Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 15 nov 2024 3:18

Antwoord op onderwerp  [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Duits auto-industrie in crisis 

Moet de Duitse auto-industie gesteund worden?
ja, het belang voor Europa is te groot. 78%  78%  [ 36 ]
nee, ze moeten op de blaren zitten, eigen schuld dikke bult. 22%  22%  [ 10 ]
Totaal aantal stemmen : 46

Duits auto-industrie in crisis 
Auteur Bericht
PorscheForum Super Junkie
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2
Leiden
Bericht Re: Duits auto-industrie in crisis
Wimpie67 schreef:
Dacia en Citroën leveren de goedkoopste EV’s op dit moment en de Chinese concurrentie is niet zo heel veel goedkoper dan de Duitsers.

De Dacia Spring wordt dan ook gebouwd in ..China

24 sep 2024 7:14
Profiel
997.2 4s pdk
tholen
We kunnen ze ze al steunen door zo min mogelijk zooi uit china tekopen.

24 sep 2024 7:33
Profiel
Cayman S
Enguess schreef:
De Duitse autonidustrie heeft een aantal grote challenges:

1. De vele, vele miljarden geinvesteerd zijn om de verbrandingsmotoren te optimaliseren. Dat gaf ze een technologische voorsprong, maar de terugverdientijd op die investeringen is lang;’
2. De energieprijzen in Europa zijn vele malen hoger dan die in de VS of Azie. Autos produceren is hier duur. Dat beperkt mogelijkheden tot nieuwe grote investeringen. De duitse lobby (en in geval VW: de aandeelhouder) ligt dwars bij plannen om kosten te besparen - de impact op de duitse economie is groot - “too big to rationalize”;
3. De vraag nbaar verbrandingsmotoren bliljft robuust - ook in Europa, kijk maar naar dit forum. De klant is niet klaar voor de toekomst;
4. De Europese regelgeving helpt niet mee. Wel subsidie, geen subsidie, wel een verbod op ICE, geen verbod op ICE, importtarieven op Chinese merken met daarop volgende afzetproblemen voor de Duitsers in China
5. Prijsdumping uit China

Etc etc - ga er maar aanstaan.
De duitse autoindustrie staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar bestaan. Ik ben bang dat ze het niet (allemaal) gaan overleven.

M.b.t. punt 2. De energie transitie in Duitsland is een groot fiasco. Ze zijn vele kerncentrales gaan sluiten en moeten nu alles zelf ik kopen.
En daar ligt ook een pijnlijk punt van Europa. We hebben zelf veel te weinig grondstoffen. Die moeten we ook inkopen.
Amerika heeft dit helemaal niet, dus ze hebben ook veel minder (of eigenlijk helemaal niet) last van de boycot welke ingesteld is tov China.

Europa zal flink aan de bak moeten de komende jaren, anders ziet het er niet rooskleurig uit.

René

24 sep 2024 7:50
Profiel
993 4S
Ewout schreef:

Bezit je bedrijf 5 EV's of rij je die allemaal privé? Als je een stevig standpunt inneemt over de superioriteit die EV's in alle opzichten zouden moeten hebben t.o.v. brandstofauto's en je koopt privé vervolgens wel zo'n fossiel ding dan rijmt dat niet helemaal met elkaar.

Allemaal zakelijk, de Mini rijden we privé.
Als we naar A'dam moeten vanuit Breda zoals afgelopen weekend gaan we met de Mini, want beter voor het milieu.
De BMW is onze tweede auto, die alleen voor echt lange stukken gebruikt wordt of als de Mini al in gebruik is.

Maar on topic; North Volt verkeerd in zwaar weer omdat BMW een order van 2 miljard gecancelled heeft en die in China geplaatst heeft.
Ik mag toch hopen dat eventuele steun aan BMW gekoppeld wordt aan de verplichting om in Europa in te kopen.
Plus de productie van de X1 naar Born ipv China.

24 sep 2024 9:52
Profiel
993 4S
MY00 schreef:
M.b.t. punt 2. De energie transitie in Duitsland is een groot fiasco. Ze zijn vele kerncentrales gaan sluiten en moeten nu alles zelf ik kopen.

Dat is idd een enorme blunder van Merkel.
Ik zou zeggen; heropenen. Kost wat maar levert nog veel meer op.

24 sep 2024 9:56
Profiel
993 4S
Enguess schreef:
Europa wordt een openluchtmuseum en dat is minder leuk dan het klinkt!

Hoeft niet, maar dan moeten we niet op partijen als de PVV/AfD en RN stemmen...

Heel inspirerend;
https://www.youtube.com/watch?v=l7bKtsFmNkw

off topic, mag geveegd worden.

24 sep 2024 9:59
Profiel
PorscheForum Rakker
Stop met de EV's te subsidiëren en geen kat koopt er nog eentje.

In Duitsland neemt 60% van de garages geen EV's meer over. De Duitser waar ik de Mini Countryman hybride voor mijn vrouw kocht was superblij dat er één iemand, een Belg dan nog, op zijn advertentie reageerde. Dit zegt genoeg zeker.

Om maar te zwijgen van de vuile bruinkoolmijnen, nodig om de elektriciteit op te wekken. Ik ben vorige week met de moto langs deze van Hambach gereden. Verschrikkelijk!! censored

83357

24 sep 2024 11:42
Profiel
PorscheForum Junkie
Boxster 986 2.7 Tiptronic
Midden-Brabant
Enguess schreef:
Europa wordt een openluchtmuseum en dat is minder leuk dan het klinkt!

Nederland begint i.i.g. al te lijken op een open psychiatrische inrichting :(

24 sep 2024 11:47
Profiel
PorscheForum Junkie
Midden-Brabant
Tilt! schreef:
redriver schreef:
dan ben je je nog niet bewust dat ze (lees: big tech en overheid ) echt ALLES kunnen volgen wat je met je smartphone doet !

Dat weet ik maar al te goed, maar daar kan je nu eenmaal niet omheen. Het idee dat ze met een muisklik je auto kunnen disablen dat zit me niet lekker :thumleft:
Dan maar verder in mijn ouwe rommel...

Er is een alternatief:

https://www.snowden-phone.nl/?srsltid=A ... QR8ia88XdK

24 sep 2024 11:48
Profiel
PorscheForum Junkie
Midden-Brabant
MY00 schreef:
Enguess schreef:
De Duitse autonidustrie heeft een aantal grote challenges:

1. De vele, vele miljarden geinvesteerd zijn om de verbrandingsmotoren te optimaliseren. Dat gaf ze een technologische voorsprong, maar de terugverdientijd op die investeringen is lang;’
2. De energieprijzen in Europa zijn vele malen hoger dan die in de VS of Azie. Autos produceren is hier duur. Dat beperkt mogelijkheden tot nieuwe grote investeringen. De duitse lobby (en in geval VW: de aandeelhouder) ligt dwars bij plannen om kosten te besparen - de impact op de duitse economie is groot - “too big to rationalize”;
3. De vraag nbaar verbrandingsmotoren bliljft robuust - ook in Europa, kijk maar naar dit forum. De klant is niet klaar voor de toekomst;
4. De Europese regelgeving helpt niet mee. Wel subsidie, geen subsidie, wel een verbod op ICE, geen verbod op ICE, importtarieven op Chinese merken met daarop volgende afzetproblemen voor de Duitsers in China
5. Prijsdumping uit China

Etc etc - ga er maar aanstaan.
De duitse autoindustrie staat voor een van de grootste uitdagingen uit haar bestaan. Ik ben bang dat ze het niet (allemaal) gaan overleven.

En daar ligt ook een pijnlijk punt van Europa. We hebben zelf veel te weinig grondstoffen. Die moeten we ook inkopen.
Amerika heeft dit helemaal niet, dus ze hebben ook veel minder (of eigenlijk helemaal niet) last van de boycot welke ingesteld is tov China.

Europa zal flink aan de bak moeten de komende jaren, anders ziet het er niet rooskleurig uit.

Zou dat de reden zijn geweest dat de USA de proxyoorlog tegen Rusland is gestart in 2014 op het grondgebied van Oekraine en de gastoevoer naar West-Europa heeft gesaboteerd in september 2022 ?

https://www.britannica.com/place/Ukrain ... -and-power

24 sep 2024 11:56
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
Het probleem is in mijn ogen inderdaad niet dat de Duitse autoindustrie te laat EVs is gaan ontwikkelen/produceren, maar (mede onder druk van de EU) teveel op elektrische auto's heeft ingezet en daarbij ook nog dacht een stap hoger in het segment te kunnen maken ("luxury first"). Nu blijkt inderdaad dat de vraag naar EVs terugloopt omdat de belastingvoordelen verdwijnen en de consument uiteraard met zijn portemonnee in het achterhoofd een nieuwe auto koopt of least. Ik snap eerlijk gezegd niet hoe iemand in de autoindustrie heeft kunnen denken dat het gaat werken om voortaan auto's te gaan verkopen die doorgaans 10k duurder zijn dan de vergelijkbare benzinemodellen (nou ja, waarschijnlijk dachten ze dat de overheden het verschil als subsidie zouden blijven betalen).

Daarnaast hebben de verschillende fabrikanten ook nog hun eigen specifieke problemen. VW heeft voor de ID reeks een nieuwe fabriek gebouwd die niet op capaciteit draait en heeft oude fabrieken die feitelijk overbodig zijn (bijv. de voormalige Karmann fabriek in Osnabrück). De start van de ID.3 was een ramp met een heleboel softwareproblemen. Mercedes-Benz dacht slim te zijn door met de EQ reeks een apart platform voor EVs neer te zetten dat zich ook qua design onderscheidt, maar die gladgelikte EQE en EQS snoepjes worden niet geaccepteerd. BMW was iets slimmer door het bij platformen te houden die geschikt zijn voor ICE en EV en op dezelfde productielijn gebouwd kunnen worden en niet zo gek te doen qua design (op de mega nieren na, maar die hadden we een paar jaar geleden ook al), het gevolg hiervan is allen dat (in mijn ogen) ook de benzine versies te hoog zijn om ruimte te maken voor de accu's en de proporties niet meer kloppen.

Wat nu gebeurd is in mijn ogen vergelijkbaar met de Japanse invasie in de jaren '70, en dan vooral in de VS. Daar werden de Amerikaanse fabrikanten ook opeens geconfronteerd met én een oliecrisis én goedkopere concurrentie. Dit heeft ze gedwongen om te innoveren en kleinere auto's en zuinigere motoren te gaan bouwen. Ik ben dan ook geen grote voorstander van subsidies voor de autoindustrie. Hogere douanetarieven op Chinese auto's om de staatssteun daar te compenseren oké, maar verder moet de autoindustrie zelf maar gaan nadenken hoe ze voor een fatsoenlijke prijs aantrekkelijke producten kunnen maken.

24 sep 2024 13:16
Profiel
ex 993 ex 996
Eerste exemplaren van zonneauto die nooit hoeft te laden rijden rond in de VS
Tja dan wil iedereen er wel 1
Nu nog beperkt actieradius (65km) maar dat komt vast goed in de toekomst

24 sep 2024 14:21
Profiel
Moderator
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
bladerunner schreef:
Om maar te zwijgen van de vuile bruinkoolmijnen, nodig om de elektriciteit op te wekken.

Duitsland levert ook stroom aan Noorwegen … dát wat Noorwegen niet met haar hydrocentrales op kan wekken … De Duitse stroom komt gedeeltelijk van Bruinkool en merendeel van gas, wat Duitsland van Noorwegen koopt.

24 sep 2024 14:29
Profiel WWW Facebook 
993 4S
Toby schreef:
Ik ben dan ook geen grote voorstander van subsidies voor de autoindustrie. Hogere douanetarieven op Chinese auto's om de staatssteun daar te compenseren oké, maar verder moet de autoindustrie zelf maar gaan nadenken hoe ze voor een fatsoenlijke prijs aantrekkelijke producten kunnen maken.

mee eens, hoewel ik ook niet tegen directe steun ben, zolang die maar terug betaald wordt (lening) en gepaard gaat met condities als; in Europa inkopen (North Volt).

24 sep 2024 14:58
Profiel
PorscheForum Junkie
Midden-Brabant
Volgens het Duitse ‘IFO Institut’ draait de Duitse economie al meer dan twee jaar ondermaats en zal dat nog jarenlang doorgaan met het huidige EU-beleid inzake CO2-reductie en sancties tegen Rusland. De grootste autofabrikant Volkswagen gaat mogelijk 30.000 werknemers ontslaan. Hoe erg is het in Duitsland en wat voor gevolgen heeft dat voor Nederland?

Duitsland was decennialang de ‘motor van de EU’ met de relatief grootste groei van het bnp en de sterkste munt, toen het nog de Duitse mark voerde in plaats van de euro. Die Europese superstatus kwam niet alleen door de hoge productiviteit van zijn bevolking, maar ook doordat een groot deel van de economie op industriële productie was gebaseerd. Duitsland was niet – zoals de rest van de EU – in de fabel van de diensteneconomie getrapt.

Vele onderzoeken van de laatste jaren, waaronder aan de Harvard Universiteit tonen aan dat de economieën van landen met een substantiële industriële sector het snelst groeien op terreinen als innovatie, productiviteit en het toevoegen van waarde aan grondstoffen. Naast Duitsland is China daar het beste voorbeeld van.

Duitsland had dus een economie waarin de balans tussen industriële productie, innovatie, productontwikkeling en diensten behoorlijk optimaal genoemd kan worden. Dat ging uitstekend zolang het land over voordelige energie uit Rusland kon beschikken en zolang de discussie over - en kosten van - CO2-productie niet te hoog opliepen.

De gedwongen ombouw naar een klimaatneutrale industrie staat bovenaan de lijst van structurele oorzaken dat Duitsland in economisch verval is geraakt, aldus de staatszender Deutschlandfunk en het IFO Instituut.

Wat doet de Duitse recessie met ons land?

In 2022 had de totale Nederlandse economie een omvang van 949 miljard euro. Duitsland maakte daar maar liefst 20 procent van uit! Als de Duitse economie krimpt vanwege EU- beleid, dan gaat Nederland mee het dal in.

Wil je weten hoe dit gaat gebeuren en hoe dat de andere EU landen het doen, lees dan het hele artikel:

https://indepen.eu/duitse-economie-gesl ... and-volgt/

Bron: Twan Houben LinkedIn (Columnist , Strateeg , directie adviseur bedrijven , Interim Bestuur)

24 sep 2024 15:08
Profiel
PorscheForum Rakker
1997 Boxter 986
Goirle
Komt uiteindelijk wel goed. Die EV gekte is al aan het bedaren; lang niet zo duurzaam als voorgeschoteld en het bereik valt zeker in de wintermaanden gewoon zwaar tegen.

24 sep 2024 21:39
Profiel
Sint-Niklaas (B)
@redriver, eind vorige eeuw en begin deze eeuw werd DUI gezien als “de zieke man van Europa” , vooral door de sterke Mark die de uitvoer begon te hinderen en de werkloosheid in de hoogte had gejaagd.

Het tij keerde met de € en de regering Schröder die Helmut Kohl opvolgde. Na Schröder kwam Mutti Merkel over wie de geschiedenis een vernietigend oordeel zal vellen. Energiewende, ongeziene migratie die ze wel zou oplossen en de inzettende trend van degrowth.

Hopelijk krijgen ze het economisch weer op de rails want de uitslagen van de verkiezingen tonen dat extreem rechts sterk in euh op-mars is :roll:

24 sep 2024 23:19
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
De autoindustrie van onze oosterburen haalde >50% van hun winst in China op door ICE auto´s te verkopen daar. Echter zijn daar heden ten dage meer dan de helft van de nieuwe verkopende auto´s EV´s en niet van de duitse merken....... dus de ICE verkopen zakken wereldwijd ook in. Zo ook in de VS........ Model Y vs F150 strijd als best verkopende auto. https://insideevs.com/news/734706/tesla ... t-selling/

25 sep 2024 10:48
Profiel
PorscheForum Rakker
1997 Boxter 986
Goirle
2.2VTEC schreef:
'extreem' rechts

Lekker origineel, tien punten

25 sep 2024 12:37
Profiel
PorscheForum Junkie
Midden-Brabant
+1

Zodra rechts in de mainstreammedia ( of in dit geval dit forum) wordt genoemd haast men zich om er "extreem" voor te plaatsen. . Bij links zie je dat veel minder, dat terwijl (groen) links ( niet specifiek de partij) de veroorzaker is van het miljardenkostende groene sprookje in Europa. Laten we hopen dat fatsoenlijk rechts (ja dat bestaat) in de EU meer voet aan de grond krijgt en die groene waanzin en daarmee de teloorgang van de economie stopt.

25 sep 2024 23:04
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Over en sluiten maar weer.

Jammer.

26 sep 2024 8:46
Profiel
993 4S
Gewoon negeren Fred, beste remedie.

On topic; Samson slaat de spijker (alweer) op zn kop;
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~baa3efc1/

26 sep 2024 9:25
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Hee die kwam ik onlangs tegen in het HK van mijn nieuwe werkgever, blijkt dat hij voorzitter van de RVC is geworden...... snap zijn column wel daar hij een energie transitie voorzit van gas naar waterstof.

Ik denk dat er nu flink aan de auto industrie boom geschud wordt en er zullen wat takken als brandhout uitvallen ja maar zullen er merken verdwijnen? Denk het niet, die worden overeind gehouden door geld (wat ook zomaar uit China kan komen, denk aan Volvo, MG, Lotus etc......)

26 sep 2024 11:16
Profiel
Sint-Niklaas (B)
986Boxster1997 schreef:
Lekker origineel, tien punten

Bedankt voor de punten :roll:
Reageer misschien even op de rest van de post ipv "woke-gewijze" te reageren op 1 woord?

26 sep 2024 16:25
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Geheel tegen de verwachtingen in toch nog ontspoord dit topic ... :popcorn:

26 sep 2024 17:46
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 73 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende