Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 23 feb 2025 0:51



Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
911 SC Targa - K-jetronic 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
DE REMMERIJ ZIET ER WEER TOP UIT
Hierbij nog een leuk en informatief forumlinkje voor je https://forums.pelicanparts.com/porsche ... ical-forum


07 feb 2025 22:14
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
Hoi Marc, thnx voor de complimenten!
Wat je schrijft is helemaal waar en heb ook allemaal gedaan (rooktest ok, nieuwe injectorbusjes & o-ringen, etc, etc…). Mijn strategie is alles waar ik enigszins twijfel over heb meteen te vervangen/repareren, de uitsluitstrategie zeg maar. :mrgreen:

Oh ja, ik heb ook al een account op Pelican Forum en ook al tips & adviezen daar opgehaald. :thumleft:
_________________________________________
Hgr, Maarten


09 feb 2025 10:52
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
Vanochtend de remmerij onlucht. Het rempedaal voelt weer lekker stevig aan nu.

Vervolgens de auto weer op z'n wilen gezet, teneinde eindelijk de motor met de gereviseerde spullen te proberen...
En ja hoor, 1e keer starten en hij sloeg meteen aan en ook weer af. De 2e keer wederom, al bleef hij wat langer lopen en gaf hij een aantal backfires. De derde keer sloeg hij zonder backfire aan en bleef hij lopen op z'n 1200 rpm en zonder rook! :cheers: Na zo'n 3 minuten zakte het toerental naar zo'n 1000 rpm. met een oliedruk van iets boven 2 bar. Het oliepeil staat dan echter strak op max.
8376783768
Ik heb hem nog even laten lopen en na 5-6 minuten begon hij weer te roken (witte walm). Ik heb olie gepeiid en er zat helemaal niets aan de peilstok, terwijl de meter op het dashboard max aangaf.
Het lijkt erop dat hij wel olie in de motor/carter pompt, maar niet retour, waardoor de motor steeds voller loopt met olie en deze moet toch echt terug naar de olietank. Zou het kunnmen dat er ergens een verstopping zit en dat hij het teveel aan olie via de uitlaat naar buiten perst, waardoor de witte walm ontstaat? :scratch:

Ik heb de aftapplug van de olietank nier losgedraaid, dus ik weet nu niet of en zo ja, hoeveel olie er nog in de olietank zit.

Ik ga er nu de boeken weer ens op naslaan en kijken of ik het euvel kan vinden. Zijn er intussen forum-ers die mij hier kunnen helpen?
Alvast dank!
_________________________________________
Hgr, Maarten


21 feb 2025 14:59
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
Ik ben geen techneut, maar toch een paar opmerkingen over het gedrag dat ik waarneem bij mijn eigen luchtkoeler (2.4 liter):

*Dat de oliedruk zeer hoog is na het koud starten is heel normaal. Pas als de olie op bedrijfstemperatuur is geeft hij "normale" drukwaardes aan.

*De olie peilen bij een luchtkoeler kan alleen op vlakke ondergrond staand met stationair draaiende motor en de olie op "bedrijfstemperatuur" , bij jouw olie peil instrument ongeveer halverwege de schaal schat ik. Als je gaat rijden zie je normaal gesproken het oliepeil bijzonder laag staan, sta je dan even stil met stationaire motor dan loopt het peil weer op.

*olietemperatuur: Het duurt best wel lang voordat alle olie op bedrijfstemperatuur is, (ik hou dan 3000RPM aan als max tot dat moment) Bij auto's met een temperatuuraanduiding is bedrijfstemperatuur +/- 90 graden (of halverwege de schaal) onder normale buitentemperaturen. Als het heet is buiten of weinig koeling door de rijwind kan die temp wel op lopen tot max 110 graden.
_________________________________________
https://www.instagram.com/outletvalve/

"Racing is life. Anything before or after is just waiting."


21 feb 2025 15:23
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
Collectie eenvoudig en effectief: Porsche 911 SC Targa 1980 Jeep CJ7 4 cil. (V8 coming) 1982 Citroën 2CV6 Spécial 1986 Volvo V70R 2.3 1997 (te koop)
Omgeving Eindhoven
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
Thnx voor je reactie outletvalve.

Vanmiddag flink gelezen in de boeken over hoe het dry-sump systeem in elkaar steekt. Ik heb daar geen dingen door ontdekt die de witte rook zouden kunnen veroorzaken.
Wel denk ik dat mijn hypothese van geen terugstromende olie niet juist is. Ik heb flink wat artikelen over SC’s met witte rook op het Pelican Forum gelezen. Met name die van auto’s die lang hebben stilgestaan, zoals ook de mijne (+/-3 jaar). Volgens die artikelen is het zeer waarschijnlijk dat er olie in de heat exchangers terecht gekomen is, en zelfs best veel door de lange stilstand. Net na het starten zie je dan niks bijzonders, omdat de heat exchangers dan nog koud zijn. Zo gauw als deze beginnen op te warmen, na zo’n 5 minuten, gaat de olie die daarin zit ook opwarmen en verdampen. Dat zou een logische verklaring kunnen zijn voor deze witte rook. Het meest gegeven advies wat ik heb gelezen is om een half uur te gaan rijden met de auto, waardoor al deze olie kan verbranden, waarna de rook dus vanzelf zou verdwijnen. Dit zou ook helpen om dan het oliepeil op de juiste manier te checken.
In mijn geval is dat nu een beetje lastig, want ik heb nog geen APK, dus mag/kan niet de weg op. :bang:

Kortom, gewoon doorgaan met APK-klaar maken en t.z.t. een dagverzekering afsluiten en met een flinke omweg naar de keuring. :salut:

Btw. ik ga ook even mijn oliepeilsensor doormeten of die wel in orde is.

Wat vinden jullie van deze aanpak? Mss. zie ik nog een potentieel ander probleem over het hoofd?
_________________________________________
Hgr, Maarten


21 feb 2025 18:16
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
911SC targa '82 996.2 40 jahre limited edition
Drenthe
Bericht Re: 911 SC Targa - K-jetronic
De stand van de olie niveaumeter doet mij vermoeden dat hij kaduuk is. Hij moet mits hij goed werkt, te laag staan bij koude motor en dan langzaam omhoog komen als de olie opwarmt. Daarna is het een soort danser, elke keer als er veel gas gegeven wordt of de olie klotst, klotst de meter mee.

Peilstok is dus leidend in alle gevallen. Weinig olie op de peilstok, kan bij koude motor. Daarom peilen bij warme, draaiende motor op een vlakke weg en dan moet hij goed staan.

Wat betreft de walm, ik zou inderdaad zorgen dat je een stuk kan gaan rijden en kijken of het beter wordt, is sowieso ook leuker :lol: .


22 feb 2025 0:22
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers.


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.