Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 feb 2025 14:14

Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ] 
PCM3.1 Apple Carplay integratie 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Boxster S 981 3.4 ex. Boxster 987.1 2.7
Almen
Bericht PCM3.1 Apple Carplay integratie
In mijn net aangeschafte 981 Boxster is een Carplay module ingebouwd. Blij mee, want dan hoef ik het niet zelf in te bouwen.

Ik heb alleen wat twijfels bij de mate van integratie van mijn systeem, en of dat bij andere systemen misschien beter is.

Gaat met name om gebruik van de radio en Carplay tegelijk. Zodra de radio speelt kan de Carplay geen geluid spelen. Dus navigatieinstructies horen tijdens radio luisteren kan niet. Het betekent ook dat ik geen geluid hoor als ik gebeld wordt. Ik moet dan eerst AUX kiezen als output voordat ik kan gaan bellen. Allemaal niet heel praktisch.

Nu is het natuurlijk een retrofit inbouw, en niet origineel. Maar ik vroeg me af of deze beperking voor alle Carplay modules geldt, of zijn er misschien systemen die beter geïntegreerd zijn?

Misschien is het hopen op een PCCM+ vervanging van de PCM3.1. Want de PCCM+ in mijn 987 werkte perfect… Of natuurlijk een PCM4 als retrofit kit, want die past fysiek volgens mij zelfs.

17 jan 2025 3:34
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Bericht Re: PCM3.1 Apple Carplay integratie
PCM4 als retrofit is wel mogelijk, maar is behoorlijk wat gedoe. Zie deze filmpjes:
Deel 1
Deel 2

17 jan 2025 10:53
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Dit komt doordat het geluid voor CarPlay via de AUX-aansluiting loopt, waardoor je moet kiezen tussen CarPlay en de radio. Gelukkig hebben de meeste zenders tegenwoordig een app, waarmee je de radio via je telefoon kunt streamen.

17 jan 2025 11:08
Profiel WWW
PorscheForum Rakker
Almen
Polydeukes schreef:
PCM4 als retrofit is wel mogelijk, maar is behoorlijk wat gedoe. Zie deze filmpjes:
Deel 1
Deel 2

Ja, die filmpjes zag ik al eens voorbij komen, maar nog niet in detail bekeken. Maar je kunt bij hem zelfs interfacekabels kopen om e.e.a. aan te kunnen sluiten, toch?

Ik heb zelf een PIWIS (geen origineel uiteraard), dus ik zou me er eens aan kunnen wagen als ik een PCM4 op de kop kan tikken. Zou wel gaaf zijn...
Hoewel ik nu in het commentaar bij het filmpje lees dat het met Bose audio nog een stukje moeilijker is en dan waarschijnlijk ook die versterker omgebouwd moet worden. En mijn auto heeft Bose...

Laatst bijgewerkt door Hen3 op 17 jan 2025 12:01, in totaal 1 keer bewerkt.

17 jan 2025 11:54
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Johann schreef:
Dit komt doordat het geluid voor CarPlay via de AUX-aansluiting loopt, waardoor je moet kiezen tussen CarPlay en de radio. Gelukkig hebben de meeste zenders tegenwoordig een app, waarmee je de radio via je telefoon kunt streamen.

Radio streamen zou ook kunnen inderdaad, dat zou het wel oplossen.
Maar mijn werkgever klaagt nu al af en toe dat ik vrij veel afsnoep van de bedrijfsbrede databundel... Ik ben nu al een van de grootverbruikers en ik werd gevraagd daar op te letten... Vandaar dat ik liever via FM luister.

17 jan 2025 11:56
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Ex 964, ex C3.o
Amsterdam PF #109
Te veel data? Ik betaal geloof ik 35 euro per maand en heb nog nooit bij hoeven te betalen.....

17 jan 2025 13:09
Profiel
PorscheForum Rakker
'05 Porsche 997 Carrera S cab, '03 Supercharged BMW Z4 3.0i cab en de '14 gezinspukkel.
Op de boerderie (bij Den Bosch)
Hen3 schreef:
Nu is het natuurlijk een retrofit inbouw, en niet origineel. Maar ik vroeg me af of deze beperking voor alle Carplay modules geldt, of zijn er misschien systemen die beter geïntegreerd zijn?

Nee hoor, gelukkig is dat niet zo. Ik heb in mijn 997 een Kenwood head unit met Carplay van maar een paar honderd Euro zitten (en dan ook nog best een mooie vind ik zelf ;-)) en die regelt dat allemaal keurig. Als ik radio luister - ongeacht of dat radio via een app, of via DAB+ of via FM is - en ik word gebeld (opnieuw ongeacht of dat "echt" bellen of via een app als Teams is) dan wordt de radio keurig onderbroken en gaat weer verder als het gesprek ten einde is.

En zo is dat ook bij de - veel duurdere - PCCM+ en bij Carplay systemen die ik ken uit andere auto's. Dat lijkt me dus ook eerder de standaard bij Carplay dan de uitzondering.

Het verschil is wel - zoals Johann ook al aangeeft - dat geen van die systemen via de AUX verloopt. Los van dat systemen die hun output via de AUX leveren vaak een veel mindere geluidskwaliteit hebben (want AUX), kan dat ook dit soort problemen opleveren. Ik ben zelf dus ook bepaald geen fan van systemen die via de AUX verlopen.

17 jan 2025 14:14
Profiel
Forum Admin
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924S
Utrechtse Heuvelrug
Maarten schreef:
Te veel data? Ik betaal geloof ik 35 euro per maand en heb nog nooit bij hoeven te betalen.....

Dat dacht ik ook al, tijd voor een andere baan lijk me :idea:

17 jan 2025 14:36
Profiel WWW
PorscheForum Rookie
991.1 S Cabrio, ex-987.1S
Heinkenszand
Weet je toevallig welke module er is ingebouwd? Je zou even met deze partij contact op kunnen nemen om te kijken of er wellicht een softwareupdate is.

Zelf heb ik een MR.12VOLT ingebouwd en herken dit "probleem" niet wat bellen betreft, dat werkt vlekkeloos.

Het enige waar ik ook tegenaanloop is dat de radio nooit kan spelen terwijl Carplayactief is, dit omdat Carplay via de TV module van de PCM loopt, maar dit wist ik van tevoren en is ook niet heel erg wat mij betreft.

17 jan 2025 15:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
Stiruam schreef:
Nee hoor, gelukkig is dat niet zo. Ik heb in mijn 997 een Kenwood head unit met Carplay van maar een paar honderd Euro zitten (en dan ook nog best een mooie vind ik zelf ;-)) en die regelt dat allemaal keurig. Als ik radio luister - ongeacht of dat radio via een app, of via DAB+ of via FM is - en ik word gebeld (opnieuw ongeacht of dat "echt" bellen of via een app als Teams is) dan wordt de radio keurig onderbroken en gaat weer verder als het gesprek ten einde is.

En zo is dat ook bij de - veel duurdere - PCCM+ en bij Carplay systemen die ik ken uit andere auto's. Dat lijkt me dus ook eerder de standaard bij Carplay dan de uitzondering.

Het verschil is wel - zoals Johann ook al aangeeft - dat geen van die systemen via de AUX verloopt. Los van dat systemen die hun output via de AUX leveren vaak een veel mindere geluidskwaliteit hebben (want AUX), kan dat ook dit soort problemen opleveren. Ik ben zelf dus ook bepaald geen fan van systemen die via de AUX verlopen.

Klopt helemaal dat dit de standaard is bij apparaten die ingebouwde carplay hebben, zoals jouw Kenwood en ook inderdaad de PCCM+ die ik in mijn 987 ingebouwd had. Het verschil is hier dat er een module bijgeplaatst is, in een unit die af fabriek geen Carplay ondersteunt. En dat dan inderdaad de audio via de AUX audio ingang komt, blijkbaar. Ik vroeg me af of er systemen waren waarbij de ingegratie beter is, en die dus net werken als zo'n af fabriek systeem. Dus de audio op een andere - meer geintegreerde manier - in het systeem voeden.

17 jan 2025 15:48
Profiel
PorscheForum Rakker
Almen
nielsdf schreef:
Weet je toevallig welke module er is ingebouwd? Je zou even met deze partij contact op kunnen nemen om te kijken of er wellicht een softwareupdate is.

Zelf heb ik een MR.12VOLT ingebouwd en herken dit "probleem" niet wat bellen betreft, dat werkt vlekkeloos.

Het enige waar ik ook tegenaanloop is dat de radio nooit kan spelen terwijl Carplayactief is, dit omdat Carplay via de TV module van de PCM loopt, maar dit wist ik van tevoren en is ook niet heel erg wat mij betreft.

Ik heb een rekening van de inbouw bij de papieren van de auto, zal kijken welke het is.
Ik kan gelukkig wel radio spelen met Carplay actief, dus Carplay-navigatie i.c.m. FM lukt gewoon. Maar dan krijg ik geen audio van Carplay. Kan dan wel gewoon het scherm zien en bedienen. Wanneer ik de navigatie wil horen moet ik de AUX ingang activeren, maar dan kan ik dus geen radio luisteren. Op zich geen halszaak, navigatie-audio staat toch meestal uit.

Wat ik wel lastig vind is dat ik, wanneer ik gebeld wordt, eerst de audio bron moet overschakelen van FM naar AUX, omdat ik anders niet kan bellen. Zodra Carplay verbonden is met mijn telefoon heb ik geen 'gewone' belverbinding meer met de PCM.

17 jan 2025 15:53
Profiel
PorscheForum Rakker
991 Carrera 4S Cabrio (06/14) Targa 911 SC (01/81) RSR “achtige” (10/74) Ex Boxster 718 S (09/17)
Omgeving Hilversum
Kijk vooral naar Mr12Volt. Digitaal dus super geluid. Maar vooral, hij doet zich voor als TV in de PCM en andere dingen blijven dus gewoon werken.

17 jan 2025 19:51
Profiel
PorscheForum Junkie
981 Cayman 2.7 PDK (2015)
Breda
Hen3 schreef:
Maar mijn werkgever klaagt nu al af en toe dat ik vrij veel afsnoep van de bedrijfsbrede databundel...
Misschien moet je werkgever eens kritisch kijken naar zijn abonnement dan. Ik heb afgelopen jaar bijna 50.000 minuten naar Spotify geluisterd waarvan een groot deel via mijn databundel (14gb/maand) en ik betaal een tientje, en dat is incl onbeperkt bellen :wink:

19 jan 2025 23:27
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 13 berichten ]