Ik begrijp je angst wel een beetje Marc (waarschijnlijk als vader en als verstandige medicus
, toch? ), maar verbieden lijkt mij echt niet de oplossing!
Ik heb het programma (helaas) nog niet gezien, maar er al wel het één en ander over gelezen!
Openheid en het makkelijk bespreekbaar maken (zoals dat volgens mij in dit programma schijnt te gebeuren), lijkt mij juist wel de oplossing.
Als ze het zelf niet mogen zien, worden ze morgen wel bijgepraat op het schoolplein!
De jeugd is nou éénmaal nieuwsgierig en een aantal ook (veel) te volgzaam (bij de groep willen horen).
Elk kind zal ooit in de verleiding komen van:
- sex
- alcohol
- sigaretten
- drugs
Hoe meer dingen je verbiedt, hoe groter de interesse wordt en de jeugd van tegenwoordig vind alles toch veel makkelijker en sneller dan wij (dacht je niet dat al die filters op je computer, konden worden omzeild?
).
Nee, dan kan je er (denk IK!) maar beter zelf over beginnen en vooral je mening geven en goed wijzen op alle gevaren!
Desondanks wil de jeugd het toch graag allemaal eens zelf ervaren!
Duik desnoods eens met je zoon/dochter de kroeg in (regel een taxi voor de terugreis
) en drink gezellig een biertje/wijntje, bied ze geregeld een sigaretje aan, totdat ze boven de wc hangen:
Dat is een wijze les (en weer een vader/zoon of vader(of moeder)/dochter moment om lang niet te vergeten!
).
Geef ze op tijd een pak condooms!
Laat vriendjes en vriendinnetjes maar slapen, want "het" gebeurd anders toch...........en dan toch maar liever niet zonder condoom, achterin een 4S.....
Dankzij die openheid destijds van mijn ouders, ben ik (denk ik
) redelijk terecht gekomen.
-
sex: brrrrrr, doe mij maar een goed boek
-
alcohol: ooit één keer dronken geweest! Ik vond er niets aan en ben daarnaast bijna altijd de BOB (op eigen verzoek!)
-
sigaretten: tsja, als ik tot mijn 18e niet zou roken, dan kreeg ik mijn rijbewijs.......dat lukte ook prima, maar wie stond de rijinstructeur op te wachten met een sigaret in zijn handen
, na ruim 15 jaar roken nu eindelijk alweer een jaar gestopt (hopelijk definitief!)!
-
drugs: wel eens een jointje geprobeerd. Kon mij niet bekoren. De rest (cocaine, speed, XTC, GHB etc.) heb ik nooit gedurfd. Hou liever de controle zelf in de hand en te veel dingen gezien, dat dit met deze "middeltjes" niet meer lukt!
Jeetje, als ik die opsomming zo eens teruglees, komt dat aardig in de buurt van:
de ideale schoonzoon...............