Re: Patrick's 1976 911S naar 1973 Martini RSR projekt
Laatste update is alweer 4 maanden geleden, wow, de tijd vliegt echt!
Ik moet eerlijk toegeven dat de motivatie even wat minder was; ik ben inmiddles een jaar of 8, 9 met dit projekt bezig en het duurt me nu echt te lang.
Maar werk en prive was het druk dus van inhalen kon ook niet echt sprake zijn. Maakt niet uit, uiteindelijk zijn andere dingen belangrijker, maar inmiddels zit er weer wat voortgang in.
Het verf en spuitwerk zit er nu op (ein-de-luk!) en we kunnen de auto nu gaan opbouwen.
Ik heb de onderdelen voor de ophanging jaren geleden al gekocht, ik dacht dat het wel goed zou zijn om daar mee te beginnen; het idee is dat als ie op de wielen staat het een stuk makkelijker is om 'm hierheen te halen zodat ik de laatste loodjes zelf thuis kan doen. Eerst maar eens alles thuis passen en uitzoeken, kijken of ik ook echt wel alle onderdelen had, en uiteraard nog wat missende spullen moeten bestellen. Ik ben begonnen met de voorkant, en ik denk dat dat er in de komende weken wel allemaal op kan. Achterkant gaat wat lastiger zijn omdat er meer RSR speciale dingen zijn.
Qua motor was het alweer een maand of 10 geleden dat we het blok uit elkaar hebben gehaald en plannen hebben gemaakt, inmiddels heb ik mijn spullen (high butterflies, injectie pomp, nokkenassen, etc.) afgeleverd en heeft Spencer originele Mahle zuigers en cilinders gevonden. Een origineel setje van Mahle voor een 2.8 doet tegenwoordig $10K+ dus erg geluk dat ie nog 'een setje op zolder had' en daar voor een wat normalere prijs vanaf wilde. Nikasil coating moet opniew gedaan worden, want dit setje heeft ooit in een auto gezeten, maar nog steeds: 'n prima vangst, dit!
Tenslotte, de toerenteller.
Sorry als ik dit al eens verteld heb, maar de 2.8RSR had standaard een toerenteller die tot 10,000rpm gaat.
Die zijn zeldzaam, vooral echte (de meeste zijn aangepaste standaard toerentellers met een andere 'face'), maar zijn af en toe nog wel te vinden voor 'n acceptabele prijs.
Uiteraard had de fabrieks RSR weer wat anders. Een toerenteller uit een 908 of 917 race-auto. Sure, why not?
Ik kan niet zeggen dat ie niet te krijgen zijn, er staan er twee online, waarvan een op ebay {google: Porsche 917 908 tachometer), maar met $12,5k uiteraard niet te doen.
Ik was begonnen met er zelf een te bouwen, had zelfs al een goede donor teller gescoord en een custom-dial laten maken, toen ik in kontakt kwam met iemand die er al twee zelf had gemaakt.
We hebben nog even gekeken of we de 'tell-tale' ook konden doen, maar dat werd echt te gek. Altijd een gok met iemand die je niet kent, maar hij had 'm al verstuurd voordat ik had betaald
De 917 was een uitstekende auto (understatement) maar de motor was redelijk kwetsbaar. Over-rev'ing was meestal fataal en heeft Porsche menige race gekost. Om dit tegen te gaan werd een extra wijzer in de toerenteller geinstalleerd (de tell-tale) die bleef hangen op het hoogst bereikte toerental tijdens een stint. Alleen de monteur in de pits kon het ding resetten en dus zien of de coureur zich netjes aan de max. toeren range had gehouden. Anyway, de toerenteller in R6, de Targa winnende Martini RSR, had een 917 toerenteller met zo'n tell-tale.
Geen idee waarom trouwens, want ja, de 2.8l versie was wat zwakker, maar de 3l van later in het seizoen (incl in Le Mans in 1973) was onverwoestbaar.
Volgens de verhalen van Gijs van Lennep werd ze, toen er in 1973 op Le Mans nog 4 uur te gaan was, verteld dat ze volluit moesten gaan. Dood of de Gladiolen of zoeiets
Anyway, geen tell-tale dus, maar wel een 10mm kleinere toerenteller die gecalibreerd is op 10k en een precieze kopie is van de 917 versie, inclusief de adapter rand.
Pretty cool, al zeg ik het zelf, en beter dan mijn eigen variant was geworden.
Kan niet wachten om 'm in het dashboard te zetten en de dyno-labels op de andere instrumenten te plakken.
Een paar plaatjes ter illustratie en hopelijk snel wat opbouw fotos
Groetjes uit een winters Melbourne
Ophanging voor:
High butterfly (omdat het zo mooi is) en Mahle 2.8 zuigers en cilinders.
Toerenteller in R6 & mijn aanwinst (replica toerenteller in een replica RSR)