Beste forumleden,
Graag zou ik jullie hulp willen inroepen bij mijn zoektocht naar een mooie (luchtgekoelde) 911 als daily driver (+- 15k km per jaar). En ook wat advies, want als leek weet ik niet zo goed wat ik wil
Of wat ik zou moeten willen. Afijn, al schrijvend loop ik jullie door mijn wensenpakket heen.
Eerst een korte intro. Ik heb de liefde voor auto's in het algemeen met de paplepel ingegoten gekregen door mijn beide ouders. Vaak waren we op de club op zaterdag en met vrienden in de weer. Sleutelen. Motoren in- en uitbouwen, lassen etc. Dit waren geen P's, maar 2CV's (de lelijke eend). Ik heb er nog steeds 4 in bezit (de 1 in betere conditie dan de ander maar wel 'rijdend') en het verbaast mensen om mij heen altijd dat ik warmloop voor zowel eenden als 911's. "Dat zijn toch twee uitersten?!" - Maar ik zie wel overlap: allebei luchtgekoeld, allebei voorzien van een boxermotor met dito herkenbaar geluid en allebei iconen. En belangrijker nog: beide auto’s geven ontzettend veel plezier als je achter het stuur zit. Beleving. Als ik over Franse weggetjes rijdt met een 2cv kan mij dat evenzo bekoren als het gevoel van optrekken in een 911 bij een oprit van de snelweg, bijvoorbeeld. Verklaar me voor gek, maar zo zie ik het
De reden dat ik dit vertel, is ook om duidelijk te maken dat ik wellicht een wat grotere tolerantie heb voor 'oud spul' als daily dan de meesten. Airco, stuurbekrachtiging en andere luxes kan ik prima zonder leven want ik weet simpelweg niet beter. Een goede radio laat ik graag vervangen door de boxerroffel
. En als ik perse muziek wil luisteren op de langere ritten, dan doe ik wel oortjes in.
Met het merk Porsche ben ik ook niet helemaal nieuw. Ik heb een jaar lang een zilveren 996 C2 uit 2000 gehad en daarmee, samen met mijn vrouw en twee dochters, een lange vakantie naar Portugal gemaakt.
Door omstandigheden heb ik deze moeten verkopen (lang verhaal dat niet zo relevant is verder), maar nu is er wel weer ruimte. De 996 heb ik overigens enorm van genoten, maar ik vermoed dat de beleving van een luchtkoeler nog vele malen groter is. Hoewel motorisch een aanfluiting, is het snelheidsgevoel van een 2CV die 110 rijdt over een B-weggetje ongeveer even groot als met mijn 996 op dubbele snelheid, als je begrijpt wat ik bedoel
Ik heb een hekel aan grote afschrijving en zou om die reden bijv. nooit een nieuwe auto kopen. En los van de euro's voelt een nieuwe auto na 5 jaar alweer gedateerd aan. Dit terwijl een oudere, karaktervolle 911 zijn waarde (zowel in euro's als hoe het aanvoelt) beter behoudt. Rijk ben ik niet, dus ik zou de 911 met mijn spaarcenten aanschaffen, all risk verzekeren en zo goed mogelijk proberen te onderhouden en verzorgen. Zo kan ik over een aantal jaar, mochten er andere prioriteiten komen, zonder al te veel afschrijving mijn blik weer omzetten in euro's. Bovendien vind ik het gewoon heel leuk om er goed voor te zorgen. Maar dat hoef ik jullie niet uit te leggen.
Mijn budget is +- 45k. Dus dat is niet echt heel veel, maar ik vind dat het toch zou moeten kunnen om iets behoorlijks te vinden met mijn beperkte eisen. Wat denken jullie?
Omdat ik 100% voor de rijbeleving ga, vind ik het uiterlijk van ondergeschikt belang en zoek ik vooral iets dat technisch gezien goed in orde is. Een scheurtje in een stoel of een krasje in de lak bijv. kan ik prima doorheen kijken, of een versleten knop in het interieur. Als het technisch maar in goede conditie is.
Om deze reden vind ik 'matching numbers' ook niet belangrijk, hoewel ik zoals gezegd wel weer veel waarde hecht aan de prijs die ik ervoor zou kunnen krijgen bij verkoop, ooit. Dus als jullie van mening zijn dat ik hierom toch iets kloppends zou moeten scoren, dan neem ik dit zeker mee in mijn overweging. Maar voor mijzelf kan ik prima leven met een jaren 70 model met een modernere motor. Graag zelfs, want dat maakt 'm dan weer sneller en fijner als daily
Een cabrio is geen optie, gezien de rugleuningen van de kuipstoelen achterin. Daar kun je echt niet normaal in zitten. Bij mijn 996 coupé was dat prima te doen voor de kinderen en ik vermoed dat een ouder type Targa ook gewoon normale achterzitjes heeft (gelijk aan de coupé).
Ik houd wel van een beetje sleutelen en simpele zaken zoals olie wisselen, bougies vervangen etc kan ik wel zelf en een remblokje vervangen lukt ook nog wel. Maar de spannendere klussen besteed ik graag uit.
Als afsluiter: het zou ook zomaar kunnen zijn dat ik, gezien mijn wensenpakket, beter weer voor een 996 of 997 zou moeten gaan. Ik heb ook nog nooit in een oudje gereden, dus ik ben benieuwd over jullie advies hierover (value for money wise). Misschien schrijft een oudje wel dermate af dat het gewoon niet meer interessant is als daily en meer een museumstuk aan het worden is.
Samenvatting van wat ik zoek:
- Een daily 911 voor +- 15k km per jaar,
- Het liefst een luchtkoeler,
- Handgeschakeld,
- Geen cabrio,
- Geen groot project. Technisch goed in orde. Mag wel aandachtspuntjes hebben of optisch minder mooi zijn,
- KM stand ondergeschikt aan staat van onderhoud,
- Vind het niet erg om ver te reizen om er 1 te bekijken
Ben benieuwd wat jullie hiervan zeggen en of jullie iets weten
Het liefst deel ik hier zo nu en dan een advertentie en vraag ik jullie mening. Dit deed ik al eens in het koopjes-topic en zo leer ik tijdens mijn zoektocht waar ik op moet letten en vinden we hopelijk iets geschikts.