|
Home •
Album •
Donatie •
Help •
Kalender •
Registreren • Zoeken • Leden • Inloggen
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
top control unit cabriodak 911-964 1993
Auteur |
Bericht |
pee
|
top control unit cabriodak 911-964 1993
Beste forumleden, Het cabriodak van mijn Porsche 964-1993 werkt niet goed: ontgrendelingsmotoren werken wel maar verder openen gebeurt niet. Veel getest en geprobeerd aan unit en systeem. Ik bezit wel een electrisch schema van de aansturing buiten de unit, maar niet van de inhoud van de unit zelf. Ondanks alle pogingen nog geen resultaat. Mijn vragen:
1. Kan iemand van jullie mij helpen aan een electrisch schema van een top control unit (TCU) met onderdeel nr.: 91161831301. 2. Kent iemand een bedrijf dat zo'n unit kan repareren en testen. 3. Wie kan mij eventueel helpen aan een gebruikte TCU of een ruil exemplaar. Alvast dank voor jullie gewaardeerde reacties.
|
13 okt 2023 12:24 |
|
|
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989Omgeving Haarlem
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Als je het schema hebt van de aansturing buiten de unit zou je wel kunnen meten of de motoren inderdaad de aansturing missen vanuit de TCU. Ik vermoed dat je dat al gedaan hebt en inmiddels zeker weet dat de TCU zelf het probleem is ?
Ik heb zelf lang geleden problemen gehad met mijn TCU, die zal voor de 3.2 uit 1989 in basis niet verschillen; mijn dak wilde ook niet open. In de TCU zitten enkele relais van hetzelfde type die ook in de het beruchte DME relais zitten; die staan erom bekend dat ze een keer problemen gaan geven. Grote kans dat ook hier één van die relais het probleem is; die blijven door slijtage mechanisch haperen waardoor ze net niet meer schakelen.
Als je de TCU openmaakt, aansluit en je dak bedient, dan kun je zien of / welk relais mechanisch blijft hangen. Bij mij gaf een tik op de TCU of een tikje op het falende relais net dat zetje om wél te schakelen. Nadat ik die had vervangen werkte alles weer, vervolgens heb ik preventief alle relais vervangen en alles werk al >10 jaar weer probleemloos.
Ik meen dat er 5 relais in zitten, waarvan er 2 schakelen voor resp. openen / sluiten; die zullen het wel doen anders zou je vergrendeling ook niet werken. Daarnaast 2 relais die de motoren voor de vergrendeling bedienen, die zullen het ook doen als ik je verhaal goed lees. Op het moment dat die 2 relais voor de vergrendeling weer afschakelen (bij het willen openen van het dak) dan schakelt het 5e relais voor de motoren die het dak moeten open trekken. Door de volgorde van de schakelende relais zo te volgen kun je uitvissen welke die 5e is. Als je dan (op het moment dat die 5e moet gaan schakelen) dat relais een zetje geeft op het anker dan heb je zomaar kans dat je dak in beweging komt.
Als je op die manier het foute relais kunt identificeren dan kan iedere handige Harry dat relais vervangen, heb je niet een specialist voor TCU's o.i.d. nodig, en ben je voor een paar knaken weer klaar.
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
|
18 okt 2023 10:22 |
|
|
pee
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Beste heer Lindemans, Super veel dank voor je uitgebreide reactie. Jouw reactie is zeker reden om de vijf relais nogmaals extra te controleren. Een repair bedrijf voor electronica had alles in orde bevonden. Maar een nieuwe check dubbel check kan gen kwaad. Ik ga het de komende dagen proberen uit te zoeken. Ik laat nog iets van me horen. Nogmaals hartelijk dank. MvG. Pee
|
18 okt 2023 13:54 |
|
|
erwin964c4
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Ik neem aan dat je de aandrijvingsmotoren die achter de achter zitjes zitten al gecontroleerd hebt,evenals de kabels die vanuit daar naar de sattelieten gaan achter de voorstoelen net onder de gordels? Want het gebeurd "vaak" dat de kabels uit de motoren schieten waardoor je dus geen aandrijving meer hebt van het dak. Trouwens niet beide tegelijkertijd,dus schat de kans niet hoog in ,want anders trekt je dag scheef met alle gevolgen van dien. Maar misschien heeft iemand eraan of in de buurt "gewerkt" en de boel onbewust los getrokken. Als het echt de besturingseenheid is zal ik eens moeten zoeken op zolder of ik nog zoiets heb liggen.
|
18 okt 2023 14:16 |
|
|
pee
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Dag Erwin, dank voor je reactie, de motoren achter werken keurig wanneer bij wijze van proef er een rechtstreekse verbinding wordt gemaakt. ontgrendelingsmotoren werken ook, en solderingen en componenten lijken goed. Maar komt er geen spanning op de sturings stekker van de unit naar de hef- en sluitmotoren van de kap aan de achterzijde. Bij voorbaat dank voor eventuele volgende tips. en suggesties.
|
18 okt 2023 14:35 |
|
|
erwin964c4
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Je weet dat je de relais uit elkaar kunt klikken? Ik zou het dat dan inderdaad als volgende stap ondernemen. En de soldeerverbindingen kontroleren.
|
18 okt 2023 15:24 |
|
|
renetrzes
997 4S cabrio
ex 964 cabrio 92 midnight blue
|
Re: top control unit cabriodak 911-964 1993
Ik heb dat ook gehad en bleek dat de lasnaadjes van de printplaat gesmolten waren door de hitte van de kachelslang die onder je Dashboard hangt en tegen het relais aan zit. Na wat soldeerwerk van mijn specialist werkte alles weer naar behoren.
_________________________________________ don't drive faster than your guardian angel can fly
|
18 okt 2023 16:58 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 7 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|