'74 heeft toch CIS (K-jetronic) injectie?
Dat systeem heeft alleen iets aan elektronica wat de ontsteking regelt, de rest is allemaal mechanisch.
Klopt niet helemaal,De warm-up regulator heeft een elektrische aansluiting, net als je lucht omloopklep.
tbv het opwarmen van het bi-metaal wat in deze onderdelen zit.Als alle componenten van het systeem goed zijn, dan werkt het top. Maar als 1 component minder is dan niet.
Wat ik er van weet (ik ben geen specialist, maar heb er wel aan gesleuteld)
- Na de tank zit een pomp en die zet het brandstofsysteem onder druk
- Ook wordt met een accumulator in de leidingen naar de motor deze druk behouden, dus motor uit zou inhouden dat het systeem nog steeds onder druk staat
- Brandstof gaat naar de WUR (Warm Up Regulator) en die veranderd de
(stuurdruk) naar gelang de motor warm wordt.
- Ook zit er een temperatuursensor in de motor die bij een koude motor (bi-metaal maakt contact) een koudestart injector aanstuurt.
- De spinnenkop krijgt een
stuurdruk die gereguleerd is door de WUR en het CO is te stellen door de weger iets omhoog of omlaag te draaien (rijker en armer maken mengsel)
- Iedere injector spuit continue brandstof in, deze moeten goed zijn en niet lekken / druppelen
meest voorkomende problemen;
Slecht (warm) starten --> Accumulator stuk, temp sensor maakt geen contact
Te rijk mengsel --> WUR niet goed afgesteld --> moet op een testbank en kan je niet zelf OF luchtweger niet goed afgesteld
De wur is met een paar kunstjes zelf wel af te stellen. Te arm mengsel --> lucht lekkage langs alle delen in inlaat zoals O-ringen rond injector etc. OF luchtweger niet goed afgesteld
In Zoetermeer zit iemand die de WUR opnieuw af kan stellen en kan reviseren. Verder is het ook wel een beetje de hand van de meester om de luchtweger goed af te stellen.
Beetje een korte en simpele uitleg, het systeem omvat meer dan alleen dit. Op internet zijn hele goede originele handleidingen in PDF vorm van Bosch te vinden. Als het je interesseert, leuk om door te nemen.
Succes