|
Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Auteur |
Bericht |
RVA
|
Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Dit is het vervolg van mijn vorige bericht: viewtopic.php?f=3&t=57050&start=0daar staat ook de meeste info. Inmiddels heb ik er weer een nieuwe benzinepomp inzitten, deze werkt goed. Daarna het hele benzinesysteem doorgespoeld met nieuwe benzine. Daarna de injectoren getest, deze zijn ook goed. Maar ook nu loopt de auto nog niet. Slaat wel aan, maar valt direct uit zodra ik de sleutel loslaat (en de startmotor dus uitgaat). Daarom heb ik het contactslot vervangen, ik was er van overtuigd dat dit het probleem was, maar nee. Als ik de spanning op de bobine meet vlak na het starten, met het contact nog aan staat er 0 volt op. Is dit normaal, of moet daar spanning op staan, net na het starten? Als ik de spanning op de bobine meet tijdens het starten is dit maar 3,3 volt. Ik heb wel een vonk, bougie 1 had ik er uit gehaald om te kijken. Bougies, bougiekabels en verdelerkap zijn nieuw Onder mijn vorige bericht had johan gereageerd dat het een verstopte wür kan zijn, omdat de bougies nat waren, dit zou zeker kunnen, maar aangezien ik niet weet of de ontsteking wel goed werkt wil ik eerst zeker weten dat de ontsteking 100% goed is. Ik heb ook geprobeerd te starten met de luchtmeterplaat van de brandstofverdeler een beetje geopend, hierdoor sloeg de motor helemaal niet meer aan. Als ik tijdens het starten wat gas geef maakt de motor wel toeren (loopt niet helemaal lekker maar toch). Valt wel gewoon weer uit als ik de sleutel loslaat. Wat kan ik nu het beste doen? Ik heb zelf het gevoel dat het toch met ontsteking/vonk/contactslot te maken heeft omdat de motor meteen uitvalt als ik de sleutel loslaat. Kan ik verder nog iets meteen/onderzoeken wat me daar wat meer info over geeft? Als ik zeker weet dat de ontsteking goed is ga ik waarschijnlijk een benzinedruk meter kopen.
|
20 feb 2023 21:27 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Waarom geen hulp aannemen van GT33? Drunen - Driebergen is niet echt een wereldreis toch?
|
20 feb 2023 22:59 |
|
|
mooiweerrijder
968 still going strong since 2006.Utrechtse heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Maak even een losse startschakelaar direct van de accu naar de startmotor. Zet het contact aan en start met de externe startknop. Dan weet je zo of de bedrading/contactslot klopt. Check tijdens het starten met de externe schakelaar of je vonk hebt. Immers nu weet je of het normale circuit in deze contactpositie wel spanning heeft voor de benodigde vonkjes.
|
20 feb 2023 23:02 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Je zou gedurende het starten 6v over je bobine moeten hebben en daarna dacht ik 12 (over het laatste weet ik het even niet meer zeker). Check even de massa op de BOSCH kastje links voor vlak achter je koplamp tegen de wielkuip. Zorg dat de stekkers goed zit, spuit ze even door met contact spray en meet hem door volgens de specs in Haynes. Deze Ik ga ervan uit dat je hebt gecontroleerd op een Alarm of startonderbreker? De fabrieksalarm kan ook hele rare gedrag veroorzaken als ze kaduuk zijn. Success
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 feb 2023 9:16 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
@ Johann: Alleen een oudere 356 heeft 6V op de bobine tijdens het starten. Verander 'gedurende het starten 6v over je bobine moeten hebben en daarna dacht ik 12 (over het laatste weet ik het even niet meer zeker)..' in gedurende het starten 12v op je bobine moeten hebben en na het loslaten contactsleutel 9V .......indien dit een bobine met voorschakelweerstand is. Delete daarna mijn reactie
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 feb 2023 9:41 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ahem...Erwin...Ik zou er natuurlijk naast kunnen zitten, maar ik denk het niet.
Een 1981 924 heeft elektronische ontsteking. Er lopen twee draden naar de 15-pool op de bobine. Een draad heeft een weerstand van 1 ohm en komt vanaf de ontstekingsregeleenheid en een draad van 1,5 ohm vanaf de starter. Tijdens het starten zou je ongeveer 6 tot 9 volt moeten krijgen van de 1,5 ohm draad van de starter en ongeveer 3 tot 6 volt op de 1 ohm draad van de regeleenheid. In praktijk meet ik op de pool over het algemeen ±6v
@RVA hebt je inmiddels een fabrieks handleiding? Zoals ik zei is Clymer ook erg goed en in nood Haynes.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
21 feb 2023 10:26 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Haha, ik ben ook niet in de garage en doe het ook uit de losse pols. Ik las dit van een lagere spanning tijdens starten dan tijdens normale omstandigheden. Ik ken dit niet, ken alleen hogere spanning tijdens het starten om de bobine op te peppen en de motor makkelijker te laten aanslaan. Omdat je over die bobinespanningen begon had ik meteen een 76-er 924 in gedachte met conventionele ontsteking. Nu begrijp ik dat het geen punten ontsteking is maar een elektronische ontsteking en zie het bouwjaar in de titel. Heb alle originele documentatie, zal mij eens inlezen in werking ontsteking latere 924. Daarvan heb ik nooit de startspanningen gemeten maar ben nieuwsgierig naar de waarden. Zou lager wel vreemd vinden maar ben nooit te oud om te leren.
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 feb 2023 10:44 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Bedankt voor de reacties. ben vandaag bezig geweest, massa van het bosch kastje is goed.
Ik heb in mijn haynes handleiding een test gevonden die met dit probleem te maken heeft. Namelijk: auto op contact, en dan kijken op er 5v staat tussen aansluiting 15 van bobine, en massa. Dit is bij mij maar maar 0,7 volt. Nu moet ik verder gaan zoeken naar waar die spanning dan verloren gaat, dat kan (volgens haynes) bij contactslot, startmotor, bobine, of dat bosch kastje zijn. Morgen ga ik verder zoeken waar dan die spanning verloren gaat.
Misschien dat dit probleem vaker voorkomt, als iemand een vermoeden heeft waar de grootste kans is dat de spanning verloren gaat zal ik daar eerst meten.
Primaire en secondaire weerstand van bobine zijn trouwens ook goed.
Alarm of startonderbreker zit er niet in
|
21 feb 2023 21:03 |
|
|
bjft
924 2.0 '84,
997.2 cabrio
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Op het gevaar af dat ik hier een reactie plaats die geen hout snijdt, probeer ik het toch. Bij het weer opbouwen van mijn 924 ging er iets fout bij de bedrading van de startmotor. Ik begreep er niks van. Er moest een draad van de startmotor naar de bobine. Dat had ik nog nooit gezien en toch hoorde dat wel degelijk zo te zijn. Gelet op het feit dat je zegt dat de motor loopt tijdens het starten en weer afslaat als je de sleutel los laat zie ik iets van een verband. Ik heb nog even in mijn fotoverzameling gekeken en ik denk dat het de tweede + draad is op de bobine. Hou je er ook rekening mee, dat een defect contactslot van een 924 voor allerlei gekke storingen kan zorgen. Succes verder met je zoektocht.
|
21 feb 2023 21:25 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Wat een lef
|
21 feb 2023 22:32 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Nee hoor , niks lef. Johann zit goed, ik had het fout omdat dit een 81-er 924 is. Beetje dom. Ik heb eerder veel gewerkt aan 924 tot 1979 blijkbaar, daarbij klopt mijn uitleg wel met 12V en 9V. 1981 is mij misschien te modern met een elektronische ontsteking Het is juist leuk woord en weerwoord. Van elkaar leren op het Porscheforum. In dit moderne Porsche tijdperk komen zinvolle technische topic's in tegenstelling tot lang geleden bijna niet meer voor ........en gaat het vooral over dingen waarvoor ik niet naar het Porscheforum kom. Als goedmakertje zal ik effe wat tijd stoppen in het opweg helpen van de topicstarter.
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Erwin op 22 feb 2023 12:32, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 feb 2023 11:39 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Zo zie ik dat ook, jij heeft al meer vergeten dan ik heb geleerd
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
22 feb 2023 12:25 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Beredeneer zelf mee: Als de motor loopt gebeurt dit alleen als de motor mengsel en vonk krijgt op het juiste moment in de goede hoeveelheid. Onthoud deze altijd, dit is de basis. Als één van deze feiten wegvalt loopt de motor niet. Als de bobine , nodig voor de vonk, geen spanning krijgt na het starten kan de motor niet lopen, het is geen diesel. Het antwoord is dus, dit is niet normaal en er moet spanning op staan. Er moet minimaal 5V op de bobine staan als de auto op contact staat en de accuspanning minimaal 11V is. Ik kan het niet voor je nameten, heb geen 924 staan maar gezien het feit dat de motor aanslaat op 3,3 volt bobinespanning betekend dat deze spanning krijgt vanaf de startmotor via de 1,5 ohm weerstand.( @ bjft ) En dat deze spanning dus blijkbaar genoeg is, anders sloeg de motor niet aan. Aangezien de spanning op contact 5V minimaal moet zijn veroorzaakt door een weerstand van 1 ohm is 3,3 V aannemelijk door de weerstand in de draad vanaf de startmotor van 1,5 ohm. Bougies zijn dus nat door het alleen werken van de ontsteking tijdens het starten. Dan loopt de motor veel te rijk in combinatie met de nog werkende startverrijking van de warmdraairegelaar. Denk aan juiste tijdstip, goede hoeveelheid. Uitzoeken waarom de bobine geen spanning krijgt bij alleen het op contact staan. Voorlopig niet kopen. Eerst ontsteking aan het werken maken. Goed dat je dit zelf al gevonden had. De spanning op de bobine is een heel eenvoudig traject. Deze komt via zekeringkast en voorschakelweerstand rechtstreeks vanaf het contactslot. Dus spanning meten op aansluiting 15 op het contactslot. Als je zelf al zeker weet dat de benzinepomp draait tijdens het starten en bij het op contact staan dan zul je geen probleem hebben met spanning op aansluiting 15 van je contactslot. De zwart/blauwe draad vanaf de zekeringkast naar het ontstekingskastje kom vanuit stekker A, pootje 12 uit de zekeringkast. Daar moet dus 12 V op staan. Daar kan het probleem zitten. Zekeringkast defect. Heb je daar wel 12V op staan (niet meten tijdens starten want dan komt daar ook spanning op via het startrelais) dan zit het in de draad vanaf het ontstekingskastje naar de bobine. En daar zit ook die weerstand tussen. Dus o.a. daar spanning meten op aansluiting voor (12V) en na ( 5V of meer) de 1 ohms voorschakelweerstand. Nu moet je een eind verder komen. Succes.
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 feb 2023 12:31 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Blijkbaar heb ik gisteren iets fout gedaan met het meten, heb vandaag alles opnieuw doorgemeten + alle dingen die hier als reactie waren geplaatst, en eigenlijk is alles van de ontsteking goed. Heb eigenlijk geen idee wat er gisteren dan fout is gegaan, maar goed.
De ontsteking is dus niet het probleem.
Dan neem ik aan dat ik nu naar de brandstof moet gaan kijken?
|
22 feb 2023 21:09 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Zonder drukmeter kan je nog wel wat doen met de K-jet. [1] Haal je WUR uit de auto - volg de lijn "Out to Wur" hierboven en haal beiden leidingen los. Daarna zit de wur met twee inbusbouten vast aan de inlaatspruitstuk. Dit is een rotklus. Laat je koperen ringen niet vallen. [2] Spuit de filtertje van de WUR Schoon met remreiniger. Gebruik een tandenstoker oid om het vuil een beetje los te werken. De remreiniger moet vrij tussen de twee poorten vloeien [3] Plaats de WUR terug. [4] Stel je spin enkele slagen armer (antikloksgewijs). Je mag de stelschroef gerust met 1080 graden terug draaien [5] Haal alle leidingen naar de injectoren los op de spin (1, 2, 3, & 4) op de plaatje hierboven. [6] Verwijder je benzinepomp relais en maak een jumper tussen poort 30 en 80. [7] Zet de auto op contact. [8] Stel de mengsel op je spin totdat de benzine net uit de spin lopen. [9] Contact uit, leidingen terug. [10] Probeer te starten. [11] Start hij niet kan je de spin langzaam een beetje rijker stellen (kloksgewijs) totdat je de injectoren zachtjes horen "fluiten". [12] Probeer weer te starten - dat zou hij nu moeten doen. [13] Laat de motor op temperatuur komen en stel hem af dat de motor rustig lopen op ca 950 toeren. 850 vinden ze na zoveel jaren ervaring niet meer fijn. [14] Als de motor voelt alsof hij smoort als je gas geeft is hij te rijk als de motor schud is hij te arm. [15] Verwijder de jumper en plaats je relais terug. Let op: Dit is geen perfecte afstelling, maar voldoende voor een begin.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 feb 2023 14:29 |
|
|
Cazzo Super Veloce
993 4S
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Mooi hoor, zoveel support van diverse forummers
_________________________________________ GREEN IS GOOD
|
23 feb 2023 15:17 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Bedankt, dit ga ik proberen.
Dus bij 8. dan haal ik dus de 4 leidingen los naar injectoren, de benzinepomp loopt. En dan zou dus de benzine uit de spin moeten komen waar de leidingen 1,2,3,4 normaal op zouden zitten? En hiervoor hoef ik de luchtplaat niet omhoog te duwen? En bij 8. zitten allen leidingen vast, van de wur, behalve die 4 van de injectoren?
|
23 feb 2023 15:18 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ja, als hij voldoende rijk is afgesteld. Dus als je hem heb terug gesteld (stap 4) zou hij aan het begin geen benzine eruit moeten stoten Nee, dat doet de stelschroef voor je Nee alleen twee is voor de WUR, de eentje aan de bovenkant en eentje rechts onder. Dan hebt je ook nog de voeding vanaf je pomp, die komt via je filter en de retour leiding. Maar die mag je allemaal lekker laten zitten. Oh, en als je niet via alle vier poorten benzine krijgen (of heel duidelijk ongelijke hoeveelheden) is je Spin overleden en moet hem (laten) reviseren.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 feb 2023 15:27 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Nou, die wür is overleden, heb hem geprobeerd schoon te maken, maar als ik er remreiniger inspuit komt er vrijwel niks uit aan de andere kant. Het borrelt en bubbelt wel, ik zie en hoor ook allemaal bubbeltjes. Zelf als ik de remreiniger samen met lucht erin spuit kom er bijna niks uit de andere aansluiting.
Rivisie kit kopen dan maar?
|
23 feb 2023 17:09 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Toen ik er 1 benzineleiding op aansloot om te testen kwam er uit het andere gat wel brandstof, maar dat is dan waarschijnlijk omdat er meer druk op staat. Gewoon met remreiger er in komt er niks uit het andere gat.
|
23 feb 2023 21:02 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
nog een vraagje. Stel dat het inderdaad zo is dat ik mijn wur moet reviseren, moet ik dan gelijk ook mijn spin reviseren? Toen ik de injectoren ging testen (en dan bedoel ik injectoren in een maatbeker, terwijl ze nog vastzitten aan de spin, brandstofpomp aan, en dan luchtplaat omhoog duwen.) zat er in de opbrengst vrijwel geen verschil tussen de injectoren. Kan ik daaruit de conclusie trekken dat mijn spin nog goed is en niet gereviseerd hoeft te worden?
|
23 feb 2023 21:27 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Dan denk ik dat je spin wel ok is. Je kunt ook een beetje injector reiniger in de WUR spuiten en het even laten zitten. Ze kunnen soms best verstopt zijn. Als de zeefje schoon is maar hij bubbelt nog zit er nog troep in. Dus laat het maar lekker intrekken.
Reviseren is best eenvoudig en een revisiesetje kost ongeveer 50 euro.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
23 feb 2023 23:04 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Het heeft even geduurd maar ik heb een update.
Mijn wür heb ik gereviseerd. Ik heb ook een benzinedrukmeter gekocht en de benzinedrukken gemeten. Die waren allemaal goed. Daarna heb ik de spin ingesteld zoals johan had uitgelegd. Auto gestart met (hele) goede hoop, maar nog steeds doet ie het niet. Ook de auto wat rijker/armer afstellen heeft geen resultaat. Injectoren hoorde ik wel 'fluiten'.
Auto start nu helemaal niet (dat is al een tijdje zo trouwens).
Ontsteking voor de zekerheid nog eens gecontroleerd, stond gewoon goed. Bougie eruit gehaald, kreeg gewoon vonk. Vonk was trouwens wel geel/oranje, en niet elke keer even groot.
Wat ik zeker weet dat goed is: -wur goed -spin goed -injectoren goed -nieuwe benzine -nieuww benzinepomp+relais -benzinedrukken goed. -nieuwe bobine, boegiekabels en verdelerkap -motor+ontsteking op tijd. -nieuwe accu Ben vast nog iets vergeten
Kan het zijn dat de distributeur kapot is? Misschien dat ik mezelf op een dwaalspoor zet door dit te denken, maar mijn redenering: 1. Benzinesysteem moet goed zijn 2. Vonk is geel/oranje en niet elke keer even groot/sterk. 3. Distributeur is zo te zien al heel oud, zeker vergeleken met de rest van de ontstekings onderdelen. 4. Auto start helemaal niet meer, slaat ook niet eens heel even aan.
Kan ik de distributeur testen? Of denken jullie dat die totaal niet het probleem is
|
16 maart 2023 18:27 |
|
|
Dick
964 C2T
997 C2
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Vonk geel en niet altijd even sterk… vonk moet echt duidelijk, sterk blauw zijn. Grote kans dat er geen vonk is (of in ieder geval niet overspringt…) op het moment dat de bougie in de verbrandingskamer is gedraaid. Dat klinkt misschien raar maar tijdens de compressieslag (ook zonder gasmengsel…) ontstaat er een ‘druk’ in de verbrandingskamer waar de vonk niet doorheen ‘springt’ als de vonk toch al zwak is…
Zijn de bougies wel nat als je ze eruit draait ? M.a.w. brandstofmengsel bereikt de verbrandingskamer ?
Gr.
Dick
|
16 maart 2023 19:23 |
|
|
RVA
|
Re: Porsche 924 2.0 1981 loopt nog steeds niet.
Ja, de bougies zijn nat. Is er een manier om een distributeur te testen/door te meten? want ik wil niet 'op de gok' een nieuw onderdeel kopen in de hoop dat dat het probleem oplost. Die fout heb ik eerder al gemaakt.
|
16 maart 2023 21:40 |
|
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|