Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 7:02

Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ] 
Geen Sport knop op Dashboard ??? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rookie
Bericht Geen Sport knop op Dashboard ???
Hoi, ik heb een 911 4S automaat uit 2007 (type 997) op het oog die ik waarschijnlijk wil kopen. Ben al wezen kijken (nog niet gereden). Maar de kans op de 2e afspraak is dus heel groot.

Nu zit er bij deze auto geen sport knop. Ik zie op andere S uitvoeringen 4 knoppen zitten.
1 het spoiler knopje
2 schokbreker knopje
3 sport knopje
4 PASM (dacht ik)

Ik mis de sport knop op deze auto. Heeft iemand toevallig wat uitleg hier over?

Alvast bedankt.

04 aug 2024 5:49
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Bericht Re: Geen Sport knop op Dashboard ???
Link naar de bewuste auto? Kan zijn dat hij geen sportchrono heeft, dus ook geen klok midden op t dashboard.
De sportknop maakt de automaat en gasrespons wat scherper. Is leuk als je sportief wilt rijden, voor zover dat kan met een tip. Als jij alleen lekker wilt cruisen en af en toe even t gas wat dieper intrapt om de acceleratie te voelen heb je die niet echt nodig.

04 aug 2024 9:16
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Sport knop inderdaad alleen bij Sport Chrono, niet bij elke S. PASM zijn de adaptieve dempers, je bedoeld denk ik de PSM off knop als vierde knop.

04 aug 2024 9:40
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997 4S cabrio ex 964 cabrio 92 midnight blue
Sport knop alleen in combinatie met sport chrono meter en niet te vergeten het openen van de uitlaat klep voor het sportievere geluid.

04 aug 2024 9:48
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb een S met sport chrono en het dash ziet er dan zo uit;

Afbeelding

04 aug 2024 10:05
Profiel
PorscheForum Rookie
Okee. Dank je wel voor de uitleg.

Ik wil de auto gebruiken om te cruisen en als ik vermogen vraag, dan denk ik wel dat de auto genoeg in zijn mars heeft, toch??

Hij heeft er een originele knop in laten bouwen die de versnellingsbak beter laat reageren.
(Origineel Porsche en origineel Porsche software)

Meneer heeft onduidelijke foto’s. Zal eens om betere foto’s vragen. Helaas niet op gelet.

04 aug 2024 12:36
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Tsja, vooruit wil hij heus wel.. Snap de opmerking wellicht niet helemaal goed, maar als je goed vooruit wilt en het leuk vindt om dit vaker te doen, dan zou mijn keus niet zijn om een tip te zoeken icm met 4wd, dan heb je de trage tip icm de zware 4wd versie. Maar goed, dat moet je zelf beslissen natuurlijk. Ik zou zelf altijd zoeken naar een handbak met achterwielaandrijving (zijn wel wat duurder maar dat komt hier dus door). Dat knopje wat later is in gebouwd kan misschien hetzelfde zijn als de sportknop zoals die bij de sport chrono optie in de middenconsole komt, alleen heb je dan nu geen sport chrono klok?

04 aug 2024 12:44
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Ben ook wel benieuwd. Volgens mij kon je idd de software van de sportchrono retrofitten icm originele knop, maar deze auto heeft kennelijk geen sportknop. :scratch:

04 aug 2024 14:17
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Als ik mij niet vergis: tot en met de 997.1 (en dus ook de 987 Boxster/Cayman) had alleen je alleen een "Sport" knop icm Sportchronopakket. Later in de 997.2 met PDK en Sportchrono ook een "Sportplus"-knop.
Deze knoppen zijn echter wel achteraf in te bouwen (maar dan zonder het obligate klokje in het dashboard)

Vanaf de 991 (en 981) hadden alle Porsches een "Sport" knop en krijg je bij het Sportchronopakket een "Sport Plus" knop.
Naar mijn persoonlijke mening komt een sportchronopakket het beste tot zijn recht in een 'S' mét PDK. In een gewone Carrera, Boxster of Cayman met handbak is de meerwaarde beperkt. Nogmaals: naar mijn bescheiden mening. Anderen kunnen, mogen en zullen het met mij oneens zijn

Verder: je omschrijft 4 knoppen, waarvan er twee (2 en 4) hetzelfde doel dienen: het schokbrekerknopje is de PASM-knop (PASM= Porsche Active Suspension Management).
Bedoel je misschien PSM (Porsche Stability Management) oftwel de traction control? Die zit helemaal rechts
Afbeelding

04 aug 2024 19:04
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 S Coupé, ex 996 MKII
Ik ervaar het Sport Chrono Plus pakket toch zeker als een meerwaarde in mijn handgeschakelde 997S. De gaspedaalkarakteristiek wordt dynamischer omdat de gasklep meer dan normaal wordt geopend. De schokbrekers gaan in de sportstand, maar deze zet ik vaak weer terug op normaal want Sport is wel erg hard geveerd. De ingrepen van PSM komen later maar zelfs bij uitgeschakeld PSM blijft dit op de achtergrond paraat.

Bij het warmrijden laat ik Sport Chrono uit maar wanneer het verkeer het toelaat zet ik het meestal aan en krullen mijn mondhoeken meer naar boven.

Ik zou het iedereen aanraden het geeft écht meer rijbeleving :drive:

83236

De knopjes van de airconditioning zijn inmiddels vernieuwd :D

04 aug 2024 19:28
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Een watergekoelde 911 zonder sportknop is een beetje als een leeuw zonder tanden. Voor velen is dit geen probleem, want ze raken de toerenbegrenzer toch nooit en 140 km/u is voor hen al snel genoeg. Maar als je sportief wilt rijden, is een sportknop(+) een must. :salut:

04 aug 2024 20:36
Profiel WWW
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik rij altijd in de sportstand. Druk de knop automatisch in na het starten van de auto. Vervolgens zet ik wel het onderstel in standje normaal omdat de auto anders wel erg stug wordt. Laat je echter niet tegenhouden door mijn persoonlijke voorkeur. :wink:

05 aug 2024 9:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
@Alfred996MKII ik zeg toch ook 'beperkte' meerwaarde, niet 'geen' meerwaarde. Het enige wat het bij jou dus doet is de gasrespons aanpassen (want PASM zet je weer op normaal). Natuurlijk merk je dat, maar je krijgt er niet ineens meer pk's van. En volgens mij wordt het PSM niet aangepast (alleen bij auto's met Sportplus-knop, maar daar kan ik naast zitten). Sportchrono heeft vooral meerwaarde bij een automaat omdat je auto dan daadwerkelijk sneller wordt.
Uiteindelijk is het voor eenieder natuurlijk persoonlijk. Als ik in de markt zou zijn voor een 997, zou het ontbreken van sportchrono voor mij geen dealbreaker zijn in ieder geval.

NB: In mijn 981 zit -zoals in iedere moderne Porsche- ook een sportknop (zonder sportchrono, dus geen sportplus) en ik merk ook wel degelijk verschil in zowel gasrespons als sneller schakelen van de PDK en tussengas bij terugschakelen (blip). De knop doet niks met mijn PASM of PSM. Als ik Sportchrono zou hebben, dan zou bij Sportplus vooral de PDK nóg agressiever schakelen, zou PASM in de sportstand gaan, en zou PSM (gedeeltelijk?) uitgeschakeld worden. Voor mij persoonlijk heeft dat geen meerwaarde.

05 aug 2024 9:13
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Ok, dank je wel :mrgreen:

05 aug 2024 9:36
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Bij het inschakelen van sportchrono opent het systeem ook de kleppen in de uitlaat voor een mooier/harder geluid en staat het systeem een wat grotere marge van overstuur toe. Het is dus niet zo dat alleen de gasrespons beïnvloed wordt maar ook het rijgedrag van de auto en het geluid. Ik vind het systeem echt meerwaarde hebben. Zeker in combinatie met 2 wielaandrijving en een handbak.

05 aug 2024 10:03
Profiel
PorscheForum Junkie
Breda
Ok, maar is de sportuitlaat onderdeel van het sportchronopakket? Of moet de sportuitlaat als extra optie aanwezig zijn?

Ik heb overigens een Carnewal GT uitlaat, dus die staat permanent "open" :wink: :mrgreen:

05 aug 2024 11:52
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Polydeukes schreef:
Ok, maar is de sportuitlaat onderdeel van het sportchronopakket? Of moet de sportuitlaat als extra optie aanwezig zijn?

Dat weet ik eigenlijk niet zeker. Bij mij zat die uitlaat er op toen ik hem kocht. Ik koop als pauper altijd tweedehandsjes :mrgreen:

05 aug 2024 11:59
Profiel
PorscheForum Rakker
981 Cayman S PDK
Is een optie.

05 aug 2024 12:06
Profiel
Nieuwerkerk a/d IJssel
Ik heb ook de sportstoelen. Dat is echt een fijne optie. Zitten uitstekend.
Dat klokje heb ik echt nog nooit gebruikt. :wink:

05 aug 2024 12:13
Profiel
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Hier ook nooit gebruikt, maar dashboard zonder dat klokje ziet er mi niet mooi uit, dus was voor mij een kleine vereiste dat het erop zat. En inmiddels de achtergrond van de klok zelf gewijzigd naar een speedgelb versie, om aan te sluiten bij de rest van mijn interieur (ik heb de pcm en klima unit laten spuiten in speedgelb)..

05 aug 2024 12:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 20 berichten ]