amklassiek schreef: Elektrolytisch ontroesten. Kinderspel
Dan wordt de acculader uit het schap gepakt en gaan we aan de gang. Met het elektrolytisch ontroesten van de tank. En wat we – buiten die verroeste tank – nodig hebben?
Een gelijkstroom bron (accu, acculader, …) Een stukje kabel Water Soda (gewone baking soda, NaHCO3) Een plankje Een stuk metaal. 400 gram citroenzuur (drogist) E95/E10 bestendige coating of tweetaktolie
De gebruiksaanwijzing Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Neem een plankje en een stuk ijzer dat je toch niet meer nodig hebt. Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit. Los 100 gram soda op in warm water. Vul de tank tot aan de rand met de sodaoplossing en met gewoon water. Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel een omgekeerd houten kistje of zoiets). Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken. Anders ontstaat er kortsluiting!
Waak voor kortsluiting Tape als alles goed zit alles goed vast, zodat tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven en je toch kortsluiting krijgt. Zorg ervoor dat het plankje ‘zweeft’ boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse. Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan. Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus). Bij motorfietsen is het benzinekraantje daar prima voor.
Je kunt nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe hoger de stroom (Ampère), hoe sneller het de zaak werkt. Na een uur moet er al resultaat zichtbaar zijn, maar ga voor volledige omzetting van de roest maar van een etmaal of langer uit. Als je klaar denkt te zijn, laat je het water lopen. Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.
Vul nu de tank weer helemaal met water, en voeg hieraan (voor een tank van ca. 15 liter). de 400 gram citroenzuur toe. Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water. Laat dit ook zeker 24 uur staan.
Na heel goed uitspoelen is het karwei geklaard. Let op, je tank gaat onmiddellijk weer roesten. Na spoelen dien je dus onmiddellijk een coating aan te brengen of een half litertje tweetaktolie in je tank te gooien, zodat het metaal beschermd is. |