Auteur |
Bericht |
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Huizen
Er is over chiptunen al veel geschreven maar ben even benieuwd of er iemand ervaring heeft met PSTG Motorsport? Ik ben nog steeds mijn Cayman s aan het aanpasen, wanneer ben je daar eigenlijk klaar mee? Ik streep aan de ene kant iets af maar er komt aan de andere kant steeds weer iets bij Ben nu bezig met de verlichting en volgende maand ga ik ook voor een chiptuning. Dit draadje even gelezen en weet best wat ik kan verwachten en dat het verschil klein is. Maar het verschil is er en ook voelbaar dat weet ik en wordt ook steeds weer bevestigd. Dus heb ik die paar honderd euro er zeker voor over. Voor mij zijn de Nm's het belangrijkste. De top vind ik al prima zo en ik rij zelden zo hard, dus die paar pk extra zal mij worst wezen. Er komt zo'n 15nm bij en vooral op het middengedeelte ga je dat merken. Schijnt veel vlakker te worden en elk beetje is toch meegenomen ook voor de beleving. Maar dan komt het, waar moet je in vredesnaam naartoe? er zijn er tegenwoordig heel veel. Dus ga je reviews lezen en ervaringen van anderen aanhoren. Mijn maatje Marco heeft het bij PSTG Motorsport gedaan in Huizen en was daar zeer tevreden over. Ze hebben ook best ervaring met Porsche. Is niet ver uit de buurt dus maar eens contact gezocht. Kreeg goede info en ze waren erg realistisch over wat haalbaar is en het verschil in beleving. Ze schrijven de software op maat en testen het met proefrijden, is denk ik ook het beste. Ik heb al een aangepaste uitlaat van Carnewal en een ander luchtfilter dat geeft als het goed is al zo'n 7pk extra. Ik ga een afspraak maken en zal als ik daar geweest ben mijn ervaring hier even delen als jullie dat leuk vinden. Hebben jullie ervaring met PSTG Motorsport in Huizen????
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
26 jan 2022 7:48 |
|
|
RuBoxS
997.1 "GT3", ex 986S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
PSTG is een prima adres. Eigenaar Klaas is een prima kerel die aardig wat Porsche ervaring heeft. Mijn Boxster S was daar 10 jaar in onderhoud, mijn huidige Porsche (997) is daar nu ook in onderhoud. Qua tuning vraag ik mij af of het bij een ongeblazen motor wel zin heeft…
_________________________________________ Approved Detailer Labocosmetica - GlanzDetail
|
26 jan 2022 21:47 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Er wordt heel veel over geschreven en de meningen lopen erg uit een. Het verschil is niet groot maar wel merkbaar. En dat is voor mij voldoende om het te laten doen.
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
27 jan 2022 0:20 |
|
|
marcel964
Groene 964 carrera 2/ artic silver 996 mk2 GT3Kortenhoef
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
PSTG werkt veel samen met Tuningservice Huizen wat letterlijk om de hoek bij PSTG zit. Met beide heb ik goede ervaringen.
_________________________________________ groene964 carrera 2 1990/ artic silver 996 mk2 GT3
|
27 jan 2022 23:23 |
|
|
K00i
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Beste Ber - had jij uiteindelijk chiptuning laten uitvoeren bij PSTG? If so, wat was uiteindelijk de ‘winst’ qua koppel en vermogen en nog steeds tevreden? Dank!
|
02 nov 2022 0:02 |
|
|
Ber
911 991 3.8 Carrera S, Cayman S, ex 911 996 Coupe 3.6 MK2, ex Boxster 986, ex 924Veenendaal
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ja heb ik laten doen. Bij EQ Performance in Leusden. Er is 25 pk en 15nm bijgekomen. Het verschil is niet groot maar je merkt het wel. Zeker in het begin. Je Went er natuurlijk snel aan. Voor mij was het de moeite waard.
_________________________________________ Link webalbums: http://picasaweb.google.com/Berboven Mijn oude picasa album heet Berboxster ipv Berboven
|
02 nov 2022 20:48 |
|
|
Binko
Boxster 987S Tip; Ex-986 2.5Berkel en Rodenrijs
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Op een 987.1 3.4? Bij mij werd het afgeraden door EQ hier in Berkel, maar dat klinkt nog best de moeite waard. Hoe weet je trouwens wat erbij is gekomen?
|
02 nov 2022 20:56 |
|
|
K00i
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Dank! Zag bij Tuning Service Huizing met stage 2 dat er 35Nm winst op een 3.6 997 te winnen valt. Toch respectabel.
|
02 nov 2022 22:53 |
|
|
Hans44
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ik zou er mooi afblijven. Koop (of informeer eens naar) een aangepast diff met een kortere eindreductie. Topsnelheid iets minder, maar de trekkracht verbeterd enorm. Hoe het bij een Cayman is weet ik niet maar op alle Mezger 911 doet een 8:32 overbrenging (zoals in de meeste cup auto's) echt wonderen. Is gewoon als origineel Porsche onderdeel te krijgen (voor een 911 iig)
|
02 nov 2022 23:10 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ook voor een 993 4S? Ik heb er wel eens aan gedacht omdat in de Alpen de versnelling te lang zijn. Zijn sowieso 2 diffs om aan te passen.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
03 nov 2022 8:15 |
|
|
Hans44
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ik denk dat de uitgaande as door de eindreductie wordt gevoed en je dus niet het voorste diff hoeft aan te passen, maar dat zal een specialist als Mittelmotor wel weten. Die leveren overigens nog diverse varianten https://www.mittelmotor.de/racing/de/we ... berechnungTriebwelle / Tellerrad 993 Rennsport 8:32 950.302.911.13 TRIEBWELLE / TELLERRAD 993 RENNSPORT 8:32 950.302.911.13 2.809,00 €
|
03 nov 2022 9:58 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Das wel interessante materie, zal ik eens induiken.
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
03 nov 2022 20:03 |
|
|
Hans44
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ik heb het op 2 996 GT3's gehad en zat standaard op mijn 996 Cup. Auto knapt er enorm van op, alleen voor lange ritten wat minder vanwege relatief hoog toerental. Heb ook op mijn huidige e36 325i een korter diff zitten. Is voor de meeste circuits echt noodzaak als je alle 5 versnellingen wilt gebruiken.
|
03 nov 2022 23:24 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Dat klopt niet, verkeerd gedacht. Of je past géén van de eindoverbrengingen aan of beide. Alleen de achterste eindoverbrenging aanpassen zal heel snel problemen geven en als eerste zal je viscokoppeling er uit branden. Een C4 wijzig je dus niet zomaar even. Vooral financieel gezien niet. Wil je korter? ( ik kan het mij niet voorstellen) Dan is er origineel een korte voordiff. overbrenging van 1:2,9 ipv de gebruikelijke 1:3,44 leverbaar. En uiteraard ook voor het achteras differentieel.
_________________________________________ Rebel engineering
|
04 nov 2022 20:46 |
|
|
Hans44
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Weer wat geleerd Misschien anders er een 2S van maken
|
04 nov 2022 22:03 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
De fijnste 993 4S waar ik ooit mee reed (doordat ik er onbedoeld een hele mooie lange drift mee maakte tijdens een proefrit eind 90-er jaren) bleek na controle op de brug een gebroken aandrijfas onder de versnellingspook te hebben. Niks van te merken tijdens het rijden, behalve dan tijdens die lange oprit de snelweg op. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2022 10:43 |
|
|
Hans44
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
|
05 nov 2022 10:57 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
@ Erwin, Wil vooral het motorkarakter levendiger maken, met een betere gasrespons. Vooral in Alpen ben je niet echt snel; met een vrij logge 993 met 2 personen erin. Al gauw met 1600 kg onderweg. Korte gearen is dan wel een oplossing, toch? Bijv zoals de vroege 993 het had?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
05 nov 2022 17:03 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Ombouwen naar "2S" - scheelt ook 'n stukje gewicht - en je kan er dan eenvoudig die andere versnellingsbak onder zetten
|
05 nov 2022 17:37 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Dat komt toch nooit voor
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
05 nov 2022 17:58 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Toen ik Erwin z'n tekst las moest ik ook eerst aan jouw Tujboo denken, Jaap
|
05 nov 2022 19:04 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
@Cazzo: Een 4S met 285pk niet echt snel in de Alpen? Tja, daar denk ik anders over. Het is geen lichte auto maar je kunt juist op bochtige weggetjes verschrikkelijk hard gaan met een originele 4S. Ik heb dat ooit wel eens een dag gedaan met een zilverkleurige 4S maar gelukkig heeft die eigenaar dat nooit gemerkt.
Tuurlijk kun je 'kortere' differentieels laten monteren en ik denk dat de auto zeker sportiever aanvoelt. Op de snelweg naar huis baal je vast en zeker van het constante hoge toerental.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe jij een auto rijdt. Is daar misschien nog wat verbeteren op bochtige weggetjes in de Alpen doordat je gebruik maakt van het volle vermogen in de juiste versnelling op de juiste plek op de weg?
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2022 20:27 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Maar vind maar eens zon korte bak. Die moet dan ook nog uit elkaar om te checken of hij goed is, LSD erin…
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
05 nov 2022 20:34 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
@ Erwin, Uiteraard vind ik mezelf een hele goede piloot, zoals iedereen hier Maar serieus, ik heb best wel veel circuitervaring, en een racelicentie. Ik denk dat ik het maximale uit een standaard 993 (op Cup 2) haal, binnen mijn kunnen, maar er zullen vast mensen zijn die nog een stuk sneller zijn. https://www.youtube.com/watch?v=JrK1oeRjFhU dit kan/durf ik dus niet Wat ik bijv vind is dat afdalen met de 993 veel leuker is dan klimmen. Dan krijg je echt die push in je rug als je gas geeft die je tijdens klimmen niet hebt. Heb vorig jaar een wedstijdje gedaan met een nwe Alpine een bergpas af, en hij kon me niet los rijden, terwijl hij dat echt wel probeerde. Met een kortere gearing krijg je meer push, maar idd op de snelweg minder comfort, Maar die probeer ik toch zoveel mogelijk te mijden. Ik zou denk ik de kortere 993 gearing prima vinden (hoewel nooit mee gereden). Die zal op de snelweg toch ook wel prima te doen zijn lijkt mij?
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
05 nov 2022 20:59 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: iemand ervaring met chiptunen bij PSTG Motorsport in Hui
Om te beginnen vindt niet iedereen zich hier een goede piloot als ik voor mijzelf mag spreken. Maareh, ik zie hier toch iets vreemds. Jij schrijft bovenstaande in de quote toch? Okay. Én wat doe jij met een C4??? Als je kunt sturen is een C4 alleen erg leuk in de sneeuw toch? Voor de rest heb je het niet nodig en geeft het jou veel minder fun. Dus verkopen en een C2 kopen of een weekend sleutelen en al dat onnodige gewicht verwijderen, je krijgt er een snellere en levendigere auto voor terug. Ik heb gisteren trouwens een fout gemaakt. Ik was op zoek naar een kortere eindoverbrengingen voor een 993 C4 en dacht die gevonden te hebben. Nu ik net berekeningen aan het maken was voor jou om te laten zien wat het in snelheid of toerentallen verschilt zie ik dat het een langere eindoverbrenging betreft. Stom, ik wilde gisteren blijkbaar zo graag een korter voor differentieel voor jou vinden dat ik over het hoofd zag dat het juist een langere was.
_________________________________________ Rebel engineering
|
05 nov 2022 21:55 |
|
|