Auteur |
Bericht |
Flash
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Schokdemper advies Porsche 944
Sommigen weten dat ik al jaren een 944 heb waar ik af en toe klassiek rally's mee rijd. De wagen heeft dan ook wat meer onderhoud en aandacht nodig. Dit doe ik zelf. Het grootste compliment kreeg ik vorige week toen de wagen voor de APK moest. De keurmeester keek eerst erg bedenkelijk toen hij de werkorder pakte en dacht dat ie een ruim 40 jarige 'sloper' moest gaan keuren, hij had zijn notitieblok al in de hand. Na 45 minuten kwam ie verwonderd naar me toe om te melden dat ie helemaal niets kon vinden en nog nooit zo'n goed onderhouden wagen van die leeftijd had gezien . De 944 is toe aan nieuwe schokdempers en daar wil ik graag advies van de kenners en/of sleutellaars onder ons: Origineel zit er Fichtel+ Sachs of Koni onder. Ik hou van origineel alleen Koni heeft zowel een rode lijn als een gele lijn. Wat zijn de verschillen tussen Sachs en Koni en tussen rood en geel? Ik heb ook contact gehad met Alpo en die kunnen ook evt Bilstein leveren. Niet origineel gemonteerd dus niet mijn voorkeur maar als dit de beste zijn voor wat ik met de wagen doe dan is dat zeker ook een optie. Wie heeft hier ervaring mee en kan evt voor/nadelen/advies geven?
|
26 nov 2024 21:01 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Rode koni’s zijn instelbaar. Ik heb ze onder de BMW 2002 en ben er zeer content mee.
Wel vooraf even uitzoeken welke instelling je wilt, van effectief gedempt naar kneiterhard.
Ik heb ze net iets van de meeste zachte stand af staan en dat werkt heel mooi met de originele bmw veren, met vrij lange slag. Effectief gedempt, zeker nog voldoende comfort en freude am fahren.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
26 nov 2024 21:10 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Ik heb Bilstein B6 onder mijn 924 Turbo en onder mijn 924 Safari. Ik ben daar zeer te reden over. Onder de 968 was ik dat ook van plan maar enkele maanden geleden stonden ze na 6 maanden nog steeds op back order en heb ik toen maar gekozen voor Koni geel, ik heb er nog maar 200 meter mee gereden dus kan je helaas geen advies geven.
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
26 nov 2024 21:41 |
|
|
Vlaanderen
944 TurboAchterhoek
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Dat zal wel lastig worden met al die positieve adviezen! Onder mijn 951 heb ik Koni geel die op de bijna zachtste stand staan. Ik ben zeer tevreden over de wijze waarop deze oneffenheden dempt en de auto stabiel houdt. Het is niet de meest soepele demping, maar voor mij prima. Eerlijk; ik heb alleen als vergelijk de oude originele dempers. Een wereld van verschil! De gele Koni geeft een veel betere wegligging. Maar of Koni/rood of Bilstein beter of minder is? Ik zou het niet weten.
|
27 nov 2024 18:54 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Koni rood of geel lijkt niet zo veel uit te maken… rood voor origineel, geel voor sportief maar beide in te stellen.
Het bereik van beiden zal anders zijn met enige overlap veronderstel ik.
Je zou eens bij koni na kunnen vragen
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
27 nov 2024 23:15 |
|
|
Flash
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Dank voor jullie reactie tot zover. Ik lees bij jullie en ook op duitse fora veel lovende woorden over Bilstein. Het verschil blijkt te zijn dat Bilstein niet instelbaar is. Het verschil tussen Koni rood en geel (beide instelbaar) is lastig, kwam er wel achter dat Koni rood voor de achterzijde niet meer leverbaar is. Instelbaar zou voor mij niet hoeven (dat doe ik dan 1 keer) maar is denk ik wel handiger als ik de wagen wil laten uitwegen. Niemand ervaring met Fichtel+ Sachs? Zijn prijstechnisch in ieder geval de meest gunstige.
|
27 nov 2024 23:22 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Instelbaar heeft zijn voordelen, je kunt namelijk de demping instellen die jij zelf fijn vindt....Doe het wel in een keer goed, later aanpassen is een behoorlijke klus (volledige demontage, instelling wijzigen en weer monteren).
Als je iemand met ervaring de koni's laat monteren, dan ken diegene je ook adviseren over de kleur en setting.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
28 nov 2024 14:37 |
|
|
SvB
Porsche 991.2 cabriolet
|
Re: Schokdemper advies Porsche 944
Ik heb vroegah Porsche 944 cup gereden, had eerst Spax (veel te soft) en later een Bilstein Coil over eronder gezet. De laatste set waar ik mee reed was AST, mooie instelbare set. Voor "Huis Tuin en Keuken gebruik" zou ik voor Koni geel gaan denk ik, anders altijd voor Bilstein.
|
28 nov 2024 14:44 |
|
|