|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
Auteur |
Bericht |
JBurnski
|
Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
Hallo Allen!
Nu: Ik ben 34 jaar, ik kom uit de omgeving van Rotterdam en zoals de titel luidt rij ik momenteel een BMW 330i station van de laatste generatie. Deze auto is bomvol en heeft 2 jaar geleden al mijn wensen afgevinkt wat betreft mijn droomauto. Nu twee jaar verder spelen gebrek aan ruimte een rol en lijkt het mij tóch heerlijk om hoger te zitten (bijtelling speelt ook wel een rol).
Liefde voor Porsche: Een aantal jaar geleden heb ik met enorm veel plezier gehad tijdens een demodag van Porsche op een Porsche Circuit in Polen. We mochten alle modellen tot de max op het circuit en offroad uitproberen. Ik als petrolhead had al wat ervaring met verschillende automerken maar sinds deze dag had ik een sterke binding met Porsche gekregen. Ik had al een voorliefde voor hun ontwerpen, de Duitse kwaliteit en uiteraard hun bekende sportiviteit, maar wanneer je merkt dat een zware Cayenne automatisch een steile helling afrijdt, en daarna serieus hard over een circuit kan, merk je wel dat ze weten wat ze doen.
Na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat er een nieuwe auto is die mijn wensen afvinkt: de Cayenne MK2 (92A) als youngtimer. Hij is het nog niet officieel een youngtimer, maar dat duurt niet lang meer en ben ik daarom alvast met wat vooronderzoek gestart.
Mijn minpunten om voor deze toekomstige youngtimer te gaan: - Betrouwbaarheid - Dure onderhoud (klopt dat?) - Gunfactor van klanten (een leek ziet toch een Porsche staan i.p.v. een 15jaar oude auto)
Ik heb mij hier aangemeld om meer over de Cayenne te weten te komen voordat ik hem aanschaf.
|
30 okt 2024 11:27 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
leuke gedachte! Ik speel met de gedachte om mijn Cayenne Turbo volgend te verkopen om deze reden (omdat ie dan een youngtimer wordt en ik zo weer wat anders kan kopen). Dus stuur me vooral een PB als je meer info wilt... Anyhoos, om de verwachting wat te managen.. In mijn zoektocht naar een Cayenne ben ik veel ellende tegengekomen, meeste staan met hoge km standen te koop. Mijn specialist gaf mij het volgende lijstje: 1. Zoek er 1 met een nette km stand, alles boven de 2ton raak je nooit meer kwijt voor een normaal bedrag 2. Zoek er 1 met historie (open deur, maar toch) 3. Ik kon gaan voor een Turbo omdat ik weinig rijd. Als je veel rijdt met de Cayenne zou ik de V8 en de Turbo links laten liggen, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 6/7 op ron98 benzine hakt veel rijden er wel in.. 4. En nu het belangrijkste, onderhoud. Dit is gewoon duur, kan er weinig anders van maken. Ik heb de Cayenne nu een jaar en ondanks volledige historie en aankoopkeuring, heb ik toch al fijn meerdere gebruikelijke Cayenne zaken mogen aanpakken (deels preventief, maar toch). Hier moet je dus zeker rekening mee houden of eentje zoeken waar dit al van gedaan is (maar die zijn er weinig bleek uit mijn zoektocht, meest eigenaren besluiten toch voordat deze problemen zich echt openbaren, de auto te verkopen en dan zit jij er mee.. ). 5. Voorbeeld van deze zaken die duur zijn om aan te pakken en ik heb mogen doen: stuurhoeksensoren, alle luchtbalgen en compressor, AOS, oliekoeler en rubberen afdichtringen en verschillende sensoren zoals TPMS en ABS snelheidssensoren. Dit is verder los van het normale onderhoud wat ik heb laten doen, zoals een beurt, nieuwe banden, bougies etc. Ondanks dit is het een gaaf ding om te rijden, ik heb de middendemper vervangen door een sportdemper waardoor de V8 een veel beter geluid geeft, echt een aanrader. Succes met het vooronderzoek!
|
30 okt 2024 12:14 |
|
|
JBurnski
|
Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
| | | | mark996 schreef: leuke gedachte! Ik speel met de gedachte om mijn Cayenne Turbo volgend te verkopen om deze reden (omdat ie dan een youngtimer wordt en ik zo weer wat anders kan kopen). Dus stuur me vooral een PB als je meer info wilt... Anyhoos, om de verwachting wat te managen.. In mijn zoektocht naar een Cayenne ben ik veel ellende tegengekomen, meeste staan met hoge km standen te koop. Mijn specialist gaf mij het volgende lijstje: 1. Zoek er 1 met een nette km stand, alles boven de 2ton raak je nooit meer kwijt voor een normaal bedrag 2. Zoek er 1 met historie (open deur, maar toch) 3. Ik kon gaan voor een Turbo omdat ik weinig rijd. Als je veel rijdt met de Cayenne zou ik de V8 en de Turbo links laten liggen, want met een gemiddeld verbruik van 1 op 6/7 op ron98 benzine hakt veel rijden er wel in.. 4. En nu het belangrijkste, onderhoud. Dit is gewoon duur, kan er weinig anders van maken. Ik heb de Cayenne nu een jaar en ondanks volledige historie en aankoopkeuring, heb ik toch al fijn meerdere gebruikelijke Cayenne zaken mogen aanpakken (deels preventief, maar toch). Hier moet je dus zeker rekening mee houden of eentje zoeken waar dit al van gedaan is (maar die zijn er weinig bleek uit mijn zoektocht, meest eigenaren besluiten toch voordat deze problemen zich echt openbaren, de auto te verkopen en dan zit jij er mee.. ). 5. Voorbeeld van deze zaken die duur zijn om aan te pakken en ik heb mogen doen: stuurhoeksensoren, alle luchtbalgen en compressor, AOS, oliekoeler en rubberen afdichtringen en verschillende sensoren zoals TPMS en ABS snelheidssensoren. Dit is verder los van het normale onderhoud wat ik heb laten doen, zoals een beurt, nieuwe banden, bougies etc. Ondanks dit is het een gaaf ding om te rijden, ik heb de middendemper vervangen door een sportdemper waardoor de V8 een veel beter geluid geeft, echt een aanrader. Succes met het vooronderzoek! | | | | |
Bedankt voor je antwoord en eerlijke (pijnlijke) verhaal haha. Mag ik vragen wat voor km stand jouw Cayenne heeft? Ik ben namelijk op zoek om een exemplaar te kopen met een km stand onder de 140.000. Ook investeer ik liever in een goed onderhouden exemplaar die gescreend is via Premium Classics (in Boxtel) dan dat ik zelf ga shoppen naar een goedkope Cayenne van autoscout. Dan nog ben ik mij ervan bewust dat het onderhoud een flinke kostenpost kan zijn. Dit schrikt mij ook ergens af. Of ik overweeg hierdoor een andere youngtimer SUV te zoeken waarvan de werkplaatstarieven minder hoog zijn. Qua motorisering ben ik er nog niet uit. Het liefst de V8 Turbo. Ligt ook een beetje aan het aanbod. Bedankt voor de tip van de middendemper. Dit staat vanaf nu dan ook zeker op mijn lijstje!
|
30 okt 2024 12:49 |
|
|
mark996
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
|
Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
de mijne zit nu op 143k, ik rijd er weinig mee, per jaar max 3K. Zeker een goede om ook bij een youngtimer specialist kijken. Weet wel dat je dan ook een (veel) hoger bedrag betaalt, en nog steeds geen garantie hebt dat de bijvoorbeeld de luchtbalgen en compressor zijn vervangen. Sterker nog, hoe lager de km stand, en je gaat er zelf wel ineens mee rijden, hoe sneller je denk ik risico loopt dat je tegen dat soort zaken aan gaat lopen (dat vermoeden heb ik in ieder geval bij die van mij, die werd de laatste jaren alleen gebruikt voor een rondje in het dorp). Tenzij je koopt met volledige garantie, alhoewel ik verwacht dat luchtbalgen niet onder garantie gaan vallen. Om het even in perspectief te plaatsen, als je de luchtbalgen en compressor bij de Porsche dealer laat maken (alle 4), dan kijk je tegen 12-15K aan, economisch zijn ze dan total loss. Iedere youngtimer (die leuk is met een grote motor) kost geld, het nou een BMW of Porsche is, dat maakt dat niet veel uit. Je zult een goede specialist of garage moeten zoeken (hoeft mijns inziens geen Porsche specialist te zijn, voor een 15 jaar oude Cayenne is een gewone garage ook prima zoalng ze maar kennis hebben). Mijn tip is om te zoeken naar een Cayenne waar de meeste punten al van zijn aangepakt, en reserveer per maand een bedrag voor onderhoud. En de V8 Turbo kan ik dus zeker aanraden, zeker met de sportdemper.. En ook nog als tip, zodra je hebt besloten voor een Cayenne te gaan, maak een lijst met voor jou echt onmisbare opties (bijvoorbeeld sportstoelen met 14 voudige verstelling, Porsche Torque Vectoring, Dynamic Chassis Control). Hieronder de opties die ik niet zou aanraden omdat het stuk gaat of andere ellende kan veroorzaken: 1. Panorama schuidfdak: ze gaan allemaal lekken, en dat lekt dat door naar de versterker aan de rechterkant. Zoek naar eentje met het normale schuifdak 2. Adaptieve cruise control en dode hoek waarschuwing: is verouderd en gaat vaak stuk. Sensoren zijn duur om te vervangen en als je het niet vervangt, blijf je rondrijden met waarschuwingsgeluiden dat er iets niet werkt (en dus wil je het alsnog gaan vervangen..) Succes
|
30 okt 2024 14:29 |
|
|
JBurnski
|
Re: Van 2019 BMW 330i naar Porsche Cayenne MK2 Youngtimer
| | | | mark996 schreef: de mijne zit nu op 143k, ik rijd er weinig mee, per jaar max 3K. Zeker een goede om ook bij een youngtimer specialist kijken. Weet wel dat je dan ook een (veel) hoger bedrag betaalt, en nog steeds geen garantie hebt dat de bijvoorbeeld de luchtbalgen en compressor zijn vervangen. Sterker nog, hoe lager de km stand, en je gaat er zelf wel ineens mee rijden, hoe sneller je denk ik risico loopt dat je tegen dat soort zaken aan gaat lopen (dat vermoeden heb ik in ieder geval bij die van mij, die werd de laatste jaren alleen gebruikt voor een rondje in het dorp). Tenzij je koopt met volledige garantie, alhoewel ik verwacht dat luchtbalgen niet onder garantie gaan vallen. Om het even in perspectief te plaatsen, als je de luchtbalgen en compressor bij de Porsche dealer laat maken (alle 4), dan kijk je tegen 12-15K aan, economisch zijn ze dan total loss. Iedere youngtimer (die leuk is met een grote motor) kost geld, het nou een BMW of Porsche is, dat maakt dat niet veel uit. Je zult een goede specialist of garage moeten zoeken (hoeft mijns inziens geen Porsche specialist te zijn, voor een 15 jaar oude Cayenne is een gewone garage ook prima zoalng ze maar kennis hebben). Mijn tip is om te zoeken naar een Cayenne waar de meeste punten al van zijn aangepakt, en reserveer per maand een bedrag voor onderhoud. En de V8 Turbo kan ik dus zeker aanraden, zeker met de sportdemper.. En ook nog als tip, zodra je hebt besloten voor een Cayenne te gaan, maak een lijst met voor jou echt onmisbare opties (bijvoorbeeld sportstoelen met 14 voudige verstelling, Porsche Torque Vectoring, Dynamic Chassis Control). Hieronder de opties die ik niet zou aanraden omdat het stuk gaat of andere ellende kan veroorzaken: 1. Panorama schuidfdak: ze gaan allemaal lekken, en dat lekt dat door naar de versterker aan de rechterkant. Zoek naar eentje met het normale schuifdak 2. Adaptieve cruise control en dode hoek waarschuwing: is verouderd en gaat vaak stuk. Sensoren zijn duur om te vervangen en als je het niet vervangt, blijf je rondrijden met waarschuwingsgeluiden dat er iets niet werkt (en dus wil je het alsnog gaan vervangen..) Succes | | | | |
Dank! Ik heb je een pb gestuurd.
|
31 okt 2024 12:11 |
|
|
|
Pagina 1 van 1
|
[ 5 berichten ] |
|
Wie is er online |
Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] |
|
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum
|
|
|
|