Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 28 nov 2024 18:34

Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
997.1 valt steeds meer uit. 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Bericht Re: 997.1 valt steeds meer uit.
waar is je meetpunt in die afbeelding? bij de dme of dynamo? of er ergens tussenin (in motorruimte)?

je moet backprobenen met de stekker(s) aangesloten wat voorganger zegt.

je bent nu componenten aan testen. maar je stelt mijn inziens niet de vraag: of het een bekabeling probleem mbt deze kabelmeting is

26 nov 2024 19:10
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Meetpunt is vlakbij de stekker van de blauwe draad van de dynamo naar de DME. Vlakbij de dynamo dus. Doel was de output meten om te kijken of er verschil zat in het signaal wat gegeven wordt de eerste en de tweede start. (zoals tip gegeven door 964hans)

Klopt. Tot nu toe ben ik idd componenten (1) aan het testen. Tot nu toe gaf de opbouw van het probleem daar ook aanleiding voor (in mijn optiek).
Alles deed het perfect, totdat de dynamo het opgaf. Goed starten, goed laden etc. Oude dynamo is getest en was idd versleten.
Redelijk logisch toch dat als dit probleem zich presenteerde na het installeren van een gereviseerde dynamo; je meer richting componenten dan bekabeling denkt (zoals bv met slecht starten: oplossing: nieuwe pluskabel)

Verder:
In alle eerlijkheid: dit vind ik echt lastig. Elektronica is niet heel erg mijn ding. Ik ben dan toch maar een hobby-ist/amateur.

Vandaar: alle advies is welkom :thumleft:

26 nov 2024 22:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Iedereen spreekt hier de ganse tijd over een dynamo. Er zit geen dynamo in een 997 maar een alternator.

Dit terzijde heb ik wat het probleem van ts betreft ook een bedenking bij het fenomeen "slimme alternator" die eigenlijk zo weinig mogelijk oplaadt bij bijvoorbeeld vol accelereren om niet teveel vermogen te stelen en dan weer volle bak oplaadt bij het uitbollen voor een rood licht of als de batterijspanning te laag dreigt te zakken. Ik weet echter niet van waaruit dit aangestuurd wordt maar dat kan best vanuit de DME zijn. Misschien wel de moeite om eens uit te zoeken of dat wel correct functioneert. Het zou zomaar kunnen dat bij de eerste start dit niet correct aangestuurd wordt (hence batterijlampje dat brandt) en bij de tweede start wel.

26 nov 2024 23:03
Profiel
PorscheForum Rakker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
GinnFizz schreef:
Iedereen spreekt hier de ganse tijd over een dynamo. Er zit geen dynamo in een 997 maar een alternator.

In het nederlands heet een alternator nog steeds “Dynamo” of ie nou slim is of niet.

Succes mee de zoektocht naar de oorzaak!

27 nov 2024 0:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Mij hebben ze het anders uitgelegd...

Dynamo's produceren gelijkstroom, maar alternators produceren wisselstroom . In een alternator wordt de omzetting van wisselstroom naar gelijkstroom gedaan door gelijkrichters. In een dynamo roteert het anker binnen het veld van stationaire spoelen.

27 nov 2024 0:45
Profiel
PorscheForum Super Junkie
997.2 4s pdk
tholen
Ik weet zo niet of een dynamo van een mk1 en mk2 het zelde is is maar ik heb een compleet gereviseerde liggen van een mk2 ( originelle dynamo) misschien een idee?

27 nov 2024 8:10
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera
MRDH
De 997.2 heeft een compleet nieuwe motor dus het zou me niet verbazen als de dynamo (die inderdaad een "alternator" is, al is dat naar mijn weten een Engels woord) anders is. Dat is via de onderdelencatalogus te achterhalen.
Er schijnen ook problemen te zijn met kabels die niet goed meer zijn, dus bijv. de kabel naar de startermotor checken.

27 nov 2024 10:40
Profiel
PorscheForum Rakker
ex-964 C2 997 C4S Macan
Hellevoetsluis
Of het nou een dynamo, alternator of soms zelfs generator wordt genoemd; we bedoelen allemaal hetzelfde: dat ding wat aangedreven wordt door de multiriem en er voor zorgt dat de accu oplaad.

termen worden door elkaar gebruikt :wink:

Los van dit topic heb ik vragen gesteld via tech-support bij pelican-parts. Ik moet zeggen: snelle reacties! :thumleft:

Voor degene die actief meedenken het linkje:

pelican-parts

Laatste reactie:
The DME does not like the signal. So current output has to be tested, this will show if system voltage is OK but lack of current to charge is there. If current and voltage are fine the issue could be the DME. I would assume it is not the issue, if it wasn't an issue prior to the repair.

Dat gevoel overheerst bij mij dus ook de hele tijd.
Spanning meten wordt lastig aangezien ik daar de spullen (stroomtang) niet voor heb.
We puzzelen verder.

Wat ik in het verleden al vervangen heb:
-startmotor
-accu (is spiksplinternieuw)
-pluskabel van verdeelblok naar startmotor en dynamo.

Alles nog geen 15.000km geleden. Auto wordt binnen gestald, en rijdt praktisch nooit in de regen.

27 nov 2024 10:49
Profiel
PorscheForum Rakker
Porsche 997.1 S Cabrio handbak
Retie
Tuck-under schreef:
In het nederlands heet een alternator nog steeds “Dynamo” of ie nou slim is of niet.
Het fenomeen slimme alternator heeft niet met de benaming te maken, het is een denkpiste die een mogelijke aanwijzing kan zijn naar TS zijn probleem.

27 nov 2024 11:25
Profiel
PorscheForum Rakker
996 c4 2002
Omg. Venlo
Gebruik de livedata (of view data) functie eens van die scantool en kijken of je die TErm61 kunt vinden als datapid.

27 nov 2024 18:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3