Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 4:20

Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Duits auto-industrie in crisis 

Moet de Duitse auto-industie gesteund worden?
ja, het belang voor Europa is te groot. 78%  78%  [ 36 ]
nee, ze moeten op de blaren zitten, eigen schuld dikke bult. 22%  22%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 46

Duits auto-industrie in crisis 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
993 4S
Bericht Duits auto-industrie in crisis
https://fd.nl/politiek/1531704/slaapwan ... utm_term=A

Voor wie bovenstaand artikel niet kan lezen; De Duitse auto-industrie gaat vandaag bedelen voor steun bij de Groene Minister Habeck omdat ze jarenlang hebben zitten slapen en de onvermijdelijke transitie naar elektrische auto's hebben genegeerd/tegen gewerkt/niet serieus genomen.
Iedereen kon aan zien komen dat na de introductie van de Model S de auto-industrie volledig zou veranderen. De elektromotor is in ieder opzicht superieur aan de verbrandingsmotor.

23 sep 2024 10:00
Profiel
Bericht Re: Duits auto-industrie in crisis
Zolang er mensen zijn die reeds ervaring hebben met een EV, die EV dan vrij vlug weer doorzetten, een tijd later dan toch maar weer op zoek gaan naar een DD waarbij de EV's op voorhand al uitgesloten worden, kunnen die EV's zo superieur zijn als je maar wil :thumleft:

Hebben de Duitse constructeurs liggen slapen, of hebben ze gedacht dat Europa zichzelf niet zo in hun eigen poten ging schieten?
De Chinezen sponsoren hun EV constructeurs volop naar verluid waardoor deze de markt kunnen overspoelen aan dumpprijzen.
Wat moet je doen als overheid? Ik zou het alvast niet weten.

23 sep 2024 10:19
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 996 C2 MK1 1998
Soest
Behalve dan dat we de benodigde elektriciteit gaan halen uit de stinkende kolencentrales uit Polen en China en de grondstoffen voor de benodigde batterijen onze zeebodems gaan ontginnen. :bang: Lekker bezig :scratch:
Man, man, man wanneer beseft men een keer dat het en en en moet zijn (kern- wind, zon- en fossiele energie) in een verhouding die zo min als mogelijk een belasting is voor ons milieu :drive:

23 sep 2024 10:19
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Ha CSV, mooi onderwerp! En wel een dat zich uiteraard niet in een simpel populistisch frame laat beantwoorden.

Heeft de duitse Autoindustrie zitten slapen? Volgens het FD wel, maar ik vind het wat kort dor de bocht. Industrieën worden altijd gechallenged (beter: disrupte/verstoord) door buitenstaanders: Apple met de mobiele telefoons, de grote airlines door low budget carriers, etc. Een industrie disrupt zichzelf nooit. Dat is ook logisch: nieuwkomers hebben niet de last van legacy investeringen waarop nog rendement gemaakt moet worden.

De Duitse autonidustrie heeft een aantal grote challenges:

1. De vele, vele miljarden geinvesteerd zijn om de verbrandingsmotoren te optimaliseren. Dat gaf ze een technologische voorsprong, maar de terugverdientijd op die investeringen is lang;’
2. De energieprijzen in Europa zijn vele malen hoger dan die in de VS of Azie. Autos produceren is hier duur. Dat beperkt mogelijkheden tot nieuwe grote investeringen. De duitse lobby (en in geval VW: de aandeelhouder) ligt dwars bij plannen om kosten te besparen - de impact op de duitse economie is groot - “too big to rationalize”;
3. De vraag nbaar verbrandingsmotoren bliljft robuust - ook in Europa, kijk maar naar dit forum. De klant is niet klaar voor de toekomst;
4. De Europese regelgeving helpt niet mee. Wel subsidie, geen subsidie, wel een verbod op ICE, geen verbod op ICE, importtarieven op Chinese merken met daarop volgende afzetproblemen voor de Duitsers in China
5. Prijsdumping uit China

Etc etc - ga er maar aanstaan.
De duitse autoindustrie staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar bestaan. Ik ben bang dat ze het niet (allemaal) gaan overleven.

23 sep 2024 11:59
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Het verbaast mij dat in Nederland de belastingen op chinese auto’s omhoog moet zodat prijzen meer in lijn liggen met Europese auto’s. Volgens mij werkt concurrentie zo niet. Dus steun van de overheid? Dan is de enige steun die ze kunnen krijgen imo de extra belastinginkomsten die de overheid ontvangt. Maar misschien de winsten wat afromen?

23 sep 2024 13:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Castricum
weet niet of het mag maar hier het gehele artikel:

https://archive.is/yosWn

23 sep 2024 16:00
Profiel
993 4S
@ Enguess;
Duidelijk en genuanceerd verhaal.
Maar Tesla is in 2003 opgericht, het jaar dat de Westerscheldetunnel geopend werd en Saddam Hoessein ten val werd gebracht (moest ik even opzoeken uiteraard 8) )
in 2012 kwam de Model S op de markt, inmiddels 12 jaar geleden.
Je zou kunnen zeggen dat de Duitse- en overige Europese auto-industrie dit aan hadden kunnen zien komen, maar die hebben blijkbaar last van een remmende voorsprong.

De oplossing uit deze crisis is simpel; vol inzetten op de ontwikkeling van EVs en de bijbehorende infrastructuur. Daarbij hoort ook de pijnlijke versnelde afschrijving van alles wat ICE is.
Ondertussen lobbyen voor steun en duidelijkheid bij de overheid/EU.
Wel jammer dat de burger op moet draaien voor het falend management van VAG cs.

The future was 12 jaar geleden al electric en is dat nu nog veel sterker nu de chinezen aan de poort rammelen.

23 sep 2024 16:14
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Had jij niet onlangs een BMW aangeschaft waar gewoon benzine in moet?

23 sep 2024 16:35
Profiel
993 4S
Zeker, maar wat is je punt?

23 sep 2024 16:57
Profiel
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Practice what you preach?

23 sep 2024 17:13
Profiel
993 4S
Ik bezit 5 EVs, dus dat doe ik wel denk ik?
Overigens irrelevant, dit topic gaat over de toekomst van de Europese autoindustrie voor zover van toepassing.

23 sep 2024 17:22
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Tuurlijk, je denkt toch niet dat de overheden in DUI, FRA, ITA en SPA een sector die zoveel werkgelegenheid creëert ter ziele laat gaan?
Ain’t gonna happen,

Dat er merken zullen sneuvelen lijkt me vrij duidelijk maar geen ganse sector. Bij Stellantis Lancia, DS, Chrysler, Dodge en Alfa. Quasi alle modellen zijn 1/1 inwisselbaar met Citroën, Peugeot of Opel en dus vrij irrelevant. Ook Miesérati en RAM zijn twijfelachtig naar mijn mening, Bij VW zijn Seat en Cupra volstrekt overbodig.

Buiten Europa stel ik me vragen bij de tig merken van Geely en wat nu hun onderlinge positionering is?

23 sep 2024 17:55
Profiel
ex 356, ex 996.2 c2c, ex 986.1 3.2S, nu Porsche 987.1 3.2S
Van Seat is al geroepen dat dit merk verdwijnt:

Citaat:
Het Spaanse automerk Seat, onderdeel van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW), zal tegen 2030 verdwijnen als merk. VW zet volledig in op het nieuwere merk Cupra. Dat heeft VW-topman Thomas Schäfer gezegd aan de Duitse krant Handelsblatt in de marge van de Duitse autobeurs IAA in München.

23 sep 2024 18:07
Profiel
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.
Nieuwerkerk a/d IJssel
Cazzo Super Veloce schreef:
Ik bezit 5 EVs, dus dat doe ik wel denk ik?
Overigens irrelevant, dit topic gaat over de toekomst van de Europese autoindustrie voor zover van toepassing.

Bezit je bedrijf 5 EV's of rij je die allemaal privé? Als je een stevig standpunt inneemt over de superioriteit die EV's in alle opzichten zouden moeten hebben t.o.v. brandstofauto's en je koopt privé vervolgens wel zo'n fossiel ding dan rijmt dat niet helemaal met elkaar.
Er zijn blijkbaar nog redenen genoeg voor het gros van de mensen om niet allemaal volledig elektrisch te rijden.
Daarmee is ook het ondersteunen van de Duitse auto-inustrie relevant. Als ze allemaal omvallen is dat een enorme klap voor de Duitse economie en ik moet er ook niet aan denken op automobiel gebied overgeleverd te worden aan de Chinezen of zo'n Musk die steeds verder van het padje af aan het raken is.

23 sep 2024 18:09
Profiel
PorscheForum Rakker
944 Turbo
Achterhoek
Voor verplaatsing van A --> B is de elektrische auto het meest efficiënt en milieu vriendelijk. Maar dat geldt voor verplaatsen, niet voor lol en emotie.
Veruit de meeste mensen willen alleen maar van A --> B. Dat een Porsche rijder daar dan ook lol aan wil hebben, en het kan betalen, betekent niet dat dit de algemene richting wordt van de auto industrie.

23 sep 2024 18:55
Profiel
"Verander de wereld, begin bij jezelf" hoor ik al eens :mrgreen:
Zelf benzine rijden (en dat het uiteindelijk geen Audi is geworden laat zien dat er toch nog IETS van eerlijke schaamte inzit) en maar BLIJVEN doorgaan over hoe superieur de EV's wel niet zijn :cheers:
Da's hetzelfde als ik die altijd zit te blazen dat ik een 911 wil, coupé en handgeschakeld en dan een auto koop en het een 924, cabrio, automaat is. Heel geloofwaardig!

Ik moet geen Tesla.
Tesla is shit.
Ik moet geen auto die ze vanop afstand kunnen... (vul zelf maar in)
En met dat in gedachte moet ik al HELEMAAL ZEKER geen Chinese meuk. Wie weet wat die vanop afstand allemaal wel niet allemaal met je wagen kunnen doen.

Maar soit, 't ging over de Duitse auto-industrie...
Het enige dat ik weet is dat zo'n fabrieken hier in BE ook jarenlang gesponsord geweest zijn door de overheid en ze -na rijkelijk hun zakken gevuld te hebben- toch één voor één de deuren sluiten. De laatste is Audi Vorst wat al jaaaaaren op die manier regelmatig in 't nieuws kwam. Voorlopers: Renault Vilvoorde, Ford Genk.
Renault Vilvoorde was de eerste, drama tot en met, niemand ging ooit nog een Renault kopen, zelfs stickers op hun Renault plakken dat dit de laatste Renault was ooit etc... Het jaar erop: best verkochte automerk in BE: Renault :mrgreen:

Het regelt zichzelf wel, en welke beslissingen er genomen worden, of het hoe en wat en waarom, dat komen we toch nooit te weten, laat staan dat we er invloed op hebben.

23 sep 2024 19:04
Profiel
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2
Den Haag
Was er niet ook iets met de grondstoffen die nodig zijn om EV’s te produceren??

Oh ja, die keten staat onder controle van China!

In de EU hebben wij die grondstoffen in de grond zitten, maar die halen we er niet uit want dat vindt men te vies. Duitsland gaat de autoindustrie redden, daar hoef je niet aan te twijfelen volgens mij.

Ik zou echter geen aandelen in autofabrikanten opnemen in mijn beleggingen (anders dan wat er via de bekende indexfondsen al in zit), .Te weinig marge en te veel kans op gedoe. Dit is daar weer een mooi voorbeeld van.

23 sep 2024 19:08
Profiel WWW
PorscheForum Junkie
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Tilt! schreef:
"Verander de wereld, begin bij jezelf" hoor ik al eens :mrgreen:
Zelf benzine rijden (en dat het uiteindelijk geen Audi is geworden laat zien dat er toch nog IETS van eerlijke schaamte inzit) en maar BLIJVEN doorgaan over hoe superieur de EV's wel niet zijn :cheers:
Da's hetzelfde als ik die altijd zit te blazen dat ik een 911 wil, coupé en handgeschakeld en dan een auto koop en het een 924, cabrio, automaat is. Heel geloofwaardig!

Ik moet geen Tesla.
Tesla is shit.
Ik moet geen auto die ze vanop afstand kunnen... (vul zelf maar in)
En met dat in gedachte moet ik al HELEMAAL ZEKER geen Chinese meuk. Wie weet wat die vanop afstand allemaal wel niet allemaal met je wagen kunnen doen.

Dan even beetje off topic; dan ben je je nog niet bewust dat ze (lees: big tech en overheid ) echt ALLES kunnen volgen wat je met je smartphone doet ! Die Chinese EV maakt dan ook niet meer uit 8)

https://digital-strategy.ec.europa.eu/e ... ct-package

23 sep 2024 19:25
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
de Fiscalist schreef:
Duitsland gaat de autoindustrie redden, daar hoef je niet aan te twijfelen....

En ook nog door een minister van de Grunen :mrgreen: :mrgreen: (echt waar)

23 sep 2024 19:30
Profiel
Sint-Niklaas (B)
Warlord Kadyrov is woest op Musk. Monteert een machinegeweer op zijn Cybertruck, stoer om mee rond te tuffen in Tsjetsjenië maar nu heeft Musk die auto laten saboteren vanop afstand :lol:
Gedaan met rondjes rijden en en passant wat mensen neerknallen.
Ik denk dat die OTA updates van recente auto’s echt een Trojaans paard kunnen zijn bij oplopende geopolitieke spanningen of ze nu Amerikaans, Chinees of Europees zijn. Bedenkelijke evolutie.

23 sep 2024 19:43
Profiel
Alsof OTA is voorbehouden aan EV’s….

23 sep 2024 19:57
Profiel
ex 993 ex 996
Nu ook de auto industrie nog heel ff en we kunnen niets zelf meer maken en worden we totaal afhankelijk van China als we dat al niet bijna zijn

23 sep 2024 20:12
Profiel
Europa wordt een openluchtmuseum en dat is minder leuk dan het klinkt!

23 sep 2024 20:14
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
On topic: de Duitse auto-industrie is in crisis. Omdat het te laat is begonnen aan de EV? Of omdat er teveel op de troepen vooruit is gelopen… Want zonder subsidie wil de koper er niet aan en particulieren laten ze gebruikt links liggen.

Daarnaast: zijn die Chinezen echt zo goedkoop? Dacia en Citroën leveren de goedkoopste EV’s op dit moment en de Chinese concurrentie is niet zo heel veel goedkoper dan de Duitsers.

Verder is door de EU eisen en het zwalkende beleid van de afgelopen jaren de prijs van nieuwe auto’s in het algemeen enorm gestegen, wat de verkoop van nieuwe auto’s enorm afremt.

Tsja…overheden roepen het over zichzelf af dat ze moeten bijspringen…

Laatst bijgewerkt door Wimpie67 op 23 sep 2024 20:29, in totaal 1 keer bewerkt.

23 sep 2024 20:16
Profiel
redriver schreef:
dan ben je je nog niet bewust dat ze (lees: big tech en overheid ) echt ALLES kunnen volgen wat je met je smartphone doet !

Dat weet ik maar al te goed, maar daar kan je nu eenmaal niet omheen. Het idee dat ze met een muisklik je auto kunnen disablen dat zit me niet lekker :thumleft:
Dan maar verder in mijn ouwe rommel...

23 sep 2024 20:23
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende