Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 6:45

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
Aankoopadvies gevraagd Porsche 924 (of 944?) 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Oud Gastel
Bericht Aankoopadvies gevraagd Porsche 924 (of 944?)
Goedemiddag allemaal,

Een kleine twijfel of dit in het voorstelrondje moet of het algemene discussieforum, maar gezien de drukte in deze topic reeks plant ik mijn verhaal even hier;

Hoi! mijn naam is Friso Gerdes, 27 jaar oud, verwend Volvo rijder, verkoper & liefhebber sinds mijn 19de. Na een aantal jaar 480 te hebben gereden als hobby heb ik een Volvo 850 gekocht & deze omgebouwd naar T5 wat het vermogen aan de handbak van 120pk naar 260k verhoogde. Dit was tot 2 weken geleden mijn hobby auto en heb hier veel plezier aan gehad de afgelopen jaren. Echter kwam ik tot het besef dat het plezier langzaam afnam, de auto duur is in de wegenbelasting en enorm groot voor hetgeen wij maar met zijn 2en zijn thuis. De 500/1000km per jaar die ik ermee reed was dan ook niet echt de moeite meer op begeven moment om de auto te houden.

Ook sinds mijn 19de keek ik met een schuin oog naar 924 & 944's, uiteindelijk werd het door het toenmalige kleine budget een Volvo 480 en zo begon mijn Volvo reis. Echter sijpelde de liefde voor Porsche hier altijd onder en staat deze stiekem boven de Volvo liefde, dus wat dralen, denken & doen verder is de Volvo 850 verkocht en wordt het tijd om als eerste in de familie een Porsche aan te schaffen.

''Oh? Ga je een Porsche kopen op je 27ste....? Zou je je geld niet beter op de bank houden nu je nog jong bent voor een koophuis?''

is dan de eerste maatschappelijk verantwoorde vraag die ik over mezelf heen krijg. Echter luister ik hier niet graag naar en ben ik van mening dat het leven meer is dan centen op de bank & een hypotheek. Dus begon een maand geleden de zoektocht naar een Porsche, gezien een 911 onbetaalbaar is in dit tijdperk moet ik het bij een transaxle Porsche houden. De keuzes beperken zich dus tot 924 & 944 met een budget van ongeveer maximaal 10/12k.

We zijn ondertussen een aantal weken verder en ik heb 2 op zichzelf staande prachtige 924's mogen berijden, waaronder en 924S uit 1985. Een rode met Telephone dials, origineel nederlandse auto, 280k op de klok, geen onderhoudsboekje maar zover als zichtbaar goed voor gezorgd. Kenteken is de NT-38-BF. Auto kent geen roest, enkel een slechte einddemper en is wat schokkerig met lastwissel, voor de rest kon ik geen rare dingen ontdekken tijdens de proefrit behalve dat deze nogal kaal is voor een S(geen elektrische ramen, koplampsproeiers & achterruitenwisser((die ik sowieso wil retrofitten)) ).

De 2de 924 is een Turbo variant. Compleet grijs met blauw/groen tartan interieur, bronzen originele honigraat wielen en zo'n 170k op de klok uit 1980. Auto heeft nog geen Nederlandse platen gezien dit een Italiaanse import is. Ik heb niet met de auto gereden maar ook deze zag er erg netjes uit afgezien wat schade aan het knipperlicht voor & hele lelijke Italiaans verplichte zijknippers.

De keuze tussen deze 2 vind ik moeilijk. De S moet 10k kosten, de Turbo 12k. Ze hebben allebei voor & tegens, en ik kan erg moeilijk achterhalen wat de waarde van beide auto's gaat doen de komende jaren. Plan is namelijk met een 924 te beginnen op de weg naar wellicht een 944 S2, en uiteindelijk de uiteraard.... 911.

Daarom vanuit hier de vraag. Wat is de ervaring hier op de forum met dit type auto's, wat is de betere aankoop qua motorisatie & wat doet het beter op de lange termijn? Ik ben van plan enkel in de zomermaanden wat tripjes te rijden, de rest van het jaar staat de auto binnen in mijn garage aan het huis.

Ook meteen de vraag, 924 of doorsparen voor een 944? Ook dit is een lastige kwestie gezien 12k je ook best een leuke 944 kan opleveren, zelfs een S2 met wat zoekwerk. er staan er best wat op [url]Mobile.de[/url] maar wil ik een 944 importeren (+ het bijkomende lelijke import kenteken.. :roll: )

Foto's van beide auto's: https://photos.app.goo.gl/jtvM5jV5NnBMGtyg8

Ik verneem graag de ervaringen hier! :D

Excuses voor de ietwat chaotische schrijfstijl, ik merk dat ik dit vrij enthousiast wegtyp maar mijn vingers niet mijn hersengolven bijhouden qua typwerk :wink:

30 jun 2024 17:25
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Bericht Re: Aankoopadvies gevraagd Porsche 924 (of 944?)
Hoi Friso,

welkom! En super dat je jezelf direct even voorstelt.

Ook ik heb altijd Volvo gereden en tijdens corona had ik opeens wat geld over en durfde ik het eindelijk aan een Porsche te komen. Mijn angst zat er voornamelijk in dat het onderhoud extreem duur zou zijn. Mijn eerste was een Panamera met Porsche Approved garantie maar daar gaat het nu niet om.

Nu uiteindelijk kwam ik een 944 tegen en besloot ik die te kopen. Mooie is dat die geen wegenbelasting heeft en de verzekering kost mij €25,- per maand. Onderdelen zijn allemaal heel goed betaalbaar en als je zelf kan klussen dan breekt dat de bankrekening niet snel. Ik moet veel uitbesteden en dan zijn de uren het meest kostbare deel.

Alles zit verder heel simpel in elkaar en als het stuk gaat is dat dus geen drama. Wat lastig te repareren is, is roest. Dat was voor mij het belangrijkste. Ik wil een betrekkelijk roestvrij exemplaar en die zijn mogelijk wat lastiger te vinden. Ik heb die van mij particulier gekocht maar volgens mij kan Garage De Loods je anders ook wel verder helpen zoeken. Ik heb ze daar als gepassioneerde liefhebbers ervaren.

Daarnaast. Een 944 heb je toch ook wel voor rond de 12k? Als je liever een 944 hebt dan zou ik daar zeker voor doorsparen. Kwa maandelijkse kosten maakt het niks uit en anders zit je met een auto waarbij je steeds denkt 'het had ook een 944' kunnen zijn.

Ik heb ook een moderne 911 en dan is de 944 wel een ander verhaal. Het rijdt heel spartaans en wat mij betreft niet geschikt als daily driver. Vooral vanwege de afwezige veiligheidsmaatregelen. Maar als ik het zo lees gebruik jij hem alleen als hobby auto dus dat is super.

Ik ben benieuwd en hoop je op een van de evenementen tegen te komen.

MAG,
Milo

30 jun 2024 21:04
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Neppert
Neppert
Leuke introductie Friso. :thumleft:

Over de 924 kan ik niet veel vertellen en over de 944 ook maar summier. Drie jaar lang heb ik in een type1 uit 1984 gereden en ik moet zeggen dat het wel een feestje is, deze auto's gaan echt strak door de bochten.
Alleen mist het vermogen. Mijn keuze voor een 944 was eigenlijk hetzelfde als jij beschrijft voor de 924, als opstapje naar, in mijn geval, een 928.
Als ik zou moeten kiezen tussen de twee auto's die je hier laat zien dan zou ik zelf voor de turbo gaan. We kunnen niet in de toekomst kijken maar welk model auto je ook bekijkt de turbo versies doen het eigenlijk altijd wat
beter dan de "gewone" modellen zeg maar.

Als je een beetje handig bent ga je, welke auto je ook koopt, zelf het sleutel werk doen. Het lijkt soms moeilijk maar er is echt heel veel gedocumenteerd en bijna overal zijn wel voorbeelden van te vinden.
Hiermee hou je behoorlijk veel budget over wat er voor zorgt dat je sneller naar een 944 en uiteindelijk een 911 kan gaan kijken.
Zo doe ik het ook en het maakt, wat mij betreft, de hobby echt een stuk leuker.

Veel sccs met alle overwegingen en de uiteindelijke zoektocht.

:thumleft: :thumleft:

30 jun 2024 21:08
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Heb alweer een jaar of zeven een 944S.
Daar is nooit wat mee. Volkomen probleemloos, moet wel zeggen dat ‘ie weinig kms heeft (55k), alhoewel dat verder ook niet zo gek veel zegt.
Naar huidige maatstaven niet snel, maar rijdt uitstekend en kan me niet aansluiten bij het oordeel “spartaans”, integendeel, ik vind het een geweldige “transeuropa expres”.

01 jul 2024 7:27
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
Dat is het verschil tussen series 1 en 2. Die zijn niet te vergelijken. Daar zit veel kwaliteitsverschil tussen.

Een 924 S zit daar precies tussenin. Dat is in de basis een 944 series 1 met smallere spatborden. Echter, heeft deze ook veel 944/2 onderdelen zoals motor, achteras etc.

Ik gebruik mijn 924 S als daily en heb er nooit wat mee. Afgelopen 7 jaar heb ik er probleemloos 150k mee gereden. De mijne heeft wel veel opties (a/c, stuurbekrachtiging, elektrisch bedienbare ramen etc.) wat het comfort natuurlijk verhoogt.

01 jul 2024 9:17
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Ik heb sinds 2016 een 924 Turbo en recentelijk ook een 924S als projectauto bijgekocht :drive:

De 924 Turbo zal ik nooit meer wegdoen, maar ik zou deze auto niet zomaar aan iedereen aanbevelen. Je moet er echt veel liefde voor hebben om de negatieve kanten te kunnen accepteren. Het is een behoorlijk dure auto in onderhoud, onderhoudsintensief en veel fragieler dan een 924S. Daarnaast zijn ze nauwelijks sneller. Wat ik persoonlijk erg leuk vind aan de Turbo is het 'theater': de turbolag, de enorme trekkracht zodra hij eenmaal op boost komt, het fluitende geluid van de turbo en het blazen van de wastegate, wat allemaal zeer verslavend is.

Voor mij voelt een 924S een beetje klinisch aan, maar ik denk dat het in alle andere opzichten, behalve het 'theater', de betere auto is.

01 jul 2024 11:16
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Silber / Schwarz, ori Euro & ungedrosselt
Top dat jonge mensen nog actief op zoek zijn naar deze modellen! Begin ze zelf met terugwerkende kracht ook steeds meer te waarderen, vooral de chunky oer-944 (in zilver met zwarte Fuchsen graag), hoop dat je een mooie vindt!

En wat je leeftijd betreft: Ik had zelf ook mijn 1e classic 911 op m'n 29e, zeker niet de eerste de beste gekocht en nooit een seconde spijt van gehad. (OK, alleen van de prijs waarvoor ik 'm een aantal jaar later heb laten gaan dan, met de kennis van nu :D )

02 jul 2024 14:22
Profiel
PorscheForum Junkie
944 1987 #Pitchblack944 Ex: 996 TURBO 2001 488PK/727NM arena metallic 996 C2 1999 ex: witte 944 type 1 uit 1984 ex: 996 violet 1999 ex; 911 zwart/zwart 1981 met 3,2 SSI. ex 944S2 1991 zwart ex 928 1980 grijs Oost-Souburg
soms denk ik er wel eens over om onze zwarte 944 targa uit 1987 te verkopen vanwege het weinige gebruik ervan.

03 jul 2024 10:17
Profiel
PorscheForum Rookie
Oud Gastel
Goedenavond alllemaal,

Zonder alle berichten persoonlijk te kunnen beantwoorden wil ik jullie toch graag bedanken voor alle inzichten & antwoorden. Ik heb nog steeds geen keuze gemaakt, maar voor mijn gevoel neig ik toch meer naar de S gezien de kwaliteit van de Turbo die onderdoet aan de S. Ik zal mijn turbo missen zoals ik die nu had in de Volvo 850, maar de rode S is in die zin ook wel wat waard qua looks & rij eigenschappen buiten vermogen om.

Mijn besluit staat nog steeds vast, er komt ondanks protest van wat vrienden & familie gewoon een Porsche. Bijgevoegd heb ik een hele rits aan foto's van de rode S https://photos.app.goo.gl/5YCYNjPTvNPeZyog6. Het enige wat ik nog steeds probeer te rechtvaardigen is de vraagprijs. Deze bedraagt namelijk 10K. Ik vind geen enkele andere 924S met een kilometerstand van bijna 3 ton met zo'n prijs. Hij ziet er erg netjes uit, maar de aandrijflijn is ook simpelweg 3 ton oud en de auto heeft geen onderhoudsgeschiedenis erbij. Joost mag dus weten wat er allemaal aan gedaan is de afgelopen jaren... Iemand die hier wellicht wat meer inzicht in heeft dan ik hier op het forum?

Op marktplaats staat momenteel een grijze 944 met een in mijn optiek verschrikkelijk lelijke bodykit & Martini strepen. De gemonteerde racestoelen doen ook nogal afbreuk aan het interieur, maar buiten dat en het importkenteken om is het om te zien een plaatje. https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/porsche/m2119235843-porsche-944-1985-grijs-bijna-belastingvrij-40jr en deze kost een rooitje meer. Maakt dat de rode 924 opeens veels te duur of maakt dat deze 944 een koopje? Het blijft mij een beetje een raadsel.

Mocht ik gebruik maken van jullie kennis & inzicht doormiddel van een antwoord op dit topic ben ik jullie alvast een enorm dankbaar. Ik loop namelijk al weken tegen dit dilemma aan. Buiten het feit dat er ergens in mijn achterhoofd nog een grijze turbo in mijn achterhoofd zit. Ik las op het 944forum dat de series 2 turbo beduidend beter was dan de serie 1 betreft betrouwbaarheid. Maar de auto die ik heb gezien is van 1981, dit kan dus net een fase 1, of fase 2 zijn....

Leeft het 944forum nog? Ik heb mijzelf een poosje geleden aangemeld maar niks meer vernomen & ik blijf waarschuwingen krijgen van mijn browser om van de site af te blijven.

Even binnen (Niet des forums excuses) alle antwoorden richting de mensen die hebben gereageerd:
@Ruud Janssen, als dit een hint was om mij te komen laten kijken sta ik daar altijd voor open!
@Ruben, heel tof om te lezen! Het is jammer dat klassieke 911's door het dak zijn geschoten, maar wie weet..
@Johann & Dapatch, bedankt voor het inzicht. Mede door het lezen van jullie berichten heeft mij doen besluiten wellicht niet voor de turbo te kiezen op basis van enorme onderhoudskosten & bijkomende problemen. + des te meer lof voor de 924S met al zijn 944/2 techniek. Ik vraag mij af of de motor door middel van enkel een ECU te flashen is naar het vermogen van de 944 i.p.v. het geknepen vermogen van de 924. Ik ben alleen richting Johan benieuwd wat je met de term ''klinisch'' bedoeld.
@Neppert, bedankt voor de reactie & inzicht. Je laat me des te meer twijfelen :wink:
@Clueless, Tof verhaal! ik heb mezelf ook even verdiept in garage de loods en wat een top bedrijf! Mooi dat ze zich ook lenen als dagbesteding. Ik vind een nette 944 voor 12k lastig zoeken, marktplaats en consorten komt nu niet zo gauw onder de 15k. Sinds van de week staat er een prachtige witte 944 met Italiaanse papieren te koop bij Porsche Centrum Gelderland. https://thecollectables.nl/porsche-944-s2-1990 maar die zal ook wel voor flink meer weg gaan dan de 10k aan startbod. Ik zit daarnaast ook in mijn hoofd met wat je zegt 'het had ook een 944 kunnen zijn'' maar, ergens anders heeft de 924 ook wel zijn eigen charme t.o.v. de 944 met zijn minder agressieve uiterlijk.

Allright, bedtijd Friso.

Tot zover! Tot gauw allemaal (wie weet inclusief Porsche)

14 jul 2024 22:57
Profiel
PorscheForum Rakker
'77 924 Weltmeister (3x), '87 924 S, '87 944 S, '89 944 S2 Cabriolet, '93 968, '93 968 Cabriolet, '93 968 Club Sport, '94 968 Club Sport M030, ‘13 981 Boxster '21 982 GT4
FrisoG schreef:
Goedenavond alllemaal,
@Johann & Dapatch, bedankt voor het inzicht. Mede door het lezen van jullie berichten heeft mij doen besluiten wellicht niet voor de turbo te kiezen op basis van enorme onderhoudskosten & bijkomende problemen. + des te meer lof voor de 924S met al zijn 944/2 techniek. Ik vraag mij af of de motor door middel van enkel een ECU te flashen is naar het vermogen van de 944 i.p.v. het geknepen vermogen van de 924.

Dat zal niet zo eenvoudig gaan. Er is wel winst te behalen, maar het grote verschil tussen de 150 en 163 pk versie zit hem in de zuigers. Die aanpassen kan, maar ik denk dat je dat iets te ver gaat. Je zou kunnen zoeken naar een 924S uit modeljaar '88, die heeft een 160 pk motor. Het nadeel daarvan is dat deze iets minder gunstig is qua wegenbelasting (geen overgangsregeling).

Het verhaal over een geknepen motor ligt trouwens wat gecompliceerder. De meeste 944/II modellen hebben namelijk de 150 pk versie. Dit heeft te maken met de introductie van de katalysator. Voor alle RoW modellen met kat geldt dat ze de 150 pk onder de kap hebben. In Europa kon de eerste eigenaar dit kiezen, zo was in Nederland de versie met katalysator fl. 1000,- goedkoper.

Hierbij een overzicht van alle 8-kleps motoren uit de modeljaren 1985 - 1987:

Afbeelding

Minimaal 65% heeft dus de versie met 150pk.

15 jul 2024 14:54
Profiel
PorscheForum Rookie
Oud Gastel
Goedemidnacht allemaal,

Kleine update over de aankoop. De NT-38-BF staat bij mij in de garage! Ik ben de gelukkige eigenaar & heb er al anderhalve tank doorheen gejaagd aan ritjes naar alle familie :):)

Ook mijn instagram aangepast naar een nieuwe accountnaam met @Guardsredporsche924s voor degene die de avonturen willen volgen!

Ik zal van de week even wat uitgebreider schrijven :salut:

02 aug 2024 0:33
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Gefeliciteerd! En nu natuurlijk nog foto's!

02 aug 2024 6:55
Profiel
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Gefeliciteerd man :cheers:

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."

02 aug 2024 10:29
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]