Niels' Porsche Cayman S project
Beste Porsche fanaten,
Ik heb mezelf al voorgesteld:
https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=57454, maar ik zal dit hier nog even kort doen.
Ik ben Niels, bijna 33 jaar en ik woon in Dordrecht met mijn vrouw en dochtertje. Al mijn hele leven gek van auto's en ook altijd mee bezig geweest vanaf het moment dat het mocht en kon. Ik heb 16 jaar in de automotive gewerkt waarvan 12 jaar als eerste autotechnicus en de laatste 4 jaar als Service adviseur. Dit heb ik allemaal gedaan bij een VW/Audi dealer. Omdat ik de hectiek van de autobranche zat was ben ik als administratief medewerken aan de slag gegaan bij Coolblue. Daardoor houd ik heerlijk tijd en energie over om me met de hobby bezig te houden. Ik heb altijd Golf GTI gereden welke niet standaard bleven. Een jongensdroom is en blijft toch een Porsche en heb ik tijdens een soort "verrek it" momentje besloten om te gaan kijken naar een Porsche. Hierdoor ben ik uitgekomen op een mooie Porsche Cayman S welke ik naar mijn eigen smaak zal gaan (ver)bouwen.
Even wat specs en informatie op een rij:
Het is dus een Porsche Cayman S uit 2009, 987.1 (een van de laatste van de eerste generatie) Heeft uiteraard de 3.4L "flat-six" motor met 296pk. De auto heeft op dit moment bijna 138.000km ervaring en is uni-zwart (L041) van kleur. De auto heeft een hele rijke onderhoudshistorie waarbij al een aantal bekende zwakke plekken zijn aangepakt. Het betreft een duits geleverde auto waarbij in Duitsland al het onderhoud bij de Porsche dealer is gebeurd en in Nederland is dit over gegaan naar specialisten zoals o.a. Auto Resto.
Ook zijn er een aantal modificaties aan gedaan door de vorige eigenaren:
- Öhlins road and track onderstel. Dit is een in in hoogte verstelbare set waarbij ook de rebound en compression aangepast kan worden. Dit is geleverd en gemonteerd door Madeno Racing in Tholen. Daarbij is dit set ook helemaal afgesteld voor een strakke en soepel rij-ervaring.
- Numeric Racing schakelkabels zijn gemonteerd. Deze auto's staan er om bekend dat de schakelkabels breken. Dat is met deze kabels verleden tijd. Ook schakelt het strakker omdat er geen speling op de kabels aanwezig is.
- Er is een externe olietemperatuur meter ingebouwd, ideaal om de olietemp te kunnen controleren zodat je weet wanneer je wat meer gas kunt geven.
- Er is een gemodificeerd IMS lager gemonteerd samen met een nieuw Sachs koppelingsset, drukgroep en vliegwiel.
- Er zijn niet heel veel kilometers geleden 2 draagarmen vervangen aan de achterzijde.
- Vorig jaar september groot onderhoud gehad met 4 nieuwe Michelin PS2 banden
Op dit moment heb ik zelf een mooie front lip besteld zodat de voorkant van de auto net even wat voller lijkt, ik vind de voorbumper van een Cayman standaard zo spits aflopen. Tevens komt er vermoedelijk een spoiler op waarbij de onderkant van Techart is en daarop zit een redelijk subtiele GT vleugel gemonteerd. Ik vind zelf dat dit de daklijn van de Cayman mooier maakt. De originele (kleine) spoiler vind ik te ver naar achteren geplaatst.
Op dit moment zitten er 911 Carrera velgen onder, deze moeten uiteindelijk plaats gaan maken voor iets van een set BBS of OZ wielen.
De uitlaat ben ik nog van plan aan te pakken. Het klinkt standaard al erg mooi maar ik vind een mooi diep en donker geluid het geluid van de auto extra complimenteren. Het draagt ook zeker bij aan de beleving die je hebt met de auto.
Ook zijn er wel wat kleine cosmetische dingen die ik aan ga pakken om de auto weer in nog nettere staat te krijgen. Denk aan steenslagfolie op de achterschermen wat los laat, een klein scheurtje in een achterlicht (ik moet kijken of ik voor originele achterlichten ga of dat ik een andere neem. Ik wil wel de OEM-look houden) en de koplampen mogen wel een opschuurbeurtje krijgen.
En uiteraard wat foto's van de auto!