Het grootste probleem zit hem in het verkrijgen van de echte money makers. Die wijnen gaan op allocatie en daar kom je niet tussen. Verder waren de wijnen die nu echt goed geld opleveren een jaar of 15-20 nog betaalbaar. Ik heb het geluk dat ik (toen ik mijn winkel nog had) een paar flessen van Domaine Leroy (Pommard Les Vignots 2011) opzij had gelegd omdat daar toch geen klanten voor waren voor € 400 de fles. Heb ik een paar jaar geleden toch maar verkocht.
Nu kan je al niet meer aan dat soort flessen komen voor een normale prijs (€ 4000) en vaak moet je het in een package deal kopen net als de wijnen van DRC. Grand Cru's uit de Bordeaux koop je ook al duur en gaan in de toekomst ook niet spectaculair stijgen omdat (in tegenstelling wat de Grand Cru producenten beweren) er ruim voldoende beschikbaar is.
Als je ergens op wil inzetten dan zou ik dat op top Duits doen (riesling) Los van het feit dat het prachtig kan ouderen is het ook nog de mooiste en meest veelzijdige druif die er is.
Persoonlijk kijk ik er niet naar wat een fles heeft gekost in mijn 900 flessen verzameling. Ik trek het vooral open met de juiste mensen en dan boeit het me niet wat het heeft gekost. Uiteraard klinkt dit allemaal wel heel snobistisch....en dat klopt ook
Na 15 jaar in de wijnwereld gaat de alcohol niet meer uit mijn bloed. Morgen mijn kistje Sandrone Le Vigne 2018 ophalen (en dan 7-10 jaar wachten)