Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 0:38



Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ] 
Zonder Josef Ganz geen VW en dus geen Porsche? 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht Zonder Josef Ganz geen VW en dus geen Porsche?
Heeft iemand net de zeer interessante documentaire gezien op Nederland 1 over deze geniale constructeur?

Er zijn tekeningen, brieven en ontwerpen van hem opgedoken waaruit blijkt dat het concept van de Kever eigenlijk -volledig- uit zijn koker stamt.

Hij had zelfs al een auto ontworpen én gebouwd die sterk op de Kever leek (qua motorisering, wielophanging, aandrijving, maar ook qua vormgeving). Hij noemde dat ontwerp 'Maikäfer'.

Ook had Ganz een auto ontworpen die het technische karakter van de Kever al had: de Superior.

Hitler heeft deze auto uitvoerig bekeken bij de autotentoonstelling van -ik dacht- 1937 en was ervan overtuigd dat dát de Volkswagen moest worden die hem voor ogen stond.

Ganz zou overigens zelfs de naam 'Volkswagen' hebben verzonnen...

Ganz heeft Hitler vervolgens schetsen en ontwerpen gestuurd en deze met Hitler besproken. Die ontwerpen leken héél veel op de allereerste VW (de type 60).

Toen ontdekte Hitler dat Ganz joods was en hij moest eigenlijk direct vluchten (naar Zwitserland) en men heeft zelfs geprobeerd om 'm daar te vermoorden, maar dat is mislukt.

Later -toen de type 60- officieel werd gepresenteerd (en Hitler aan Porsche hiervoor zelfs een 'Anerkennung' had gegeven bij monde van Goebels) heeft Ganz vanuit Zwitserland nog even geprobeerd om onder de aandacht te brengen dat die auto eigenlijk gewoon zíjn ontwerp en idee was en dat de Nazi's ermee aan de haal zijn gegaan...

Dat was echter nutteloos...

Achteraf bleek de Kever de springplank voor Porsche en de 911 lijkt natuurlijk nog heel erg op die Kever.

De vraag rijst dan ook of zonder deze Josef Ganz de Kever wel zou hebben bestaan en zelfs of dan de huidige 911 wel zou hebben bestaan...

Just think about it: we zouden wel eens niet in een 'Porsche' gereden kunnen hebben, maar in een 'Ganz'...

Zie ook:
http://www.schouwer-online.de/technik/bungartz.htm
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


Laatst bijgewerkt door Black Betty op 22 nov 2005 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.



22 nov 2005 22:06
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
987 3.2S '07 / ex-986 2.7 '03 / ex-964 C2 '91 / ex-968 CS '92 / ex-964 C4 targa '91
regio Waterland
Bericht 
Tsja, bekend verhaal. Las ik eens in artikel van een VW magazine. Met tekeningen en foto's er bij enzo, razend interresant idd.
Er wordt geschiedkundig een hoop onder het kleed geveegd. Neemt niet weg dat Ferdinand en de zijnen een leuk stukje werk hebben "gekloond" in de loop van de tijd....
_________________________________________
Take the long way home....


22 nov 2005 22:16
Profiel Twitter 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Ik heb het ook gezien, interessant item. Nog wel was missing links (het geld dat Ganz later van VW ontving voor bewezen diensten, zou aardig zijn als daar een direct verband kon worden aangetoond bijvoorbeeld), maar het heeft er alle schijn van dat Ferdinand het concept niet volledig zelf heeft verzonnen.

Hier valt het één en ander ook te lezen: http://www.ganz-volkswagen.org/book_project.htm


22 nov 2005 22:17
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
964 C4
Tholen
Bericht 
ErikE schreef:
Tsja, bekend verhaal. Las ik eens in artikel van een VW magazine. Met tekeningen en foto's er bij enzo, razend interresant idd.
Er wordt geschiedkundig een hoop onder het kleed geveegd. Neemt niet weg dat Ferdinand en de zijnen een leuk stukje werk hebben "gekloond" in de loop van de tijd....


Beter goed GEJAT dan slecht VERZONNEN. H

Hoe zou porsche dan geheten hebben als Ganz niet Joods was :roll: :roll: :roll:


22 nov 2005 22:21
Profiel Facebook 
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht 
Patrick964 schreef:
Hoe zou porsche dan geheten hebben als Ganz niet Joods was :roll: :roll: :roll:


Dan reed jij nu gewoon in een Gans 911 rond en zaten wij te OH'en op www.gansforum.nl... :wink:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


22 nov 2005 22:39
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Ex-964 C4, Ex-Boxster, EX Audi S8-> dreaming of cayenne turbo -> 996 gt3
MESTREECH
Bericht 
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

konden we lekker wat afkwaken hier :wink:

Afbeelding

meeting begin dit jaar van het gansforum:
Afbeelding


eend?gans?het zwemt allebei :roll: laten we het daar maar op houden :idea: :roll:
_________________________________________
Life is short,ride hard !!!

http://www.degeusmakelaars.com


22 nov 2005 22:47
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Hé buurman, nieuwe gans? Haalt het niet bij het comfort van mijn eend, maar toch een leuk bakkie.


22 nov 2005 23:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Maar wel altijd nog beter dan die Kever... :?

Eeehhhh.... :?

Kever??? :shock:
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


22 nov 2005 23:45
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
Cayenne
Bericht 
Gans is een watervogel..............................vandaar.


23 nov 2005 11:19
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Met alle respect, maar Ganz had weer leentjebuur gespeeld bij Tatra... De "bewijzen" van het jatwerk zijn mutatis mutandis van toepassing op de meeste automobielen. Nota bene wordt er geschreven dat beide auto's achterwielaandrijving hadden. Eind 20-er jaren was dat ook zoooooo bijzonder. :roll:

De Kever was overigens niet de springplank voor Porsche. Die had al lang een paar bijzondere auto's op zijn naam staan. Vandaar dat hem werd gevraagd een auto voor het volk te ontwerpen.

En de naam Volkswagen is er pas na de oorlog aan gegeven en wel door de geallieerden.

Geschiedvervalsing derhalve.


23 nov 2005 11:32
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
Rauris Oostenrijk
PF#30
Bericht 
Heb gisteravond de herhaling bekeken....het geeft je toch te denken. :?


23 nov 2005 11:37
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T coupe 1972
Bericht 
Ganz kein Porsche?


23 nov 2005 12:50
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Fifties Café Racer a.k.a. Black Betty
Vinkeveen
Bericht 
Devils son schreef:
Met alle respect, maar Ganz had weer leentjebuur gespeeld bij Tatra... De "bewijzen" van het jatwerk zijn mutatis mutandis van toepassing op de meeste automobielen. Nota bene wordt er geschreven dat beide auto's achterwielaandrijving hadden. Eind 20-er jaren was dat ook zoooooo bijzonder. :roll:

De Kever was overigens niet de springplank voor Porsche. Die had al lang een paar bijzondere auto's op zijn naam staan. Vandaar dat hem werd gevraagd een auto voor het volk te ontwerpen.

En de naam Volkswagen is er pas na de oorlog aan gegeven en wel door de geallieerden.

Geschiedvervalsing derhalve.


Staan toch wat dingen in de historisch (onderbouwd) kennelijk wat anders lagen/liggen...

Tatra heeft de techniek en ontwerpen van Ganz 'overgenomen' en nádat Ganz moest vluchten (omdat hij Jood was) en de op zijn naam staande patenten door de Duitsers werden 'afgevoerd' (Joden mochten/konden geen patenten (meer) op hun naam hebben) zijn deze patenten en ontwerpen aan Tatra doorgesluisd (die goede connecties met de Gestapo had, kennelijk.

En een luchtgekoelde boxermotor boven de achterwielen in de set-up zoals wij die later bij de Kever zagen, werd helemaal niet zo vaak (eigenlijk niet) toegepast in de jaren 20...

Citaat:
En de naam Volkswagen is er pas na de oorlog aan gegeven en wel door de geallieerden


Toch wel apart dat Ganz die naam dan al heeft gebruikt in de jaren '30! :wink:

In 1932 the Standard Fahrzeugfabrik decided to serially produce the Standard Superior, a small car based on the Maikäfer, which was advertised as 'the fastest and cheapest German Volkswagen'.
_________________________________________
it's better to burn out than to fade away


23 nov 2005 13:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
SPEEDY944 schreef:

Tatra heeft de techniek en ontwerpen van Ganz 'overgenomen' en nádat Ganz moest vluchten (omdat hij Jood was) en de op zijn naam staande patenten door de Duitsers werden 'afgevoerd' (Joden mochten/konden geen patenten (meer) op hun naam hebben) zijn deze patenten en ontwerpen aan Tatra doorgesluisd (die goede connecties met de Gestapo had, kennelijk.


Laat ik het zo zeggen: ik heb anders vernomen. Maar ik heb er geen diepgravend onderzoek naar gedaan. Wat ik wel weet is dat vrijwel iedere stelling te onderbouwen is. En dat ik het vreemd vind dat de Nazi's patenten en ontwerpen niet aan een Duitse onderneming zouden overdragen. Zo onlogisch dat dat nooit het hele verhaal kan zijn.

Goed en wel beschouwd is iedere auto "jatwerk", althans zijn er veel overeenkomsten tussen de diverse modellen. Iedere kleine auto zit in de basis hetzelfde in elkaar. Allemaal voorwielaandrijving, motor dwars voorin, enz. Jatwerk? Zo lust ik er nog wel een.

In België menen ze dat een "carnavalskraker" uit Moeskroen door Madonna is gejat en dat zij daarmee een wereldhit scoorde (Frozen). Ik zeg dan: tuurlijk, joh. En ga over tot de orde van de dag.


23 nov 2005 13:51
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Devils son schreef:
In België menen ze dat een "carnavalskraker" uit Moeskroen door Madonna is gejat en dat zij daarmee een wereldhit scoorde (Frozen). Ik zeg dan: tuurlijk, joh. En ga over tot de orde van de dag.


Ze menen dat niet alleen , dat is na een grondig onderzoek met een gerechterlijk vonnis bevestigd waardoor deze plaat in België niet meer verkocht en gedraaid mag worden. :wink:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


23 nov 2005 15:27
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
911-lover schreef:

Ze menen dat niet alleen , dat is na een grondig onderzoek met een gerechterlijk vonnis bevestigd waardoor deze plaat in België niet meer verkocht en gedraaid mag worden. :wink:


Eigenlijk is dit grappiger dan welke Belgenmop ook... :D

Maar nu je het zegt: klopt. Ik denk dat ik zo eens met het nummer Frozen op de stereo door België ga rijden. Wordt je daar ook voor geflitst?


23 nov 2005 15:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Jij bent geen radiozender hé (en daarbovenop ook geen Belg) :wink: :lol:
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


23 nov 2005 15:41
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
911-lover schreef:
en daarbovenop ook geen Belg


Het scheelt maar 500 meter...


23 nov 2005 20:06
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Groningen
Bericht 
Maar het concept was toen nieuw.. in tegenstelling tot de voorwielaandrijving met motor overdwars zoals we die nu kennen. Dat mag dan allemaal "gejat" zijn (van Morris?), maar het is intussen gemeengoed en het concept van de Kever zeker niet.

Luchtgekoelde boxer boven/achter de achteras, achterwielen met pendelassen, centrale koker die de voor- en achtertrein verbindt.... etc.
Eigenlijk het hele ontwerp voor het chassis linea recta onder de Kever gesodemieterd. :roll: Althans .. daar heeft het alle schijn van .. :wink:


23 nov 2005 21:27
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 19 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.