Re: Bandenspanning boxster 986
Er van uitgaande dat je de banden met een betrouwbare (geijkte?) meter hebt gemeten en bij 20°C is 0.6 bar hoger dan voorgeschreven gewoon te hoog. De voorgeschreven bandendrukken zijn secuur bepaald door de autofabrikant in combinatie met de opgegeven waarden voor uitlijning. Dat is geen natte vinger werk. Het is verstandig je daar exact aan te houden.
Alleen als je wat wilt spelen met grip kun je de bandenspanning wijzigen. Ik rijd vaak met een 0.5 bar tot 1.0 bar extra bandendruk in de achterbanden om een leuke auto speelser te maken. Dat is zeker niet relaxt te rijden boven de 180 of bevorderlijk voor de slijtage, maar dat is een keus. De grip neemt bij een brede band sneller af door een hogere bandenspanning dan bij een smallere (voor)band.
De grip van de band op het wegdek wordt dus minder als je zomaar de bandendruk 0.6 bar hoger zet. Tijdens normaal met het verkeer mee rijden zul je er niks of niet veel van merken. Misschien wat lichter sturen.
Totdat je een bekende snelwegafrit gepakt zou hebben die je altijd met de zelfde maximale hoge snelheid kon nemen. Waarschijnlijk had de auto dan anders aangevoeld. Niet per se beter.
Waarom/ waardoor was je de bandenspanning dan zo hoog?