Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 feb 2025 0:39

Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Porsche EV ervaringen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Bericht Porsche EV ervaringen
Idee om naast het tesla topic van inmiddels 80 pagina's... Porsche EV ervaringen te delen?

Hierbij als aftrap Taycan RWD ervaring:
Vrijdag bij Porsche Twente na 10+ Porsche m'n eerste Porsche EV opgehaald, top service van Bas en team.

Het is een Sport Turismo met perfomance package (476pk) WLTP 480km rijden betekent nu met de kou 380, voldoende voor mij. Elke optie zit er op twv 40K , ze is Mahogany Bruin met zwarte spyder 21 wielen.

Door de PASM kan je er mee rijden als luxe sedan maar in sport plus als 911, stuurt ook echt heel strak. Ook met gezin al lange rit gemaakt, 270kw laden kan je in 10 minuten weer 200km verder.

Kortom eerste indruk super positief!
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

02 dec 2024 14:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Bericht Re: Porsche EV ervaringen
Ik heb net 3 weken geleden mijn Taycan 4S van 2020 met 180.000km ingeleverd in Twente en mijn Macan Turbo opgehaald. Dat ik tevreden ben over het rijden met een EV blijkt wel uit het feit dat ik opnieuw hiervoor gekozen heb. De Macan is wel een hele andere auto maar rijdt in mijn ogen echt super. Veel plezier met jouw Taycan.

02 dec 2024 15:29
Profiel
PorscheForum Rakker
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Sinds juli een Taycan GTS Sport Turismo, ook bij Porsche Twente gekocht. Vind een Taycan mooi, gaaf en vooral super rijden, als een echte Porsche en zelfs vergelijkbaar met een 911(heb genoeg om mee te vergelijken). Bizar hoe Porsche het meergewicht heeft weten te verbloemen zo strak en soepel rijdt ie. Deze week krijg ik 3 dagen een Macan EV Turbo mee, heel benieuwd hoe die is tov Taycan. De hogere zit, de mogelijkheid voor een trekhaak maakt m vast iets praktischer maar is ie ook net zo leuk of leuker...?

Ik was altijd vrij sceptisch over EV, gebrek aan beleving, range, laden etc...maar ik moet dit volledig herzien. Het onmiddellijke vermogen, de wegligging, het snelle laden maakt dat ik eigenlijk als daily niets anders (ook geen ander merk) zou willen. Het is ieder moment een grote lach en genieten.

02 dec 2024 21:26
Profiel
PorscheForum Rakker
Flash schreef:
Sinds juli een Taycan GTS Sport Turismo, ook bij Porsche Twente gekocht. Vind een Taycan mooi, gaaf en vooral super rijden, als een echte Porsche en zelfs vergelijkbaar met een 911(heb genoeg om mee te vergelijken). Bizar hoe Porsche het meergewicht heeft weten te verbloemen zo strak en soepel rijdt ie. Deze week krijg ik 3 dagen een Macan EV Turbo mee, heel benieuwd hoe die is tov Taycan. De hogere zit, de mogelijkheid voor een trekhaak maakt m vast iets praktischer maar is ie ook net zo leuk of leuker...?

Ik was altijd vrij sceptisch over EV, gebrek aan beleving, range, laden etc...maar ik moet dit volledig herzien. Het onmiddellijke vermogen, de wegligging, het snelle laden maakt dat ik eigenlijk als daily niets anders (ook geen ander merk) zou willen. Het is ieder moment een grote lach en genieten.

Hé Flash, ben erg benieuwd naar jouw ervaringen straks met de Macan. Ook ik zag mezelf nooit in zo'n 'batterij op wielen' rijden maar deel helemaal jouw mening. De beleving is anders maar wat mij betreft zeker niet minder. Voor de dagelijkse kilometers wil ik ook niet anders meer. De Macan rijdt uiteraard anders dan de Taycan. Lijkt mij ook logisch omdat het een hogere auto is en hierdoor is de rijbeleving iets anders. Mij bevalt het bijzonder goed. De luchtvering doet ook zeker meer dan goed zijn werk. Toen de Macan net in de showroom stond heb ik even in een 4 met de standaard vering gereden. Dat was wel een ander verhaal vond ik.

Ik heb op mijn auto (net als mijn eerdere auto's) ook weer de achterasbesturing besteld. Dat is wat mij betreft zeker een aanrader. Ik weet niet of jij hier al ervaring mee hebt maar denk wel dat ze deze optie op de demo hebben zitten. Doe ze de groeten in Twente. Leuke club mensen daar. Arno

03 dec 2024 9:29
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Leuk! Eigenlijk zou dit topic dan “even geen Tesla, Porsche adepten onder elkaar” moeten heten.

Volgens vele forumgenoten, die nog nooit een EV hebben bezeten of zelfs maar hebben gereden, laat staan een Taycan, zijn mijn ervaringen na ruim drie jaar Taycan 4S Cross Turismo om te huilen. Want àls hij al niet bij de dealer staat voor de zoveelste recall actie, sta ik na amper 100km met een kapotte kachel als een oud wijf op de rechterbaan (beter nog de vluchtstrook) te hebben gereden achter in een lange rij voor de zoveelste kapotte laadpaal. Ik verzuip mijn verdriet en schaamte voor mijn miskoop met vieze koffie waardoor ik een trillend, aan caffeine verslaafd wrak ben geworden. En als dat ding dan eindelijk eens rijdt (en dat is dus zelden), is er niet mee te sturen want met dik 2 ton aan gewicht verlies je in de eerste beste bocht de strijd met een met toeristen afgeladen Flixbus, die - vergeleken met mijn Taycan - bekend staan als lichtvoetig en agiel. Ach, lang duurt dat nooit want na bocht twee moet ik alweer aan de laadpaal en daar staat en een rij, en het regent en er is geen afdak - enfin, je kent het probleem, koffie dan maar weer. Ja, ik zou er dolgraag vanaf willen maar de door de afschrijving kan ik het me niet veroorloven. Het einige dat mij nog een beetje overeind houdt is dat een een deugneus ben, een wereldverbeteraar, ja, mijn morele superioriteit geeft me de innerlijke warmte die ik nodig heb om al het leed te kunnen doorstaan….

De realiteit is uiteraard anders. Mijn Taycan is een probleemloze, heerlijke machine die comfortabel is als het moet, en messcherp als het kan. Het is een Autobahnbrenner eerste klas, die ook op bochtige bergpassen een heerlijke rijdersmachine is, en geloof me, ik kan het weten. Een echte Porsche. Power in overvloed, het gewicht voel je alleen in snel genomen bochten op de limiet, maar dat komt in het dagelijks leven bijna nooit voor en voor het circuit moet je sowieso een andere auto hebben. Laden is nooit een probleem, ik heb in drie jaar één keer voor een paal moeten wachten, dat kostte me 10 minuten extra. Range anxiety had ik de eerste twee weken, daarna nooit meer. Het interrieur is prachtig afgewerekt en is een feest om in te verblijven. Ik geniet van elke kilometer van deze waanzinnige auto, en ben dankbaar dat ik ermee mag rijden.

Geen enkel nadeel dan? Wel, die afschrijving is wel reëel. Het tij voor electrisch rijden zit tegen, en dat is jammer, voor vele redenen. Maar het is niet anders. Rijd ik lekker nog een tijdje langer door met dit zalige elektromonster.

03 dec 2024 9:33
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Die afschrijving is natuurlijk iets waar velen (waaronder ik) op afknappen en wat mij als particuliere autobezitter afschrikt.

Gewoon een willekeurig voorbeeld:
Nieuwprijs in 2021: € 173.947,-
Huidige verkoopprijs: € 59.795,-
Afschrijving totaal: € 117.182,-
Afschrijving per jaar: € 39.061,-
Afschrijving per gereden km: €1,30

Dat vind ik toch redelijk bizarre cijfers...

Daarom doe ik de aanname dat jullie je Taycan of Macan EV allemaal zakelijk rijden. Klopt mijn aanname?

03 dec 2024 9:45
Profiel
Nee. Waarom denk je dat?

03 dec 2024 10:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Taycan GTS Sport Turismo 987, Boxster Spyder, 991.1 GT3, ex Cayman GT4, Macan S diesel, 944, ex Cayman 981 GTS, ex 997, ex 911 3.2
Polydeukes schreef:
Die afschrijving is natuurlijk iets waar velen (waaronder ik) op afknappen en wat mij als particuliere autobezitter afschrikt.

Gewoon een willekeurig voorbeeld:
Nieuwprijs in 2021: € 173.947,-
Huidige verkoopprijs: € 59.795,-
Afschrijving totaal: € 117.182,-
Afschrijving per jaar: € 39.061,-
Afschrijving per gereden km: €1,30

Dat vind ik toch redelijk bizarre cijfers...

Daarom doe ik de aanname dat jullie je Taycan of Macan EV allemaal zakelijk rijden. Klopt mijn aanname?

Inderdaad een aanname...al mijn wagens zijn prive gekocht en betaald. Dat de wagen afschrijft..het zal best. Alles schrijft af ,het 1 wat meer dan het ander. Alles heeft een soort ondergrens qua waarde dus dan gewoon doorrijden en je zit op een redelijk gemiddelde.

@ArnoM: Ik heb het meeste contact met Michel en Linda, zij geven idd aan dat achterasbesturing wel een 'must' is. We gaan het zien.

03 dec 2024 10:15
Profiel
993 4S
Enguess schreef:
Nee. Waarom denk je dat?

Nou omdat waarschijnlijk >95% van de EVs in NL zakelijk bereden worden.

03 dec 2024 11:24
Profiel
993 4S
Enguess schreef:
Leuk! Eigenlijk zou dit topic dan “even geen Tesla, Porsche adepten onder elkaar” moeten heten.

Volgens vele forumgenoten, die nog nooit een EV hebben bezeten of zelfs maar hebben gereden, laat staan een Taycan, zijn mijn ervaringen na ruim drie jaar Taycan 4S Cross Turismo om te huilen. Want àls hij al niet bij de dealer staat voor de zoveelste recall actie, sta ik na amper 100km met een kapotte kachel als een oud wijf op de rechterbaan (beter nog de vluchtstrook) te hebben gereden achter in een lange rij voor de zoveelste kapotte laadpaal. Ik verzuip mijn verdriet en schaamte voor mijn miskoop met vieze koffie waardoor ik een trillend, aan caffeine verslaafd wrak ben geworden. En als dat ding dan eindelijk eens rijdt (en dat is dus zelden), is er niet mee te sturen want met dik 2 ton aan gewicht verlies je in de eerste beste bocht de strijd met een met toeristen afgeladen Flixbus, die - vergeleken met mijn Taycan - bekend staan als lichtvoetig en agiel. Ach, lang duurt dat nooit want na bocht twee moet ik alweer aan de laadpaal en daar staat en een rij, en het regent en er is geen afdak - enfin, je kent het probleem, koffie dan maar weer. Ja, ik zou er dolgraag vanaf willen maar de door de afschrijving kan ik het me niet veroorloven. Het einige dat mij nog een beetje overeind houdt is dat een een deugneus ben, een wereldverbeteraar, ja, mijn morele superioriteit geeft me de innerlijke warmte die ik nodig heb om al het leed te kunnen doorstaan….

:lol: :lol: :lol:

03 dec 2024 11:24
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Afschrijving is ook een opportunity, ik heb nu een auto van 140K voor de helft gekocht, ik blijf er lekker een jaar of 5 in (prive en zakelik) rijden en zie dan wel weer, vanmorgen onder de 20k naar Breda gereden, met Etron was dat 25..
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

03 dec 2024 12:01
Profiel
PorscheForum Rakker
Die afschrijving is wat mij betreft relatief. Ik rij mijn auto's altijd privé en dus ook de vorige Taycen en nieuwe Macan. Hiervoor heb ik een Cayenne gereden voor de dagelijkse kilometers. Nieuwprijs was ook zo rond de 150k. Mijn Taycan had een nieuwprijs van rond de 140k en daar kreeg ik na bijna 5 jaar en 180.000km nog ruim 60k voor terug. Veel afgeschreven? In harde Euro's uiteraard ja, maar als ik met deze kilometerstand mijn Cayenne had ingeruild dan denk ik toch echt daar minder voor teruggekregen te hebben. Komt bij dat ik nu 90% van de kilometers die ik gereden heb met de Taycan gereden heb met stroom die ik zelf met mijn panelen heb opgewekt. Als ik bereken hoeveel ik kwijt zou zijn geweest aan benzine voor bijvoorbeeld de Cayenne en overige kosten, dan denk ik toch echt dat mijn prijs per km met de Taycan aanzienlijk lager is geweest. Dit nog even los van mijn beleving dat mijn millieufootprint toch minder groot is (noot: dit is puur mijn persoonlijke mening en het lijkt mij gezien het topic niet wenselijk om hier op deze plek een uitgebreide discussie over aan te gaan).

Wat eerder ook is geschreven heb ik sterk de indruk dat degenen met een uitgesproken mening over het rijden met een EV dit nooit hebben ervaren maar wel een mening hebben. Ik had mijzelf hier ook nooit in gezien, maar de praktijk is duidelijk anders.

03 dec 2024 12:36
Profiel
Moderator
PF #57
:thumleft: :thumleft:

03 dec 2024 12:52
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Enguess schreef:
Nee. Waarom denk je dat?

Om een aantal redenen die met statistiek te maken hebben:

1. "BEV’s worden vooral door zakelijke gebruikers gereden. Bij de andere brandstoffen is de particuliere deelmarkt in de meerderheid."
2. "Zakelijke rijders gebruiken vooral nieuwe/jonge personenauto’s en het aandeel zakelijke rijders met personenauto’s ouder dan 5 á 6 jaar is nihil."
Bron
Uiteraard is er bij statistieken altijd sprake van individuele uitzonderingen.

Eigen aanname: de gemiddelde particuliere autobezitter kan het zich niet veroorloven om €40K per jaar privé af te schrijven op een auto

03 dec 2024 12:56
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
De 'gemiddelde particuliere autobezitter' koopt ook geen Porsche, laat staan een nieuwe. :lol:

03 dec 2024 13:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Helder! ieder zijn/haar mening en overwegingen en daarbij is alles goed. Het Topic is gestart over de rijbeleving van een Porsche EV, zullen we daar weer mee verder gaan en financiële overwegingen/afschrijvingen/gevolgen etc (ze zijn aan bod gekomen en dat is prima maar wat mij betreft ook wel weer klaar) achterwege laten?

@ rijbeleving: Het is gewoon TOP en kan iedereen, in ieder geval een Taycan (Macan weet ik nog niet), aanraden!

03 dec 2024 13:59
Profiel
993 4S
Ja dan zijn we snel klaar. Die dingen rijden prima.
Kan een slotje op ;)

03 dec 2024 14:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Kom er maar niet achter hoe je laden op maximum van 80% laden stelt, in app lukt het niet, andere Taycan rijders suggesties?
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

03 dec 2024 14:51
Profiel
964.c4
assendelft
in de app toch bij laden en dan profiel.
ik gebruik het niet en laad gewoon tot 100%

03 dec 2024 15:22
Profiel WWW Facebook 
Idd, gewoon in de app. Max laad %, tijdstip, klimaatcontrole ja/nee allemaal in één scherm

03 dec 2024 15:34
Profiel
PorscheForum Rakker
Cazzo Super Veloce schreef:
Ja dan zijn we snel klaar. Die dingen rijden prima.
Kan een slotje op ;)

:mrgreen: :thumleft:

03 dec 2024 19:44
Profiel
PorscheForum Rakker
Even on-topic.

Vandaag vanuit mijn woonplaats naar Maastricht gereden. Bijna windstil, buitentemperatuur gemiddeld 6 graden en rustig met het verkeer meegereden. Niet sneller dan 110km/uur ivm drukte. Totaal 235km gereden en bij aankomst nog 56% acculading over. Als ik het dan goed bereken zou dat uitkomen op een feitelijke range van 235/44x100= 534km. Valt mij zeker niet tegen en is aanzienlijk beter dan wat ik met de Taycan 4S haalde.

03 dec 2024 21:27
Profiel
PorscheForum Rakker
Dat klinkt idd heel goed!! De nieuwe versie Taycan schijnt ook efficiënter te zijn en verder te komen. Lekker toch :thumleft:

03 dec 2024 22:46
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Zeker niet verkeerd, mede gezien de temperatuur. Vertrok je met 100%?

04 dec 2024 12:00
Profiel
PorscheForum Rakker
Spastblast schreef:
Zeker niet verkeerd, mede gezien de temperatuur. Vertrok je met 100%?

Yep. De auto stond in de garage aan de laadpaal voor vertrek. Vanmorgen vanuit onze woning in Maastricht een zakelijk bezoek afgelegd. Afstand wat totaal 198 km. Buitentemperatuur rond de 3 graden bij vertrek. Auto stond buiten aan de laadpaal en was gister einde middag al voor 100% geladen. Vanmorgen met de app een uur van te voeren de functie 'Voorverwarmen' gestart. Bij vertrek temperatuur accu 10 graden. Bij thuiskomst nog 62% over. Ook nu dus weer een totale range van ongeveer 520km. Is wel bij gewoon meerijden met het verkeer en veel gebruik van de cruise control. Voor mijn dagelijkse werkkilometers helemaal prima wat mij betreft.

04 dec 2024 14:59
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 123 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende