Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 12:52

Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ] 
in de file 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht in de file
Nu ik mijn auto als daily driver gebruik en veel in de file sta :( moet ik in de file mijn spoiler omhoog doen ivm extra koeling?

30 nov 2005 21:20
Profiel
PorscheForum Junkie
Porsche 964 C2 1991
Bericht 
Je moet niks :wink: maar ik zou het wel doen. Als je heel lang in de file staat komt je voorste oliekoeler er vanzelf ook bij. Als ik met mijn 964 in de file sta, doe ik wel altijd de spoiler uit.

30 nov 2005 21:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
3.2 '88 (HET geluid) 993 2S '97 (DE kont) 997 2S '09 (Gewéldig door 45 jaar 911-verfijning) (BMW E46 M3: TOP)
Bericht 
De spoiler komt aut. omhoog voor een betere wegligging en betere koeling. Dit speelt natuurlijk wel bij een redelijk gangetje :idea:
In de file zal de koeling niks beter zijn met spoiler omhoog. De lucht wordt naar beneden gezogen door de ven, er komt weinig "onhoog".
De koude-/inlaatkant van de motor zit boven en de hete dus onder maar ook onder de motorruimte afdichting.
Deze tijd van het jaar al helemaal niet.

Let eens op de olietemperatuur en kijk ALS die oploopt of het effect heeft.

De "macho stand" van de spoiler, val je NOG meer op bij die jaloerse medeweggebruikers :P

30 nov 2005 22:00
Profiel
PorscheForum Junkie
965 L
gemonde
Bericht 
:lol: :lol: :lol:

ik dacht toch ook zuiver dat je met een ''open'' spoiler sneller van de warme lucht af

01 dec 2005 0:00
Profiel
PorscheForum Rakker
911/964 Carera 2 BJ 1992
Bericht 
Het scheelt wel degelijk vooral in de zomer in de file als je de spoiler omhoog zet er gaat altijd wel extra warmte verloren .
Denk maar aan de rit naar Zandvoort toen we even in de file stonden 8)

01 dec 2005 0:06
Profiel
964.c4
assendelft
Bericht 
ik heb het ook wel eens gedaan na een snelle rit op een bloedhete dag en dan in de file zie je de temp stijgen.
Dan de spoiler omhoog maar de temp daalt pas als de ventilator op de olie koeler gaat draaien.

je kan het doen voor je gevoel (kan geen kwaad denk ik)

robert

01 dec 2005 1:57
Profiel WWW Facebook 
Volkswagen 356 Kever Cabrio
Brecht Antwerpen België
Bericht 
Nu kan ik moeilijk geloven, als de spoiler in de file bijdraagt tot de koeling, dat Porsche geen schakelaar heeft ingebouwd, die zowel op snelheid als op temperatuur reageerd.
Ik zou dan denken als de temperatuur tot op een bepaalde hoogte oploopt, dat dan ook de spoiler zou omhoog gaan, als dit effectief resultaat zou geven.

Geduld is het vermogen je motor stationair te laten draaien wanneer je hem het liefst verschrikkelijk op zijn staart zou trappen.

01 dec 2005 10:40
Profiel WWW
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Paul van Engelen schreef:
In de file zal de koeling niks beter zijn met spoiler omhoog.

Waarom besloot Porsche dan om de bediening van de spoiler na een jaar van onder de motorkap naar het interieur te halen ivm met klachten over overhitting in de file?

Overigens doe ik het alleen op warme dagen. Met het weer als vandaag kan de auto het prima aan in de file.

01 dec 2005 11:05
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
Devils son schreef:
Waarom besloot Porsche dan om de bediening van de spoiler na een jaar van onder de motorkap naar het interieur te halen ivm met klachten over overhitting in de file?

Volgens mij had dat te maken met het schoonmaken van de ruimte tussen de motorkap en spoiler zonder deze open te hoeven doen ... anders zou je verwachten dat ze er een temperatuur-sensor annex -schakelaar aan hadden gekoppelt ...

Echter ben ik wel van mening dat er verschil in de temperatuur zit met de spoiler 'in' en met de spoiler 'uit' als je op een warme zomerdag in de file staat :idea:

01 dec 2005 11:38
Profiel WWW Facebook 
Forum Admin
Cayenne
Bericht Re: in de file
thomas993 schreef:
Nu ik mijn auto als daily driver gebruik en veel in de file sta :( moet ik in de file mijn spoiler omhoog doen ivm extra koeling?

Ik heb (helaas volgens het gros) een waterkoeling, dus geen problemen met oplopende temp. in de file.

Maar zou dit nodig zijn dat had IDD (zoals Paul opmerkte) Porsche het wel geregeld.

En een turbo dan, die is wel ff wat heter als een atmosferische, alhoewel een turbo geen grondplaat heeft, dit voor de extra koeling.

Spoiler in is IMO de mooiste stand, lekker breed en strak.

01 dec 2005 11:49
Profiel
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Bericht 
Olaf schreef:
Volgens mij had dat te maken met het schoonmaken van de ruimte tussen de motorkap en spoiler zonder deze open te hoeven doen ... anders zou je verwachten dat ze er een temperatuur-sensor annex -schakelaar aan hadden gekoppelt ...

Het feit dat je de spoiler manueel kan bedienen had te maken met onderhoud en schoonmaken. Maar dat de bediening verhuisde heeft voor zover mij bekend te maken met de warmteontwikkeling in de file.

01 dec 2005 11:54
Profiel
Maritim 968CS , Subaru WRX , Seat Ibiza TDI , Triumph 955i Sprint RS Ex911CarreraTarga , Ex951Martini , ex924S , ex944Type2 (2x) , ex924
Hasselt/België
Bericht 
En ik die dacht dat dat was om de trajectcontrole te misleiden :twisted:

Laatste update 22/10/2013

01 dec 2005 12:08
Profiel WWW Facebook 
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Bericht 
911-lover schreef:
En ik die dacht dat dat was om de trajectcontrole te misleiden :twisted:

Werkt helaas niet (zo) bij een 964 :roll: :? :(

01 dec 2005 12:14
Profiel WWW Facebook 
Negenhonderdvijfenzestig.
Bericht 
Ik ben het wel Paul eens, ga maar eens met draaiende motor boven je spoiler/motorkap hangen. Je voelt dan praktisch geen warme lucht stijgen, daarentegen bij de achterwielen komt een hele berg lucht onder de auto vandaan. Dus ook volgens mij is spoiler omhoog in de file volslagen overbodig :wink: Idd (John) onder een turbo zit geen bodemplaat, eerste keer dat ik dat zag dacht ik al: oh ooh, schadebak. Maare, toch voor betere ventilatie. :?

02 dec 2005 21:11
Profiel
PorscheForum Rakker
ex 930, ex Boxster S, ex 993 targa, ex 993S, ex 997S, ex 993 cabrio
Bericht 
dus dit is de oplossing van mijn fileprobleem: :lol:

Afbeelding

03 dec 2005 0:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Carrera 2 Cabrio
Bericht 
Spoiler omhoog werkt echt wel in de file, en snel zelfs. Je ziet de temperatuur gewoon zakken.

03 dec 2005 1:16
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 16 berichten ]