996 4S 2002 - Restauratie & modificatie
Na jarenlang gereden te hebben in Golfjes Mk1/2/4 en enkele Alfa's kwam ik er in 2020 achter dat de Porsche droom minder onbereikbaar was dan ik dacht.
Ik kwam een artikel tegen over de 996 en ik wist niet dat deze nog zo betaalbaar waren. Toen maar eens rond gaan kijken
In december 2020 voor het eerst testgereden in een Gen 1 maar die toch maar niet gekocht.
Na een jaar terug Alfa, bleef het kriebelen en toch blijven zoeken naar een 996.
Gelukkig toch een betaalbare 996 kunnen vinden afgelopen december. Na een aankoopkeuring bij PSTG heb ik hem meegenomen.
Het is zelfs een 4S uit 2002, deze zijn normaal buiten mijn budget maar ik heb er 1 kunnen vinden die optisch en technisch(niks ernstigs)
wat liefde nodig heeft waardoor de prijs hetzelfde was als voor een mooie Gen 1. Helemaal blij want ik had nooit verwacht een 4S te kunnen kopen.
Ok het is een uit Duitsland geïmporteerde tiptronic met 192.000 km, wat ik totaal geen probleem vind. Heb nog nooit een auto gehad met minder dan 150.000 km.
Dat gezeur over tiptronics boeit mij ook niet. Ja ok in de auto modus is hij wel erg lui maar het is wel relaxt rijden met woon-werk verkeer.
Als je meer haast hebt is de manual mode met knoppen op het stuur ook erg leuk en misschien wil ik nog eens upgraden naar flippers achter een momo mod7 stuur.
Verder zit er nog een X-pipe van FVD Brombacher onder met Supersprint dempers. Was een leuke verrassing want het stond niet in de verkoop advertentie.
Hij is technisch goed onderhouden, maar er zat een slecht geïnstalleerd alarmsysteem in dat wat problemen gaf. Oa lampje van de voorklep bleef maar branden.
Het alarmsysteem is er inmiddels uitgesloopt door Auto Resto die gelukkig bij mij op loopafstand zitten.
Ook hebben ze nagekeken wat er mis was met de benzinemeter. Die staat altijd op 0. Er is iets defect in de klok helaas.
Optisch is het allemaal niet zo best, de auto is 2 jaar lang door een vrouw gebruikt als dagelijkse auto en dat is te zien. Overal gebruikerssporen.
De voorbumper heeft schade en alle velgen hebben wel wat. Het interieur kan ook wel wat liefde gebruiken. Gelukkig vind ik dat soort opknap werk juist erg leuk.
Het moet allemaal wel wat binnen budget blijven dus ik ga zoveel mogelijk zelf opknappen met gebruikte onderdelen.
Als het te ingewikkeld of technisch wordt dan laat ik het bij Auto Resto fixen.
Eerste plannen voor dit jaar:
-Benzinemeter laten repareren
-Sideskirt links vervangen(al een nieuwe gevonden voor weinig)
-Console delete(Ik ben bijna 2 meter dus die zit erg in de weg, al 1 op mp gekocht)
-PCM eruit
-Kachel omhoog verhuizen
-Continental radio met bluetooth eronder
-Stuur spacer
-Voorbumper laten spuiten
-Nieuwe voorlip
-Lightsavers voor de achterlichten
-Velgen opknappen of andere velgen(ben meer van de zwarte velgen)
-AOS, koelmods laten doen en het IMS lager bij Auto Resto laten vervangen want de tip heeft toch een nieuwe pakking nodig(zweet)
-Interieur netjes maken