Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 27 feb 2025 17:03

Antwoord op onderwerp  [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Hen3 stelt zich voor 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht Hen3 stelt zich voor
Het is blijkbaar de etiquette om jezelf hier voor te stellen, dus dat doe ik dan maar :wink:

Ik ben Hendri, 52 jaar oud en ik woon in Almen (tussen Zutphen en Lochem). Ik was getrouwd, maar mijn vrouw is helaas afgelopen april overleden. Onze twee volwassen (studerende) kinderen wonen nog thuis, maar die zullen nog wel uitvliegen ergens de komende jaren...

Ben besmet geraakt met het roadster-virus doordat ik de beschikking kreeg over een Mazda MX-5 die bij ons gestald stond. Die gaat echter weer terug naar de eigenaar, en ik wist dat ik het open rijden zou gaan missen! Ben eigenlijk een Volvo adept (ook te zien op de foto van ons wagenpark...), maar een testrit in een Volvo C70 cabrio gaf mij niet het rijplezier dat de MX-5 wel gaf. In het kader van 'genieten nu het nog kan', dan maar de overtreffende trap van een roadster gekocht, een Porsche Boxster 987 uit 2005! In het verleden samen met mijn vrouw ook al eens naar een Boxster gekeken, maar nooit concreet gemaakt. Moest er nu toch maar van komen...

Wat een geweldige auto is dat zeg! Heb hem nog geen week, maar denk dat die glimlach op mijn gezicht nog wel even blijft...

Hobby's:
- Autoliefhebber in het algemeen (inclusief zelf wat sleutelen)
- Motorrijden (heb ook nog 2 motoren...)
- Drummen
- Zeilen. Ben moderator/bestuurslid van Zeilersforum.nl. Er zijn vast wel meer Porsche-rijders die ook zeilen hier ;-)

Werk (weinig tijd voor met al die hobby's):
- Ik werk als Product Manager bij dé fabrikant van zoutstrooiers in Nederland.

83296

83297

83298

22 aug 2024 17:38
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Cayman S
Bericht Re: Hen3 stelt zich voor
Welko Hendri,

Triest om te lezen van het overlijden van je vrouw.
Wel fijn om te lezen dat je een mooie Boxter gekocht hebt en hiervan aan het genieten gewenst.

Heel veel plezier ermee en veilige kim's gewenst.

René

22 aug 2024 17:48
Profiel
Gefeliciteerd van een collega weduwnaar... :|
Sterkte, en vele mooie kms gewenst met de Boxster :thumleft:

22 aug 2024 22:15
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 GTS Cabrio 2017 Ex-991 Carrera S Cabrio 2012 Ex-996.2 Carrera 4 Tip Cabriolet (2002)
Sittard
Welkom Hendrik,

Gecondoleerd met het overlijden van je vrouw.
Je hebt een leuke open Porsche aangeschaft en zult een hoop info en gezellige evenementen bij het forum voorbij zien komen.

Goede ritten en plezier toegewenst!

Groeten, Leo

23 aug 2024 3:59
Profiel
>> 911 2.7 1977 << ex DAF 66 Combi Marathon ‘75 / ex DAF 44 ‘74 / ex Skoda 120 GLS ‘82
> Groningen PF #4 <
Hen3 schreef:
Heb hem nog geen week, maar denk dat die glimlach op mijn gezicht nog wel even blijft...

Dat komt hier meer voor, wordt ook wel permagrin genoemd. :mrgreen:
Mooie introductie, veel plezier met je nieuwe Boxster. :thumleft:

23 aug 2024 5:56
Profiel
PorscheForum Junkie
ex 911 3.2 1987 ex 987.1 S 3.2 2005 981 S 3.4 Boxster
's-Hertogenbosch
Heel veel sterkte Hendrie, ook met je gezin…en geniet van de mooie dingen, zoals die fantastische Boxster!!!

23 aug 2024 17:46
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Trieste aanleiding en dat maakt de "genieten nu het nog kan" gedachte des te begrijpelijker.

Goed dat je daarmee hebt doorgepakt, mooie aanwinst. geniet ervan! :thumleft:

26 aug 2024 10:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Misschien nog leuk om te laten zien wat ik nog heb aangepast aan mijn Boxster in de afgelopen maanden. Dit heeft hem een stuk frisser gemaakt, en ik vind het erg geslaagd!

- LED achterlichten in 981 style
83600

- Origineel Porsche PCCM+ audio met CarPlay
83601 83602

- Nieuw stuurwiel
83599

Vooral de PCCM+ en het stuurwiel ziet er geweldig uit, en zie je natuurlijk iedere keer als je rijdt...

18 dec 2024 12:25
Profiel
991.1 gts
tholen
Dat ziet er zeker mooi uit! Ben je tevreden over de pccm? Werkt het goed. Is het stuur een 911 stuur?

Gr anton en als nog welkom

18 dec 2024 12:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Ja, ik ben erg tevreden over de PCCM, alleen jammer dat er geen wireless Carplay op zit, kan alleen via kabel.
Maar ik heb gisteren een compact USB stekkertje binnengekregen dat daarvoor zou moeten gaan zorgen, dus hopelijk is dat opgelost. En hij is toch wel erg duur.... Heb een Chinese kloon overwogen, dat is veeeel goedkoper, maar ook minder fraai. En nu heb je er ook een 'Car' menu bij met extra informatie over de auto; zie linker foto. En natuurlijk origineel Porsche, is ook wat waard.

Het stuur is inderdaad volgens mij dezelfde als in een nieuwe 911 zit, en in een 718.
Deze heb ik echter hier nieuw besteld:https://www.rennmeisterllc.com/product/porsche-steering-wheel/

Verrassend 'voordelig' (relatief gezien dan...). Voor dit geld krijg je nog geen gebruikt stuur. Wordt geleverd inclusief airbag! Is een topaankoop, dit is nou net iets waar je zelf iedere keer naar kijkt als je rijdt. Je besteld hem in de US, maar hij wordt uiteindelijk via Duitsland geleverd, dus je betaalt geen invoerrechten en BTW. Dat verbaasde mij nog...

18 dec 2024 14:37
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Hen3 schreef:
Verrassend 'voordelig' (relatief gezien dan...). Voor dit geld krijg je nog geen gebruikt stuur. Wordt geleverd inclusief airbag! Is een topaankoop, dit is nou net iets waar je zelf iedere keer naar kijkt als je rijdt. Je besteld hem in de US, maar hij wordt uiteindelijk via Duitsland geleverd, dus je betaalt geen invoerrechten en BTW. Dat verbaasde mij nog...

Dat is inderdaad wel verrassend voordelig. Ik word er hebberig van. Heb je kunnen zien of stuur en airbag wel OEM zijn? De website zegt wel dat ze "not affiliated" zijn met OEM manufacturers, maar dat zegt nog niks over de onderdelen zelf.

18 dec 2024 14:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Stiruam schreef:
Heb je kunnen zien of stuur en airbag wel OEM zijn?

Op de airbag staat gewoon Porsche aan de binnenkant, is volgens mij OEM. Stuur ik heb ik niet zo op gelet eerlijk gezegd. Maar er zit een electronica-module in waarvan je het communicatieprotocol kunt omschakelen zodat de knoppen in het stuur ook in oudere modellen werken, en ik dat zit denk ik niet in een origineel stuur.

18 dec 2024 15:05
Profiel
PorscheForum Rakker
991.2 4S
Westerlo
Hen3 schreef:
Ja, ik ben erg tevreden over de PCCM, alleen jammer dat er geen wireless Carplay op zit, kan alleen via kabel.

Ik heb dit als oplossing om van "wired" naar "wireless" te switchen, dan dat werkt goed: https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0C6QL8QJN?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

18 dec 2024 16:36
Profiel
PorscheForum Rakker
Hen3 schreef:
Stiruam schreef:
Heb je kunnen zien of stuur en airbag wel OEM zijn?

Maar er zit een electronica-module in waarvan je het communicatieprotocol kunt omschakelen zodat de knoppen in het stuur ook in oudere modellen werken, en ik dat zit denk ik niet in een origineel stuur.

Dank je voor de toelichting! Betekent dit ook dat jij van een stuur zonder knoppen naar eentje met bent gegaan? Moest je nog wat programmeren vervolgens, of was die module op zichzelf al genoeg?

18 dec 2024 17:30
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Belbeyl schreef:
Ik heb dit als oplossing om van "wired" naar "wireless" te switchen, dan dat werkt goed: https://www.amazon.com.be/-/nl/dp/B0C6QL8QJN?ref=ppx_yo2ov_dt_b_fed_asin_title

Dat is een vrij grote module, die je dan weer ergens in de middenconsole moet leggen of zo. Aan de achterkant van de PCCM+ zit ook een USB aansluiting, maar die ondersteunt geen CarPlay (is om te bouwen, maar toch...), dus achter de radio inbouwen kan dan ook niet.

Ik heb nu deze: https://tinyurl.com/WirelessCarPlayUSB
Dat is een hele compacte USB module nauwelijks groter dan een USB stekker. Dus die kan gewoon uit de radio steken zonder veel bezwaar denk ik. Zoals gezegd, heb hem binnen maar nog niet getest.

18 dec 2024 17:36
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Dat lijkt nog een redelijk alternatief voor het omruilen van de front en back USB poorten.

18 dec 2024 17:57
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Stiruam schreef:
Dank je voor de toelichting! Betekent dit ook dat jij van een stuur zonder knoppen naar eentje met bent gegaan? Moest je nog wat programmeren vervolgens, of was die module op zichzelf al genoeg?

Dat betekent het inderdaad. Mijn originele stuurwiel had geen knoppen. Maar er is wel e.e.a. voor nodig om dat werkend te krijgen, afhankelijk van de generatie van je auto.
Als het oude stuurwiel knoppen heeft is het bijna plug and play, maar wanneer niet, dan is de kans aanwezig dat wat modules gewisseld moeten worden in de stuurkolom voor versies die de stuurknoppen ondersteunen. Niet altijd, maar bij mijn generatie 987.1 (en dus ook 997.1) wel. De 987.2 / 997.2 heeft die nieuwere modules dacht ik standaard, dus daar is het het stuk eenvoudiger.

Ik moest deze modulese inbouwen (linkjes puur als voorbeeld, niet daar gekocht)
  1. 997-613-299-02
    https://www.rosepassion.com/nl/99761329902-p167990-elekronische-inrichting-optie-stuiirwielverwarming-optiecode-i345-optie-stuurverwarming-optiecode-i345-optie-versnellingsbak-pdk-dubbele-koppeling-optiecode-i250-optie-stuurverwarm-P167990
  2. 955-652-211-21
    https://www.rosepassion.com/en/diagrams-porsche-997-2-2012-eu-997-c4-gts-coupe-manual-gearbox-6-speed/interior-of-passenger-compartment-341/airbag-handling-device-4893/95565221122-p149347-spring-option-heated-steering-wheel-option-code-i345-149347
En daarna moet de optie nog worden geactiveerd met PIWIS, of een andere OBD unit die speciaal voor Porsche is. Ik heb een Foxwell OBD scanner die dit ook kan.

Moet wel bekennen dat ik het nog niet werkend heb, heb alle modules ingebouwd (gebruikt gekocht, niet nieuw), maar toen bleek dat ik een kabeltje miste dat bij het stuur geleverd had moeten worden. Dat is inmiddels gratis nageleverd, maar heb nog geen tijd gehad om dat nu af te maken.

Op internet lees je ook veel over een dure adapterkabel van gpsadapter.com die de communicatie van het nieuwe stuur converteert naar het oude protocol, maar die is bij het stuur uit mijn link niet nodig. Dat stuur heeft een besturingsmodule die beide protocollen ondersteunt.

Op Youtube staan ook diverse voorbeelden van mensen die dit gedaan hebben.
Deze bijvoorbeeld, wordt ook getoond hoe het programmeren gaat, met zo'n Foxwell unit als ik heb. Hij had het geluk dat de stuurkolomelectronica blijkbaar al compatibel was: https://youtu.be/MqApyUSeito?si=rjQ0xjPTU4EOxJSZ

19 dec 2024 10:31
Profiel
PorscheForum Rakker
997.1 Carrera S coupe handbak
Interessant, welke Foxwell heb je? Ik zat vd week naar de NT530 Pro te kijken. Hoe bevalt die van jou?

19 dec 2024 11:08
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Spastblast schreef:
Dat lijkt nog een redelijk alternatief voor het omruilen van de front en back USB poorten.

Dat leek mij ook...

Inmiddels getest, er werkt prima! Start als een 'lege' carplay module op in de PCCM+. Daarna via Bluetooth je telefoon verbinden met de USB module, en dan werkt het als een tierelier. Geen vertraging of zoiets kunnen bespeuren in vergelijk met een bedrade aansluiting. Heerlijk om in te stappen met de telefoon in je zak en dan gewoon Carplay te hebben!
De USB poort lijkt echter spanning te houden bij contact uit, het lampje van de USB module blijft in ieder geval aan. Ik weet niet hoeveel stroom hij trekt in ruststand, maar dat kan nog een aandachtspuntje zijn.

Hij steekt uiteraard wel wat uit, maar ik vind het acceptabel.

83605

Nog een keer de link naar deze module: https://tinyurl.com/WirelessCarPlayUSB
Kost ca. €30.

19 dec 2024 11:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Spastblast schreef:
Interessant, welke Foxwell heb je? Ik zat vd week naar de NT530 Pro te kijken. Hoe bevalt die van jou?

Die heb ik ook, en dan de versie speciaal voor Porsche:
https://obdwarenhuis.nl/foxwell-nt530-porsche

Want alleen dan heb je ook de diverse instelmogelijkheden en Porsche specifieke diagnose-functies. Het is af en toe een beetje zoeken, de menubediening is niet altijd even logisch, maar werkt prima.
Je kunt hem online upgraden; heb er later nog een Volvo programma bij gekocht voor mijn andere auto's, en dat werkt ook prima.

19 dec 2024 11:29
Profiel
991.1 gts
tholen
Ziet er netjes uit hoor, maar bij langere ritten laad de telefoon nu dus niet op. Ben benieuwd of er voor de 997.2 ook een komt

19 dec 2024 11:33
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Klopt, maar ik heb een oplader in het vakje onder armleuning, daar kan ik de telefoon dan aansluiten en inleggen als ik hem op wil laden.

De 997 heeft toch dezelfde PCM? Dus die ik heb past daar toch ook in?

19 dec 2024 11:35
Profiel
991.1 gts
tholen
Nee die is weer anders997.2 is de pcm 3.0 en in de 991.1 zit weer 3.1

19 dec 2024 14:17
Profiel
991.1 gts
tholen
Ik heb jou unit net nog even bekeken. Op de foto’s zie je een zwart kastje. Daar lijkt toch een usb poort op te zitten?

19 dec 2024 14:25
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Welk zwart kastje bedoel je?

Deze?
83606

19 dec 2024 14:33
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 48 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende