Auteur |
Bericht |
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Gundo hack vs OEM (996/997)
Er zijn nu al heel wat vragen gesteld over het aanpassen van het uitlaatgeluid voor de 996/997. Een steeds weerkerende optie is daarbij de Gundo hack. Een aantal forummers hebben deze aanpassing gedaan en zijn er heel tevreden over. Ik vond online nog dit filmpje met een goeie vergelijking tussen voor en na. https://youtu.be/lFF0Wnx9-NIHier is de diameter van de pijp 1 1/2 inch Klinkt zeker niet verkeerd!
|
17 nov 2018 10:16 |
|
|
porschehenk
996 Carrera 4S MK2
Ex 964 Carrera 2 en 993 Targa
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Klinkt goed, denk dat ik dit ga doen bij mijn C4S
_________________________________________ Life is nice, driving 300 in a Porsche even nicer
|
17 nov 2018 11:55 |
|
|
Seal
Boxster 2.7 2001
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Dat klinkt inderdaad verrassend lekker.
|
17 nov 2018 12:38 |
|
|
Mr.Borrie
924 - 986SDen Bosch
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Simpele mod om te doen, klinkt goed !
_________________________________________ 924 + 986S My other ride is a Volvo
|
17 nov 2018 13:02 |
|
|
Martinos
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Dat is idd ook zoals ik hem heb. Super modificatie! Ik heb alleen de pijp op een iets andere plek zitten, zodat het eindstuk wisselbaar blijft. Ipv een recht stuk pijp heb je dan alleen een bocht nodig.
|
17 nov 2018 13:47 |
|
|
996Tom
ex. 993 '93, ex. 968 '92.
Nu 996 C4
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Heb er ook 1,5 jaar mee rondgereden (1,5") en heb nu alles weer origineel. Omdat de auto zo goed geïsoleerd is besef je nauwelijks welke 'herrie' de omgeving ervaart. Dat is met name in de woonwijk en in de bergen. Mijn advies zou zijn: 1. Kleinere diameter, bijv 1", of 2. Kleppen aanbrengen.
Bart Octaaf heeft daar eerder veel over geschreven op het PF (Boxster).
_________________________________________ "Racing cars are neither beautiful, nor ugly. They become beautiful when they win" Enzo Ferrari
|
17 nov 2018 14:01 |
|
|
Octaaf
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik werk zelf met electrisch bediende kleppen maar dat lijkt me in deze configuratie lastig. Ik zou een vacuum bediende klep in de bypass pijp lassen. De kleinste maat daarin is 2” maar je kan een restrictie in de rest vd bypass pijp maken als 2” te wild is. Deze set is voor één klep de andere klep moet je dan los kopen want de je hebt maar één stuurunit nodig. (PS als je bij Ali besteld de twee op verschillende dagen bestellen om binnen de invoer vrije bedragen te blijven) Dan heb je nog de keuze of je voor normaal geopende of normaal gesloten kleppen kiest. Porsche gebruikt normaal geopende kleppen. Als je de auto start is er nog geen motorvacuum en staan de kleppen open. Klinkt lekker bij het starten. Na een paar seconden gaan ze dan dicht als je PSE uit hebt staan. Dan heb je een PSE nagebouwd voor 100,- aan materiaal
|
17 nov 2018 15:05 |
|
|
Emielio
997S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik heb het laten doen bij Auto Resto. Het klinkt allemaal zo veel beter. Totaal niet asociaal of iets. Tot 3000 toeren merk je er nagenoeg niets van maar als je hem doortrapt komt er eindelijk een fatsoenlijk geluid uit. Als iemand wil komen luisteren in regio Rotterdam zijn ze welkom.
|
21 nov 2018 19:01 |
|
|
brian951
997 C4
ex 964C2
ex US 951Hengelo
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Rij er inmiddels al jaren mee rond. Gewoon maximale diameter (52cm). Redelijk beschaafd bij lage toeren maar een heerlijke brul bij gas geven zoals het hoort. Zou niet weten waarom ik terug zou willen naar kleinere diameter of met kleppen zou willen gaan klooien.
_________________________________________ Ride Hard, you can rest when you die
|
27 nov 2018 13:56 |
|
|
Alfred996MKII
997.1 S Coupé,
ex 996 MKII
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik overweeg dit ook door Resto te laten doen, is dit mogelijk bij iedere uitlaat (ik heb nog steeds de eerste uitlaat eronder zitten en mijn 996 is van 2002) en wil jij een kostenindicatie geven?
_________________________________________ De precisie 911
|
02 feb 2019 21:54 |
|
|
Jos996
Porsche 996 MKII Targa, BMW 528 Touring, Mercedes W114 Coupe, Tesla Model SDe Bilt
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik denk er ook over dit te laten doen en ben erg benieuwd naar de kosten. Het liefst zou ik dit met een klep laten monteren. Ik heb bij Guldenberg een mooi systeem gezien met een passende knop op het dashboard. Is de Guldenberg Exhaust mod vergelijkbaar met de Gundo Hack?
|
10 feb 2019 23:38 |
|
|
guldenberg
Delft
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
ja die is vergelijkbaar, afhankelijk van je wensen qua geluid ;)
|
09 maart 2019 0:02 |
|
|
ricardo964
Castricum
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Dat klinkt goed! Wat zijn de kosten hiervan als je het in NL laat doen?
|
02 aug 2019 21:10 |
|
|
Martijn892
997.1 4SArnhem
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik heb een setje dempers met hack liggen, zijn zo te monteren... Zie onderdelen aangeboden.
|
04 aug 2019 8:20 |
|
|
MacFever
991.2 GT3
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Naar mijn inziens gaat het hier over de Fister hack Gundo hack is zoals originele Porsche sport uitlaten : een deel van de uitlaat is in bypass Dus 1 ingang en 2 uitgangen thv de uitlaatbox eventueel met een vacuum gestuurde klep
_________________________________________ 991.2 GT3 996 GT3 996 C2 tip 964 tip 911 2,4S
|
31 dec 2019 12:54 |
|
|
Kheldar
996 C2, 944 RS-style
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Toch leuk om even de originele post van Gundo hier te posten. Jammer genoeg zijn de foto’s weg uit het draadje: https://rennlist.com/forums/997-forum/3 ... te-of.html
|
31 dec 2019 16:22 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Klopt inderdaad. Verbaasde mij al bij het filmpje kijken. Gundo-hack Verschil met Fister-hack
_________________________________________ In the Dutch mountains ...
|
29 okt 2022 14:58 |
|
|
Polydeukes
981 Cayman 2.7 PDK (2015)Breda
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Is dit ook niet zo'n beetje wat Gert van Carnewal doet, maar dan (onzichtbaar) inwendig in de demper? Ik ben overigens erg tevreden met mijn Carnewal.
_________________________________________ "Straight roads are for fast cars. Turns are for fast drivers" - Colin McRae.
|
30 okt 2022 12:10 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
(b)lijkbaar, maar ik ben nog geen foto's van een opengewerkte 997 C-GT uitlaat tegengekomen. ... van de 993 en Boxster S heb ik ze wel
|
30 okt 2022 12:42 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Vind die met het bochtje echt netjes en zo zit hij origineel ook, alleen loopt hij dan door naar je eindstuk. Daar zit ook de klep met de vacuum in gelast.
|
30 okt 2022 13:52 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
.. die kleppen had ik bij de 997 4S altijd op open staan. Heb voor de Carrera S inmiddels twee verse RVS bochtjes gekocht - en die zijn er dan ook tussen gelast
|
10 dec 2022 18:20 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Is de middendemper van de sportuitlaat het zelfde als van een gewone uitlaat? Heb pas de dempers gemonteerd bij een 997 mk2 maar had toch het idee dat het wat minder klonk als bij die van mij affabriek.
|
10 dec 2022 20:33 |
|
|
Norman - 981 S
991 C2C / ex 997 4S / ex 981 GTS / ex 993 4S / ex. 991 C2S / ex Boxster S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Ik had eerst de Fister hack op mijn 997.1 4S, is natuurlijk persoonlijk, maar vond het geluid echt veel te hard, past ook niet echt bij de auto. Om laten zetten naar de Gundo hack, subtieler en minder hard geluid, bevalt me goed. Succes Olaf !!!
|
11 dec 2022 12:10 |
|
|
Spastblast
997.1 Carrera S coupe handbak
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
En wat valt daar uit op te maken?
_________________________________________ https://www.instagram.com/997midnightblues/
|
12 dec 2022 13:17 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: Gundo hack vs OEM (996/997)
Hoe GC de binnenkant van de uitlaat aanpast
|
12 dec 2022 21:34 |
|
|