Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 nov 2024 0:48



Antwoord op onderwerp  [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Automobilist moet keuring ondergaan 

Goed idee?
Pff...de automobilist als cash cow, onzinnig idee 38%  38%  [ 12 ]
Kan best wel nuttig zijn! 53%  53%  [ 17 ]
Moet het nog zien.... 9%  9%  [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 32

Automobilist moet keuring ondergaan 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht Automobilist moet keuring ondergaan
Zie het onderstaande Telegraaf-bericht: Goed idee of niet?

'Automobilist moet keuring ondergaan'

DRIEBERGEN - Automobilisten moeten bij het verlengen van hun rijbewijs een keuring ondergaan. Dat stelt 3VO, de landelijke organisatie voor verkeersveiligheid, woensdag. De organisatie presenteert vrijdag een speciaal hiervoor ontwikkelde test: de Rijstijlscan.

De scan bestaat uit vier onderdelen. Een praktijkrit, een profieltest (om inzicht te krijgen in de eigen rijstijl), een theorietoets en een test voor het gezichtsvermogen. Volgens 3VO kunnen veel ongelukken worden voorkomen als automobilisten zich meer bewust zijn van hun rijgedrag.

Jaarlijks vinden er in Nederland ruim een miljoen ongevallen plaats, daarbij zijn circa 2,5 miljoen mensen betrokken. Volgens een woordvoerder wordt 90 procent van de ongevallen veroorzaakt door gedrag en niet door een mankement aan de auto. Een APK-keuring zal dus niet alleen nuttig zijn voor de wagen, aldus 3VO.


30 nov 2005 18:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Gekozen voor: kan nuttig zijn. Maar dan wel volgens de juiste normen en dara zal het m.i. wel weer aan gaan schorten.

Ik geloof er dus niet in dat de overheid dit goed kan doen, maar wel dat het goed zou kunnen zijn.


30 nov 2005 18:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Heb gekozen voor "moet het nog zien".

Ik heb daar met m'n vrouw vaak lange discussies over. :roll:
Mijn mening is dat high-performance auto's met een bovengemiddelde chauffeur sneller kunnen reageren en zich dus niet per definitie aan de (ergens in de jaren 60 of 70) vastgestelde snelheden zou hoeven te houden in tegenstelling tot een oud, bijziend vrouwtje in een volvo440 bv.

De conclusie was uiteindelijk dat je regels moet maken die voor iedereen gelden (waarbij sommigen dus vinden dat die te laag liggen) en dat het uiteindelijk gewoon ligt aan de rijvaardigheid van de persoon in de auto.

Daarmee geef ik eigenlijk 3VO gelijk, ware het niet dat sommigen die nu een rijbewijs hebben gehaald zeggen: "ik rij toch al jaren schadevrij, en altijd netjes volgens de regels" en misschien wel een spoor van vernieling achter zich hebben gelaten.

Er blijven altijd mensen op de weg die of niet opletten, of geen verkeersinzicht hebben, of bang zijn (bv voor rotondes). Daar gaat zo'n keuring toch ook niks aan veranderen.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


30 nov 2005 18:46
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Kan best wel nuttig zijn ... maar bedenk wel dat mensen zich anders gaan gedragen tijdens zo'n keuring.

En als ze dat dan in gaan voeren - hoe denken ze dat dan te doen voor al die vakantiegangsters die hier met hun auto de weg onveilig maken :roll: :?:

Overigens denk ik dat een periodieke medische keuring helemaal zo slecht niet is - dat is volgens mij al van toepassing als je je vrachtwagen rijbewijs wilt laten verlengen :idea:
_________________________________________
In the Dutch mountains ...


30 nov 2005 18:51
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht 
Ook gekozen voor "kan nuttig zijn".
Er wordt dan al aardig wat kaft van het kooren gescheiden.
Als je je mede weggebruikers observeert denk je wel eens: hoe heeft hij/zij ooit een rijbewijs gehaald? Er van uitgaande dat er niet één expres fouten in het verkeer maakt(iedereen denkt de beste chauffeur te zijn), moet je toch constateren dat velen toch eigenlijk een hernieuwde theoretische/praktische opleiding zouden moeten volgen.
En dan nog de groep die claustofobie hebben(durven niet door tunnels te rijden). En de mensen die nachtblind zijn zou ik niet graag te eten willen geven. Zij gaan vanaf dat het gaat schemeren als een slak over de weg, levensgevaarlijk!!
Er zijn nog vele voorbeelden te noemen.
Een ander goed voorstel zou kunnen zijn (zie skandinavie) in de basis rijopleiding een slip/antislip en EHBO opleiding.
_________________________________________
Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.


30 nov 2005 19:08
Profiel Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
Is het omdat ik op een praktijktest altijd mooi de regels volg en me overal mooi aan de snelheidsbeperkingen houd, dat ik dit in het dagelijkse leven ook ga doen? Neen dus.

Wel ga ik akkoord dat je de echt heel slechte rijders misschien er tussenuit haalt, maar zelfs die zullen op zo'n test onder druk beter presteren dan tijdens hun dagelijkse ritje met de GSM in de hand.

En goede rijders zullen misschien door stress / prestatiedruk minder presteren.

Neen, dan controleer je beter wat meer in het verkeer. Desnoods met een anonieme wagen, dan haal je de echte doodrijders er wel uit. Als dit objectief gebeurt tenminste


30 nov 2005 19:12
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
S2 schreef:
Neen, dan controleer je beter wat meer in het verkeer. Desnoods met een anonieme wagen, dan haal je de echte doodrijders er wel uit. Als dit objectief gebeurt tenminste


Of nog beter, check op fora als 't Porscheforum op mensen die het over vaak te hard rijden enzo hebben. :wink: :twisted:
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


30 nov 2005 19:30
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1
Lochristi, België
Bericht 
Als iedereen die op een forum beweert beter te zijn dan Schumacher, dit ook is. Dan hadden we vorig jaar een spannend kampioenschap F1 :D

Waarmee ik maar wil zeggen dat wat gepost wordt op dit forum ook erg relatief is ;)


30 nov 2005 19:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
85% van de automobilisten vindt dattie aanzienlijk beter dan gemiddeld rijdt......
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 nov 2005 23:16
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Bij mij in de buurt is nogal wat geklaag door overlast van ouders die de kids naar school brengen. Op weg naar mn werk 's morgens rij ik er vaak langs / tussendoor.

Regelmatig staat er tegenwoordig een veldwachter in pak met pet op te observeren; opvallend genoeg gedraagt een ieder zich dan ineens een stuk anders, netter en beschaafder. De veldwachter keert vervolgens terug naar zn kantoor en doet verslag: "die overlast valt best wel mee eigenlijk...."; ja...hehe !!

Conclusie:
De meeste mensen weten donders goed hoe ze zich moeten gedragen; ze vertikken het alleen vaak. Ogenschijnlijk hebben ze schijt aan wat anderen van hun gedrag vinden maar ze zijn wel zo bijdehand om te voorkomen dat ze er een bon voor krijgen als er een veldwachter meekijkt.

Ik weet dus al wel hoe de gemiddelde rijder zich tijdens de 5-jaarlijkse test zal gedragen....

Beter alternatief: iedere 5 jaar verplicht een presentatie bijwonen van enkele slachtoffers en veroorzakers van een ongeval. Dat heeft meer impact op bewustzijn en gedrag dan kijken "of iemand die weet dattie maar 50 mag onder toezicht van een agent toch niet 70 gaat rijden....."
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 nov 2005 23:22
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
patrick911 schreef:
Mijn mening is dat high-performance auto's met een bovengemiddelde chauffeur sneller kunnen reageren en zich dus niet per definitie aan de (ergens in de jaren 60 of 70) vastgestelde snelheden zou hoeven te houden in tegenstelling tot een oud, bijziend vrouwtje in een volvo440 bv.



De vraag zou eigenlijk moeten zijn:
Vind jij dat oude vrouwtjes (en jonge kinderen) het recht hebben om zich veilig in het verkeer te bewegen, door ook voor hen voldoende marge in te bouwen om te kunnen anticiperen op ander verkeer in hun omgeving, of niet.

Als je vind dat iedereen maar rekening moet kunnen houden met de snelheid die past bij het reaktievermogen van een uitgeslapen frisse 30-er, dan ontneem je jongeren en ouderen de marge die zij juist nodig hebben om veilige inschattingen te maken.
Dat vind ik asociaal, en daarom vind ik dat je grenzen moet stellen die voor sommigen veel te beperkend lijken maar die anderen gewoon nodig hebben.

We hebben het hier over de OPENBARE weg hoor mannen.

Zo, ik kon het weer niet laten...
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


30 nov 2005 23:32
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
voor sommige mensen zou zo'n keuring wel goed zijn

ik noem geen namen..... :wink:
_________________________________________
duitse laagvlieger


30 nov 2005 23:53
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht 
Kan nuttig zijn. Ik ken mensen die half blind zijn en toch nog auto rijden.


01 dec 2005 0:44
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
love is in the (h)air!
Belgie
Bericht 
Sjonnie schreef:
Kan nuttig zijn. Ik ken mensen die half blind zijn en toch nog auto rijden.


Mijn vader is 85 , heeft vorig jaar zijn , naar eigen zeggen ,"laatste auto" gekocht.Ik mag er niet aan denken hoe erg ie het zou vinden niet meer te mogen rijden (heeft in 1 jaar 14000km op de teller).

Pa was vroeger een alerte en goede chauffeur, nu minder alert en trager onderweg, maar daarom niet gevaarlijk.

Toch had ook hij anderhalf jaar geleden zijn eerste ongeval... (te laat geremd en in de poep van een voorganger geland).

Neem zijn auto af en hij kan ons ma (83) niet meer elke dag naar de tearoom voeren om een pannenkoekske te eten (wandelen lukt haar niet meer).

Hij leidt zelfs elk jaar een jonge bestuurder op om zijn rijbewijs te halen en ja, ze zijn op een enkele uitzondering na allemaal onmiddelijk geslaagd.

Toch ben ik bijna zeker dat een reactie- , rijtest een probleem zou opleveren.

Hij rijdt dan ook bijna nooit als t donker is of in de spits.

Hopelijk kan ik als ik 85 ben nog altijd porschen... misschien wel met een tiptronic... :twisted:
_________________________________________
Gelukkig zijn is: blij zijn met wat anderen realiseren en tevreden zijn met hetgene je zelf hebt...


01 dec 2005 1:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911(964)-Carera4
Raamsdonksveer
Bericht 
Art.1 van het RVV. luidt: Een IEDER heeft recht op een veilig gebruik van de weg, daarom dient IEDERE weggebruiker zich ZODANIG te gedragen
dat hij het overige verkeer niet in gevaar brengt of ONNODG hindert.
_________________________________________
Verbeter de wereld en begin bij U zelf, laat een ieder in zijn eigen waarde ook U wilt daarin gelaten worden.


01 dec 2005 1:12
Profiel Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Bericht 
Kijk, en nou gewoon nog even doen met zn allen
_________________________________________
Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig


01 dec 2005 1:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
Onlangs nog in een autoprogramma een reportag gezien van twee oude heren (100 en 94) die nog elke dag met de wagen reden (een oude grote BMW(model ontgaat me) die al 40 jaar in zijn bezit was voor de 100 jarige en een E34 BMW voor de 93 jarige) De 100 jarige wilde zijn auto niet meer kwijt en was er naar eigen zeggen verliefd op (de wagen was in showroomstaat). De 93 jarige hadden ze mee naar een Porsche garage genomen en daar droomde hij hardop.
Beiden reden almeer dan 60 jaar ongevalvrij.
Als je ziet hoe deze mensen reageerden , denk ik dat hun leven eindigd als je hun wagen afneemt.
Dus zolang ze geen ernstige ziektes hebben die voor hun en andere mede weggebruikers geen gevaar betekend en ze nog geestelijk en lichamelijk OK zijn zodat ze normaal met het verkeer mee kunnen mag je dat deze mensen niet ontnemen.
_________________________________________
www.porsche968cs.be

Laatste update 22/10/2013


01 dec 2005 1:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
964.c4
assendelft
Bericht 
dan is zo'n keuring ook niet meer nodig 8)

robert
_________________________________________
remmen is angst


01 dec 2005 1:42
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Veel ex-en: Ex 964 C2 en C4, ex 996 turbo en ex 997 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:
Onlangs nog in een autoprogramma een reportag gezien van twee oude heren (100 en 94) die nog elke dag met de wagen reden (een oude grote BMW(model ontgaat me) die al 40 jaar in zijn bezit was voor de 100 jarige en een E34 BMW voor de 93 jarige) De 100 jarige wilde zijn auto niet meer kwijt en was er naar eigen zeggen verliefd op (de wagen was in showroomstaat). De 93 jarige hadden ze mee naar een Porsche garage genomen en daar droomde hij hardop.
Beiden reden almeer dan 60 jaar ongevalvrij.
Als je ziet hoe deze mensen reageerden , denk ik dat hun leven eindigd als je hun wagen afneemt.
Dus zolang ze geen ernstige ziektes hebben die voor hun en andere mede weggebruikers geen gevaar betekend en ze nog geestelijk en lichamelijk OK zijn zodat ze normaal met het verkeer mee kunnen mag je dat deze mensen niet ontnemen.


Dat is natuurlijk een mooi verhaal, maar de vraag is natuurlijk of hun rijgedrag een gevaar is voor de mede-weggebruikers of niet. Overigens is die verplichte keuring voor senioren er al wel voor zover ik weet. Maar of die echt streng is, betwijfel ik.

Als ik vanwege de verkeersveilighied word bekeurd omdat ik 2 km/u te hard rijd op de snelweg, dan lijkt het me niet meer dan redelijk te veronderstellen dat mensen die ECHT niet (meer) kunnen rijden van de weg af worden gehaald....


01 dec 2005 9:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
lindemans schreef:
Vind jij dat oude vrouwtjes (en jonge kinderen) het recht hebben om zich veilig in het verkeer te bewegen, door ook voor hen voldoende marge in te bouwen om te kunnen anticiperen op ander verkeer in hun omgeving, of niet.


Daar heb je helemaal gelijk in; vandaar die 'conclusie'; die erbij stond dat je regels moet maken waarvoor het voor iedereen het meest veilig is. Een overstekend kind heeft er inderdaad vrij weinig aan dat ik sneller zou reageren in een sneller remmende auto, en je mag ook niet verwachten dat hij in kussens verpakt met helmpie op over straat moet. Op de snelweg daarentegen vind ik dat 120 achterhaald is op sommige tijden, maar dat terzijde.

Het punt dat ik probeerde te maken is dat er veel rijders zijn die hun capaciteiten overschatten doordat ze refereren naar een schadevrij verleden, terwijl de rest van het verkeer zich kapot anticipeert en misschien wel in een accident betrokken is geraakt als indirect gevolg hiervan.

lindemans schreef:
Beter alternatief: iedere 5 jaar verplicht een presentatie bijwonen van enkele slachtoffers en veroorzakers van een ongeval. Dat heeft meer impact op bewustzijn en gedrag dan kijken "of iemand die weet dattie maar 50 mag onder toezicht van een agent toch niet 70 gaat rijden....."


Da's ook mijn idee. In de autoweek stond vorig jaar eens een artikel van twee gasten die een dag met een vrachtwagen meereden. Hun mening ten opzichte van vrachtwagens was meteen 100% om. Pas toen viel ze op hoe associaal automobilisten zich gedroegen tov vrachtwagens. Maak zoiets (of iets met beelden van ambulanceritten; werkt vast ook heel ontnuchterend) deel van de rijopleiding zodat gevolgen van bepaalde acties zichtbaar worden.

Zo hadden ze bij een van die TV-programma's ook een knul die continue op de bumper van z'n voorgangers hing. Toen die bij slotemakers mocht proberen te anticiperen op plotseling remmen gingen pas z'n ogen open...

Anticiperen, begrip en inzicht in het verkeer zijn dingen die moeilijk (aan) te leren zijn, en ik denk dat dat, in combinatie met het overdreven goede gedrag tijdens een test, geen goed beeld geeft van hoe goed iemand rijdt.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


01 dec 2005 10:18
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
patrick911 schreef:
Of nog beter, check op fora als 't Porscheforum op mensen die het over vaak te hard rijden enzo hebben. :wink: :twisted:


Snelheid en veiligheid hebben verrassend weinig met elkaar te maken (slechts 3% van de ongevallen zijn ten gevolge van een te hoge snelheid).


01 dec 2005 11:03
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911T coupe 1972
Bericht 
Ik heb gestemd voor kan best nuttig zijn
In de luchtvaart wordt ieder piloot afhankelijk van leeftijd en brevet ook 1x per 2 jaar tot 2x per jaar zowel medisch als in de praktijk gechecked.
Het kan nooit kwaad als een deskundige je rijstijl beoordeeld op b.v. ingeslopen slordigheden enz. waar je je niet van bewust bent.
Je laat dan in ieder geval zien wat je het wel of niet kan.
En een medische check eens in de 5 jaar kan nooit kwaad
Het probleem lijkt mij echter wie laat je dit doen. Je ziet tegenwoordig lesautos rijden waarvan ik denk zit hier wel een instructeur in?
En als alleen examinatoren dit mogen doen waar halen we die dan vandaan?
Maar ik vrees dat als dit doorgaat dat de kosten door de nodige instanties weer in geen verhouding staan tot de leverde dienst.


01 dec 2005 11:09
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
SpeedGelb 987.2
Kaatsheuvel
Bericht 
Ik denk ook wel dat dit nuttig kan zijn, maar het zijn ongetwijfeld weer een hele hoop extra kosten die het met zich meebrengt.
Een vriend van mij heeft suikerziekte. Die moet wel iedere 5 jaar door een keuring heen. Maar betekend dit dat hij slechter zou rijden dan ik? Dat geloof ik niet en dus zou ik misschien ook wel iedere 5 jaar (ofzo) gekeurd moeten worden. Mijn ogen kunnen ook plots erg achteruit gaan.

M.a.w. ik zit nog erg in dubio!

Arno
_________________________________________
Arno

In 1963 vindt de werkelijke geboorte plaats van de automobiel.
https://www.instagram.com/arno.smulders78/


01 dec 2005 12:28
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
1973 911 2.4T & 1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)
Melbourne
Bericht 
Devils son schreef:
Snelheid en veiligheid hebben verrassend weinig met elkaar te maken (slechts 3% van de ongevallen zijn ten gevolge van een te hoge snelheid).


Ten eerste klopt jouw 3% niet, want veel nu aangebrachte oorzaken (bij alleen dodelijke ongevallen) als 't door rood rijden (4%) en 'controle over het stuur verliezen' (15%) worden indirect ook door een te hoge snelheid bepaald.
Zie SWOV waar in 2003 35 v/d 1028 verkeersdoden door 'te hoge snelheid' worden aangegeven (=3%).

Volgens de CBS statistieken vallen de minste ongevallen op de snelweg, en da's logisch want daar is iedereen in meer of minder mate beschermd (Hummer meer, motor minder), maar dat wil nog niet zeggen dat snelheid daardoor geen bepalende factor is.
Snelheids-verschil is duidelijk wel een bepalende factor, aangezien de meeste ongelukken op provinciale wegen en in de bebouwde kom plaatsvinden.
_________________________________________
Just don't lift mid-turn.


01 dec 2005 12:52
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
kampen
Bericht 
Gooi het eens over een ander boeg; stel degene die de proef afneemt, zegt direct dat je al zakt (is mij de 1stex gebeurd, de week er op wel geslaagd :?: ) voordat je iets gedaan hebt. Dus je bent je rijbewijs kwijt !! Nou lekker zeg !! Plus, er is nu toch al het puntensysteem voor nieuwe rijbewijzenbezitters !! Houdt het nog nooit eens op ??
Waar zijn de "echte mannen"(politiemannen) gebleven ?

Frustie Marjon. :wink:
_________________________________________
Het is een virus ❤️


01 dec 2005 21:23
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 40 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.