Auteur |
Bericht |
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
993: Welke schokbrekers in combinatie met Eibach veren ?
Heren mede-techneuten,
Ik heb via internet voor mijn 993 een splinternieuw setje Eibach (verlaagde) veren gekocht.
Aangezien mijn huidige schokbrekers al weer wat km gelopen hebben en het zeker niet aan te raden is deze nu te combineren met verlaagde veren wil ik gelijk de schokbrekers vervangen.
De vraag luidt: welk merk schokbrekers is nu aan te bevelen
Mijn voorkeur gaat uit naar Bilstein, of is Koni ook goed en wellicht zelfs Sachs of Boge?
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
01 dec 2005 19:17 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Bilstein en KW
|
01 dec 2005 19:42 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Bilstein met extra draad bij Carnewal.Standaard Bilstein dempers "duwen"je auto weer omhoog.Bij carnewal laten ze er af fabriek extra schroefdraad op zetten zodat je de autohoogte beter kan afstellen.
Ik heb op dit moment de standaard dempers met Eibach veren en de Bilstein dempers wordt ook mijn volgende project.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
01 dec 2005 20:18 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Bilstein HD,
zitten er bij mij ook onder.
|
01 dec 2005 21:28 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Dat is inderdaad een bekend "probleem" bij gasgevulde schokdempers en met name bij Bilstein, was vroeger ook al zo.
Tijdens het rijden nemen deze de juiste stand in, maar bij parkeren "duwen" ze de wagen wat omhoog en laten we wel wezen, ook bij een stilstaande Porsche moet deze er natuurlijk perfect uitzien.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
01 dec 2005 22:11 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Juist.Dus als jij alvast die dempers bij Gert Carnewal koopt dan mag ik vast wel een rondje in jouw auto rijden om te kijken of ze mij bevallen.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
01 dec 2005 22:31 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Afgesproken, echter vooralsnog ben ik met Johan v.d. Gugten in gesprek en in afwachting van een prijsopgave voor Bilstein, koni of een eerste montage merk (Sachs of Boge).
Na een weloverwogen keuze en op advies van Johan ga ik het setje monteren.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
01 dec 2005 23:23 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Kan uit ervaring zeggen dat ze goed bevallen.
Samen met de turbo-stabi's en RS afstelling erg mooi rijgedrag.
|
02 dec 2005 0:42 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
KW werkt met Koni dempers
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
02 dec 2005 15:05 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Voor Porsche niet.
Vraag maar eens niet.
|
02 dec 2005 15:09 |
|
|
911-lover
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS
Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924Hasselt/België
|
Oh , dat wist ik niet.
Ik verdeel al 8 jaar KW en die gaan er zelfs prat op dat ze met Koni dempers werken.
Ik heb idd nog geen KW verkocht voor Porsches
_________________________________________ www.porsche968cs.be
Laatste update 22/10/2013
|
02 dec 2005 15:14 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Nee, ik ook niet, pas geleden nog een weddenschap om verloren.
Schijnt dezelfde fabriek te zijn waar Intrax(Henk Thuis) ook z'n dempers laat maken.
|
02 dec 2005 15:16 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
O ja die!Die werden geloof ik door Lammertink aanbevolen.Zowel in als uitgaande slag is geloof ik verstelbaar.Iemand ervaring met Intrax?
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
02 dec 2005 18:05 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Alleen doen als je regelmatig het circuit opgaat, anders zou ik kiezen voor de Bilstein HD's.
|
03 dec 2005 16:44 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Ik heb van de week voor de 993 bij Gert Carnewal de H&R veren met de HD Bilstein's besteld.
De verlaagde Eibach veren met de standaard dempers gaan er dus onder vandaan.
Aangezien er niet al te veel expertise op dit gebied op het forum te vinden is(behalve RSR en Renntech die nuttige info schreven) zal ik mijn ervaring en bevindingen hier schrijven zodra ze onder de auto zitten.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
15 apr 2006 13:19 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Vraag Joost naar zijn bevindingen.
Laat je meteen ook de RS specificatie erop los?
|
15 apr 2006 16:06 |
|
|
Joost993
ex 997 Carrera S, ex 3,2 ex 993 C2 PF#233Limburg
|
Ben benieuwd wat jou bevindingen zijn, zelf ben ik zeer te spreken over het weggedrag als je op een goed wegdek rijdt wordt het wegdek slecht, spoorvorming ed, dan heb je echt je handen vol aan de auto. Vorig weekend lange tijd met vrij hoge snelheid over de duitse autobahn gereden dit is echt inspannend rijden. Eenmaal op de Nordschleife aangekomen kwam het onderstel tot zijn recht, auto stuurt dan perfect.
|
15 apr 2006 21:25 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Daarom ga ik niet voor de RS spec. Eerst maar eens kijken hoe de auto met dit onderstel is en standaard spec.(lekker met een beetje onderstuur op de grens ).Hoewel je door het verlagen het camber achter al niet meer naar standaard spec. kan krijgen...
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
15 apr 2006 22:00 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Inmiddels zitten er bij mij H&R veren in combinatie met Monroe (naar ik heb begrepen 1e montage af fabriek) dempers gemonteerd.
De auto (op advies bij Prins in Den Haag) laten uitlijnen, voor + achter.
Ik ben nog steeds niet enthousiast over het weggedrag op wegen met spoorvorming, naar zeggen van de specialisten schijnt dit door de 18" turbo velgen te komen.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
16 apr 2006 19:29 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Vreemd...Mij is altijd verteld dat standaard dempers niet echt goed werken met verlaagde veren,zoals ik nu met de Eibach en standaard dempers heb.En jou adviseren ze wel de verlaagde veren maar de standaard dempers .
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 apr 2006 21:16 |
|
|
RS-R
ex 997 Carrera S.
ex Porsche 993,
ex Porsche Cayman S
PF nr.6
|
Zou eerder eens aan die Monroe's denken.
|
16 apr 2006 21:24 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Spoorvormings gevoeligheid heeft hier weinig met de Monroe's te maken.
De Monroe's zouden overigens niet mijn advies geweest zijn.
Wel goed voor een standaard auto als je verder niks te wensen hebt.
Maar verlagen en nieuwe schokdempers kopen en dan deze
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
16 apr 2006 22:45 |
|
|
2000 gtv
Ex 993 c2,
Ex 997 4S,
Ex 964 c2 '92,
991.2 SSint Pancras
|
Dat maakt dan al 3 die de keuze voor de Monroe's vreemd vinden.....
Waar zou die gevoeligheid voor de spoorvorming aan liggen?Mijne heeft het ook best wel.En de uilijning en uitweging staat ,zoals Erwin weet , goed.
_________________________________________ what is understood
need not be discussed.
|
16 apr 2006 23:37 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
de gevoeligheid voor spoor vorming is volgens mij een combinatie van verschillende dingen.
stuggere schokbrekers en veren
bredere banden en dus ook platter.
eventueel andere stand van de banden.
door de stuggere veren en schokbrekers zal het hoogte verschil van de wielen op de weg minder gemakkelijk gecorrigeerd worden , waardoor de auto een kant op trekt.
De bredere banden helpen daar ook bij en de plattere banden vervormen weer minder waardoor het weeer meer trekt aan het stuur.
Heb me ooit laten vertellen, wij hadden een golf waarvan de achter banden lawaai gingen maken door ongelijke slijtage, dat de achter as van bv een golf met een soort rubbers bevestigd is waardoor er een minimale speling inzit, de as kan dus iets bewegen net als de banden dit vangt voor een klein deel de druk op die op de band staat door de spoorvorming.
Dit soort mat regelen zorgt voor een comfortabele auto maar minder strak sturend,het is maar wat je wilt.
(dan word het 16" velgen met 185 breed bandjes )
robert
_________________________________________ remmen is angst
|
17 apr 2006 0:45 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Zeg ober......
Waar haal jij al die wijsheid vandaan
Maar je antwoord is wel goed
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
17 apr 2006 8:21 |
|
|