Auteur |
Bericht |
Vlaanderen
944 TurboAchterhoek
|
951 waar komt de olie vandaan?
Afgelopen winter weer de nodige (kleine) reparaties gedaan aan de 951. Ik had toen ook al gezien dat er wat olie in de luchtleidingen rond de turbo lag, maar niet verontrustend, vond ik. Afgelopen week een 350 km gereden en nu blijkt dat er toch meer olie in de turbo zichtbaar is. De rubber slang aan de zuigzijde van de turbo is aan de buitenzijde nat van de olie. Niet zoveel olieverlies dat ik na de 350 km olie zou moeten bijvullen, maar toch. De turbo is vorige winter gereviseerd door C&E Turbochargers. Ik heb in die winter ook de meeste afdichtingen en O-ringen vervangen waar ik bij kon als ik riemen, turbo en uitlaat los heb. Ook de twee afdichtingen van de olieafscheider. De uitlaat rookt niet. Als ik de olie-vuldop eraf neem bij draaiende motor voel ik een heel lichte luchtstroom, dus denk ik dat carterdruk ook het probleem niet is.
Mijn vermoeden is, als ik zo zoek op internet, dat ik het toch in de AOS moet zoeken. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
|
15 maart 2024 21:04 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Wat het zou kunnen zijn? Verschillende dingen zijn mogelijk. Ook deze Hier wordt niet snel aan gedacht maar is niet ondenkbaar bij een hoge km stand of te agressieve chip met hoge laaddruk: Matige afdichting tussen ( mogelijk beschadigde) zuigers en cilinders (met vreetsporen?) langs de (gebroken?) zuigerveren waardoor alleen tijdens hoge turbodruk een hoge carterdruk aanwezig is die je stationair niet kunt waarnemen. Een cilinderlektest en/of cilinderwanden beoordelen met een scope kun je doen als je verder geen duidelijke oorzaak kunt vinden. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
15 maart 2024 23:09 |
|
|
Vlaanderen
944 TurboAchterhoek
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Erwin, je zou best gelijk kunnen hebben in mijn geval. Kilometerstand ongeveer 300k en ik heb Lindsey chips geplaatst. Afgezien van de mogelijk beschadigde zuigerveren/ wand is een catch-can een remedie voor dit probleem? Zo ja, welke zou je dan adviseren?
|
16 maart 2024 21:23 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
_________________________________________ Rebel engineering
Laatst bijgewerkt door Erwin op 17 maart 2024 10:13, in totaal 2 keer bewerkt.
|
17 maart 2024 9:52 |
|
|
Vlaanderen
944 TurboAchterhoek
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Erwin, ik heb er geen ervaring mee maar vind op internet als mogelijke oplossing de catch-can (ik weet geen Nederlands woord hiervoor). Een voorbeeld is het volgende: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... gLSifD_BwE
|
17 maart 2024 10:07 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Olie-opvangtank. Zo eenvoudig en mooi is het Nederlands. Dat in het carterventilatiesysteem bouwen? Als je de ruimte al vindt: Probleem blijft het zelfde als slijtage de oorzaak is. Maar buiten het feit dat er veel olie in de inlaat zit. Merk je er wat van tijdens het rijden? I'j bun't Achterhooker las ik? As i'j von noe af altied mot neageln, da's veur oe ok nie good noa zoveul joar heanig an goan! Al die vernufterie'jen bun't niet allemoal verbetteringen ! .
_________________________________________ Rebel engineering
|
17 maart 2024 10:24 |
|
|
Vlaanderen
944 TurboAchterhoek
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Erwin, Goh, ik dacht dat je uit Drenthe kwam (Steenwijk), maar leer dat je een onvervalste Achterhoeker bent, die zelfs het schrijven in die taal/ dialect meester bent. Om ons niet helemaal af te scheiden van de overige forum-leden lijkt het mij verstandig om in ABN verder te gaan.
De auto rijdt als een Porsche! Start altijd direct, ook na langere stilstand. Geen enkele rookontwikkeling uit de uitlaat. En het extra vermogen door de chips maakt het nog leuker. Maar ook zaken als wegligging: ik vind het geweldig! Ik denk inderdaad dat er best enige slijtage aanwezig zal zijn, maar een grote revisie is iets dat ik liever in de winterperiode doe. Nu eerst rijden. Met olie opvangtank doe ik niets aan de oorzaak, dat begrijp ik wel. Maar als ik op die manier niet meer aan het carter ga zuigen en alleen ventileer naar buiten, zal er ook minder olie meekomen. Qua ruimte is inderdaad lastig. Maar ik heb geen airco. Daardoor is er ruimte boven de dynamo en onder de turbo. Ik denk dat ik het tankje daar wel kwijt kan. Als ik zo de prijzen zie van die tankjes dan zijn de kosten goed te overzien. Dus dat eerst maar eens doen en afwachten wat er gebeurt. Dan kan komende winter de motor altijd nog uit elkaar.
Dank voor je reacties!
|
17 maart 2024 13:08 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Ik heb jarenlang een gemodificeerde 951 gereden, ik weet hoe leuk ze zijn.
Als de motor goed loopt en je hebt er geen last van zou ik voorlopig geen actie ondernemen. Maar 300.000 km is veel en een revisie is bij die km stand niet ondenkbaar.
.
_________________________________________ Rebel engineering
|
17 maart 2024 13:17 |
|
|
Anne 2.7
>> 911 2.7 1977 <<
ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82> Groningen PF #4 <
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Steenwijk is Overijssel.
_________________________________________ Trained by GP E L I T E 'Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan' (Pipi Langkous)
|
18 maart 2024 6:10 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
[quote="Erwin"]Ik heb jarenlang een gemodificeerde 951 gereden, ik weet hoe leuk ze zijn. quote] Was dat die versie zonder startmotor, die we moesten aanduwen na het ijskarten in Den Haag?
|
21 maart 2024 16:52 |
|
|
Erwin
Porsche Classic Specialist
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
Extreem leichtbau Maar dat je dat nog weet. Ik onthoud dat soort dingen nooit. .
_________________________________________ Rebel engineering
|
21 maart 2024 18:08 |
|
|
ruud964
Hoeksche Waard
|
Re: 951 waar komt de olie vandaan?
|
23 maart 2024 18:30 |
|
|