Re: Waar gaan we heen met vakantie dit jaar?
Zo werd ik enthousiast van de verhalen hier en zo is ons eerste tripje met de auto weer voorbij.
Voor ons de eerste keer en niet de laatste. Zal proberen het kort te houden
Uitgangspunten:
Dagje of 8\9 onderweg zijn met een stop in Sardinie en daar voor 2/3 dagen de rust in (lees: strand op).
Stelvio, Sardinie, La Spezia, eerste en laatste dag km's maken waren wat trefwoorden vooraf.
De route hierboven (laatste stuk terug nog blanco).
vrijdag 14 juli: Menningen DE ca. 750km.
Zaterdag: Stelvio Pas en overnachting Gardameer
Zondag: Marina di Massa, kust Italië
Maandag: Ferry vanaf Livorno (22:00 uur vertrek, aankomst Olbia = noordoost Sardinië 08:00 uur).
Dinsdag: Stintino, uiterst noordwest Sardinië.
Woensdag: idem
Donderdag: idem en later Ferry vanaf Porto Torres Sardinië vertrek 21:00 uur.
Vrijdag: aankomst Genua 9:00 uur en door Zwitserland naar Bad Wellingen DE.
Zaterdag: Hurth DE
Zondag: NL
Stelvio en omgeving:
Namen de Stelvio van oost naar west en het was omhoog erg rustig. Maar goed ook want aan die kant is het soms smal.
Op de Stelvio een graad of 21, beneden was het 34+.
Na Stelvio richting Marina di Massa (hotel kust Italië) en daarvoor gestopt nabij La Spezia.
Daar zijn aan de kust de bekende (kende het zelf toen totaal niet) gekleurde huisjes.
Inmiddels 40 graden. Natuurlijk dien je een stuk (omlaag) te lopen en weer terug. 'drijfnat' kom je later terug bij de auto...
Volgende dag richting Livorno, klein uurtje rijden, in de middag het stadje in en vroeg in de avond richting de Ferry die naar Sardinië vaart.
Aankomst de volgende ochtend in Olbia Sardinië en richting Stintino.
Wel een groot eiland; van oost naar west gewoon 2 uurtjes rijden.
inmiddels 40+ graden...
La Pelosa beach, uiterst noordwest van het eiland. Prachtige stranden.
Hier 2,5 dagen de rust in maar door de enorme hitte was het soms afzien tussen 12-18 uur. De avonden waren weer fantastisch want het bleef lang warm.
De auto krijgt het anders te verduren dan in ons eigen landje
Vroeg in de avond een stand(tent) opzoeken is eenvoudig, alleen de laatste 2 km is soms onverhard met stenen, kuilen, stof etc.
De wegen over het algemeen prima begaanbaar.
Ik zal wat afronden. Terug vanuit Genua door Zwitserland.
Gotthardpas. 16+ km lang en voor velen hier vast een bekende. In de pas liep de temperatuur ook enorm op.
Ik dacht altijd dat dergelijke tunnels een systeem hadden voor ventilatie/koeling.
Vanuit Bad Wellingen een stop gemaakt en de Geierlay bezocht. Overal staat 'langste hangbrug van Duitsland' maar er is allang een andere die langer is
en na ruim een week ben je weer terug in 18 graden met af en toe een bui
De auto heeft het fantastisch gedaan. Lees hier wel eens over een banden reparatie kit maar ik had deze niet mee.
Italië heeft bijna geen super 98. Even ingelogd op het forum en las dat een tankje 95 geen kwaad kan als er niets anders is (geloof ook alles wat men hier schrijft
)
Dank voor jullie inspiratie in dit topic! het resultaat staat hierboven en zal niet de laatste keer zijn.