Zo dat is lang geleden zeg, maar bij deze een update!
Dankjewel!
Amen!
Inmiddels is de rust wedergekeerd in huis en de kleine heeft al enkele ritjes meegereden in de 911, je kan niet vroeg genoeg beginnen...
Ik heb een aantal zaken geconstateerd de afgelopen maanden, maar er gewoon niet aan toegekomen of telkens vergeten om een update te schrijven.
Het bijzondere is dat de tik in de koude maanden ook aanwezig was met de airco uit en het leek ook een luidere tik, dat was best wel eng. er is ook amper gereden tot ongeveer begin maart. Sinds dien is er bijna 1000 km mee gereden en de tik is nu weer enkel hoorbaar met de airco uit. ook is de tik dan minder luid. Ik heb nog steeds niet met een camera in cilinder 6 gekeken, vooral omdat daarvoor de uitlaat er af moet en mijn uitlaat klemmen zijn nogal roestig, maar eerlijk gezegd vind ik het ook niet meer zo zeer nodig. Er is nog steeds nul olieverbruik of rook uit een van de uitlaten. Bij de koude maanden wel wat meer rook of condens zichtbaar natuurlijk maar dat acht ik normaal.
In de winter heb ik ook beide koelers voor schoongemaakt en mijn 996 is ook voorzien van een derde middelste koeler, die lekte en daar heb ik een nieuwe voor besteld. Het mooie is alleen dat sinds ik er weer mee rij de koeler geen een keer meer gelekt heeft. De nieuwe koeler licht alvast klaar voor als het wel weer gaat lekken.
Daarnaast lekt heel af en toe rondom het expansie vat wat koelvloeistof, de 1e keer dat ik dit waarnam zat de dop van het vat niet strak dichtgedraaid en zag ik ook dat de koelvloeistof uit dat slangetje kwam wat de overstroomde koelvloeistof moet afvoeren. Dop aangedraaid en de lekkage tot een paar dagen terug niet weer waargenomen. De 2e keer zat de dop heel strak vast en zag ik dat het vochtig was bij een slang/aansluiting aan de onderkant van het vat. Ik heb die slangklem losgemaakt maar de slang niet ontkoppeld, schoon en droog gemaakt en de klem weer terug, tot op heden is het nog steeds droog en beide lekkages waren zo minimaal dat het koelvloeistof niveau niet zichtbaar lager is geworden. Misschien komt het expansievat er aan, of het is zo opgelost, we gaan het zien.
Voor nu maak ik mij geen zorgen meer om de tik en ik probeer zoveel mogelijk van de 911 te genieten. In juni moet er weer een oliewissel plaatsvinden en dan gaan we weer het filter goed opensnijden en bekijken op metaaldeeltjes. Wellicht ook de carter pan loshalen om daar ook op vervuiling te controleren. Ik heb namelijk wel eens gelezen op een Engelstalig forum dat er tikkende geluiden kunnen ontstaan door te weinig oliedruk bij stationair als gevolg van een (deels) verstopte olie aanzuiging in het carter.