Re: Een echte "Nep" Turbo ;-)
Nou Melvin en Goofy, door jullie gigantische groepsdruk ben ik maar weer eens aan de slag gegaan.
De voorkant van de auto is nu aan de beurt en daar zitten nog behoorlijk wat gaten en roest.
Het is echt plaatje over plaatje en slordig en snel gerepareerd....dan kan ik als leek natuurlijk beter..
Omdat gewicht besparen ook iets is wat ik beoog heb ik ervoor gekozen om de accubakken te verwijderen en ging ik op zoek naar een paar mooie plaatjes om dit op te vullen.
Voor een simpel stukje plaat met een versteviging erin betaal je al 100€+ en daar schrok ik een beetje van. Ook wil ik de neus gaan aanpassen zodat de oliekoeler een betere luchtdoorstroom krijgt
en het stukje dat je hiervoor kan kopen kost 350€+. Oftewel.....dat ga ik zelf maken en heb ik direct een goed excuus om weer eens wat leuk gereedschap te kopen.
De verzonken versteviging wou ik gaan maken met een voor/fels machine. Dus eerst even op youtube kijken hoe zoiets moet en werkt.....en wat schetste mijn verbazing....om het goed te doen moet
je eerst tegenovergesteld te werk gaan met een engels wiel. Vooral het engelse wiel was een stuk gereedschap wat al heeeeel lang op mijn verlanglijstje stond maar waar ik nooit echt een goede reden
voor heb gehad...tot nu dus. Op naar de site van mijn hofleverancier van goedkoop gereedschap en na een simpel rekensommetje bleek dat ik met gemak 250€ zou besparen door het zelf te doen.
De eerste vorm die ik wou maken voor de vervanging van de accubak bleek toch iets te hoog gegrepen te zijn dus daarna heb ik maar gekozen voor de wat simpelere jerrycan style!
Het ging hier vooral mis omdat ik niet goed in geschat had dat er meer ruimte tussen zou moeten zitten dus de lijnen liepen maximaal door elkaar heen.
De jerrycan was makkelijker om te maken omdat ik ook makkelijker de plaat kon oprekken met het engelse wiel.
Het engelse wiel moet je overigens wel modificeren omdat er vrij veel speling zit op de steun waar het onderste wiel in zit.
Daarna nog even een hoek weggeslepen en ook hier was het weer plaatje over plaatje.
Het plaatje eronder heb ik alleen met het engelse wiel gerold en dat viel nog best tegen. Vooral het "sturen" met zo'n wiel vond ik erg lastig omdat dit tegenovergesteld werken is.
En om eerlijk te zijn zou ik 100x sneller geweest zijn als ik gewoon een grote ijzeren pijp om mijn werkbank had geklemd en het plaatje hierom heen had gebogen, maar dit was zoveel leuker om
te doen en lekker oefenen kan nooit kwaad natuurlijk.
Nu alleen nog even het bovenste hoekje maken, die op de foto was niet die ik gebruikt had....moest wel 3x iets maken omdat het steeds net niet goed was, maar van die ik gebruikt had
was ik vergeten een foto te maken. Daarna alles lassen en in de primer zetten. En zo is er al met al toch weer behoorlijk veel roest verdwenen.