Hoi allen,
Ik start dit draadje om mijn beslommeringen met mijn PDK kenbaar te maken, en te delen met anderen die misschien wel hetzelfde meemaken met hun PDK.
Het start allemaal 6 weken geleden, tijdens het opdraaien van de rijksweg en een beetje
accelereren kwam een witte melding in het scherm: "Transmission Emergency Run".
Auto schakelde gelijk heel hakkerig, en het was duidelijk dat de PDK niet meer als dubbel koppeling werkte.
De bak in "Manual"gezet en rustig naar huis gereden.
Na thuiskomst de auto uitgezet en weer gestart en de melding is verdwenen, auto reed ook weer als voordien.
De volgende dag naar de Porsche dealer hier geweest en die zei dat een witte melding niet zo erg was, en na een uitzetten en aanzetten wel weg zou gaan.
Gelijk een afspraak gemaakt voor een diagnose, welke pas na 6 weken uitgevoerd kon worden.
De dagen erna kwam soms de melding weer in het scherm, en na opnieuw starten was deze weg.
Wel gaan zoeken naar een oplossing op internet, en een veel voorkomend geval bij de melding van de transmissie is dat de accu een te lage basis spanning zou hebben. Hierdoor kan de PDK een witte foutmelding geven.
Hiervoor ben ik bij de lokale Porsche specialist langs gegaan om de foutcodes te laten lezen, te clearen en een nieuwe accu te plaatsen want na meting bleek mijn accu nog maar 70% te zijn (2 maal compleet plat getrokken)
Helaas kwam de volgende dagen de melding weer terug en is er verleden week dinsdag eindelijk door Porsche de diagnose uitgevoerd.
Uit de diagnose kwamen de volgende 2 meldingen.
U0401 - Invalid data received – engine control module (ECM)
U0418 - Invalid Data Received From Brake System Control Module
Het Porsche centrum melde mij dat er 2 opties waren.
1) Revisie van de Mechatronic, welke een 50/50% kans op oplossing van het probleem zou geven. Kosten 12K
2) Vervanging van de PDK bak welke een 100% oplossing zou zijn. Kosten 25K
Hier werd ik wel een beetje stil van, want dat had ik echt niet verwacht dat Porsche zo zou omgaan met die storing.
Verder zoekend op forums en Internet kwam ik dezelfde issues tegen bij andere mensen met hun PDK problemen.
Zoekend naar een oplossing eens gezocht op 2e hands PDK bakken, en die zijn tussen de 4,5 en 7,5K te krijgen. Dat doet al minder pijn dan de Porsche oplossing.
Maar mijn Porsche Specialist vertelde mij dat hij in Nederland een bedrijf volgde op Instagram welke PDK revisies zou uitvoeren.
Hier specifiek op gaan zoeken en 2 bedrijven gevonden welke dit kunnen.
De eerste die naar voren kwam was
https://www.autobedrijfhongpaul.nl/, gespecialiseerd in DSG bakken uit de VAG groep.
De tweede is
https://www.porsche-versnellingsbak-revisie.nl/ Welke specifiek de PDK bakken reviseert/repareert.
Met de laatste heb ik contact opgenomen, omdat ik daar een beter gevoel bij heb (alleen Porsche vermelding, geen Seat, Skoda, VW, Audi). Wij gaan de auto op transport naar Ede laten brengen, en dan zien wat het verdict gaat zijn na analyse vanuit hun PDK perspectief.
Achteraf na al het lezen van de opmerkingen, en de symptomen beschreven op de websites van de versnellingsbakken specialisten blijk ik dus al veel langer problemen te hebben met de bak, en dachten wij dat het lag aan het feit dat de verversing van de PDK bak olie hieraan te grondslag zou liggen, namelijk dat die nog uitgevoerd moest worden bij de grote onderhoudsbeurt die wij verleden jaar hebben laten uitvoeren.
Hierna werd het wel iets minder maar hadden wij nog steeds bij optrekken dat hij schokkerig was, en soms bij het terugschakelen. Soms bonkte hij ook.
Allemaal problemen die zich dus voordeden zonder dat wij direct naar iets dieper gingen zoeken.
Ik weet nu beter!!
Als ik updates heb, dan zal ik die hier posten, zodat mensen met PDK issues hier een oplossing kunnen vinden.
Groetjes, Paul