Auteur |
Bericht |
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Echt super Erwin, dank voor jou inzicht. Ik was al niet blij dat de tuimelaars gehusseld waren, nu weet ik echt waarom En dus een logische oorzaak voor het tikken. Goede nieuws is dat blok niet uit elkaar hoeft. Mooie kerstklus, motor weer eruit en de tuimelaars goedmaken. Had bij het plaatsen van de assen het Wayne boek gevolgd: maar zie dat jij ze net uit laat steken idd. Ik ga jouw methode volgen! Nogmaals heel veel dank!! PS: compressieverhaal is logisch toch? 2x compressie / 1 x uitlaat versus 1 x compressie / 2 x uitlaat voel je natuurlijk met handdraaien.
|
19 dec 2021 13:05 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 3.2 G motor revisie
Dempsey heeft ze anders gemonteerd dan Porsche ( en ik dus ook) dat doet maar als je het zo gedaan had , had ik je er niet op gewezen. Hieronder zie je dat jij ze nóg verder naar binnen hebt gemonteerd. De imbusbouten die ik oranje heb omcirkeld moet je omdraaien om ze later eenvoudig bij ingebouwde motor te kunnen demonteren. Ik zie geen reden na te denken over het compressie verhaal.
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 dec 2021 13:33 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Ik heb de meest linker voor idd te ver erin gemonteerd ook volgens Wayne zie ik. Maar de middelste links is toch flush met de dunne wand, dat is zijn methode. Veder allemaal dezelfde kant op erin gezet en aangehouden dat je de as steeds flush monteert met de dunne wand van het nokkenhuis, andere kant valt dan binnen de dikke wand. Bedoel je dan dat je eigenlijk de buitenste assen omgedraaid monteert? Ik ga je foto's nog even goed bestuderen voor ik ze er weer inzet, ben nu wat verward geraakt
|
19 dec 2021 13:46 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 3.2 G motor revisie
Een boek schrijven betekend niet automatisch dat alles wat daarin genoemd wordt klopt. Zelf altijd blijven opletten en denken waarom iets moet op de manier zoals verteld of geschreven maakt dat je soms ziet dat het niet helemaal klopt of ook wel eens beter kan. Ik heb flush opgezocht in de Dikke van Dale, maar vind dat nergens. Wat bedoel je daarmee? Ter vergelijk: Op mijn Instagram pagina staan twee filmpjes van gereviseerde motoren. Een RS en een 3.2. Daarop is goed te horen wat het mechanische geluid is van een motor waarbij alle maatvoerringen en montage manier zijn zoals het hoort. De rode met PMO's heb ik ruim 10 jaar en 30.000 km na de revisie gefilmd (incl. veel circuit kilometers) Daardoor iets meer tik geluid, vooral door de luidruchtige Schrick nokkenassen met klepveren. https://www.instagram.com/rebelengineering/
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 dec 2021 14:05 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Flush = vlak
Ik ga het doen zoals je aangeeft, mijn dank is groot!
|
19 dec 2021 14:57 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Hmm jammer, zonder registratie geen filmpje. Wat heb je met de tuimelaars gedaan? Heb je ze laten schoonmaken? En je hebt ze ingeleverd met label en je kreeg ze ongelabeld terug?
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 dec 2021 17:43 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Nee ik heb de koppen met nokkenashuis aangeleverd en ging e van uit dat ze gelabeld terug zouden komen. Nooit aannames doen, ik weet het. Nu ga ik ze laten reviseren, helaas veel werk om alles er weer uit te halen, maar ook weer een mooie les verder!
|
19 dec 2021 19:01 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
(let niet op het groen) Is het niet logisch om de as zó in het huis te monteren zodat de kerven voor de rubber ringen aan weerszijden van de opening zitten? Dus zoals een Duitser zou zeggen "mittig montieren" (in het midden monteren). Edit: en dat is wat het plaatje ook aangeeft: afstand links = afstand rechts. Dus dat heeft met flush of niet flush niks te maken; je moet hem in het midden monteren en niet anders, volgens dit plaatje dan.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
19 dec 2021 20:00 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 3.2 G motor revisie
Deze tekening komt alleen niet overeen met de werkelijkheid waardoor veel mensen die niet zelf meedenken op het verkeerde been worden gezet en toch de tuimelaaras zonder te weten uit het midden plaatsen. Breken van de tuimelaaras kan het gevolg zijn evenals loslopen van de as, stuklopen van het tuimelaar lagerbusje en als gevolg veel mechanische geluiden in het klepmechanisme.
_________________________________________ Rebel engineering
|
19 dec 2021 20:33 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: 3.2 G motor revisie
Petje af voor TS om zo'n klus te doen en Erwin is iemand met heel veel ervaring en mooi dat hij tips geeft . Leuk topic om te volgen.
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
19 dec 2021 22:02 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Mijn handen jeuken om de klepdeksels er af te rukken en het allemaal te controleren bij mijn auto. Ik ben nu toch wel heel errug benieuwd want mijn tuimelaarassen heb ik nog nooit bekeken.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
20 dec 2021 1:09 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Doordat ik de boutjes dus niet volgens advies van Erwin had geplaatst en die rs pakkingen op de asjes gezet had, kreeg ik de tuimelaars onmogelijk er uit met ingebouwde motor. Gisteren dus de motor er weer uitgehaald komende week ergens tijd vinden om de asjes te demonteren. De tuimelaars ga ik laten slijpen en nieuwe lagerbusjes er in. De nieuwe asjes en boutjes heb ik al liggen. Nog tips waar de tuimelaars gereviseerd kunnen worden?
|
15 jan 2022 15:09 |
|
|
HansM
|
Re: 3.2 G motor revisie
Knap project, goed gedocumenteerd. Ben ook benieuwd naar de uiteindelijke kostprijs. Met 230K op de teller zal het er bij mij ook ooit eens van moeten komen ,..
|
21 jan 2022 15:12 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
3.2 G motor revisie - de laatste loodjes
Ja, eindelijk weer een post. Spoiler: inmiddels heb ik de motor ingereden, maar e.e.a. niet zonder hoofdbrekens en nog een hoop werk. Als eerste het tuimerlaar verhaal. Zoals geconstateerd door Erwin zaten de assen er niet goed in en heb ik opnieuw de motor er uit gehaald om e.e.a. te herstellen. De tuimelaars zijn nog door Marcel Frank gevlakt, de lagerbussen allemaal opgemeten, deze waren nog in goede staat. Tuimelaar voor: Tuimelaars gereviseerd: Nieuwe asjes gekocht en ditmaal secuur volgens de aanwijzingen teruggeplaatst, zonder de rs pakkingen. Je kunt dan inderdaad de asjes/tuimerlaars vervangen met het blok in de auto. Handig als je een keer een tuimelaar breekt bij te hoge toeren (brrrr!) Vol goede moed de motor er weer in. Dit gaat overigens nu wel wat sneller dan de eerste keer, oefening baart kunst! Motor startte direct, maar helaas.... nog altijd dat vreemde geluid, alsof de rechterkant een diesel is. Ik had inmiddels ook al geconstateerd dat de bougiekabel van cilinder 2 niet helemaal lekker was. De kabels waren denk ik behoorlijk oud, dus die ook vervangen door mooie dikke clewitt kabels. Vervolgens alle injectoren nog eens gecontroleerd, bleek er 1 ook soms niet open te gaan. Nieuwe/gereviseerde originele injector was net zo duur als 6 aftermarkets, dus alles nieuw er in gezet. Nog steeds dus geen goed geluid, maar zo zag de motor er uit ongeveer februari:
|
06 aug 2022 16:40 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
3.2 G motor revisie - eindelijk rijden
Inmiddels had ik een afspraak bij Snel om de auto te laten uitwegen/uitlijnen, ik had immers ook het hele onderstel los gehad en dat stond niet meer goed nu. Ondanks dat de motor niet helemaal goed klonk, toch de rit Amsterdam-Hoorn gewaagd. Dat was een hele uitdaging, ik miste vermogen en enorme backfires, het was zeker niet goed. Toch doorgereden en aangekomen bij Snel eerst besloten om hen er naar te laten kijken in plaats van de uitlijning. Wat bleek: ik had een enorme stommiteit begaan. De rechter nokkenas zat 180 graden gedraaid. Blijkbaar bij het stellen van de timing iets te fanatiek doorgedraaid, 1x teveel rond en totaal niet doorgehad. De kleppen worden dan blijkbaar niet geraakt, anders voel je het meteen bij handmatig rond draaien en bovendien had ik hem dan in de soep gedraaid bij de eerste start. Wat volgens mij wel gebeurd is dat inlaat/uitlaat op sommige cilinders omdraait wat de enorme backfires wel verklaard. In ieder geval klopt er natuurlijk niets meer van aan de rechterkant! Het was ook snel opgelost, hoewel de motor er WEER uitmoest. Eind goed al goed, ik kon na een paar dagen de P weer halen, motor liep perfect en ook perfect uitgelijnd. Ik hoor nog altijd een licht tikken aan de rechterzijde bij stationair, maar dat lijkt verder geen probleem te zijn, motor loopt heel mooi. Het wordt ook minder bij warme motor en naarmate ik meer KM's gemaakt heb. Nog 1 horde te nemen: de APK. Dat was weer een kleine tegenvaller. Er was een ashoes gescheurd en er zat een remklauw vast. Wat bleek: na de lange stilstand waren eigenlijk alle remklauwen er niet meer zo goed aan toe. Die revisie heb ik inmiddels ook gedaan, maar dat is weer een ander verhaal! Inmiddels heb ik er zo'n 1500 km opzitten, motor netjes ingereden. Wat opvalt is dat de motor enorm soepel is en al onderin veel vermogen levert. Vanaf 4500 gaat het echt los en dan rond de 5800 toeren is er nog een voelbare boost tot 6500. Aangezien het lijkt dat de motor nog altijd steeds beter gaat presteren, wacht ik nog even met de dyno test. zo klinkt het tot 5000 toeren: https://youtu.be/O08gRkna32kBen wel heel benieuwd naar de gemeten prestaties. Wordt ooit nog vervolgd maar voor nu: - -- FIN ---
|
06 aug 2022 17:11 |
|
|
Wessemius
911 3.2 cabrio '87Den Haag
|
Re: 3.2 G motor revisie
Gaaf, leuke update Oerli! En mooi dat het is opgelost. Na motorrevisie natuurlijk inrijden. Hoelang (hoeveel kms) zou je wachten voordat je een dyno test zou (of kan) uitvoeren na een motorrevisie? Is bij bij mij ook gebeurd. Nu ongeveer 6K kilometers verder, inclusief de beurt na 4K (oliewissel en kleppen opnieuw stellen). Ben zelf ook wel benieuwd
|
06 aug 2022 20:27 |
|
|
NordRack2
Porsche 911 Carrera Cabriolet 3,2 '89
|
Re: 3.2 G motor revisie
Oef jongen toch, wat een verhaal en bedankt voor je eerlijkheid. Ik heb bij mijn bus een keer de inspuitpomp 360 krukasgraden - ook 180 nokkenasgraden dus - verkeerd gezet. De motor heeft dan de neiging achteruit te starten met een enorme hoeveelheid rook nou ja shit happens. Als de nokkenas 180 graden verkeerd staat raken zuigers en kleppen elkaar inderdaad niet. Wel staat de inlaatklep open bij de arbeidslag ipv inlaatslag en de uitlaatklep staat open bij de compressieslag ipv de uitlaatslag. Dat zal wel heel vreemd geklonken hebben Fijn dat hij nu goed loopt.
_________________________________________ "Any part of my work can be interrupted for something important like golf or bowling" Bud Sagendorf
|
06 aug 2022 23:05 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: 3.2 G motor revisie
Fijn dat het nu goed lijkt te zijn. Ach er gaat in zo'n project altijd wel iets mis. En als dat dan zonder gevolgen blijft is dat heel mooi meegenomen. En nu lekker genieten!
|
07 aug 2022 10:00 |
|
|
P32again
3.2 coupe '87Flevoland
|
Re: 3.2 G motor revisie
Interessante update! Lekker rijden nu. Dat lichte tikken wat je nu nog hebt bij de rechterbank, geen zorgen over maken. Moet je maar eens gaan luisteren bij meer 3.2 ‘s , gereviseerd of niet, kleppen strak gesteld of niet, hebben ze vaker wel dan niet:)
|
07 aug 2022 11:01 |
|
|
dehans
911 3,2 cabrioLeersum
|
Re: 3.2 G motor revisie
Prachtverhaal! Bedankt voor het delen!
|
15 sep 2022 23:06 |
|
|
marc hopstaken
|
Re: 3.2 G motor revisie
Heb je de speling tussen het kogelgewrichtje en voetje van het stelboutje zelf al eens gemeten ? die krijgen flink voor hun broek en dit geeft ook een tik bij warme motorolie koude start niets, warm Tik Tik Tik! krijg je niet weg ook al is je klepspeling op orde . Als er ruimte op zit uitwisselen is mijn advies .
De RSR pakking /rubber ring (als je ze gebruikt) moet in de kamertjes /groef zitten aan de buitenkant van de tuimelaar as zodat de as afdicht in het nokkenas huis dus niet in het groene deel van de afbeelding hierboven !
|
01 okt 2022 11:06 |
|
|
oerli
911 '88 3.2->3.4 Targa
ex 996 turbo
ex 993 turbo
ex 993 C2
ex 964 C4Amsterdam
|
Re: 3.2 G motor revisie
Marc, dat is een goede tip! Ik ben met een nieuw 2.7S project bezig en toevallig viel het mij op dat er inderdaad veel speling zat in de voetjes van de stelschroeven. Bij de 3.2 ga ik dat nu zeker controleren bij de eerstvolgende "beurt".
|
24 aug 2023 8:04 |
|
|