Re: Problemen met personeel bij de (semi)overheid (voormalig
Ik beperk me tot Defensie, waar ik zelf 20+ jaar heb gewerkt als officier (nu niet meer).
De lonen van met name jong personeel in de lagere rangen is echt heel erg laag in vergelijking met de rest van Nederland.
Ter illustratie:Een 18-jarige soldaat gewondenverzorger verdient bij Defensie €1095,69 bruto per maand. Dat is €4,56 per uur*.
Een 18-jarige verzorgende in de gezondheidszorg verdient €7,45 per uur.
Een 18-jarige verdient bij McDonalds: € 7,76 per uur.
Een 25 jarige sergeant groepscommandant (leidinggevende functie met veel verantwoordelijkheden voor personeel en materieel) verdient bij Defensie €2352,70 bruto per maand. Dat is €9.80 per uur*.
Een 22-jarige zonder leidinggevende functie verdient bij McDonalds: € 11,72 per uur.
(* door de toelagen zoals zgn. 'VEB-toelage', 'oefentoelage' en/of 'uitzendtoelage' kan dit bedrag wel oplopen, maar zie het meer als een incidentele tegemoetkoming voor overwerk en een soort gevarentoeslag).
De officieren hebben overigens niet echt te klagen, die zitten wel onder 'marktconform' en kunnen niet concurreren met het bedrijfsleven, maar over het algemeen hebben officieren een prima inkomen. Ik ben nooit wat tekort gekomen in ieder geval.
Defensie had ook voor de pandemie al gigantische tekorten, maar dat was toen geen interessant nieuws. Voor de oorlog in Oekraïne was Defensie standaard de sluitpost op de begroting. Ik ken niet anders dan 20 jaar lang bezuinigingen en structureel tekort aan personeel die met mooie woorden verdwenen in alle rapportages. Dat tekort aan personeel lag niet alleen aan de slechte beloning. Dat lag ook aan slecht personeelsbeleid, veel van huis zijn, fysiek én mentaal zwaar werk, slecht te combineren met een privéleven, hoge werkdruk door personeelstekorten, tekort aan onderdelen waardoor veel materieel stil stond/staat wat weer effect had op opleidingen, trainingen en inzetbaarheid, veel bureacratie en trage besluitvorming, iedere ~4 jaar een nieuw kabinet en een nieuwe minister met nieuwe, onuitvoerbare plannen gericht op de korte termijn <1 regeerperiode... En zo kan ik nog wel even doorgaan. Overigens niet alleen klaagzang hoor. Ik heb geweldige dingen mogen doen en unieke ervaringen opgedaan bij Defensie. Ik heb ook veel kansen gehad mijzelf verder te ontwikkelen, en daar ben ik Defensie dankbaar voor. Maar voor mij was het geen baan voor het leven.
Eens hoor, je gaat niet bij Defensie of in de zorg werken vanwege het geweldige salaris. Maar het is wel fijn als je fatsoenlijk rond kunt komen. Zeker gezien het belang en de risico's van het werk dat je doet, mag dat best iets meer 'marktconform' beloond worden.
Overigens de dienstplicht bestaat nog steeds, de opkomstplicht is echter opgeschort. Door de enorme tekorten aan personeel is de herinvoering van de opkomstplicht voorlopig geen oplossing, want wie gaat die nieuwe rekruten dan opleiden? Los van de vraag waar gaan we ze laten (tientallen defensiecomplexen zijn de afgelopen 50 jaar afgestoten) en welke kleding en uitrusting gaan we ze geven (er is overal tekort aan).
Genoeg uitdagingen dus. Ik wens de minister en staatsecretaris veel wijsheid toe met het zinvol besteden van die extra miljarden.