Auteur |
Bericht |
Tuck-under
911SC targa '82
996.2 40 jahre limited editionDrenthe
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Wat doet de accuspanning bij starten? Weet je zeker dat die goed is en niet degene is die inzakt?
|
18 feb 2024 11:00 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Spanning zakt wel enigszins maar startmotor draait vlot door. Na herhaaldelijk starten nog altijd 12.1 V. Op het relaisboard zitten 4 witte aansluitingen gemerkt I -II -III -IV . Kan in geen enkel schema vinden waar deze draden naar leiden en kan ze dus ook niet doormeten...wellicht is er ergens een onderbreking. Draden verdwijnen in een onnavolgbare bos draden. Wie kan mij helpen ? Normaal gaan alle witte draden naar het ECU, maar kan genoemde nummering daar niet terugvinden.. ECU is Bosch 011906021C..
|
18 feb 2024 19:33 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Nou, beperk je tot het ontstekingscircuit en dito bedrading voor de bobine aansturing. En schema op internet zoeken. Maar heb je de sensoren zoals krukas en nokkenassensor gemeten die de ECU nodig heeft om de bobine aan te sturen, Tja, dan de ECU zelf….. Ben zelf met een loep beziggeweest om een foute soldeerverbinding op de pcb te lokaliseren.
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
Laatst bijgewerkt door Dial_888 op 20 feb 2024 10:10, in totaal 1 keer bewerkt.
|
20 feb 2024 9:46 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Bedankt voor de reactie.. Ga vandaag aan de slag om die functies te controleren.
|
20 feb 2024 10:06 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Eh, krukassensoren en nokkenassensoren?? Ik zou ze niet gaan zoeken, die vindt je echt nooit in de motorruimte. Je haalt dingen door elkaar Wil. Het stuurapparaat is alleen voor de inspuiting. Inspuiting en ontsteking zijn twee afzonderlijke systemen op deze 914. De ontsteking is gewoon een eenvoudige punten gestuurde conventionele ontsteking. De injectie is een punten gestuurd analoog-elektronisch systeem.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 feb 2024 10:45 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Bedankt Erwin, vond het al vreemd op een 914.. Ga nog eens de kabelboom checken..
|
20 feb 2024 13:06 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Vraag me wel af hoe het komt dat er zo'n grote spanningsval op de + bobine komt zodra ik start... Van 11V naar praktisch 2 v....
|
20 feb 2024 14:04 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Als je mij nu eens belt om 18.00u (na mijn werk) dan zal ik eens meedenken.
Scheelt veel heen en weer posten en gaat een stuk sneller. En kun je meteen antwoorden geven op wat vragen die nodig zijn te weten om goede diagnose te stellen.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
20 feb 2024 17:23 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Helaas moet ik vanavond weg, maar morgenavond zal het zeker lukken. Graag nog uw telnummer. Bedankt
|
20 feb 2024 18:43 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Erwin bedankt voor de update. De vragensteller is nu in goede handen…..
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
21 feb 2024 9:13 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Heb om 18:00 gebeld op zakennummer, maar geen antwoord...... Morgen nog eens proberen ?
|
21 feb 2024 19:13 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Haha, je bent een dag te laat. Gisteravond was ik even op de zaak gebleven jou te woord te staan en heb daar alle informatie bij de hand die ik misschien nodig had om mee te denken. Maar begin eens bij het begin. Vertel eens wat over je 914! Heb je die al lang? Veel mee gereden? Altijd zelf het onderhoud gedaan? Heb je al uitgezocht hoe je foto's plaatst? Die vraag had ik al vaker zien langskomen, en niet alleen in dit topic van jou. Maar nu loopt deze 914-1.7 niet meer. Wat ik dan graag wil weten en wat ik niet las of duidelijk las: Wanneer heeft de motor voor het laatst gelopen? En liep de motor toen goed? Hoeveel kilometer heb je met de auto gereden toen hij goed liep? Wanneer merkte je dat de motor niet wilde aanslaan. Recent of lang geleden? Hoe lang heeft de auto stil gestaan? Hoeveel monteur ben je? (Niet heel veel gok ik, maar is fijn te weten i.v.m. hoe antwoord te geven) Weet je zeker dat de injectoren inspuiten of niet inspuiten? Weet je zeker dat de bobine weinig spanning krijgt. En wat is de accuspanning dan op het moment van bobinespanning meten. Wat is de uitgaande bobinespanning bij de 12-polige stekker op de relaisplaat? Wat is de ingaande bobinespanning bij de 14-polige stekker op de relaisplaat? Wat is de spanning op de zwarte draad (15) op de zekeringkast onder het dashboard? Wat is de spanning als de auto op contact staat op aansluiting 15 van het contactslot? ( redelijk dikke zwarte draad) Wat is de spanning op aansluiting 30 van het contactslot? ( dikke rode of rood/witte draad) Krijg je massa op 1 van de bobine als de contactpunten dicht zijn? ( 1 groene en 1 zwart/paarse draad) En zo kan ik nog wel even doorgaan. 17 vragen. Ik ben benieuwd naar de 17 antwoorden.
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 feb 2024 21:24 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Hallo Erwin, Alle opdrachten zijn uitgevoerd. Ingang relaisboard 13.4 v - Uitgang op 12 polige stekker 13 V. Spanning op nr 15 zekeringboard 13.2 V. Spanning op + bobine = 12.9 V . Bij starten blijft er nog 10.7 over. Bobine uitgetest : bijna geen vonk(je) - dus uitgangskabel bobine naar verdeler . Heb 1.5 m² kabeltje in bobine gestoken naar minus/aarde . Vlinke vonk. Nieuwe bobine kabel gekocht. Geen verbetering, geen vonk tegen aarde.... Bobine gemeten : bobine 1 - 3.2 Ohm primair- sec. 5600 Ohm bobine 2 - 3.2 /9400 ( deze is nieuw en nu in gebruik.) Buurman ( gepensioneerde automonteur ) alles na laten lopen , niets bizonders gevonden...alleen hij start nog steeds niet ( geen vonk) Buurman heeft veel meer ervaring dan ik, heeft Traction Avant 1970 helemaal gestript en opgebouwd, incl motor en nu Concours Quality. Ik kom niet verder dan revisie motor, nieuwe lagers/zuigers/kleppen en nieuwe veren/schokbrekers/remmen. Heb tussen mijn 80e en 82e jaar 2 jaar gewerkt voor mijn plezier in garage, no pay. Wel veel aan oldtimers daar gewerkt. Electronica kan ik goed volgen. Was zendamateur (ON4PH). Morgen komt nieuwe bobine, gaan dan verder zoeken. We dachten dat we van 2 lompe mannen 1 slimme konden maken, maar blijkt van niet. Hou U op de hoogte. Foto's van restauratie heb ik niet meer, stonden op mijn vorige GSM maar die heb ik verloren. Heb wel foto van heden...zal die plaatsen.
|
22 feb 2024 20:14 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Sorry, heb nog vergeten te vemelden over de historie : Wagen 5 jaar in bezit. Altijd gestald in verwarmde gehuurde garage ( verwarmd door Webasto 2KW ) Temp. winter tussen 3 en 6 graden. Garage werd verkocht en ik mocht vertrekken. Staat sinds 6 maanden in polyester tent met verluchting, geen verwarming. Denk dat corrosie mij parten speelt. Wagen liep na restauratie perfect...zonder zeuren ( Porsche 914 euvel ) . Na de verhuizing heeft hij nog gelopen, moest op rampen om schakelstang te laten lassen ( versleten kogel - slecht schakelen) .Alle nylon bussen vervangen, zowel bij pook als de geleiding. Nadien geeft hij geen kik meer. P.S. Injectors spuiten goed.
|
22 feb 2024 20:23 |
|
|
Gerard83
Porsche Boxster '04 2.7
Audi s4
Porsche 914
vw golf 1 cabrioRijssen
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Dus conclusie, nadat hij op de rampen is gereden om de schakelstangen te lassen/reviseren springt de motor niet meer aan? Vraagje, heeft u de schakelstangen gedemonteerd en buiten de auto gelast, of deze in de auto gelast? Dit Ivb. piekspanningen.
|
22 feb 2024 21:50 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Buiten de auto gelast...
|
22 feb 2024 22:29 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Ah, nu krijg ik een beter beeld. En leuk dat je op die leeftijd nog een 914 kocht. Aan de gemeten waarden zie ik geen vreemde dingen waardoor de motor niet zou kunnen lopen. Behalve dat je op de zekeringkast minder spanning meet dan achter in de motorruimte op de relaisplaat. Maar dat zal vast aan de meting liggen, anders heb je gratis stroom Nu zo achter het toetsenbord weet ik even niet waar de fout zit, wat er over het hoofd gezien wordt. Want dat wordt het ergens. Om het voor jullie makkelijker te maken, als we er vanuit gaan dat het probleem in de ontsteking zit kun je het volgende eens proberen: Nu moet je elke keer starten om te kijken of je vonk hebt aan de bougies. Misschien is het een idee een andere losse stroomverdeler te nemen of de eigen (uitgebouwde) stroomverdeler rond te draaien terwijl de auto op contact staat. Natuurlijk de losse stroomverdeler wel met een (start)kabel aan de massa leggen. Dan kun je nog makkelijker een diagnose stellen en kijken of 4 los liggende bougies vonken. Zo kun je makkelijker meedenken met waar je mee bezig bent. Even wat anders: vergeet niet dat nieuwe of goede bougies kapot kunnen zijn gegaan ( zeker als het Bosch bougies zijn) als er langere tijd gestart is met een werkende injectie en een niet werkende ontsteking. Als dan de ontsteking weer werkt en de motor nog niet loopt kan het zijn dat de vonk niet overspringt op de juiste plaat.
_________________________________________ Rebel engineering
|
22 feb 2024 23:06 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Bedankt voor de reactie. Ga dat morgen uitproberen. Mvg
|
23 feb 2024 0:05 |
|
|
pasC4
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Heb je wel brandstof? Loopt je pomp wel,? Is er wellicht iets mis met je contactslot.
Kan me herinneren dat er ook relais zitten op het motor elektronica bordje. Dacht dat 1 van deze ook noodzakelijk was om te starten.
Check idd eerst of er überhaupt een vonk is zoals reeds aangegeven
|
23 feb 2024 21:55 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Krijg geen vonk...wacht op nieuwe bobine. Alle relais zijn vervangen door nieuwe. Bedankt voor de interesse
|
23 feb 2024 23:31 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Nieuwe bobine geinstalleerd. Porsche deed poging om te starten maar zette niet door. Wacht nu op 4 nieuwe bougies (Champion) and dan opnieuw proberen.
|
27 feb 2024 14:23 |
|
|
aoor0708
Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972
MGA 1958Grobbendonk - Belgie
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Nieuwe bougies - nieuwe bobine - bijna de gehele bedrading doorgemeten - Injectors gecontroleerd op spuiten - alle 4 prima - Heeft de neiging om te starten.....zolang ik de starter laat lopen...ploft af en toe...maar geeft het na enkele keren op. Andere druksensor gemonteerd...geen verbetering. Contactpunten correct afgesteld. Heb nog een andere ECU liggen, maar die is voor een 2 liter....Kan ik die even aansluiten om te zien of huidige ECU nog goed werkt ? Iemand nog een idee...ik heb er geen meer...
|
04 maart 2024 22:16 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Dit snap ik niet: bedoel je dat als je een gewone draad in de bobine stopt, deze wel een flinke vonk geeft als je m bij een massapunt houdt, maar dat hij het niet doet als je hetzelfde doet met een bobinekabel? Als dat het geval is, dan lijkt het dat je bobinekabel geen contact maakt in je bobine, dus een verkeerde aansluiting. Maar zo simpel zal het toch niet zijn? 2E idee: zit er een condensator op de stroomverdeler? Ik heb een keer een lekke condensator gehad en dat was lang zoeken…
|
05 maart 2024 0:39 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
Tja, die condensator had ik ook al genoemd maar geen antwoord op gekregen…. Als de Ecu/cdi ertussen zit dan is een condensator ook niet nodig. Maar pak het gestructureerd aan: Trek die hele zooi van hoogspannings/verdeler en bekabeling eraf en ga die op de werkbank los testen of je op alle 4 bougies vonkjes met het ronddraaien van de verdeler-as. Hup, losse accu erop en draaien….en kijken of je vonkjes hebt. Dan de Ecu laten testen bij Carmo bijv. En dan de input signalen meten….want als de ECU verkeerd of helemaal niet aangestuurd wordt dan ben je weer een stuk verder… Met een dergelijke apparaat kom je een stuk verder, of de signalen ‘overkomen’…. Succes, want het lastig achter een toetsenbord….
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
05 maart 2024 17:58 |
|
|
Ticcie
964 C2
|
Re: Porsche 914 - 1.7 ltr - 1972 - Stroomverdeler
ik heb nul ervaring met een Porsche 914 ontsteking, maar las in Erwin zijn verhaal dat de ontsteking 100% conventioneel is en niets van doen heeft met ecu/cdi. Die regelt mn / alleen de brandstof begreep ik. Dus als dat zo is en het probleem is geen/nauwelijks vonk, dan zou het toch relatief simpel moeten op te lossen zijn zou je zeggen.
- dus condensator nog steeds een kanshebber; - en ben benieuwd naar die kabels in de bobine met wel/geen vonk in mijn vraag hierboven.
|
05 maart 2024 18:20 |
|
|