Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 11:38



Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
911 SC Targa 1980 - problemen startmotor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Hoi allemaal,
Hier even een update na enkele dagen knutselen aan mijn 911 SC.
Allereerst spullen gehaald om de auto na een dikke twee jaar weer voorzichtig opgang te slingeren.
Oliefilter, bougies, benzinefilter, benzinetank en nieuwe accu. Ik wilde graag beginnen met in ieder geval op voorhand uitsluiten van mogelijke startproblemen, dus begonnen met het vervangen van de benzinetank. Dat was wel nodig aan de binnenkant te zien (roestvorming, viezigheid, oude benzine). Toen ik het benzinefilter wilde vervangen bleek het verkeerde nieuwe filter meegegeven te zijn. Dat wordt omruilen. De benzine liep wel door vanuit de nieuwe tank door de benzinepomp en door het oude filter.
Ook heb ik op aanraden van de specialist een pop-off luchtventiel in het luchtfilterhuis geboord en gelijmd, tegen het opblazen ervan bij een backfire.
Ik heb toen toch maar alvast een poging te doen om hem te starten. Accu erin, quick start bij de hand en starten maar. Al snel sloeg hij aan op de quick start, maar blijven lopen deed hij nog niet. En inderdaad backfired deed hij en de klep werkte perfect. Wat een vlammen zeg! Na enkele keren proberen kwam de bendix niet meer in. De startmotor draaide wel, maar de motor dus niet. Startmotor eraf gehaald (wat een klus is dat zeg :!: ). Bleek een soort van Japanse niet originele te zijn met een interne overbrenging. Vandaag een nieuwe gemonteerd en aangesloten. Wat denk je? Ook deze deed het niet. Na wat speurwerk bleek dat in de solenoid de draden verkeerd verbonden lijken te zitten. Met een speciaal testgereedschap vanuit de accu geprobeerd om het alsnog te laten draaien. Toen diende het volgende probleem zich aan; de motor draait niet meer! :? Ik heb het sterke vermoeden dat het afgebroken tandwiel van de bendix ergen vastzit tussen de tandkrans en het vliegwielhuis.
Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee? Kan ik dit via een gat onderin het vliegwielhuis proberen eruit te halen? Of kan ik misschien da bak losmaken van de motor en iets open schuiven, opdat het kapotte tandwiel eruit kan vallen? :scratch:
Kortom, hij heeft eventjes gelopen en ik heb nu twee problemen die even tegen zitten, waarvan dat gebroken tandwiel voor nu het meest vervelend is. Ik hoop dat er één of enkele forumgenoten zijn die me advies kunnen/willen geven in deze.
Tot zover even. Wordt vervolgd… :wink:
Hgr. Maarten
_________________________________________
Hgr, Maarten


29 jun 2024 20:48
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Ik heb het sterke vermoeden dat het afgebroken tandwiel van de bendix ergen vastzit tussen de tandkrans en het vliegwielhuis. Waarom denk je dat? Een afgebroken rondsel gezien?

Heeft iemand op dit forum hier ervaring mee? Denk het niet.

Kan ik dit via een gat onderin het vliegwielhuis proberen eruit te halen? Nee

Of kan ik misschien da bak losmaken van de motor en iets open schuiven, opdat het kapotte tandwiel eruit kan vallen? Als je de motor en bak hebt uitgebouwd kan dat. Maar je moet de bak wel wat meer dan 'iets' 'open schuiven'.
.
_________________________________________
Rebel engineering


29 jun 2024 21:37
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
[quote="Erwin"]Ik heb het sterke vermoeden dat het afgebroken tandwiel van de bendix ergen vastzit tussen de tandkrans en het vliegwielhuis. Waarom denk je dat? Een afgebroken rondsel gezien?

Dank voor je antwoorden Erwin. Na demonteren van de oude startmotor zaten er alleen nog wat restanten van het afgebroken tandwiel op de as. De startmotor zelf draaide nog wel. Vandaag met de nieuwe startmotor kwam de bendix wel in, maar draaide de motor niet. Wel bewoog de ventilator een beetje en stopte gelijk weer en lijkt dus vast te zitten. Ik kan nog proberen om de krukas te verdraaien. Misschien brengt dat soelaas, voordat ik alles moet gaan demonteren.
_________________________________________
Hgr, Maarten


29 jun 2024 23:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
mhjjvh schreef:
Na demonteren van de oude startmotor zaten er alleen nog wat restanten van het afgebroken tandwiel op de as.


Goedemorgen Maarten.
Bovenstaande belangrijke info miste ik in jouw verhaal waardoor het leek op gissen. Ik heb in de 40 jaar dat ik monteur ben nog nooit een gebroken rondsel gezien dus het leek mij eerlijk gezegd sterk.
Maar in plaats van een Japanse zal het wel een Chinese startmotor zijn. En daar heb ik uiteraard geen ervaring mee.

Ik zou echt de motor en bak uitbouwen en niet eens meer proberen te draaien nu je zeker weet dat je rondsel/ tandwielonderdelen mist. Niet verder forceren en iets kapot maken.
Motor en bak uitbouwen is nodig om de bak van de motor te halen. Het is een vrije zondag, dus als je dit vroeg leest hoor ik vanavond wel hoe de motor loopt. :mrgreen:

(en gebruik geen snelstart. Niet nodig en kun je alleen maar dingen mee beschadigen)
_________________________________________
Rebel engineering


30 jun 2024 8:18
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
De motor en bak uitbouwen had ik eigenlijk gepland staan voor komende winter, nadat ik eerst uitgebreid kennis gemaakt zou hebben met de auto. Dat zou ik dan ook in mijn eigen garage doen. Nu staat hij nog steeds bij de verkoper. Maar ja, tweemaal uitbouwen heeft ook weer het voordeel van ervaringen opdoen natuurlijk. :idea: :lol:

Komende week maar eens één of twee avonden plannen en volgende week zaterdag. Kan ik in de tussentijd nog wat YouTube 911 filmpjes kijken ter leering ende vermaek.
_________________________________________
Hgr, Maarten


30 jun 2024 10:31
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
Porsche Classic Specialist
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
mhjjvh schreef:
Kan ik in de tussentijd nog wat YouTube 911 filmpjes kijken ter leering ende vermaek.

Zonde van je tijd.

Ik heb misschien ook wel een idee waarom je rondsel aan gruzelementen geslagen is. Tijdens het aanslaan van de motor met startvloeistof gaat dit met geweld en drijft de motor even de startmotor aan. Bij een gewone startmotor tijdelijk niet zo erg, maar met een startmotor met koppelversterker ( satelietsysteem? ) kan niet altijd aangedreven worden met een hoger toerental. En dan gaat er iets kapot. In dit geval ìs het startrondsel blijkbaar zwakker gebleken dan het reductiesysteem van de startmotor. Als dit zo is, is het een duur spuitbusje geweest.
Met een beetje pech is je starterkrans ook beschadigd, en/of drukgroep.

De motor heeft dus alleen gelopen op startvloeistof en sloeg daarna weer af. Ik zou voordat je de motor uitbouwt eerst kijken of het injectiesysteem wel werkt en of de injectoren wel inspuiten bij het het minimaal optillen van de stuwschijf in de luchtmeter. Want als dat goed is, loopt de motor wél door na het starten.
Als er een injectieprobleem is, kun je dat vaak makkelijker repareren bij uitgebouwde motor.
_________________________________________
Rebel engineering


30 jun 2024 10:53
Profiel WWW Facebook 
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Vanavond was het dan zover. Na een paar avonden alles rondom de motor losgemaakt te hebben zojuist met behulp van mijn garagekrik en middels poetsbrug de auto opheffen is de motor eronderuit.
83162

Vervolgend de bak eraf gehaald en inderdaad daar was het kapotte tandwiel van de startmotor.
83163

Probleem verholpen en nu over naar meteen groot onderhoud aan de motor. Iemand toevallig nog tips naast de gebruikelijke dingen als bougies, kleppen, koppeling, drukproef/-lager, etc.?
_________________________________________
Hgr, Maarten


17 jul 2024 21:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Ander probleempje dat ik heb gehad bij de demontage is dat de 14-polige stekker uit elkaar is gesprongen, waardoor de draadjes/contacten eruit gekomen zijn. Weet iemand hier hoe ik ze in de juiste gaten weer terug kan zetten (aansluitschema)? Ik heb een Bentley Service Manual, maar daar kan ik het niet in vinden. Een optie is om het andere deel te demonteren en het daarmee te matchen.
Alvast dank!
_________________________________________
Hgr, Maarten


17 jul 2024 21:31
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Hoi, even een update en twee vragen…

De motor, bak en koppeling hebben in de afgelopen weken groot onderhoud gehad. Kleppen gesteld, nieuwe kleppendekselpakkingen, bougies, aansluitingen nagelopen en gerepareerd indien nodig. Koppeling gedemonteerd en gecheckt en is nog nagenoeg nieuw. Vliegwiel, krukas kering (ook nagenoeg nieuw) ook in orde. Wel een nieuwe koppelingsvork gemonteerd (oude was flink ingesleten op de contactvlakjes van het druklager). Alle keerringen zijn mooi droog, dus zo gelaten. Ik heb de olie van de bak vernieuwd. De oude was troebel bruin met wat grijze strepen erin. Verder alles grondig schoongemaakt en nieuwe kachelslangen erop gezet. Hij is nu klaar om terug in de auto te hangen..

Vraag 1: Dat wilde ik vanochtend gaan doen en toen, bij het monteren van de twee nieuwe kachelslangen, ontdekte ik aan de linker zijde een kapot slangetje. De slang was volledig uitgedroogd en brak dus ook meteen af. Het lijkt erop dat deze al lange tijd geen functie heeft gehad (van gedemonteerde airco?). Ik vraag me af waar deze van is. Hij komt vanuit het interieur en loopt langs de bevestiging van de schokdemper omhoog de motorruimte in. Zie onderstaande foto’s. Weet iemand waar deze slang voor is?
832728327383274

Vraag 2: aan de rechterkant van de motor zitten twee vacuüm aansluitingen (zie foto hieronder). In min geval zitten die niet aangesloten. Zou dit wel moeten? Indien ja, kan iemand mij uitleggen hoe ik dit zou moeten doen?
83275

Alvast dank!
_________________________________________
Hgr, Maarten


14 aug 2024 12:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Foto 1 en 2 is volgens mij van de brandstof tank ventilatie en zou uiteindelijk naar de carbon cannister in de motor ruimte moeten lopen. Deze gevlochten leidingen zijn gewoon nieuw per meter te bestellen. Er loopt ook een vacuum leiding naar de rembekrachtiger, die is dikker als ik me goed herinner.
83272

83273

Die losliggende slang op de 3e foto hoort op je cruise control unit te zitten op de dunne nippel achteraan. Daar zitten dus 2 vacuumslangen aan.
83274


Ik ken de setup alleen waar 1 van beiden een vacuum aansluiting heeft. Ik zou even goed kijken wat voor kleppen (want dat zijn het) erop zitten. Het is een amerikaan? Dan zou er een deceleratie klep en een hulpluchtklep op kunnen zitten, waarbij ik alleen de vorm ken waarbij de deceleratie klep een vacuum aansluiting heeft. Ik zou het hele vacuum systeem nalopen en als alle leidingen zo bros zijn, alles direkt vervangen, kost weinig, groot effect. Zou deels kunnen verklaren waarom hij niet goed start ook.

83275

PS. ik ben geen monteur. pin me er niet op vast.


14 aug 2024 22:15
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa 1980 - problemen startmotor
Hoi Tuch-under,
Thnx voor de tips!
Mijn auto is idd. een US-auto, maar er zijn wat dingen gewijzigd, zoals deze slang die niet meer aangesloten is. Naar mijn idee is trouwens het deel op foto 3 ook dezelfde slang. Ik vraag me af of er een vacuumaansluuiting op de cruise control zit, maar dat check ik morgen even.

Van die beide kleppen zal ik ook even verder moeten uitzoeken.

Hgr, Maarten
_________________________________________
Hgr, Maarten


16 aug 2024 18:17
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 11 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.