Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 feb 2025 8:18

Antwoord op onderwerp  [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Porsche EV ervaringen 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Bericht Re: Porsche EV ervaringen
Is het bij dat type accu ook aan te raden dagelijks tot 100% te laden (weet niet wat voor type accu erin ligt) i.v.m. degradatie?

04 dec 2024 15:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Goede vraag, ik weet het ook niet. Weet wel dat ik bij mijn E-tron elke dag tot 100% heb opgeladen, battery pack laten testen door Audi Dealer en geen enkele degradatie.
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

04 dec 2024 16:36
Profiel
PorscheForum Super Junkie
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Porsche zegt 20-85%.
100% alleen als je daarna gaat rijden.

04 dec 2024 17:02
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Laden tot 100% is belastender voor de accu en leidt dus tot een kortere levensduur. Je kan de accu grof genomen als een spons zien. De lading is dan het water wat je erin stopt. Bij 100% is er weinig ruimte over en wordt het drinken wat de spons kan beschadigen. Ook ontstaan er chemische reacties die je niet wil. Een keertje tot 100% gaan is geen punt en vooral niet als de accu daar kort verblijft. Maar altijd op 100% laden is geen goed plan.

Aan de andere kant ook allemaal geen drama. Als je niet bepaalt rekening houdt met de volgende eigenaar dan zal het jouw tijd waarschijnlijk wel duren.

04 dec 2024 17:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Ik heb met mijn Taycan altijd tot 100% geladen en 180.00lm gereden. Nooit iets gemerkt van een verminderde capaciteit. Bij de aflevering van mijn Macan werd eigenlijk meteen de maximum laadcapaciteit door degene die hem afleverde op 100% gezet.

In hoeverre het waar is weet ik niet, maar ik heb weleens begrepen dat in eerste instantie door Porsche bij de introductie van de Taycan het maximum op 80% van de feitelijke capaciteit van de accu werd gezet. Dit werd dan voor de gebruiker gepresenteerd als 100% laden. Toen dit langere tijd goed ging werd met een software update dit maximum op de achtergrond naar 90% gezet met een grotere actieradius tot gevolg. Ik kan mij herinneren dat ik na deze update een grotere range had.

Als dit verhaal klopt, dan zou het goed zo kunnen zijn dat op de achtergrond de beperking om schade aan de accu te voorkomen al in de software is geregeld.

Volgen jullie het nog? :scratch:

04 dec 2024 17:32
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 C4 GTS, 944 Safari Ex: Panamera S E-Hybrid
Zaanstad
Zou inderdaad goed kunnen. Net als dat volledig ontladen ook wel wat overhoudt

04 dec 2024 17:35
Profiel
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
Ja, dat klopt, 100% is niet echt 100%. Weet niet precies welke marge wordt aangehouden.

04 dec 2024 20:20
Profiel
PorscheForum Rakker
986 2.7 Tiptronic
Le coin de pays bas
Voor sommige EV's is het juist raadzaam om de accu <10% te rijden en tot 100% te laden zodat de BMS zich kan resetten voor een optimale accu prestatie. Mijn EV krijg ik na een beurt (geen Porsche) altijd 100% opgeladen terug van de dealer.

05 dec 2024 9:50
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Mij ook niet bekend of Porsche je een ander percentage laat zien dan er werkelijk geladen wordt, maar anders zou je alleen met LFP accu's regelmatig tot 100% willen laden, is mijn beeld. Wellicht dat de Macan al LFP accu's gebruikt?

05 dec 2024 12:41
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Hoe zit het dan met de WTPL als 100% eigenlijk geen 100% is?

05 dec 2024 13:46
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
Ik zie al( nou ja heeeel veel )die EV's als een stel trutten over de snelweg voort sukkelen. Zal wel met bereik te maken hebben :popcorn:

06 dec 2024 9:34
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

06 dec 2024 9:51
Profiel
PorscheForum Rakker
Het Gooi, ex 964 C2 Coupe, ex 964 C4 Targa, ex 911T Targa '72 , ex 964 C4 Coupe, ex Tannengrun 996C2
Topic gaat over Porsche EV Ervaringen, zuurtjes moeten op het Tesla topic zijn ;-)
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

06 dec 2024 10:01
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
Brulaap schreef:

Dit is een serieuse vraag :D .
Als de WTPL bij 100% is en je in de praktijk het beste kunt rijden van 20-80% dan lijkt het mij te schelen in WTPL. Of klopt dit niet? Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

06 dec 2024 10:46
Profiel
PorscheForum Rakker
Brulaap schreef:
Brulaap schreef:

Dit is een serieuse vraag :D .
Als de WTPL bij 100% is en je in de praktijk het beste kunt rijden van 20-80% dan lijkt het mij te schelen in WTPL. Of klopt dit niet? Ik ben benieuwd of iemand het antwoord weet.

Ik heb werkelijk geen idee maar kijk zelf altijd gewoon naar mijn verbruik in de praktijk zoals ik de auto gebruik. Daarbij valt het mij op dat de feitelijke range in mijn geval eigenlijk groter is dan de WLPT.

06 dec 2024 11:10
Profiel
PorscheForum Rakker
2000 gtv schreef:
Ik zie al( nou ja heeeel veel )die EV's als een stel trutten over de snelweg voort sukkelen. Zal wel met bereik te maken hebben :popcorn:

Als jij het je houden aan de maximum snelheid uitlegt als rijden als een stel trutten dan heb je wel gelijk denk ik. Maar die trutten rijden dan nog altijd wel samen op met de benzine en dieselrijders die zich ook aan de maximum snelheid houden. Op het moment dat de EV rijders echt 'gas' geven zie je die waarschijnlijk niet eens.
Maar even serieus, waarom zou ik met 45.000 zakelijke kilometers de hele dag snel moeten gaan rijden in verkeer dat dit simpelweg door drukte niet toestaat. Omdat dit nu eenmaal bij het merk hoort? Ik vertrek altijd ruim op tijd zodat ik ook met files op tijd op mijn afspraak kom zonder me te moeten haasten en relaxed in mijn afspraak te kunnen gaan. Daar leent deze auto zich bijzonder goed voor. Rust, comfort en mooi. Me dan met hoge snelheid door het verkeer wurmen en met stress mijn afspraak ingaan is niet mijn keuze.

Op de momenten dat het kan en ik het wil dan rijd ik echt iedereen het snot voor de ogen in een fantastische auto. Wat mij betreft 'the best of both worlds.

Als jij voor een andere manier kiest om aan het verkeer deel te nemen prima toch? Ik onthoud mij daarbij van het geven van een kwalificatie als 'een stel trutten'.

Het topic heet Porsche EV ervaringen en niet (Porsche) EV meningen. Misschien hoort jouw comment hier niet helemaal thuis.

06 dec 2024 11:22
Profiel
PorscheForum Rakker
Vanmiddag naar Porsche Twente om mijn winterbanden te laten monteren. Ik ben benieuwd of dit nog veel verschil in geluid en range gaat maken. Bij mijn Taycan merkte ik eigenlijk nauwelijks verschil. Herkennen jullie dit?

06 dec 2024 11:26
Profiel
Sint-Niklaas (B)
ArnoM schreef:
Brulaap schreef:
Brulaap schreef:

Daarbij valt het mij op dat de feitelijke range in mijn geval eigenlijk groter is dan de WLPT.

Wat is het nu? WTPL? WLPT? Ik kom er niet aan uit :shock:

06 dec 2024 11:28
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure: WLTP

06 dec 2024 11:32
Profiel
PorscheForum Rakker
718 cayman
Heb ik even geluk dat ik vanuit huis werk en geen enkele werk gerelateerde km hoef te maken.
Alle door mij gemaakte km´s zijn plezier kilometers en ik beleef veel plezier van de 4 cylinder en van de V8 die ik heb.

06 dec 2024 11:57
Profiel
Ex 993 c2, Ex 997 4S, Ex 964 c2 '92, 991.2 S
Sint Pancras
ArnoM schreef:
2000 gtv schreef:

Als jij het je houden aan de maximum snelheid uitlegt als rijden als een stel trutten dan heb je wel gelijk denk ik. Maar die trutten rijden dan nog altijd wel samen op met de benzine en dieselrijders die zich ook aan de maximum snelheid houden. Op het moment dat de EV rijders echt 'gas' geven zie je die waarschijnlijk niet eens.
Maar even serieus, waarom zou ik met 45.000 zakelijke kilometers de hele dag snel moeten gaan rijden in verkeer dat dit simpelweg door drukte niet toestaat. Omdat dit nu eenmaal bij het merk hoort? Ik vertrek altijd ruim op tijd zodat ik ook met files op tijd op mijn afspraak kom zonder me te moeten haasten en relaxed in mijn afspraak te kunnen gaan. Daar leent deze auto zich bijzonder goed voor. Rust, comfort en mooi. Me dan met hoge snelheid door het verkeer wurmen en met stress mijn afspraak ingaan is niet mijn keuze.

Op de momenten dat het kan en ik het wil dan rijd ik echt iedereen het snot voor de ogen in een fantastische auto. Wat mij betreft 'the best of both worlds.

Als jij voor een andere manier kiest om aan het verkeer deel te nemen prima toch? Ik onthoud mij daarbij van het geven van een kwalificatie als 'een stel trutten'.

Het topic heet Porsche EV ervaringen en niet (Porsche) EV meningen. Misschien hoort jouw comment hier niet helemaal thuis.
Je mag mijn content een mening vinden hoor. Maar voor mij is het een ervaring.

06 dec 2024 14:45
Profiel
PorscheForum Rakker
Merk ook geen verschil met de winterbanden. Porsche schijnt wel banden te hebben ontwikkelt die minder weerstand hebben, dus grotere range.
Ex 964 C4 Coupe
Ex 996 C2
991 C2S Sportchrono

06 dec 2024 16:44
Profiel
Zelfstandig ondernemer
regio Utrecht
2.2VTEC schreef:
Wat is het nu? WTPL? WLPT? Ik kom er niet aan uit :shock:

Ik zal je helpen: WLPT :mrgreen:

06 dec 2024 17:34
Profiel
PorscheForum Rookie
Enguess schreef:
Leuk! Eigenlijk zou dit topic dan “even geen Tesla, Porsche adepten onder elkaar” moeten heten.

Volgens vele forumgenoten, die nog nooit een EV hebben bezeten of zelfs maar hebben gereden, laat staan een Taycan, zijn mijn ervaringen na ruim drie jaar Taycan 4S Cross Turismo om te huilen. Want àls hij al niet bij de dealer staat voor de zoveelste recall actie, sta ik na amper 100km met een kapotte kachel als een oud wijf op de rechterbaan (beter nog de vluchtstrook) te hebben gereden achter in een lange rij voor de zoveelste kapotte laadpaal. Ik verzuip mijn verdriet en schaamte voor mijn miskoop met vieze koffie waardoor ik een trillend, aan caffeine verslaafd wrak ben geworden. En als dat ding dan eindelijk eens rijdt (en dat is dus zelden), is er niet mee te sturen want met dik 2 ton aan gewicht verlies je in de eerste beste bocht de strijd met een met toeristen afgeladen Flixbus, die - vergeleken met mijn Taycan - bekend staan als lichtvoetig en agiel. Ach, lang duurt dat nooit want na bocht twee moet ik alweer aan de laadpaal en daar staat en een rij, en het regent en er is geen afdak - enfin, je kent het probleem, koffie dan maar weer. Ja, ik zou er dolgraag vanaf willen maar de door de afschrijving kan ik het me niet veroorloven. Het einige dat mij nog een beetje overeind houdt is dat een een deugneus ben, een wereldverbeteraar, ja, mijn morele superioriteit geeft me de innerlijke warmte die ik nodig heb om al het leed te kunnen doorstaan….

De realiteit is uiteraard anders. Mijn Taycan is een probleemloze, heerlijke machine die comfortabel is als het moet, en messcherp als het kan. Het is een Autobahnbrenner eerste klas, die ook op bochtige bergpassen een heerlijke rijdersmachine is, en geloof me, ik kan het weten. Een echte Porsche. Power in overvloed, het gewicht voel je alleen in snel genomen bochten op de limiet, maar dat komt in het dagelijks leven bijna nooit voor en voor het circuit moet je sowieso een andere auto hebben. Laden is nooit een probleem, ik heb in drie jaar één keer voor een paal moeten wachten, dat kostte me 10 minuten extra. Range anxiety had ik de eerste twee weken, daarna nooit meer. Het interrieur is prachtig afgewerekt en is een feest om in te verblijven. Ik geniet van elke kilometer van deze waanzinnige auto, en ben dankbaar dat ik ermee mag rijden.

Geen enkel nadeel dan? Wel, die afschrijving is wel reëel. Het tij voor electrisch rijden zit tegen, en dat is jammer, voor vele redenen. Maar het is niet anders. Rijd ik lekker nog een tijdje langer door met dit zalige elektromonster.

Gelukkig ben ik niet gestopt met lezen na het eerste deel, want dan zou ik mijn aankoopplannen (Macan electric) meteen in de vuilbak gegooid hebben.
Ik lach me rot; mooi verhaal :cheers:

07 dec 2024 23:29
Profiel
PorscheForum Rookie
ArnoM schreef:
Ik heb met mijn Taycan altijd tot 100% geladen en 180.00lm gereden. Nooit iets gemerkt van een verminderde capaciteit. Bij de aflevering van mijn Macan werd eigenlijk meteen de maximum laadcapaciteit door degene die hem afleverde op 100% gezet.

In hoeverre het waar is weet ik niet, maar ik heb weleens begrepen dat in eerste instantie door Porsche bij de introductie van de Taycan het maximum op 80% van de feitelijke capaciteit van de accu werd gezet. Dit werd dan voor de gebruiker gepresenteerd als 100% laden. Toen dit langere tijd goed ging werd met een software update dit maximum op de achtergrond naar 90% gezet met een grotere actieradius tot gevolg. Ik kan mij herinneren dat ik na deze update een grotere range had.

Als dit verhaal klopt, dan zou het goed zo kunnen zijn dat op de achtergrond de beperking om schade aan de accu te voorkomen al in de software is geregeld.

Volgen jullie het nog? :scratch:

Ik volg je.
Daarom dat er ook bruto en netto capaciteit wordt vermeld. 100% lading is dus inderdaad maar 90 tot 95% van het maximum.
Bij mijn Audi e-tron is dat ook bijgesteld; een paar jaar geleden.

07 dec 2024 23:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 123 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende