Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:01



Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Oef dit is geil! 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
964hans schreef:
Nou ik wil wel een poging wagen :D


:D :thumleft:
_________________________________________
Rebel engineering


09 okt 2023 12:12
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik ook.
Nog niet op het lijstje;
Andere (hoge compressie) zuigers en nokkenassen
Drijfstangen
4.0 krukas
GT3 oliepomp

Bak + koppeling kan het wel aan denk ik, maar dat weet Erwin ongetwijfeld beter.

Dure grap, maar 400+ PK gaat echt wel lukken. Wel ten koste van het koppel als je te ver gaat.

Lijkt me een fantastische motor, eigenlijk een GT3-achtig blok in een luftie, best of both worlds :drive:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


09 okt 2023 13:00
Profiel
Forum Admin
Avatar gebruiker
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Bericht Re: Oef dit is geil!
Een standalone ECU lijk mij handiger met zo'n blok. Maar je moet ook denken aan betere injectoren lijk mij. En dan zou ik ook de gehele onderstel uograden: Coilovers, stabi's en remmen om al dit geweld weer tot stilstand te brengen.
_________________________________________
RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!


09 okt 2023 18:53
Profiel WWW
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik lees een hele mooie opsomming van allemaal onderdelen en bewerkingen in de verschillende reacties maar ik hoop dan ook op een waarom dan juist die onderdelen. :D

Waarom dus die opgenoemde onderdelen zoals :

Andere (hoge compressie) zuigers en nokkenassen
Drijfstangen
4.0 krukas
GT3 oliepomp
grotere gasklep
luchtmassa meter
luchtfilter
aanzuigbrug
Uitlaatspruitstuk, uitlaat + dempers
katalysator
Motor sturing
DME mapping
versterkte koppeling
versterkte wisselbak
andere overbrengings verhoudingen of wellicht alleen differentieel
Andere drijfstangen (Carillo) want anders blijf je bang dat ze breken of buigen
Lichtere / gesmede zuigers, liefst netjes uitgewogen
Krukas balanceren want je wilt geen risico lopen
Licht vliegwiel
Vrije uitlaat met dito Cats




ik schreef:
Ontzettend mooi bedacht en gemaakt. In de praktijk echter redelijk zinloos.


Ik snap het doel van deze set niet heel goed. Natuurlijk is het verschrikkelijk mooi, maar om veel vermogen uit een 911 motor te halen is het niet nodig, dat gaat met een Turbolader er op monteren veel goedkoper en makkelijker.
Veel meer toeren kunnen maken en gewoon dat het mooi is/ een prestige project blijft denk ik over.

Een goed opgevoerde 964 of 993 motor draait maximaal rond de 7200 omw/min en het kleppen mechanisme van een 911 racemotor zoals van de 911 2.8RSR kan maximaal ongeveer 8500 omw/min. aan.
Met deze set schrijft Swindon naar 12.000 omw/min te kunnen gaan. Dat is de grootste verandering die je gaat merken met het rijden.
Maar nu bepaalt alles onder de cilinderkoppen mechanisch gezien het maximale toerental, denk aan de boring en de slag, de keuze van de materialen ( stalen drijfstangen zijn te zwaar) de soort krukas want een standaard krukas kun je echt niet gebruiken boven de 8000 omw/min. etc. etc.
En met de standaard cilinderinhoud van een 964 zit je bij ongeveer 9500 omw/min ook wel aan de grens, dus als je meer toeren wilt zul je in slagvolume sterk naar beneden moeten.
Een kleiner slagvolume betekend weer minder koppel dus moet je de pk's uit de toeren halen. En dat kan weer mooi met deze cilinderkoppen. Onderdelen als een 4.0 GT3 krukas zijn dus niet bruikbaar want die slag is veel te lang om echt hoge toerentallen te halen boven de 9200 omw/min. Want die lange slag en veel toeren maakt dat de zuigersnelheid snel boven de 24 meter per seconde komt. En dan wordt het teveel.

Bij de motor uit het filmpje van Tuthill die 11.000 omw/min draait is het slagvolume verkleind tot 3100cc. Dat betekend bij een boring van 100mm van een 3600cc motor dat er een krukas gebruikt is van een 2.0 motor. Maar een krukas van een 2.0 past niet in een 964 carter en heeft niet zo'n mooie vliegwielbevestiging als dat vanaf 1977 wordt gebruikt, dus ik verwacht dat ze een speciale krukas hebben gemaakt voor deze motor met de slag van 66mm.

Die slag moet verkleind worden om de zuigersnelheid niet te hoog te laten worden. Want de snelheid van de zuiger zit bij een standaard krukas en maximaal in de toeren rijden al over de 100 km/h. Dat betekend voor de zuiger dus stilstaan, zijwaarts accelereren naar over de 100 km/h, weer afremmen en stil staan en weer met dezelfde snelheid terug. En dat over een afstand van nog geen 7,5 centimeter. En dat dan ook nog 100 keer per seconde.

En bij hoge toerentallen is de krukas bijvoorbeeld ook anders geboord want de smering komt bij een standaard krukas te kort boven de 8000 omw/min. En zo zijn er heel veel belangrijke veranderingen nodig aan veel onderdelen om bij die hoge toeren de motor betrouwbaar te houden. Sowieso zal de levensduur hard achteruit gaan als er veel boven de 8000 omw/min wordt gereden. Denk maar aan die zuigersnelheid en hoe vaak de zuigerveren langs de cilinderwand gaan.

Het is dus niet 'effe' deze cilinderkoppen er op, andere in- en uitlaat en een goed ingeregelde stand alone motor management om daarna veilig hoge toeren te kunnen rijden. Er komt ontzettend veel bij kijken om een betrouwbare hoogtoerige 911 motor te bouwen.
_________________________________________
Rebel engineering


09 okt 2023 23:43
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Die 12000 toeren moet je ook helemaal niet willen volgens mij. Veel te extreem.
9000 is prima, dan kun je wel een 4.0 krukas gebruiken en kom je makkelijk aan 400+PK en ook nog een fatsoenlijk koppel.
Dat zou in ieder geval voor mij voldoende zijn.
Ben je nog steeds 100K kwijt voor een motorbouw, dus ik wacht nog ff 8)
Wat is overigens het max vermogen dat je uit een 3.6 of 3.8 2-klepper kunt halen zodat die ook nog redelijk rijdbaar blijft?
(geen full-race blok dus)
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 okt 2023 12:17
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Cazzo Super Veloce schreef:
Die 12000 toeren moet je ook helemaal niet willen volgens mij. Veel te extreem.
Daarom schreef ik ook: in de praktijk redelijk zinloos, ook omdat veel Porsche rijders niet eens meer doortrekken richting maximaal toerental met hun auto en daarnaast de maatschappij het tegenwoordig ook ziet als aso gedrag.


Cazzo Super Veloce schreef:
9000 is prima, dan kun je wel een 4.0 krukas gebruiken en kom je makkelijk aan 400+PK en ook nog een fatsoenlijk koppel.
Klopt. Alleen dat 'makkelijk' en de '+ ' zou ik weglaten. :D


Cazzo Super Veloce schreef:
Wat is overigens het max vermogen dat je uit een 3.6 of 3.8 2-klepper kunt halen zodat die ook nog redelijk rijdbaar blijft?
(geen full-race blok dus)
Zonder Turbo respectievelijk ongeveer 310 en 325pk.


.
_________________________________________
Rebel engineering


10 okt 2023 12:38
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 Cabrio 1986
Het hoge noorden
Bericht Re: Oef dit is geil!
Erwin schreef:
Ik snap het doel van deze set niet heel goed. Natuurlijk is het verschrikkelijk mooi, maar om veel vermogen uit een 911 motor te halen is het niet nodig, dat gaat met een Turbolader er op monteren veel goedkoper en makkelijker.
Veel meer toeren kunnen maken en gewoon dat het mooi is/ een prestige project blijft denk ik over.



Ik mag zelf altijd graag hoog in de toeren rijden, behalve in de straat waar ik woon :mrgreen:
Het hoge toerental hier lijkt mij dus juist de key factor om tot zo'n ombouw over te gaan... En icm prestige waarschijnlijk voor de bouwer.

Het lijkt mij een een belevenis op zich, wat je ook in het filmpje van Tuthill zag, wat je dan(denk ik) niet met opgevoerde 964/993 motorer ondanks de PK's gaat ervaren...
_________________________________________
Ex: 944 Targa(x2)-->968(Nep)-->911 SC Targa+968 targa-->911 3.2 Cabrio-->993 Cabrio-->997S Coupe


10 okt 2023 12:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Erwin schreef:

Zonder Turbo respectievelijk ongeveer 310 en 325pk.



Ninemeister claimt 100PK/Liter, maar dat is dan niet echt geschikt meer voor op de weg zeker?

Turbo's zijn een zwaktebod. Niks mooier dan NA-tuning :mrgreen:

Ander punt; ik vraag me af waarom deze cil koppen/deksels niet gefreesd zijn ipv gegoten. Voordeel van frezen is dat een programmaatje makkelijk aan te passen is. Bij een gietmal is dat niet echt zo.
Bovendien is freeswerk zoveel mooier dan gietwerk.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 okt 2023 15:47
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oef dit is geil!
Denk dat frezen wel wat meer kost. Is al duur genoeg toch? En als het dicht zit zie je er niks meer van


10 okt 2023 16:58
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Over de 100 pk per liter haalde Porsche 50 jaar geleden al uit een race 911. Alle info is er om dat nog steeds opnieuw te bouwen. En nog beter dan het 50 jaar geleden kon met de moderne technieken. Ik heb een 3.0 RSR motor (replica) liggen om op te bouwen. Theoretsich zijn 330 pk's haalbaar maar ik hoef niet zo nodig die laatste pk's te vinden. Liever betrouwbaarder.

En je wilt er ook fijn mee kunnen rijden. Ik denk dat Ninemeister dat bedoeld met 100 pk per liter. 100 pk per liter, maar wel goed te rijden tussen het overige verkeer. Het fijnste rijden altijd de standaard motoren, vooral de 993 motoren. Of dat nu een 272, 285 of 408 pk is. Allemaal waanzinnige motoren. Het is moeilijk om dat fijne gebruiksgemak te evenaren met een grote tuning. Zeker als je 100pk per liter of meer wilt.

Daarom noemde ik een vermogen gebaseerd op rond de 86 tot 88 pk/l. Nog steeds veel maar comfortabel te rijden, ( daar vroeg je om) betrouwbaar én redelijk betaalbaar.


Turbo's zijn géén zwaktebod. Maar de enige manier om echt veel betrouwbare pk''s uit een benzine motor te halen voor straat gebruik. Ik was ook heel lang voorstander van hoogtoerige zuigmotoren bij Porsche. Nog steeds natuurlijk. Ik heb o.a. veel gereden en geracet met een 210 pk 911 en later met een 300pk 944 Turbo. Waanzinnig zo'n Turbo, echt niet minder leuk dan de 911, voelt sneller aan, is sneller maar nog meer koppel om snel de bocht uit te komen en veel makkelijker wielspin op te roepen door eenvoudig het rechter pedaal naar beneden te drukken. Turbo motoren zijn ook fantastisch.

Ik hou van gegoten onderdelen. Niks mis mee :D
_________________________________________
Rebel engineering


10 okt 2023 17:13
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Hans44 schreef:
Denk dat frezen wel wat meer kost. Is al duur genoeg toch? En als het dicht zit zie je er niks meer van

Waag ik te betwijfelen, die gietmallen zijn ook heel duur en je kunt niets meer veranderen aan het ontwerp zonder een nieuwe mal te (laten) maken.
Tenzij in zand gegoten, maar dan krijg je wel een hele ruwe afwerking.

5-assig simultaan frezen kan wel voor 100 euro per uur.
In een dag kun je best wat spanen produceren en dan heb je de nacht nog :wink:
Ninemeister laat zn cilinderkoppen ook CNC-en.
Erwin schreef:

Turbo's zijn géén zwaktebod.



Was niet serieus bedoeld, maar ik vind NA wel veel gaver dan turbo met al die extra slangen, intercoolers, turbos etc.
Motorkarakter is natuurlijk wel goed, niet voor niets is iedere ICE tegenwoordig een turbo.

Conclusie is wel duidelijk, deze 4-klepskoppen zijn alleen interessant voor racetoepassingen.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


10 okt 2023 18:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Avatar gebruiker
1986 C1
Friesland
Bericht Re: Oef dit is geil!
Mooi voor in een restomod van > 5 ton.

Dacht altijd dat Engelsen alles frezen, Italianen alles gieten en Duitsers alles nodeloos ingewikkeld maken.
_________________________________________
Im Prinzip bist du bei dem Auto mit dem Denken schon zu langsam.
[Walter Röhrl - über den 911 3.2]


11 okt 2023 8:57
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Haha, zit wel een kern van waarheid in.
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2023 9:03
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Airhead schreef:
.... en Duitsers alles nodeloos ingewikkeld maken.


Duitsers maakten juist alles eenvoudig en degelijk. Fransen daarentegen. :roll:

.
_________________________________________
Rebel engineering


11 okt 2023 9:10
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
Das war einmal, Erwin...
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2023 9:49
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: Oef dit is geil!
Ik denk met auto's t/m 1998. Alles wat daarna komt boeit mij niet. Voor mij geldt het dus nog steeds. :D





.
_________________________________________
Rebel engineering


11 okt 2023 10:08
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
993 4S
Bericht Re: Oef dit is geil!
haha, in dat geval :thumleft:
_________________________________________
GREEN IS GOOD


11 okt 2023 11:28
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Bericht Re: Oef dit is geil!
Erwin schreef:
Ik denk met auto's t/m 1998. Alles wat daarna komt boeit mij niet. Voor mij geldt het dus nog steeds. :D





.

Dat is sowieso verstandig :thumleft:


11 okt 2023 19:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Oef dit is geil!
Misschien is dit een goedkopere oplossing

https://www.youtube.com/shorts/eIpIt7gVwFY


15 okt 2023 20:54
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.