weer leven in de brouwerij. Het lijkt allemaal niet verkeerd te klinken, zo op het eerste gezicht. Vanmiddag heb ik even een kort proefritje gemaakt hier over de dijk, om te kijken of alles naar behoren functioneert. Die nieuwe koppeling is echt een wereld van verschil, hij gaat toch lekker soepel en strak nu Het enige wat me zorgen baart is olielekkage tussen motor en bak. Alleen met lopende motor, wat volgens mij betekend dat het alleen de krukaskeerring kan zijn. Dat zou vervelend zijn, want die heb ik vernieuwd en het plaatsen ging probleemloos. Kan het zijn dat de lekkage minder wordt en stopt, als ik er wat meer mee heb gereden, of kan ik de boel weer uit elkaar halen
|
16 feb 2022 15:47 |
|
|
Hellraiser
996 GT2 -
991 Cabrio ProjectSint-Niklaas, Oost-Vlaanderen
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Keerring goed ingeolied en niet droog gestart?
|
17 feb 2022 1:41 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Hulde en wat ziet het mooi uit allemaal Wel jippie dat hij lekt
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
18 feb 2022 0:31 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Ja ik heb de keerring ingevet op het loopvlak. De motor ook eerst diverse keren rondgedraaid zonder benzinedruk. Pas toen ik voldoende oliedruk had, heb ik hem laten lopen. De lekkage was er meteen, leek wel minder na de eerste proefrit, maar dat is geen wetenschap. Als het weer wat beter is, zal ik een langere proefrit maken. Nu waai je hier in de kop van Noord Holland uit je hemd als je buiten staat
|
18 feb 2022 14:21 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Advies is om niet de weg op te gaan dus je hebt mooi wat te doen….. Succes.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
18 feb 2022 14:26 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Je kan de vaseline nog zien zitten op de foto met de nieuwe keerring. Dat mag toch niet het probleem zijn.....
|
18 feb 2022 14:27 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Net nog even een testritje gemaakt van 42km door het winderige West Friesland. Geen problemen ondervonden en de olielekkage lijkt te verdwijnen.... Er hangt nog wel een drupje onder aan het blok, maar dat is alles. Straks nog even de brug op om de koppeling wat strakker te stellen. Bij rustig toeren blijft de olietemperatuur net even boven het onderste vakje op de meter. Is dat OK of moet de meter altijd halfweg komen te staan?
|
19 feb 2022 14:09 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Met dit koude weer en ook nog rustig rijden komt de gewoon olietemperatuur niet op bedrijfstemperatuur. Geen probleem, zo is het nu eenmaal.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 feb 2022 14:19 |
|
|
Hydroleo
1978 911 SC TargaSchellinkhout NL
|
Re: 911 3.0SC Motorperikelen
Dank voor de info Erwin, ik ben weer blij vandaag.
|
19 feb 2022 14:22 |
|
|