Auteur |
Bericht |
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Jammer Erwin dat er minder belangstelling is voor een stageplek bij je bedrijf. Dat de 911 geen nekkendraaier meer is ben ik niet met je eens (zelfs mijn vrouw valt het op als ze meerijdt). Hoeveel (kleine) gozers ik niet zie die duimpjes opsteken of die ik -liplezend- "porsche" zie zeggen als ik langsrij, of staan te gebaren dat je gas moet geven. Dus de passie voor het merk is er nog steeds.
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
09 aug 2022 15:18 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Dat beweer ik ook niet, ik constateer en geef het verschil aan hoe het nu bij mij is ten opzichte van pak 'm beet 25 jaar geleden. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 aug 2022 16:44 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Wij krijgen wel veel aanvragen voor stages, maar vrijwel alleen voor engineering…
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
09 aug 2022 17:04 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Dit is een actueel probleem in de 914-community. Onderdelenvoorziening is prima op orde en de markt is nog groot genoeg om het de moeite waard te maken om onderdelen te fabriceren die niet meer leverbaar zijn. Het echte probleem zit bij het vinden van monteurs met kennis van zaken, degenen die er nog waren vallen bij bosjes om omdat ze de pensioengerechtigde leeftijd behaald hebben, gezondheidsklachten hebben of simpelweg overleiden. In eerste instantie merk je dat door het afnemen van adresjes waar je langs kunt, maar tegelijkertijd gaat ook de kennis en decennialange ervaring verloren.
Zelf zocht ik in Nederland een monteur die het mengsel van mijn D-jetronic wil afstellen als ik naar grotere cilinders ga maar heb ik gewoon niemand kunnen vinden. Er zijn één of twee adressen met een originele testkast maar het ontbreekt ze aan kennis en dus vertrouwen om er echt aan te werken. Heb suggesties gekregen om er een carburateur op te zetten of een modern injectiesysteem, maar niemand meer met voldoende kennis om aan D-jetronic te werken.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
09 aug 2022 17:21 |
|
|
Wimpie67
ex 911 3.2 1987
ex 987.1 S 3.2 2005
981 S 3.4 Boxster's-Hertogenbosch
|
Re: Gebrek aan kundige monters voor onderhoud aan oldtimers
Mijn neefje zal een zekere toekomst hebben. Ik denk dat we nog een lange weg te gaan hebben voor de verbrandingsmotor passé is. Daarnaast zullen klassiekers onderhoud nodig blijven hebben. Hij vindt het heerlijk met z’n handen te werken en weet dat zijn talenten vooral in het praktische liggen. Tegenwoordig noemen we dat “laag opgeleid”, vandaar dat Erwin geen jonge mensen meer vindt. Praktisch talent wordt niet gewaardeerd, ook niet door de ouders want hun kind moet van hen VWO doen om manager te worden. Dus wie blijven er over? Jongeren die niet anders kunnen, niet gemotiveerd en gestimuleerd worden, dus je hebt er niets aan als ze van school komen. VMBO is inmiddels het afvalputje van ons nationaal onderwijssysteem geworden. Laten we praktijkopgeleide mensen waarderen ipv iedereen “manager” te laten worden. Wordt iedereen gelukkig van! Overigens: erg zijn zat jongens en meiden die van auto’s dromen. Maar eraan sleutelen is niet sexy.
_________________________________________ Wim
|
09 aug 2022 17:35 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Dus de kans is groot dat hij toch ander werk moet gaan zoeken. Verder ben ik het helemaal met je eens mbt de VWO/Havo opleidingen.
Denk dat de meeste timmermannen/metsellaars/tegelzetters/stukadoors als zzp veel meer salaris hebben dan de gemiddelde acadeem.
_________________________________________ Mvg,
René
|
09 aug 2022 17:49 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Jazzy, ik zal happen Er zijn zeker nog wel mensen die Druck Jetronic snappen als automonteur. D-Jetronic is een eenvoudig systeem waar je weinig tot niks kunt afstellen afhankelijk bouwjaar regelapparaat. Bij het vergroten van de cilinder inhoud naar 2050CC ( van 94 naar 96 boring) volstaat het originele systeem van de 914-2.0 , tenminste dat is mijn ervaring. D-jetronic en 103 boring heb ik nooit geprobeerd. Heel simpel, omdat dan o.a. de gasklep te klein is voor zinvolle cilindervulling en daarom gingen we indertijd al snel over naar of 44 mm carburateurs of later naar programmeerbare motormanagment systemen. Al dan niet onopvallend weg gebouwd zodat je nauwelijks het verschil zag met een originele motor. D-jetronic is een goed systeem voor een standaard auto. Uiteraard naar maatstaven van eind 60-er jaren. Toen was het superieur aan de eenvoudige carburateurs van toen. Tunen met D-jetronic ken ik niet en ken ook geen anderen die dat wel toegepast hadden op een snelle getunde 914 motoren. Aan standaard 914's en dus de motoren en het injectiesysteem heb ik heel veel gewerkt. Ook aan mijn eigen 914's. Ik weet hoe het werkt, hoe ik storingen oplos maar ken ook de beperkingen en de problemen als er te veel onderdelen door hobbyisten zijn verwisseld door andere oude gebruikte onderdelen. Soms is het lastig om dan binnen korte tijd het probleem te vinden. Dus loopt de rekening op óf ben je avonden 'als hobby' de storing aan het zoeken. Die testkast heb ik ook mee gewerkt in de jaren 90 maar was toen al niet zaligmakend bij het werk aan een D-jetronic. Die testkast was te eenvoudig en beperkt. Logisch nadenken en soms wisselen van de drukdoos, kopvoeler, gasklepvoeler of regelapparaat werkte sneller. Op een gegeven moment werden goede onderdelen schaars, waren er geen cilinderkoptemperatuurvoelers meer leverbaar en was de kwaliteit van aangeleverde gebruikte drukdozen en regelapparaten twijfelachtig. Nieuwe mocht ik nooit bestellen, die werden te duur gevonden. De regelapparaten gingen niet altijd echt stuk maar door veranderende weerstandswaarden door ouderdom werkten de kasten niet altijd meer zoals bedoeld en gingen de motoren soms slecht lopen. Het probleem was toen dat de hoeveelheid tijd die nodig was een 914 goed te krijgen groter was dan het budget van de gemiddelde 914 rijder. De 914's kwamen uiteindelijk nog zelden in de werkplaats en de 914 werd meer en meer door de eigenaar of via een clublid of kennis 'gerepareerd'. Later werden ze weer gewilder, werden meer waard en kwamen weer vaker bij de specialisten. Maar bij vele bedrijven was door personeelswisselingen de kennis al verdwenen.
_________________________________________ Rebel engineering
|
09 aug 2022 18:11 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Weer een mooi voorbeeld van hoe immigratie niet een probleem, maar een oplossing kan zijn. Onderbelicht in het publieke debat. Waarbij ik de uitdagingen van immigratie overigens niet wil bagatelliseren.
|
09 aug 2022 19:28 |
|
|
redriver
Boxster 986 2.7 TiptronicMidden-Brabant
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Mijn ervaring is dat meeste Polen harde werkers zijn met een goed werkethos. Het overgrote deel van de rest die ons land elke week verwelkomt zijn over het algemeen chirurgen, advocaten en tandartsen Die ga je niet een werkplaats in krijgen om aan auto's te sleutelen
|
09 aug 2022 20:30 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Ik ben wel eens in een fabriekje in Syrië geweest dat machines maakte om dolmas te maken, druivenbladeren gevuld met rijst. Waren echt ingenieuze machines, volledig zelf ontwikkeld. Zeg dus niet te snel dat mensen uit die of andere regio’s zich hier niet nuttig kunnen maken. Ik geef toe; bij ons werken nog geen ex-vluchtelingen, maar een goede lasser uit libanon is meer dan welkom. En Oekraïeners trouwens ook.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
09 aug 2022 22:36 |
|
|
Jazzy
914 1.7 1973Ermelo, NL
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Was niet de bedoeling om je uit de tent te lokken, Erwin. Maar het is toevallig wel mijn ervaring die goed illustreert hoe lastig het zo onderhand wordt om de juiste persoon te vinden. En ja, toevallig was jij één van de mensen die er op dat moment geen brood in zag en adviseerde om een modern injectiesysteem te gebruiken. Ik zoek dus een monteur die weet dat je bij een '73 1.7 (naar 1911 cc) de balastweerstand van een 2.0 toevoegt en de verzegeling van de MAP sensor openmaakt en weet waar hij aan moet draaien om de curve iets op te schuiven. Dat er in Nederland anno nu niemand aanwezig is die dit nog aandurft is een simpele constatering, geen verwijt.
_________________________________________ 1973/3 914 1.7 Olympic Blue
|
09 aug 2022 23:20 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Als je gaat tunen kun je toch veel beter een modern systeem er op zetten, zoals Erwin zegt. Krijg je sowieso een veel beter resultaat. Ik zou eens bij KMS of een dergelijke partij informeren.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
09 aug 2022 23:24 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Ja èn Nee …. Een ZZP timmerman/metselaar/tegelzetter/stucadoor zou veel meer per uur moeten rekenen als hij werkelijk al zijn kosten en toekomstige pensioen aan jou door zou berekenen. De ZZP timmerman/metselaar/tegelzetter/stucadoor die jou nu € 40, - per uur vraagt zou eigenlijk € 65,- per uur moeten vragen En vergeet niet dat de hedendaagse acadeem niet 1 FTE wil werken
|
10 aug 2022 7:36 |
|
|
MY00
Cayman S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Olaf waar vindt jij een ZZP timmerman/metselaar/tegelzetter/stucadoor welke 40 euro/uur vraagt. Verder zit er voor hun ook nog behoorlijk wat winst in de aankoop van producten welke ze gebruiken tijdens een klus.
Maar het is zeker niet allemaal goud wat blinkt.
Verder ben ik het er helemaal mee eens om mensen uit het buitenland binnen te halen voor banen waarvoor we zelf niemand hebben. Dit verrijkt onze samenleving alleen maar.
_________________________________________ Mvg,
René
|
10 aug 2022 8:29 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Dat is inderdaad een constatatie die ook in onze lokale artsenpraktijk duidelijk naar boven komt. Onze huisarts, die daar de leiding heeft, vindt geen opvolging ...
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
10 aug 2022 8:37 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Daarom schreef ik ook op automonteurs niveau. Wat jij moet zoeken is een electronica man die verstand heeft van oude elektronica om die waarden te wijzigen. Even off topic: Zelf zou ik niet alleen de boring vergroten van een 1.7 om een 1900 te maken maar meteen een 2.0 L nemen omdat je dan makkelijker grote stappen maakt en meer koppel hebt. Het verschil in vermogen tussen 1700 en 1900 is niet zo groot in combinatie met het beperkende 1.7 inlaatsysteem. En als je het wel wilt, gewoon bouwen en rijden met het originele systeem en kijken wat de uitlaatgassamenstelling is. Misschien kan het gewoon. Je kunt dan daarna nog de injectoren en regelapparaat van een 2.0 nemen als de motor te arm blijkt te lopen bij vol gas en hoge toeren. Maar dat kan wel eens meevallen omdat de motor niet onbeperkt lucht kan aanzuigen door de smalle inlaatbuizen die bij een 2.0 groter in diameter zijn. Dat een specialist zoals ik er zakelijk niks in zie is omdat ik in mijn geval altijd achter loop in de planning vanwege veel werkaanbod van vaste klanten in combinatie met een matige productiviteit in de werkplaats. En dan kan ik geen tijd vrijmaken om mee te gaan in dit soort projecten waarvan je niet weet hoeveel uitzoek en probeer werk er in gaat zitten. Het is niet omdat ik het niet leuk vind want ik ben in het verleden heel veel van dit soort projecten aangegaan en dat heeft naast leuke resultaten ook elke keer weer heel veel onbetaalde uren opgeleverd. Het is niet voor niks dat ik zelf nog steeds geen Porsche rij.
_________________________________________ Rebel engineering
|
10 aug 2022 10:01 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
10 aug 2022 10:19 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Van 4 weken Bali had je natuurlijk ook een 924 kunnen kopen. Prio’s hè
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
10 aug 2022 11:10 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Hij zat tenminste nog op Bali, ik moest het doen met een vakantiehuisje in Italië.
|
10 aug 2022 13:09 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Ben jij nog duurder ook nog.
|
10 aug 2022 13:26 |
|
|
Brulaap
Zelfstandig ondernemerregio Utrecht
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Afgezien van de kosten, 4 weken is ook wel ERG lang (maar het is je gegund )
_________________________________________ Als je op tijd vertrekt ben je nooit te laat (of je moet nog harder rijden).
|
10 aug 2022 15:03 |
|
|
horn
PF #57
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Ja, of 4 wortelkanaal behandelingen. Tja, prio’s…
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
11 aug 2022 1:10 |
|
|
GinnFizz
Porsche 997.1 S Cabrio handbakRetie
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Ik zie er nou niet direct het nut van in om een wortel in het kanaal te gooien, laat staan vier
_________________________________________ No one needs it. Everyone wants it!
|
11 aug 2022 12:09 |
|
|
A-Line
LEEUWARDEN
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Het gaat hier nog om Porsches!!!!! Wie wil er nu niet aan sleutel zou je zeggen. Eigenlijk ook dat wat Erwin aangeeft. Als je op een feestje bent kun je met TROTS zeggen dat je Porsche monteur! De ZZP'ers timmermannen, stukadoors allemaal mensen die zelf keuzes maken. Maar nu. Het is nog een groter drama om mensen te krijgen voor fantastische beroepen die minder bekend zijn. Ik ben al een jaar bezig om minimaal 6 mensen naar binnen te krijgen als leerling drukker (volgwaardig drukkers ga je niet krijgen) Resultaat 0
|
13 aug 2022 17:36 |
|
|
Lionhunter
911T ex. 924 CGT, 924 turbo, 997, 3.0 SC, 3x 968 en 996
|
Re: Gebrek aan kundige monteurs voor onderhoud aan oldtimers
Mijn zoon is 22, gaat na de zomer beginnen met het 2e leerjaar 1e autotechniek en hij moet dan HELAAS bij een universeel autogarage vier dagen per week stage gaan lopen omdat Porschespecialisten, in en zelfs buiten de regio (Eindhoven) geen personeel hebben om hem als stagiair te begeleiden. Zelfs PCE had hetzelfde dilemma op hun klassieker afdeling. Dus het is niet altijd een gebrek aan interesse van de jonge generatie, maar ook aan capaciteit aan de kant van de specialisten.
Tijdens de 1e lockdown, toen zijn vorige studie even stilstond omdat de school het begrip digitaal lesgeven nog niet uitgevonden / uitgevogeld had, is hij bij een klassieke Alfa Romeo specialist die in ons dorp "een dag" gaan meekijken. Een soort van snuffelstage om te oriënteren of autotechniek echt bij hem past. Dat hij daarna heel de zomer(vakantie), de zaterdagen en zelfs regelmatig doordeweeks in de avonduren daar in de garage te vinden was, gaf wel aan dat hij op zijn plek zat tussen al die oude auto's. Dat is ook echt wat hij na zijn studie wilt, zich specialiseren in klassieke auto's en dan heeft hij natuurlijk een grote voorkeur voor klassieke Porsches. Maar het moet wel mogelijk gemaakt worden, want zoals Erwin eerder al aangaf, met het werken aan oude techniek gaan er toch wel heel wat jaren aan leren voorbij voordat je echt weet waar je mee bezig bent.
Het is voor hem erg jammer dat er een (stage)jaar zonder klassiekers voorbij gaat, het had natuurijk fantastisch geweest als dit jaar ook een echt leerjaar had geweest. Hij is echter nog jong en hier thuis staan genoeg hobby auto's waar hij zich op uit kan leven. Het is voor hem wel veel "zelf het wiel uitvinden" met hulp van boeken, Joetjoep en gewoonweg proberen. Voor raad en "kijk voor de zekerheid even mee of ik het goed doe" momenten, zijn er gelukkig wel wat mensen in de omgeving waar hij terecht kan, maar helaas dus niet voor stage...
_________________________________________ Een erg hardnekkig virus, dat Porschevirus...
|
14 aug 2022 10:14 |
|
|