Auteur |
Bericht |
giuliettagta
|
Zoektocht naar een Cayman S
Hallo forum bezoekers, ik lees al een tijdje mee en heb mij onlangs maar aangemeld. Ben niet zo van de social media's en alles wat daar bij hoort. Maar soms is een digitaal platform ideaal om wat kennis en ervaringen te verzamelen. Al jaren liefhebber van leuke auto's, menig rondje gereden op de circuits van NL en B en nu door werkverandering toe aan een auto keuze maken met het hart ipv met het oog. Naar mijn werk rij ik nu elektrisch (speed-pedelec ) dus is de diesel op de oprit overbodig en mag plaats maken voor een leuke benzine auto. Genoeg gepraat, lang verhaal kort... ik ben mij aan het orienteren voor een leuke Cayman S, handbak of PDK. De gewone automaat vind ik te traag, dus is geen optie voor mij. Er staan er genoeg op het www waar ik uit kan kiezen. Wonende aan de duitse grens kijk ik ook geregeld naar auto's die daar aangeboden worden. Wat zou voor jullie meewegen om juist wel of niet voor t een of t ander te kiezen... 1. Een facelift model of juist niet? 2. Is een Design Edition 1 een meerwaarde tov. een "normale" S? 3. Liever een auto met weinig km's of goed ondehouden met iets meer op de klok? 4. Sommige interieurs zien er nog smetteloos uit met 150k terwijl er ook auto's voorbij komen met lagere standen waarvan het interieur en "gebruikt" uitziet. Heeft dit met verschillende gebruikte materialen te maken? 5. Welke kleur (combinatie) wel of niet. Alvast bedankt voor jullie reaktie's, Groet, Bas
|
28 maart 2022 11:20 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Welkom, en leuk dat je op zoek bent naar de beste Porsche (911-rijders incoming ) Je zegt de PDK te willen en vraagt of de facelift een slimme keuze is. Nou, die is dan al voor je gemaakt, want de 987.2 is de facelift en is de eerste Cayman met PDK. De 987.1 heeft een Tiptronic automaat (of handbak). De 981-generatie (en de huidige 718/982) heeft uiteraard ook PDK. Een ander 'voordeel' van de 987.2/facelift is de motor. Deze heeft het DFI-blok (in de 'S' althans) en kent veel minder structurele problemen/risico's dan het blok daarvoor (zoek maar eens op IMS of Bore Scoring). Wel een vraag: waarom per se een 'S'? Ik heb beide proefgereden (weliswaar 981), en vond de 'S' niet zo veel beter rijden (paar tienden sneller naar de 100, als je dat belangrijk vindt kun je beter uitkijken naar een 911), maar een 'S' is wel een flink stuk duurder. Maar dat is uiteraard een persoonlijke overweging en ik weet je budget niet. De vraag over veel/weinig km's kan ik niet voor je beantwoorden. In algemene zin geldt dat goed onderhoud heel belangrijk is, en ingevulde boekjes en facturen zijn daar een bewijs van. Maar laat toch altijd een aankoopkeuring doen, dat voorkomt verrassingen. Kleur is smaak, dus daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Wat jij mooi vindt is voor jou de beste keuze. Succes met de zoektocht, dat is bijna het leukste deel van het avontuur!
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
28 maart 2022 11:51 |
|
|
Novastorm
987.2 Cayman S PDK
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Welkom, veel plezier met de zoektocht.
Een hoop is afhankelijk van je budget natuurlijk, verder zou ik gewoon proefrit gaan maken.
En je koopt een auto voor jezelf vind ik dus snap nooit zo waarom mensen vragen welke kleur combinatie ze moeten nemen of laten.
Als jij het mooi vind is er vast ook wel iemand anders op de wereld die het ook mooi vind als je hem ooit weer wil verkopen.
|
28 maart 2022 19:05 |
|
|
mbembe
Cayman S 2009,
924 1977
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Welkom, 2de hands wordt de keuze (deels) voor je gemaakt. Wat het meeste is verkocht, kom je ook het vaakst tegen op de markt.
Pk’s heb je nooit teveel dus ik zo7 ook voor de S gaan. Het rijdt niet wat ‘anders’. Als je alleen maar tourt dan maakt het natuurlijk helemaal niets uit.
Facelift of niet: ook facelift heeft motorproblemen maar het is allemaal relatief, bij beiden minder dan 3% van de gevallen dus tja, je kuntpech hebben maar de kans op geluk is groter. Wil je PDK dan kom je automatisch bij de .2 uit. Velen vinden de tip niets, maar het rijdt echt goed. Eerlijk is eerlijk, PDK is wel het summum. Ga gewoon met de verschillende smaken rijden en maak de keuze die het beste bij je past
_________________________________________ Het leven is 1 groot feest, je moet alleen zelf de slingers ophangen!!
|
28 maart 2022 20:21 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Ha, welkom! Leuke zoektocht, hoewel ik zelf het rijden wel echt duidelijk leuker vind 1. Een facelift model of juist niet? Als je niet specifiek voorkeur hebt ivm uiterlijk oid en ok bent met het prijsverschil zou ik in principe bij elk type auto voor een zo nieuw mogelijk exemplaar gaan (bij verder vergelijkbare specs etc). De kinderziektes zijn er meestal uit, het interieur oogt net wat frisser (zeker bij een 987.2 vs 987.1(, soms wat betere opties. Wat betreft de betrouwbaarheid die hierboven aangehaald wordt ivm een 987.1, maak ik me zelf als gen 1 rijder geen zorgen en dat zou ik jou ook aanraden. Het is zeker verstandig je er zelf in te verdiepen, maar de Cayman heeft een andere IMS dan de modellen waar het risico substantieel groter is (voor 2006). Statistisch heeft <1% last van dit issue. Ik heb destijds advies ingewonnen bij een gerenommeerde specialist en bij Autoresto en beide vonden het 987.1 blok super betrouwbaar met weinig risico's. Zoals mbembe ook zegt, het is relatief en je kan altijd pech hebben met een auto. 2. Is een Design Edition 1 een meerwaarde tov. een "normale" S? Ik zou kiezen wat je zelf leuk vindt. Als er meerwaarde is betaal je dat nu ook al. En als de hardware niet wezenlijk anders is hoeveel ben je dan bereidt extra voor een marketing-speciaaltje te betalen. 3. Liever een auto met weinig km's of goed ondehouden met iets meer op de klok? Sowieso alleen goed onderhouden, dan maakt het aantal km's een stuk minder uit mits het in de prijs terug is te zien. Te laag is ook niet ideaal, want een auto knapt niet op van stilstand. Altijd aankoopkeuring laten doen zodat je weet waar je aan toe bent en wat je wellicht binnen afzienbare tijd een keertje aan wil pakken 4. Sommige interieurs zien er nog smetteloos uit met 150k terwijl er ook auto's voorbij komen met lagere standen waarvan het interieur en "gebruikt" uitziet. Heeft dit met verschillende gebruikte materialen te maken? Weet ik niet. Vooral ook van het gebruik denk ik door de eigenaar. Ik zou zelf liever een auto hebben die minder eigenaren en goed onderhoud heeft gehad. Meestal zie je dat er dan ook wel aan af. 5. Welke kleur (combinatie) wel of niet. Wat je zelf mooi vindt natuurlijk. Helaas zijn er niet veel kleurrijke opties beschikbaar, dus wrappen kan altijd nog... Tot slot: ik zou zeker voor een S gaan als je in de 987 hoek zit, tenzij je een boulevard cruiser bent. Verschil merk je echt wel. Bij een 981 ligt dat mogeijk weer anders omdat het vermogen dan weer is toegenomen. Maar rond de 300pk en het gewicht van een S is echt een mooie balans tussen echt snel maar niet onbruikbaar snel. Maar zowel qua motorisering als bak zou ik zeker gaan proef rijden en kijken wat bevalt. Ik wilde per se een handbak (zeker met de short-throw echt heel leuk speelgoed maar natuurlijk minder snel) dus dat maakt de keuze makkelijk. Maar als je twijfelt proberen!
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
28 maart 2022 20:28 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Mooie uitgebreide inhoudelijke antwoorden Verder welkom. Ik kan je vragen niet beter beantwoorden dan de heren hierboven
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
28 maart 2022 21:26 |
|
|
Autoke
Boxster 981 2.7 Handbak
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Non-S 981 is snel zat in NL... Alleen boven de 240 kmh komt hij wat tekort misschien, onder 100 kmh met oordoppen op denk ik heel eerlijk dat je het verschil nauwelijks merkt. Beleving met handbak maakt hem wel weer veel sneller tussen de oren dan .. Dak eraf ook trouwens, sound maakt het gewoon bij deze auto's .. Rij soms lekker vlot, zit er toch een middenklasser auto achter me (voor de bocht - nooit na de bocht, ook geen model 3 ) uitzonderingen daargelaten die b.v wel zo'n Lamborghini wel op de weg kunnen houden
|
28 maart 2022 22:45 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Hiermee doe je de 'gewone' Cayman wat mij betreft enorm tekort. Die is ook echt wel vlot te noemen. In een 0-100 race zal een 'S' hooguit een paar tienden sneller zijn. Tijdens het rijden merk je dat verschil nauwelijks. De vraag is natuurlijk of je voor dit die paar tienden verschil, duizenden euro's extra over hebt, of dat je dat geld liever besteed aan bijv. brandstof en onderhoud. Persoonlijk vond ik het prijsverschil niet evenredig terug in rijbeleving. Ik had destijds de keuze tussen een 981 S uit 2014 met 140K op de teller en mijn huidige 981 uit 2015 met 79K op de teller, waarbij de 'S' ook nog eens een paar duizend duurder was. Mijn punt is: schrijf de non-S niet direct af. Maak in beide een proefrit en neem dan een beslissing wat bij je past. Als je beide modellen een kans geeft, heb je veel meer om uit te kiezen en is de kans ook groter dat je iets vindt waarbij je alle hokjes van je wensenlijstje kunt aankruisen. Verder zijn alle vragen wel beantwoord denk ik. Veel plezier met je zoektocht!
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
29 maart 2022 9:25 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
En S heeft toch ook standaard mooie opties en ander onderstel etc? Of is dat alleen bij de 911 zo? Want dat zou kunnen meewegen in de beslissing lijkt me
|
29 maart 2022 9:45 |
|
|
Bertjan
2008 987 Cayman SVeluwe
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Sorry, probeerde zeker niet de non-S tekort te doen, want beide zijn snelle sportwagens. Het verschil in cijfers tussen S en non-S op de sprint is voor zowel 987 als 981 ongeveer 7 tienden wat niet gering is, maar ook nogal afhankelijk van bestuurder en de transmissie die je kiest in hoeverre je dat merkt. Er zitten echter wel flinke verschillen in de hardware die je niet per se terug ziet in de cijfers maar mogelijk wel in de beleving en dan is de vraag wat er bij je past en hoe je de auto voornamelijk gaat gebruiken. Bij een 987.1 gaat het om 2.7L vs 3.4L en tenzij de non-S extra opties heeft om een 5-bak vs 6-bak. Een 987.2 heeft altijd een 6-bak, maar nog steeds een flink verschil in motor volume (2.9L vs 3.4L). Dat zorgt voor 20% meer pk en 25% meer koppel en daarmee toch voor een andere rijbeleving omdat die delta relatief gewoon best groot is, zeker als je ook een 5-bak hebt. Dan moet je wel harder werken en meer toeren houden om de snelheid er in te houden. De 981 heb ik geen ervaring mee, en zoals ik al zei is het vermogen daar sowieso hoger en zit een non-S tussen een 987 base en 987S in dus dat maakt het alweer anders. Maar het verschil in koppel is weer iets groter geworden met bijna 28%. Daar betaal je weliswaar voor, maar zul je ook wel merken. En de vraag wordt dan hoe snel is snel genoeg voor je, welke dynamiek past bij je en wat is een leuk bruikbaar vermogen. Dus helemaal eens met wat je zegt; als je nog geen uitgesproken voorkeur hebt, rijden en vergelijken en kijken wat dan je voorkeur heeft. Onderstel weet ik niet zeker, volgens mij is dat het zelfde. Standaard bij de 987.1 wel andere bak, maar is met opties aan te passen.Andere verschillen: S heeft grotere remschijven, rode remklauwen, ander uitlaatsierstuk, andere kleur wijzerplaten... Voor wat het waard is...
_________________________________________ Happiness isn't around the corner - IT IS THE CORNER
|
29 maart 2022 12:15 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Leuke zoektocht 1. Een facelift model of juist niet? Qua design: wat je zelf het mooiste vindt. Meestal zijn nieuwere modellen krachtiger, zuiniger, comfortabeler, stiller en verfijnder. Als je dat belangrijk vindt, is dat iets waar je rekening mee kunt houden. 3. Liever een auto met weinig km's of goed onderhouden met iets meer op de klok? Het liefst een goed onderhouden auto. Een auto die weinig gereden heeft, maar altijd in de garage stond en elk jaar een beurt kreeg, is ook prima. Maar ook bij goed, jaarlijks onderhoud kun je worden geconfronteerd met kosten voor onderdelen die allemaal net op hetzelfde moment zijn versleten: automaat, koppeling, remmerij, schokdempers, olielekkages e.d.. Ik zou gaan voor een perfect (jaarlijks) onderhouden auto en de duurdere onderdelen die stuk kunnen gaan checken (eventueel dmv een aankoopkeuring). 4. Sommige interieurs zien er nog smetteloos uit met 150k terwijl er ook auto's voorbij komen met lagere standen waarvan het interieur en "gebruikt" uitziet. Heeft dit met verschillende gebruikte materialen te maken? Ik vermoed dat het te maken heeft met hoe de auto is gebruikt. Manier van instappen scheelt veel om instapschade tegen te gaan. Een interieur dat er gebruikt uitziet is een indicator voor de wijze waarmee er met de auto is omgesprongen. Geen harde conclusies te trekken, maar wel een indicator. Ook de stalling van de auto is relevant. Een auto die altijd binnen (verwarmd) staat, ziet er afgezien van andere factoren altijd beter uit, van binnen en van buiten. 5. Welke kleur (combinatie) wel of niet. Alle kleuren zijn mooi, met inbegrip van wit en zwart.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
29 maart 2022 17:42 |
|
|
giuliettagta
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Iedereen die de moeite genomen heeft een berichtje achter te laten.... Dank daarvoor.
Heb inmiddels proefgereden in een 2.9 met PDK en een 2.7 handbak. De PDK viel mij tegen qua beleving, van de 2.7 met handbak werd ik serieus blij. Is ook nog eens een mooie complete auto in een erg mooie kleur (persoonlijke mening), met o.a. sport chrono en PASM (als dat niet altijd een combi is??). Het zou zo maar kunnen dat deze het gaat worden. Ik hou jullie op de hoogte van het verloop...
|
22 apr 2022 11:42 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Ga je nog met de 3.4 rijden, of heb je de S laten varen?
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
22 apr 2022 12:11 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Toevallig bij Elfer? Want daar staan nu een 2.7 handbak en 2.9 PDK rond dezelfde prijs. Beide nette auto's voor nette prijzen.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
22 apr 2022 12:39 |
|
|
giuliettagta
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Jij mag nooit meer raden De PDK is irl minder netjes dan de 2.7. Maar in verhouding tot de vr.pr. zeker niet verkeerd. Of ik nog met een S ga rijden.... De beleving van de 2.7 is prima. Het gaat mij niet persé om de absolute snelheid dan wel om de beleving.
|
22 apr 2022 12:46 |
|
|
giuliettagta
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
De zoektocht is in iets gewijzigde vorm tot een goed einde gekomen... Gister de olijfgroene Cayman die bij Elfer te koop stond gekocht. Volgende week staat de auto voor mij klaar en kan het genieten gaan beginnen! Ik heb er zin in!! Eenieder die wat advies gegeven heeft dank daarvoor.
|
30 apr 2022 10:25 |
|
|
rene leclerc
718 cayman
|
Re: Zoektocht naar een Cayman S
Dat is het voordeel van tweedehands je koopt en je kunt er snel van genieten. Veel plezier gewenst.
|
01 mei 2022 17:54 |
|
|